#122 Flork Reviews: Samsara - Charon's Lullaby (2024)

Samsara - Charon's Lullaby By Flork Emerging from the remnants of the Black Death Metal band MORS OMNIA SOLVIT in 2009 (which is a la...

Najčítanejšie za 7 dní

Tuesday, July 25, 2023

#85 Tom/EZR Reviews: Tma – Kysucký Chlad (2023)

Tma – Kysucký Chlad (2023)

by Tom/EZR

Do ruky sa mi dostalo jedno z posledných kazetových vydaní labelu Nomad Sky Diaries a síce jednočlenná kapela alebo projekt Tma, ktorú v čase písania tejto recky nezachytili ani admini Metal Archives, kde sa podľa mňa zvyčajne registrujú kapely rok pred tým než reálne vzniknú, čiže sa skutočne jedná o hlboko neobjavený unikát.

Najprv niečo o nosiči, jedná sa o kazetu (limitka 49 kusov), ktorá je tradične, ako u NSD býva zvykom, zabalená v extra obale – čiernobiely minimalistický design s do očí bijúcim kontrastom (písmo-podklad). Ústredným motívom je drevenica, nie nepodobná tej, ktorá sa objavila na nosiči inej kysuckej kapely TherapistSvet/lo slepých (2022, JBLK-11). Obal je z tvrdého papiera, skladačka s fotkami zasneženej prírody a švabachovými textami. BM estetika aplikovaná v praxi s pôsobivým výsledkom.

Na oboch stranách kazety nachádzam po tri skladby – všetky z nich majú jednoslovný názov a texty s ústrednými motívmi chladu a smrti. Hlad a Otrok z prvej strany sú čistý BurzumFilozofem worship, kompozícia, štýl hry, zvuk, všetko zapadá do šablony, ktorú vytvoril kontroverzný otec rannej BM scény, vrah a nositeľ iných temných prívlastkov Kristian Vikernes. Tretia skladba Úsvit je pre zmenu skomponovaná v odlišnom BM rukopise, ktorý mi evokuje MayhemDe Mysteriis Dom Sathanas. Vrah (tiež názov štvrtej skladby) a jeho obeť pripomenutí na jednej strane nahrávky skoro na deň presne 30 rokov (10. august 1993) po onej krvavej príhode. Druhá strana čerpá menej zo šablón spomenutých nórskych kapiel, Vrah sa nesie v pomalom tempe, Tma je rýchla a bezmenná, dlhá VI.-ka znie ako DSBM variácia nejakého grunge songu, ktorý sa „utrhne“ až v závere. Vyzdvihnem zvuk nahrávky, ktorý napriek BM lo-fi skresleniu je dynamický, priestorový a baví.

Som na konci nahrávky, počas počúvania ktorej celý čas uvažujem nad smerovaním dnešných BM kapiel, prieniku BM, punku ale aj iných menej tradičných subžánrov, tradičných a netradičných pohľadoch a prístupoch, kontroverzii – bývalej, prítomnej a budúcej (čo bolo kontroverzné niekedy a čo je dnes) a ako hlboko bude vrytá stopa druhej generácie BM kapiel aj vo štvrtej dekáde po tom ako si jej zakladatelia oného augustového večera raz a navždy vyriadili účty. A keďže je BM individualistický žáner minimálne počtom one-man-bands, nechám si tieto myšlienky pre seba, resp. ich s vami pozdieľam pri pive napríklad niekde na kysuckej chate.