#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, January 31, 2022

#135 Průmyslová smrt. Fastcore z Vysočiny. Odpovedajú Petr, Johan a Mičl.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

PETR: Ahoj, jsem Petr a hraju na baskytaru v kapele Průmyslová smrt. Momentálně jsem rozšířil sbírku svých bonsají o čaj Fuki a ficus retusa.

JOHAN: Čau Tome, jsem Johan, kytarista. Momentálně pracuji ještě na jednom rozhovoru do jiného dalšího tištěného fanzinu a pracuji na propagaci našeho nadcházejícího alba Pedagogika poražených. Ještě připravuju festival Stop & Go!, který bude probíhat na začátku října (pozn. Tom/EZR: október) 2022 v Brně, kde vystoupí mimo jiné kapely Wojczech, Cyness, Sheeva yoga, Orban a No god rhetoric.

MIČL: Zdar Tome! Jsem Mičl a zpívám, píšu texty a dělám bordel na pódiu s Průmyslovkou! Zrovna jsem dokončil odpovědi na jiný rozhovor a začínám tento! Dnes jsem „demontoval“ vánoční stromeček a jeho torzo vyhodil u popelnic! Taky mi přišla domů z výrobny kazeta s naším novým albem Pedagogika poražených, kterou vydávám, a vypadá to skvěle! Právě ji poslouchám a je to bomba!


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

PETR: Dříve jsem hrával na kytaru v crustpunk kapele Messerschmitt 109 a také kytaru v d-beat bandě Disbeatless.

JOHAN: Je toho spousta. Můj život je od mojí puberty propojený s muzikou a aktivitou kolem ní. Začal jsem hrát na baskytaru s Mičlem v kapele Proletáři všech zemí (underground punk), následně jsem začal hrát na bicí rovněž s Mičlem a Petrem v kapele Flying shits (emo core), potom jsem několik let hrál na basu v grunge kapele Human steak a finálně je to post kytary v Průmyslové smrti. Dál jsi mě mohl potkat v kapelách jako Ruce po obrně nebo elektro projektu Kopni fízla do hlavy (KFDH). Také jsem bubnoval chvíli v Messerschmitt 109. Dělal jsem i disko Dje. Současně ještě hraju ve fastcore kapele No god rhetoric na kytaru. Muzika je pro mě opravdu velká součást mého života.

MIČL: Měl jsem několik kapel: Proletáře s Johanem a Frištou, Flying Shits s Johanem a Petrem, punkovku Past na Důchotce a samozřejmě Messerschmitt 109, zase z části s klukama z Průmyslovky! Průmyslová smrt je ale nejdelší  a naše hlavní kapela, hrajeme 19 let, a jedeme dál! Nyní máme před vydáním našeho eponymního druhého alba Pedagogika poražených!


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?


PETR: Nic zvláštního to ve skutečnosti není, hraju na baskytaru Ibanez z řady SDGR (vyhovuje mi úzký a tenký krk) pedálovou ladičku Boss, MXR kompressor a Boss ODB3, tenhle signál jde do zesilovače Ampeg SVT3pro na živé hraní (ve studiu nahrávám přes starší zesilovač HOCKE) a potom do bedny HOCKE 4x10palec. Na domácí hraní používám kytaru LTD MFA - 600 (něco jak SG s průchozím krkem) a efekty Ibanez Minitubescreamer společně s BLACK CAT OD-1, který dohromady dělají šťavnatej distortion. Uvažuju na koupí externí zvukovky ke kompu, ale ještě jsem se nerozhodl jakou.

JOHAN: Moje sestava prošla opravdu velkým vývojem, možná dokonce evolucí. Hrával jsem na kytaru přes 2ks TESLA bedny s 15“ reprákama (bizar) a TESLA DISKO zesilovač – odjel jsem s tímhle aparátem asi dvě evropské turné, neskutečné. Na západě na mě koukali asi jako na týpka z Kazachstánu.
Nyní jsem ve stáji  a hraji na zesilovač MESA BOOGIE Single Rectifier 50W a bedna 4x12 MESA BOOGIE half back open (na bednu, co mám, hrála údajně Metallica svůj jediný koncert v Bratislavě v 90. letech, ke mně se dostala úplně na haluz od jednoho týpka z Bratislavy). V bedně jsem staré repro vyměnil za nové 2ks CELESTION VINTAGE 30 a 2ks EMINENCE SWAMP THANG – neskutečný zvuk a výkon té bedny. Dále hraji na cca 10 let starou kytaru Epiphone Les Paul Custom. MESA BOOGIE zvuk byl pro mě jako modla. Vždy jsem chtěl dosáhnout amerického zvuku a teď jsem zde. S MESA zvukem jsem naprosto spokojený a nechci měnit. Zkoušel jsem mezi tím jiné zesilovače, ale nic nebylo jako MESA sound. Pokud budu měnit tak na MESA BOOGIE DUAL RECTIFIER jedině. Krabičky používám ladičku BOSS TU-3, dále jde signál do Biyang OD-8 X-Drive Overdrive s čipem JRC4558 a vše zakončuje Boss NS-2 Noise Supressor.

MIČL: Doprdele! Ve zkušebně všechno je! Nemám nic! Je tam spoustu let apec na zpěv a mikrofony a už ani nevím, komu to patří! Kurva! :D :D


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

PETR: Subjektivní a díky tomu bude ten moment vnímat každý jinak. Jeden vidí pěknou praktickou kostku, na který se dá sedět a druhý jedinečné designové vyjádření kubistického návrháře, vystihující moderní uspěchanou dobu :-).

JOHAN: Rozhodně subjektivní. Rozdíl je podle mě v pocitu, který získáš z toho, co vytvoříš. Je to imprese pro tebe nebo pro tvého posluchače pokud jsi muzikant.

MIČL: Rozhodně subjektivní! Objektivní můžou být (nebo by měly) tak akorát zprávy v televizi! Nevím, jestli jde o moment, myslím, že by to možná spíš šlo dělit na lidi! Kreativní člověk pořád něco vymýšlí nebo dokáže občas něco vymyslet, když to vztáhnu na muziku, tak jeden kytarista vymyslí riffy – písničky, ale druhý nevymyslí nic, a to i přesto, že může být excelentním hráčem.  



 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

PETR: Umění obecně jako takový by nemělo mít žádný hranice, stejně tak jako naše představivost hranice nemá. Vem si třeba komiky, ve středověku byl šašek jedinej, co si mohl dělat srandu z krále...
Otázka je potom, kdo má jaký vkus a jestli ta která určitá věc má nějakou kvalitu a to už je zase ta subjektivita.

JOHAN: To je strašně těžká otázka. Umění by mělo mít hranice tak, aby nezasahovalo do práv a svobod a jiného člověka. Mělo by být odpovědné a zároveň uvolněné a optimistické, ohleduplné.

MIČL: Umění nemá hranice. Může být jen „umělecké“ nebo i „politické“, může být jakékoliv. Mám rád provokativní věci, proto mi nevadí ani provokativní umění / styl projevu. Mám rád provokativní grafiku. Mám rád, když se lidi pohoršují nad nějakým uměleckým dílem, obalem desky atd. Provokace anebo taky pokládání otázek – o tom by měla být extrémní muzika a o tom i pro mě dodnes je!


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

PETR: A to souvisí s předchozí otázkou, za mě rasismus, xenofobie a sexismus ne. Jak o tom zpívá Daša fon Flaša s Rubaniskem "Vám musí jebať"...

JOHAN: Jak píše Petr přede mnou. Neakceptuji v umění rasismus, a další. Rovněž sobeckost a neohleduplnost. To nám, ale obecně chybí všem jako celkové společnosti – lidství.

MIČL: Zajímavé a složité téma, co se týče té osobní hranice. Souhlasím s klukama, ale na rozdíl od nich se na to pokusím odpovědět poněkud obšírněji! A přímo to souvisí s předchozí odpovědí! Mám rád provokativní věci, takže se jen tak něčeho nezaleknu. To, co jeden vnímá nějak, druhý vnímá onak. Co je problém v tomhle případě, je diskuze. Lidi jsou zabednění, a ač to říkám nerad, na hudební scéně znám strašnou spoustu lidí s černobílým viděním. Se zúženým průzorem. Chápu, že někde ty hranice musí být a vlastně s tím do určitý míry souhlasím, ale opakuju: chybí diskuze! Mám na mysli to, že můžeš poslouchat jakous takous kapelu, kterou druhý nepřekousne, ale nechápu, proč by tě měl za to ten druhý poslat doprdele. To je za mě naprostý nesmysl a s takovým chováním nesouhlasím! Řeknu to možná zjednodušeně: bavíme-li se o umění a umělecký cestě a vyjádření, měla by jít pravděpodobně politika stranou. Tak si myslím, že by to mělo být, ale žijeme v reálným světě, kde nejsme sami, takže je to možná jen čistá teorie. Kdybychom se na to ale dívali touhle optikou, tak by umění nemělo mít žádné hranice, a to pravděpodobně ani ty osobní.
Já jsem se časem naučil za motivací chování lidí hledat emoce, ne politiku, to nám může mnohé osvětlit a tak si myslím, že by to mělo být. A emoce jsou hlavní zbraní umělce. Bez emocí není umění.  Navíc, všichni ti různí "anti-něco" lidé bývají emočně plochý jak papír v tiskárně, k čemu je pak politické přesvědčení?
A pokud se bavíme o muzice, řeknu to takhle: pokud jsi se svojí kapelou napsal song / text, který ostatní zvedl ze židle a nasral je, a přinutil lidi k nějaký následný akci, tak jsi splnil misi! Narušil jsi ale tak osobní hranice někoho jiného, a to je za mě správně! Umění by mělo takové být!


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

PETR: Riffy mě napadnou pokaždé jinde, někdy přijde nápad na balkoně na cigaretě nebo cestou do práce, jednou přišel nápad po poslechu OST Basil Poledouris - Barbar Conan.
Před lety na koncertu Dismember v Praze, při poslechu Bolt thrower, ale i Perturbator. Je to různý, v telefonu mám diktafon a není velkej problém si nápady hned zaznamenat.

JOHAN: V muzice. „Ta je pro mě nejmilejší holka, jsem s ní od rána do večera, vstávám s ní… „ (parafráze textu PIO SQUAD). Musím poslouchat veškerou muziku, všechny hudební styly, jedině z toho čerpám inspiraci. Momentálně jsou to REFUSED a album WAR MUSIC. Nemůžu se toho naposlouchat.

MIČL: Inspiraci pro texty nacházím především v životě. Posledních 11 let pracuju s lidma, takže to není tak těžký, do toho stovky a stovky koncertů s kapelou, kde potkáváš taky občas pěknou sebranku. A ač se to nezdá – tak většina mých textů vypráví o mezilidských vztazích, chování lidí obecně, ztráty člověka jako jedince ve společnosti, resp. souboj člověk versus okolní svět.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

PETR: Z naší poslední nahrávky si favorita asi vybrat nedokážu, mě to baví všechno :-).

JOHAN: Je to paradox se vracet na začátek, ale je to song 17 let starý z prvního alba a jmenuje se MASO JE VRAŽDA. Kultovní věc, kterou jsme snad složili jako první písničku. Ten song dlouhou dobu odrážel můj postoj k životu a vegetariánství.



 

MIČL: Mám rád celé naše nové nadcházející album Pedagogika poražených. Zúročili jsme v něm jako kapela všechny roky dřiny a kreativity v rámci extrémní muziky, všechno co jsme se za ty roky naučili. Všechno sedí - obal, texty, muzika, invence!


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?


PETR: Lobotomie konzumem a Kaložrouti.

JOHAN: Nechám odpovědět kluky a doporučím ještě náš nejnovější merch s motivem k písničce z nového alba s názvem Kaložrouti – hoax žrouti. Na zadní straně trika je potisk s textem k této písničce. Přední strana je motiv udělaný od profláknutého umělce Rafala Wechterowicze, který spolupracoval s kapelama jako Slayer, Machine head, Kreator, Anthrax a daší. Byli jsme moc rádi, že s námi Raf spolupracoval a spolupracuje na dalších motivech.

MIČL: Celé aktuální album Pedagogika poražených! Kdybych měl vybrat jeden, byl by to Pád světa. Text o tom, že i přes veškerou snahu, sluníčkářství a bůhvíco ještě lidstvo stejně směřuje naprosto neměnitelně ke svému zániku.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

PETR: Pro mě největší radost, že můžu s Průmyslovou smrtí hrát…

JOHAN: Chtěl jsem hrát a žít hardcore. Formovali mě kapely jako SHELTER, YOUTH OF TODAY, LYCANTHROPHY, BALACLAVA a další. Chtěl jsem hrát koncerty, pořádat a dělat kulturní akce, chtěl jsem dělat fanzin a distro – být aktivní. Dneska hraju ve dvou kapelách, připravujeme vydání nové desky, odjeli jsme několik evropských turné, vydali tunu nahrávek. Málem jsme získali cenu Anděl. Jsme jako kapela stále aktivní a kreativní a posouváme se v profesionalitě hudební produkce dál, jsem za to rád.

MIČL: Chtěl jsem s kapelou cestovat do zahraničí a vydat full album, to se mi splnilo. Další velká ambice byla namakat naše druhý album, který právě vychází! A i to teď předčilo moje očekávání!


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?


PETR: Bez váhání naši novou nahrávku Pedagogika poražených.

JOHAN: Nejsilnější momenty mám tři a považuji je všechny na stejné úrovni. První turné Průmyslové smrti po Německu – nikdy nezapomenu. Večer předávání cen Anděl, kam jsme byli pozváni. První vystoupení Průmyslové smrti na OBSCENE EXTREME festivalu.

MIČL: Bez pořadí:

Rozjetí vlastní merchandise firmičky LIGHT UP THE DARKNESS hardcore clothing, která funguje v totálním undergroundu (nemám ani webovky!), bez vzdělání v oboru grafiky tvořím grafické motivy, funguju bez sociálních sítí na internetu, přesto jsem vytisknul a poslal do světa už stovky kusů merchandise! Ale dělám si to vlastním stylem a to včetně specifický komunikace s fanoušky, ve který naprosto ignoruju všechna myslitelná sociální média, který obecně nesnáším! Pokud chcete vědět, o co jde a vidět nabídku trik, mikin, kazet a tašek, musíte se zatnout a napsat mi mail! Vítejte v pravěku, ale já to takto chci! :D :D
2. Dotažení ke konci a do cíle naše nový album Pedagogika poražených s naší kapelou Průmyslová smrt!
3. Nominace naší první desky na Ceny Anděl! O tom se mi nezdálo ani v nejdivočejších snech! To jsem opravdu nečekal!



 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

PETR: To jsme jeli hrát tour s Lycanthrophy, nakládali jsme náš backline večer za tmy. Když jsme vykládali věci na druhým gigu, shodli jsme se na tom, že tu něco smrdí... Našel jsem hovno na futrálu mojí basy, v tu chvíli jsem netušil, kde se tam vzalo.
Za dva týdny na to jsem se potkal s Jirkou (jeden kolega ze zkušebny, byli jsme tam tenkrát 3 kapely) a ptám se ho proč má sádru na ruce.
Vyprávěl mi jeho příhodu, že den předtím, než jsme odjížděli, si šel zahrát na bicí, ale před naší garáží se posral, vztekle bouchl pěstí do dveří a zlomil si kost a druhý den mu dali na chirurgii sádru...
Tak mi to docvaklo, to bylo dost dekadentní....

JOHAN: Ze stejného dne jako „posrání před zkušebnou“ mám jinou vzpomínku dekadence. Před tím, než jsme nakládali backline ve zkušebně a vyjeli s LYCANTHROPHY na turné, jsme s Mičlem vyrazili na pivo a ferneta do blízkého nonstopu. Po dvou hodinách strašně extrémního chlastání ve stylu: „Rychlá smrt na baru“, nás ve velmi dezolátním stavu naložili spoluhráči do dodávky a proběhla ona „aféra s hovnem“. (Tenkrát řídil dodávku Oto z NEEDFUL THINGS a když nás s Mičlem viděla nastupovat do dodávky, přemýšlel jak se z celého turné jako řidič vylhat.)
My s Mičlem jsme, ale dál v dodávce vesele pokračovali v zábavě a pití. Skončilo to zvracením (myslím, že to bylo dokonce při průjezdu Vídní) za jízdy na dálnici z okénka dodávky, vypitou litrovou flaškou Zelené a vrcholný finiš bylo močení na rakouské benzínce přímo mezi tankovacími stojany s naproti zaparkovaným autobusem plným turistů mířícím ke slunným plážím Chorvatska, kteří bez dechu pozorovali to rouhání. Uf. Je toho mnohem více té dekadence. Ale to až možná příště. Jinak jsme hodní a distingování hoši. Jenom jsme jednu dobu měli pověst „párty kapely“ a „božských disko tanečníků“.

MIČL: Ufff! Brutální otázka! Dekadence bylo svýho času až pokokot, jsem rád, že jsou ty časy pryč!


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

PETR: Dělat nový songy pro Průmyslovou smrt.

JOHAN: V plánu je toho více. Pracovat na novém materiálu pro singl, 7“ EP. Udělat a natočit singl s hudebním klipem a k tomu vymyslet scénář. Spolupracovat v budoucnu se zajímavými umělci a hudebními producenty. Chtěli bychom odjet malé turné. Odehrát nějaké větší festivaly. Osobně připravuji festival Stop & Go Brno, který proběhne 8.10.2022 v Kabinetu Múz s Wojczech a Cyness. Warm up ve Slavonicích na Bakáku. Skvělé místo pro koncerty.

MIČL: S LIGHT UP THE DARKNESS hardcore clothing budu vyrábět nový merchandise pro slezskou metal/punkovou smečku MACE HEAD! Začít dokončovací práce na novým fanzinu, který bude následovníkem mýho minulýho fanzinu DESTRUKTORRR, ale tentokrát to bude víc metal – vše, od totální hlíny až po Black Sabbath! Chystám nový release na svým labelu Hardcore Loves All Colors records, jedná se o dost specifickou věc – chtěl bych se pokusit to letos dokončit! S Průmyslovou smrtí bych chtěl udělat pár nových písniček a nahrát EP nebo split EP!



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

PETR: Za ty roky na každém hc-punk gigu potkám hromadu známých, takže asi jo.

JOHAN: Těžká otázka – ta scéna. Vždy jsem preferoval hrát na koncertech, kde je více hudebních žánrů, pro mě to bylo vždy živější a přirozenější. Pro mě byla a je scéna složená z různých žánrově odlišných kapel. Myslím, že se v současné době pohybujeme stále na DIY hardcore punkové scéně, ale čím dál více cítím rozporuplnost a nestálost této hudební scény. Nejsem si jistý, zda se cítím být úplnou součástí jenom jedné scény. Rád bych měl rozhled a nadhled a nebyl tlačený do rohu pravidly jedné hudební scény.
Jako kapela hrajeme už 19 let, a za nás chci říct, že se cítíme být pevnou a nedílnou součástí naší české hudební scény.

MIČL: Průmyslovka je díky svý brutální muzice rozkročena především mezi dvěma scénami – jednou nohou stojí v hardcore / punkový a druhou nohou v metalový. A i koncerty hrajeme podle mě půl napůl, za což jsem samozřejmě rád. Ta diverzita je podle mě extrémně důležitá – ten rozhled, dokonce jsem o tom napsal text na naše nový album Pedagogika poražených.
Navíc jako kapela opravdu děláme věci jinak – od tvoření hudby, přes live show po merchandise a promotion. Děláme věci jinak než většina ostatních kapel. Máme podle mě na to být rozkročeni mezi více scénami.
Osobně tak nějak proplouvám více scénami i jako fanoušek – protože poslouchám muziku doslova od black metalu / grindcore po folk / country, a taky jsem jako fan sjezdil kde co. Nevím, jestli se cítím být součástí nějaké scény konkrétně  – spíš součástí undergroundu obecně, ale má to spojitost s tím, co už jsem psal výše. Mám rád provokativní věci a projekty, muziku, grafiku, umělce – ve sféře podivností a podivných a zajímavých věcí, témat či kreativních nebo podobně postižených lidí se cítím doma.
A téměř celý život jsem muzikant a frontman kapely, takže doopravdy se cítím být součástí hudební scény jako takový.
Vlastně si nejsem jistý, jestli to jde „scénově“ naporcovat, když se počet odehraných živých koncertů počítá po stovkách.
Rád bych ale otevřel téma, které výše načnul Johan. Jako kapela jsme vyrostli v hardcore scéně, ale mám dojem, že scéna pozřela sama sebe. Přemýšlel jsem ale o tom, jestli to bylo dřív lepší a ono vlastně to možná nebylo až o tolik lepší, ale zrychlená internetová současnost všechno zesiluje jak hradba Marshallů, a zesiluje tedy i idiocii, blbost, sobectví a neambicióznost hardcore scény. A je to nasnadě – obrovská spousta lidí, který za ty roky v této scéně znám se chová tak, že „káže vodu a pije víno“, jak by řekl klasik. Spousta lidí se jen kurví, chlastá a fetuje, a stěhujou se do velkých měst, který je sežere a přijdou tam o všechny iluze. Všichni si fotí a prostituujou svoje potetovaný zadky na facebook, a tím to vlastně končí – gratuluju! Umíte ještě vůbec něco jinýho?
Epidemie covid ještě víc pro mě osobně otevřela toto téma, protože pohled na chování „veganů“, kteří se tak hrozně starají o zvířata a ve výsledku mají naprosto v píči životy lidí, který uprostřed pandemie ohrožovali svým riskantním chováním – a jedná se o všechny - kolegy v práci, náhodný spolucestující v MHD, a co je nejhorší – i svoje rodiny, rodiče atd., to nejsem schopný pochopit, a nerozumím, co mají tihle lidi v hlavě.
Mnohdy se na scéně taky řeší deziluze z toho, že nepřicházejí na hardcore koncerty noví lidi – no já se ty vole ani nedivím, když všechny vypíčujete, pomluvíte a povozíte se na každým koho neznáte! Nedivím se, že se pak už ti lidi nikdy neobjeví! Trochu sebereflexe proboha co? Kdo by chtěl být součástí scény, kam přijdeš za ideálama a dostaneš držkovou od vylitých a vyfetovaných debilů?
Vytahuju to tady kvůli tomu, že toto je trend, který pozoruji dlouhodobě, a jsou věci, o kterých by se mělo mluvit, ale nemluví. Mám dojem, že většina lidí tato témata radši tiše přejde „aby byl klid a nikoho si neznepřátelili“. Ale na to já seru a radši řeknu naplno, že to takto cítím.
Důležitý ale pro mě je, jak to cítíme jako kapela. Naše kapela se skládá ze čtyř individuí, kde každý je trochu jiný, každý má rád trochu jiné kapely, ale někde tam je střed, kde se shodneme, a chci říct, že chceme hrát pro všechny bez rozdílu. To říkám i na koncertech. Chceme hrát pro všechny, kdo chtějí poslouchat. Tenhle přístup je pro mě nejdůležitější.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

JOHAN: První část otázky je pro mě těžká. K hudbě obecně jsem se dostal blíže až kolem roku 1999, do té doby jsem poslouchal jen Eso hity a sem tam také rádio. Z té doby si pamatuji jen zpětně útržkovité informace o hudebním dění. Nic konkrétní podle čeho bych se odvážil hodnotit.
Blíže jsem k undergroundové muzice a scéně čuchnul mezi lety 2000 až 2003. Myslím, že i tak bude moje hodnocení až příliš subjektivní. Pro mě osobně roky 2000 – cca 2007 byly velmi hektické, upořádal jsem spoustu koncertů různých hudebních žánrů, lidi kolem mě by byli nadšení chodit na koncerty a kapely byly nadšené hrát vždy a všude. To ale celkově nevypovídá o té době.
Naše kapela od roku 2003 zahrála několik stovek koncertů, odjeli jsme několik evropských turné a až tady jsem viděl a pochopil jak je hudební scéna velká po celé Evropě a pochopil jsem její propojení a součásti. Pevný vysoký strom s prorostlými kořeny.
Přijde mi, že dříve lidi v hudební scéně více komunikovali a domlouvali se přes maily, nyní se více komunikuje přes sociální sítě a messengery – ale to je přirozená změna doby.
Dnes si myslím, že obě naše země mají svoje silné hudební UG scény, spousta kvalitních kapel. Jen je škoda, že některé z těchto kapel nemají ambice se posunout někam dál.  

MIČL: Netuším, jak se formovala scéna v devadesátkách, ale musel to být asi masakr! Občas jsem narazil na nějakou knížku ohledně hudební scény u nás v tý době, koupil jsem a přečetl a to mi trochu napovědělo. Chaos a přetlak energie, volnosti asi působil jak proud z vodopádu na hudební scény v post-totalitních zemích. Když řekneme A, měli bychom ale říct i B. Spousta lidí v neregulovaném Česku (či Slovensku / Československu) padalo do nečekaných pastí nově nabyté svobody a ocitli se v osidlech alkoholu a hlavně drog, které k nám proudily z okolních států. Není asi dobrý vzpomínat na divoký devadesátky a mluvit o euforii na hudební scéně a neříct k tomu zbytek.
My s kapelou jsme začali po roce 2000 a je šílený, jak se od tý doby všechno posunulo. Lidstvo, technika, i hranice blbosti.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

PETR: Přímo 90tky jsem nezažil, myslím si že kvalitnější aparáty, hudební/nahrávací technika a kytary jsou teď daleko lépe dostupnější. Internet a chytrý telefony umožňujou rychlejší komunikaci a dostupnost, jenže zařádit si na gigu na kapelu od kompu z pokoje není ono :-).

JOHAN: Kapely měly výhodu v euforii porevoluční doby. Myslím, že tehdy do jisté míry nebyl s ničím problém. Chtěl jsi hrát? Vzal jsi kytaru, bicí, mikrofon a hle, měl jsi kapelu. Chtěl jsi hrát v zahraniční? Domluvil ses dopisem s kamarádem punkáčem z Německa, který ti udělal koncert v Drážďanech na squatu.
Dál si myslím, že tady byl pocit jakési úlevy od svázané doby komunismem. Myslím, že tehdy lidi měli do jisté míry strach z následků tzv. „vybočení z řady“.
Výhody dnešní doby vidím v otevřenosti, nesvázanosti, dostupnosti a možnosti udělat a dosáhnout v muzice takřka všeho co chceš. Stačí jen mít cíl, odhodlání a spoustu nadšení a radosti a síly a podaří se ti všechno, co chceš.

MIČL: Obecně můžu říct, že poslouchám thrash metal hlavně let 80., a death a black metal let 90. Když to vezmu v globále - současný kapely, který jedu, si oproti klasikám z těch let nevedou vůbec špatně. A to i když se budeme bavit o kapelách českých. Nemám rád některý současný přeprodukovaný nahrávky – je potřeba aby v tom byla pořád přirozenost, abys měl pocit, že vůbec posloucháš živou kapelu. Když se bavíme o 90-tých letech, tak co se zvuku týče z těch let, tomu se vyrovná máloco.



 

Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

PETR: U mě to začalo kazetama od Mičla ve druháku na střední škole Nirvana/Dead kennedys/Čertůf punk/Exploited a Gnu/Wollongong/Melvins, potom Lycanthrophy/Gride/Regurgitate/Nasum a časem víc a víc zahraničního metalu od Iron maiden po Dying fetus.

JOHAN: No moc to nebudou UG kapely. Začínal jsem na kazetě Sex pistols, Nirvany a Tří sester. Postupně se sbírka začala rozrůstat o kapely jako Balaclava, Tragedy, GNU, Hole, strašně moc nahrávek od SUB POP Records včetně milovaných Melvins, dále Youth of today, Gorila Biscuits, a tuny, tuny, dalších. Z českých kapel například Lycanthrophy, Thema 11.
Dnes jedu hudební energii a inspiraci převážně z kapel jako jsou: Violator, Refused, The Dillinger Escape Plan, Shelter, Toxic Holocaust, Municipal Waste, Comeback kid, SAX, Audioslave, The Presidents of the USA a mnoho dalších.

MIČL: Dříve: Melvins, Nirvana, Shelter, Youth of Today, Foo Fighters, Charles Bronson, S.O.D., Lycanthrophy, Hole.
Dnes: Haha, dnes jsem poslouchal třeba tohle: Sarcofago, Sněť, Gruesome, Red Fang, Funebre, Asphyxiator, Průmyslová smrtPedagogika poražených. Dál poslední dobou pak třeba: Monstrosity, Anthrax, Insistent, Stolen Lives, Carnal Tomb, Heaving Earth, Corpus Rottus.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

JOHAN: Podle mě by nás měl spojovat vzájemný respekt porozumění. Úcta k práci druhého člověka. Od doby, kdy jsem začat pořádat koncerty bylo důležité dělat multižánrové různorodé akce a propojovat lidi. Do dneška s touto myšlenkou souhlasím, a když jedem někam hrát s kapelou koncert jsem vždy nadšených, když na místě hrají kapely více žánrů.
A naopak nás rozděluje nepochopení, absence respektu a úcty, absence pocitu, absence ohleduplnosti. Zkrátka ta co nás dnes učí trh – prosadit se a nemít ohledy.
Jednou jsem zažil koncert na festivalu ve Smilově se Streetmachine, kde se zpěvák arogantně a posměšně vyjádřil do mikrofonu o ostatních kapelách, které nebyly na festivalu „dost tvrdé“ jako oni. U mě ta kapela, díky té hlášce jejich zpěváka v té době skončila, přestal jsem je úplně poslouchat a sledovat. To je třeba můj příklad z praxe jak by to nemělo být.
Ohleduplnost, vzájemný respekt a úcta a zdravá konstruktivní kritika.

MIČL: Za 1) Undergroundová scéna obecně stojí na lidech, kteří se snaží vytvářet něco pro ostatní, většinou čistě pro tu věc – aby to bylo – festival, zin, vydávání desek, kazet! Výdělky se samozřejmě počítají, ale občas každý uděláme něco jen tak, že chceme, aby to bylo!
Na takových lidech to stojí a padá!
Za 2) Nemám rád kokotov. Nemám rád lidi, který si v undergroundový scéně vytváří něco jako kult osobnosti, speciálně takový, kdy krom hraní v „nějaký“ kapele je za nima hovno vidět. Fuck off!!!! Nemám rád lidi, co pomlouvají ostatní a přitom hovno ví o jejich životě, motivacích, o všem! Běžte do prdele! Tohle ničí lokální scény a scénu obecně.


Čo ťa na domácej scéne serie?

JOHAN: Uzavřenost, omezenost, netolerance, absence empatie, vzájemného respektu a uznání, když přijdeš s něčím novým, ze strany fanoušků nebo pseudokritiků hudebních scény, kteří nikdy ničeho nedosáhli. Když něco uděláš jinak, uděláš toho třeba víc a najednou je to z nějakého důvodu špatně.
Prostě buď děláš muziku se vším všudy dobře, nebo ne. Štve mě omezenost lidí dokonce i na UG scéně, ale musím je respektovat. Nebo nejlépe se jim vyhnout a jít za vlastním cílem.

MIČL: Za 1) Repeat části předchozí odpovědi s jemnou modifikací: Nemám rád kokotov. Nemám rád lidi, který si v undergroundový scéně vytváří něco jako kult osobnosti, speciálně takový, kdy krom hraní v „nějaký“ kapele je za nima hovno vidět. Fuck off!!!! Nemám rád lidi, co pomlouvají ostatní a přitom hovno ví o jejich životě, motivacích, o všem! A znova: Běžte do prdele! Tohle ničí lokální scény a scénu u nás konkrétně.
Za 2) Mrzí mě, že v undergroundu obecně se odmítají lidi zaplatit, sami podstřelují svoji cenu – někteří lidi z hudební branže, promotéři i spousta kapel. Kdyby se všichni promotéři k tomu postavili tak, že na každou akci musí být výdělek + 5000 nad cesťáky (cca 1000 na kapelu navíc), kterýma doopravdy zaplatí kapely, ne jen jejich náklady na benzín. Tomuhle už dlouho opravdu nerozumím, přitom by řešení mohlo být tak jednoduché (zvýšit cenu vstupenky v průměru o 50 Kč).  


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

PETR: Poslední co mě nejvíc dostalo je nový vinyl NAV - Arcizlo. Vřele doporučuju.

JOHAN: Obal, který se mi otiskl posledních pár týdnů do mozku je od DECULTIVATE – album POHRDAT. Motiv dělal Vladimír Vacovský. Je to strašně abstraktní a podivný obal, Ale právě tou podivností je krásný. Dále se mi líbí obaly od EXORCIZPHOBIA a od oblíbenců CATASTROFY.
Co se týče zvuku, utkvěl mi v hlavě singl a hudební klip od ČAD a CATASTROFY. Kompozice a styl, koncept hudby se mi velmi líbí a oceňuji je na jedničku.

MIČL: V současnosti toto:
Zvuk: SněťMokvání v okovech. Artwork: Krom Průmyslová smrt – Pedagogika poražených ještě obal alba Mace HeadJötun, toto album ale teprve letos vyjde. Klip nevím.  



 

Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

PETR: Starší nahrávka co stojí za poslech je pro mě kanadský BISON B.C. - Quiet Earth, francouzský ANANDA - Profane nebo americký ARTYMUS PYLE - Fucked from birth a BOLT THROWER – cokoliv. Chystám se teď na sci-fi knihu Problém tří těles. Před mnoha lety jsem četl Dunu od Franka Herberta a nová Duna v Imaxu je suprovej audiovizuální zážitek. A nakonec herní série Dark Souls je neskutečnej masakr.

JOHAN:
Hudební album – REFUSEDWAR MUSIC a old school hardcore CHAMPION - Promises Kept
Kniha – NICK CAVE – A uzřela oslice anděla
Film – Vetřelci Directors cut
Seriál – Vychováni vlky
Počítačová hra – Fallout
Tetovací studio – nejsem příznivce tetování
Pivo – V poslední době je to Valášek IPA, Obsah alkoholu: 6 %, Stupňovitost: 15° Plato, Hořkost: 40 IBU (EBU). Ta chuť mě nedává spát.

MIČL: Album: Řeknu to takhle: roky jsem poslouchal thrash metal, abych nakonec zjistil, že dvě pravděpodobně nejlepší alba žánru jsou ANTHRAXAmong the Living a ANTHRAXSpreading the Disease! Haluz :D :D Muzika, SUPERKVALITNÍ riffy, zpěv, invence – všechno tam je! Dál: SARCOFAGOI.N.R.I. – tam je všechno, základ několika scén od punku po black metal! SADISTIK EXEKUTIONKAOS – pravděpodobně úplně NEJDRSNĚJŠÍ album na světě vůbec! A samozřejmě MARDUK - Panzer Division Marduk – jedno z nejlepších extrémních hudebních alb ever!
Kniha: Dayal Patterson - Black metal: Evoluce kultu. Robert A. Heinlein – Cizinec v cizí zemi. Komiksy o Indiana Jonesovi :D :D
Film: Záhada Silver Lake – pro mě nejlepší film posledních let. Jinak mám rád gotický horrory z 50. a 60. let, toho jsem velký fanda a mám velkou sbírku, a mám rád sci-fi akční klasiky – terminátory, predátory a vetřelce (samozřejmě kromě Vetřelce: Covenant – za tu píčovinu jsem chtěl v kině vrátit vstupný, haha).
Počítačový hry – nehraju.
Tetování – nemám rád tetování.
Pivo: Poslední dobou moc nepiju, ale jinak jsou moje oblíbená piva REBEL 11 a KUTNÁ HORA 11.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

PETR: U nás je to Obscene Extreme, kde uvidíš vedle světových jmen i kapely méně známé a z docela exotických destinací, pokud je tvůj šálek kávy odnože death metalu a grindu. Nebo pohodovej hardcore/punk Fluff Fest, na kterej sem jel poprvé s Mičlem v roce 2003 na stopa, vybavený chlebem, hořčicí a uzeným sýrem :-), poslední roky tam je i play fast or dont stage. Play fast býval úžasnej.  Na Slovensku je vynikající FFUD v Seredi, ten kemp je super. Hele, můžeš narazit na méně známý malý festivaly, který tě překvapí, cca před 5-ti lety jsem se byl podívat na Už jsme doma v Dolní Cerekvi u nás na Vysočině na festivalu „Na kopci“ a mezi kapelama tam poletoval frajer na rogalu a rozhazoval dětem bonbóny, to bych ti přál vidět ty nadšený děcka, jak běhaly a sbíraly je :-).

JOHAN: Pro mě jsou to jednoznačně dvě akce OBSCENE EXTREME a FLUFFEST. Hlavním důvodem pro mě je setkání se spoustou přátel, výměna informací a myšlenek, taky je to setkání „tisíce nezávazných pokeců“. Tyhle akce miluju a rád na ně jezdím a podporuji je.

MIČL: Jezdím pravidelně na Obscene Extreme, dřív i na Fluff fest. Pak mám rád Johanův festivalový seriál STOP AND GO v Brně. Mám rád koncerty, které jsme pořádali v Polné, vždy atmosféra jako prase! Poslední akce – METALURGIA FESTIVAL vol. 2, neproběhla kvůli situaci s covidem a následnému uzavření klubu, a tak nakonec vznikla náhradní (ALE VELICE ADEKVÁTNÍ!) online verze, kdy všechny kapely nahrály část svého setu ve svých zkušebnách! Link na celý festival zde (set PRŮMYSLOVÁ SMRT začíná na 25:50):





Vinyl alebo CD ?

PETR: Vinyl jako sběratelská záležitost a potom digitální formáty z praktických důvodů.
JOHAN: Jako fanoušek vítám online digitální formáty. Jinak se přikláním k vinylovým deskám. Pocitově do ruky získáš větší kus něčeho než jenom malé CD.  MC kazety jsou příjemné retro a jejich čas a vrchol ještě více přijde díky růstu cen výroby vinylů.

MIČL: Mám rád fyzické formáty a kupuju je celý život! Nemám rád ale předražené ceny, a současné ceny vinylů nejsem schopný akceptovat! Zato ceny CD´s jsou posledních pár let naopak super! Takže asi takhle: dříve vinyl, nyní vede ale CD a kazeta!


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

JOHAN: Chybí mi rozhovory lidí aktivních v hudební produkci – s producenty desek, lidmi co dělají hudební PR, lidmi, kteří tvoří a spravují fanziny a webziny, hudební servery, lidi za oponou. Rozhovory s nahrávacími studii.

MIČL: Koukám, že BAHRATAL už tu byli, takže nic :D :D


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

JOHAN: Pokud jsi muzikant, dělej prosím svojí práci kvalitně a dobře. Pokud děláš novou desku tak prosím tě neodflákni ani jeden detail na hudbě, obalu, grafice, propagaci a tak dále. Když už jsi dal sílu do tvorby, dotáhni práci se vším všudy do zdárného konce.
Hrajte a tvořte.

MIČL: Rozloučím se větou, která mě zaujala v novým filmu Matrix: Resurrections.
„Pokud nevíme co je skutečné, nemůžeme klást odpor.“
Nepřipomíná vám to něco?
Tak vypněte internet, vypněte ten zkurvenej chytrej telefon a běžte ven – a tam dokažte, že za něco stojíte!
Kupte si naše nový album PRŮMYSLOVÁ SMRTPEDAGOGIKA PORAŽENÝCH!
Deska obsahuje 21 brutálních songů made by PRŮMYSLOVÁ SMRT a zabalena je v obalu od Paola Girardiho (obaly pro POWER TRIP, BLASPHEMOPHAGHER  a mnoho dalších) a v masteringovém zvukovém hávu od Dana Randalla (zvuk pro kapely jako TOXIC HOLOCAUST, MAGRUDERGRIND, IRON REAGAN a další)!
První singly zde: https://prumyslovasmrt.bandcamp.com/album/pedagogika-porazenych
Album vyjde na LP a MC! A to v druhé půlce února 2022, a doprovázet ho bude obrovská série merchandise! Kontaktuje nás zde:
https://www.prumyslovasmrt.cz/
https://facebook.com/prumyslovasmrt/
Děkujeme za rozhovor!

Friday, January 28, 2022

#134 Božehrobci. Atmo-Noise z Chotěšic. Odpovedá Radek.



Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Jsem Radek. Tvořím hudbu, píšu texty. Zajímají mě knihy, hodně, teď toho čtu víc najednou, kompletuju si Orwellovo dílo třeba. Z hudby společná deska Big Brave / The Body mě hodně zaujala. Stejně jako deska Vive La Void, split Giobia / Cosmic Dead. Po letech jsem se vrátil k albu Haxan od švédských Dungen. Geniální album plný stylově různorodých motivů, co trochu ignorujou klasickou stavbu písně. Pak mě baví si pouštět klasiku Planet Caravan v podání Moon Duo. Dali tomu super space nátěr.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Decultivate, Controlled Existence, Flowers For Whores, Rest In Haste, Yood, Ghost River, Harijana, Pestis, Inkogruence, Skiplife, Plague Patrol, Siege Control, Indigestible... Božehrobci. víc projektů jsem myslim neprošel. Vždycky jsem byl kytarista nebo baskytarista, občas klávesák a výrobce hluku.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Mám pár kytar a pár zesilovačů. Každý nástroj je něčím zajímavý. Cením si nástroje, když je se mnou dlouho a máme nějakou společnou historii. Miluju svou basu Hagstrom z roku 1972. Zažila toho spoustu.

 
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Subjektivní. Koncept dělá z manuální zručnosti umění.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

To je ošemetná věc. Mám rád hraniční umění, co drásá... Jen nesnesu umění postavený na degradaci jiných lidí na základě barvy pleti, etnickýho původu, pohlaví, vyznání, čehokoliv dalšího..


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Viz odpověď výše.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Ze života. Z historie. Z popkulturních odkazů odjinud. Nosím v hlavě spoustu hudby, která potřebuje ven, haha.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel. Jsem pyšný na debut Decultivate. Toho si fakt cením.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Texty se moc nezaobírám, abych řek pravdu, vždycky je tvořil někdo jiný. A když jsem je tvořil já, nepřikládám jim tolik váhu. Je to dílek větší skládačky.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Realita je vždycky kousek za ambicema. Takhle funguje motor kreativity. Aspoň u mě.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Kdykoliv hudba vzniká, je to nejsilnější moment. Na chvilku mám díky tomu pocit, že svět dává smysl.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Hraní v přepravním kontejneru, v krámě s deskama, v kostele, na parkovišti, u někoho v obýváku… Bylo toho hodně. Doufám, že brzy zopakuju turné někam za hranice všedních dní. Dekadentní momenty v životě nemám. Už ne.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Tvořit hudbu co nejvíc, být díky ní bohatší o zkušenosti a zážitky, rozvíjet hudbu i sám sebe. Nikdy nepřestat. Ale nikdy neříkej nikdy.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Začínal jsem u metalu, ale většinu svýho hudebního života jsem strávil v hc/punku. Někam tam pořád patřím. Je to takový vodítko do života trochu.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Formovala se velmi dynamicky haha. Mám jen zběžně přehled, jak se to celý vyvíjelo. Moc se v minulosti popravdě nepitvám.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Na začátku 90.let bylo všechno nový, neokoukaný, byl po všem hlad. Teď je toho přehršel. Ale fakt hodně. Beru to pozitivně. Líbí se mi představa, kolik skvělý muziky stále existuje, ale já jí pořád neslyšel.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Niesom Slovák, zas tak slovenskou scénu nemám zmapovanou, takže nedovedu odpovědět.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?  

Kreativita spojuje. Jakoukoliv komunitu rozděluje potřeba se vymezovat vůči něčemu. Vím, že je to i definující, ale taky občas dost otravný.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Před časem jsem si prošel dost náročným životním obdobím. Od tý doby nemám pocit, že si malichernosti zaslouží mou pozornost. Takže na domácí scéně mě nesere vůbec nic.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Baví mě českokrumlovská Lambda, jak si jde umanutě za svým, mají svou ideu, hudbu doplňuje art a obráceně. Myslím, že je to jedinečná kapela, ale protože nehrají vyhajpovaný žánr, davy nestrhnou.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Já se orientuju jen v hudbě. Trochu. Doporučuju se seznámit s Insect Ark. Dana Schechter mě baví tím, že má svou vizi a že na ní dokáže velmi tvrdě pracovat.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Mám rád Obscene Extreme pro jeho uvolněnost a akceptování jinakosti. Jistou shodou náhod jsem pak hodně akcí zažil v Portugalsku. A miluju to tam. Doufám, že se jednou podívám na Amplifest.


Vinyl alebo CD ?

Vinyl jednoznačně. Ale pár kapel sbírám i na CD.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Zajímal by mě Vojta ze Sněti. Četl jsem jeho odpovědi za Bahratal tuším, odpovědi ostatních jsem ignoroval. A vlastně mi docvaklo, že Vojta je větší umělec než si myslíme.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Nechte mě tu ležet, já se hned vrátím.

============================================

Linky:

https://bozehrobci.bandcamp.com/releases

Tuesday, January 25, 2022

#133 Piava. Emo/HC Punk z Melniku. Odpovedaju Kuba, Vojta a Honza.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch?

Kuba: Jsem Kuba, hraju na kytaru a zpívám. Aktuálně si užívám volna v práci, které mám okolo Vánoc.

Vojta: Jsem basák Vojta, živím se jako grafik. Poslední dobou asi nic, co by stálo za chlubení. Kus toho a pak zase kus něčeho jinýho.. Znáš to. :)

Honza: Ahoj. Jmenuju se Honza, pracuju v korporátu a pak můžu hrát v kapelách jen tak a dělat věci kolem toho jen tak. Spoluvytvářím zin How Can Limo Kid Kill Your Dreams?, byl jsem členem redakce Tutti Oi!, občas napíšu nějakou recenzi a občas pomáhám s koncerty. Baví mě spoustu věcí, hudba, sport, historie, politika, literatura, moje práce a snažim se mít nějakej jakž takž obecnej přehled. V týchto dňoch přemejšlím nad osobním ťop ťenem pro rok 2021. Ne že bych rád bilancoval zrovna s koncem roku, ale Silver Rocket žebříčky se blíží.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Kuba: Aktuálně PIAVA - kytara, zpěv a taky Zbytečnosti (nevim, zda je to oficiální název, nebo to máme jako pracovní verzi) - kytara. Předtím bylo několik více či méně zajímavých věcí, ale asi bych zmínil jen Naive Cactus.

Vojta: První kapely jmenovat asi ani nechci. Klasickej gympláckej punk jak řemen. To vše jsem drbal na kytaru.
2014-2017  Cirguz - kytara
2019-2020  Naive Cactus - basa
2021  Piava – basa

Honza: Relativně jen pár kapel, pár záskoků, hostovaček, několik projektů, který jsme začali a z nejrůznějších důvodů nikdy nedotáhli dál; občas jsem pro někoho napsal text. Skoro všechno za bicíma. Hrál jsem v Rock Café pro pět set lidí a hrál jsem v ještě větším sále pro dvacet, což tak nějak ilustruje můj přístup k muzice. S The Oxx jsem na jejich posledním koncertě zpíval She od Green Day a dost jsem ti to užil. Zvukař se mnou asi taky. Brno 2019. Tohle a když jsem po telefonu mluvil s Meky Žbirkou -  to jsou dva vrcholy mý hudební kariéry. Kluky z Oxx, Miroslava a Billie Joea považuju za svý přátele. A když budu mluvit vážně, tak kluci z Oxx a Billie Joe jsou fakt moji přátelé. A s Mekym jsem fakt mluvil. A byl to člověk, kterej do československý hudby přinášel svěží vlivy zvenčí a dokázal vždycky držet krok se Západem. Meky a Laco Lučenič byli spolu neuvěřitelně invenční. A to tady nikdy nikdo neuměl a až na výjimky pořád nikdo neumí. Pusť si Sedím doma a polož se do roku 1988. Prostě neuvěřitelný. Hmm, na co si se vlastně ptal?


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Kuba: Mám toho hodně, ale co stojí za zmínku, tak je Squier Telecaster, na kterej hraju nejvíc, jsou tam dva snímače na způsob P-90 od RM Pickups. Aparát mám Marshall DSL20HR, box se dvěma Celestion V30. Krabičky TC Electronic Spark Booster, Boss DS-1 a celý to prznim delayem a reverbem z multiefektu Zoom MS-50G.

Vojta: Basu mám Squier Jazz Bass, kterou zapojuji přes krabičku Boss ODB – 3 k vypůjčenému zesilovači Ampeg SVT450. Bedna je taková menší lednička od Kustomu.

Honza: Teď nevim, jestli někomu budu dělat reklamu nebo ostudu. Už asi třináct let bicí Premier Cabria XPK, 22" bass drum, klasicky set snare-tom-floor tom a v posledních letech jsem si oblíbil činely Anatolian (hi-hat, 2x crash, ride a china). Čím větší, tím lepší. Časem by se mi líbil nějakej repasovanej retro kousek z sedmdesátých-devadesátých let, věk velkejch bicí souprav (něco jako měl Bobby Schayer nebo Dave Grohl v devadesátkách) a aparátů. Kdyby to někoho napadlo, tak si nepotřebuju nic kompenzovat. Za svoje tělo jsem se nikdy nestyděl, prostě mám rád dobře znějící a hlasitý velký aparáty a bicí :)


Je umenie subjektívne alebo objektívne? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Kuba: Subjektivní. Ale myslim, že to jde trochu ruku v ruce. Ta "manuální zručnost" může člověku pomoci k tomu, se nějak umělecky vyjádřit.

Vojta: Umění ať si každej asi vnímá jak chce. Za mě to musí něco člověku vzkázat, čímž se právě u mě odděluje umění od klasického řemesla.

Honza: Když si tu otázku postavil od začátku takhle, tak je čistě subjektivní. Ale takhle jednoduchý to neni. A umění vůbec nemusí být o manuální zručnosti. Pokud mi domů půjčíš na den klavír a stopky, naučím se skladbu 4'33" od Johna Cage. Můžu se pokusit vytvořit třeba abstraktní obraz, na kterej bych se mohl dívat jenom já. Právě proto by mohlo být umění subjektivní. A jenom ty rozlišuješ, jestli se ti něco líbí nebo ne. Nezávisle na tom, jestli to autor nebo veřejný mínění považuje za umění nebo ne. Líbil se ti Aulickýho a spol. Transgas? Mně jo a šel k zemi. Líbí se ti Chemapol? Mně jo a možná půjde k zemi taky. Líbí se mi i budova Slovenskýho rozhlasu v Bratislavě, tu si snad necháte. Areál železáren ve Vítkovicích je taky super. Tomu dokázali dát znova život. Mám rád industriální prostory a brutalistní stavby a často se setkávám s nepochopením :) Taky je potřeba říct, že občas nikdo nikdy z žádnýho uměleckýho odkazu nepoučí, viz Guernica.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať?

Kuba: Každej by si ho měl dělat a vnímat subjektivně, podle sebe.

Vojta: Myslím si, že by hranice mít nemělo. I když hned nachytám sám sebe, protože "umění" tvořený na druhý straně barikády mě celkem sere.

Honza: Umění chápu jako svět bez hranic, což zároveň ale taky znamená, že je snadno zneužitelný. Opery Richarda Wagnera retrospektivně zneužitý nacionálním socialismem (OK, to může souviset s jeho antisemitismem), Prokojfeva si soudruzi v SSSR taky přiohnuli jak potřebovali, těch příkladů je v historii tisíce. Vědomky i nevědomky. Zneužívání odkazu Karla Kryla, ten by zíral. Dead Kennedys (věřím Jello Biafrovi) a The Clash v reklamě na Levisky. "Should I Stay or Should I Go" zná každej. Myslíš ale, že lidi vědí, že jim reklamu na rifle podmazávali radikální levičáci, který už v tu dobu byli celkem bohatý ale pořád přinášeli do hry sociální témata? :) Paradoxní.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca?

Kuba: Asi něco, co není uplně v souladu s mým přesvědčením.

Vojta: Asi jak jsem psal v předešlé odpovědi…

Honza: To je taky dost citlivá otázka, vzhledem k tomu, co jsem napsal v předešlý odpovědi. Obecně asi násilí a samozřejmě ultrapravicový tendence, který se v podstatě staly součástí mainstreamu. Násilí a macho póza rapový scény, kterou mám jinak docela rád. To mě tam taky nebaví. Jakože "slapnu děvku" a podobný příšernosti. Pak takový vtipný věci, jako když si rapeři do klipů půjčujou drahý auta a tak. Nejlíp to vyřešil na poslední desce z letoška Schyzo. Ten mrsknul na obal černou Fabii, protože jí má doma a je to. Mimochodem, pro mě nejlepší letošní domácí rapový album. Pak už moc nezvládám takový ty bodrý a lidový písničkáře, většinou z Ostravy nebo Šumperka. Pár starejch věcí mám rád, ale teď už to neni někdo, komu bych potřeboval dávat víc prostoru. Podpora nejrůznějších autoritářů nebo hrůznostrašnosti typu - cituji: "Já jsem od začátku normální, kdežto buzeranti jsou nenormální, co si budeme povídat." Aha, aha. Hledáš koně a sedíš na něm. To by asi homosexuálové (a celá společnost) koukali, jak asi v praxi vypadá představa těchto pánů o "svobodě". No, takže mi pořád mi zůstal Greg Graffin, Jim Lindberg, Tim McIlrath, Roman Hulín a Oldřich Janota :)


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe?

Kuba: Nevim, to prostě tak nějak samo přichází.

Vojta: Většinou z toho, co právě poslouchám. Ale popravdě nepatřím v kapele mezi nejproduktivnější přinašeče nové tvorby. Spíš si vymýšlím jen to, co pak budu hrát já a to tak nějak přichází časem samo. I když jsem fanouškem spíše jednodušších basových linek.

Honza: Knihy, historie, politika, vztahy, život obecně.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo?

Kuba: Těžko říct, takhle z hlavy.

Vojta: Asi dvanáctipalec "Svět už je jinak" vydanej na konci kapely Cirguz. Je to asi nejkomplexnější dílo, kterého jsem byl od začátku do konce součástí. Do dneška, když to slyším, tak si vzpomenu, jak šíleně jsme to vymýšleli a nahrávali. To byla strašná prdel. :)

Honza: Nemám favority. Vždycky bylo to maximum, co se v daný době a čase dalo udělat. Zpětně bych pár věcí udělal jinak nebo je vůbec nenapsal, ale všechno přesně odpovídalo životní etapě a době, kdy se ty věci tvořily.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok)?

Kuba: Viz 8.

Vojta: Tak tohle nedám. Vážně asi u nás nemám nic, co by mě bavilo natolik, že bych dokázal z patra tvrdit, že to je právě to ono.

Honza: To není úplně otázka na mě. Co si myslíš ty? Samozřejmě mám svoje oblíbený fragmenty no, prostě spíš útržky než celý texty. A několik z nich používám celkem i v běžný mluvě. I tady v těch odpovědích a ani to nepoznáš.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita?

Kuba: Ve dvanácti jsem chtěl být druhej Hendrix. Realita je teď taková, že už si člověk po x letech říká, že bych chtěl umět aspoň trochu uspokojivě hrát na kytaru a ocení to, že může mít kapelu, která relativně normálně funguje a baví ho to.

Vojta: Tohle srovnání s realitou je u mě celkem jasný. V patnácti jsem vzhlížel ke klukům z Cirguz. Obdivoval jsem, jak pořád jezděj někde po koncertech, furt nahrávaj a lidi na ně pařej… Když se k tomu pak člověk dostane, tak vlastně objeví tu hroznou naivitu, s kterou dřív vzhlížel. Pořád to je jen banda ochmelků, kteří si akorát našli dobrou záminku, proč někde furt kalit. Ale zjistil jsem, že mě to takhle vlastně baví. Dodneška se toho vlastně moc nezměnilo.

Honza: Hrát, dělat koncerty, nahrávat. Nevěděli jsme jak to máme dělat, neměli jsme potřebný vybavení, vždycky jsme si někde půjčili minidisc nebo digitální kameru a na to jsme to nahrávali. Organizačně jsme koncerty ze začátku taky moc nezvládali, ale když chceš, tak se všechny tyhle věci rychle naučíš nebo se spojíš s lidma, který už to umí a pak se to naučíš taky. A my jsme se učili od starších kluků. Pro nás tohle všechno bylo naprosto samozřejmý, když nám bylo 14-16-18 let - tam jsme měli velkou energii dělat všechno kolem kapely a chodili jsme na všechno, co tady bylo. Ambice tam taky byly, v rámci možností byly naplněný. Teď už je moje "tvorba" ambicí prosta, což ale zároveň neznamená, že to musí bejt blbý. "Punk neznamená přijít pozdě na zkoušku" (Bonus feat. Idea - "Mý místo"). Já jsem spokojenej s minulostí, přítomností a těšim se na to, co teprve přijde. No ale když jsem byl malej, tak jsem samozřejmě chtěl mít velkou kapelu, podepsat major label a hrát ve vyprodanejch hokejovejch stadionech. Pak mi došlo, že to není možný, protože se docela stydim a taky jsem pozdějc narazil na technický limity hraní :) Ještě mám takovej nenaplněnej sen, kterej se nestane. Nějaký delší, třeba měsíční tour po Evropě a třeba dvacet pět koncertů v tom měsíci. A jsem si jistej, že bych potom určitě seknul s hraním a byl už jenom hodnej Honza, což jsem samozřejmě i teď :) Ale tam bych si to všechno pro sebe uzavřel, co se týče aktivního hraní.



 

Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy?

Kuba: Nejsilnější je každej moment, kdy někoho baví a zajímá to, co děláš.

Vojta: Asi se rád chlubim víc jak tejdenním tour s klukama z KungFu-Girlz po východní Evropě, při kterém se vydalo společné splitko.

Honza: Každej další koncert, každá další nová skladba, každej kilometr strávenej v autě na cestě na další koncert je nejsilnější moment. Protože je zábava je i řídit, zvlášť cestou zpátky, kdy jsou většinou vyřčeny myšlenky, na který čekala filosofie tisíce let :) Taky osm koncertů v devíti dnech na tour, s šílenejma přejezdama, to bylo prostě o život :) Potulnej bleší cirguz a kluci z KungFu-Girlz v jedný dodávce, dodnes se o tom vyprávějí legendy. Pak hraní v nejrůznějších sozial zentrech a hausprojektech v Německu (nejde o ty koncerty, ale nikde jsem se tak dobře nenajed') a hraní v Británii. Ale nespojuj naší hudbu s uměleckou dráhou, to je troufalé :)


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie?

Kuba: Celkem dekadentní to bylo, ale slíbil jsem, že si to nechám pro sebe.

Vojta: S každou kapelou jsme zažili nějaké šílenosti. Jenže to se těžko pouští takhle veřejně ven. Buď jsou v příběhu jiný lidi, kterých by se to mohlo dotknout a když tam jsem jen já, tak to je třeba zase dost nechutný. Nechme to bejt.

Honza: Zažil jsem spoustu věcí a strašnou spoustu zábavy, která je jednak nepřenosná a místy taky nepublikovatelná. Taky jsme docela pařili. Ale nikdy jsme nikomu neublížili, maximálně sami sobě, když nás od smíchu bolelo břicho. Dekadence typu G.G.Allina jsme naštěstí nikdy nedosáhli. Nechci aby to znělo blbě, ale obecně si myslim, že to není v lidských silách všechno doopravdy pochopit, pokud si nikdy nebyl členem kapely a "na cestě..." A taky je potřeba říct, že ne vždycky je to zábava... Ale kdyby mě zejtra srazil bicykl, tak můžu říct, že jsem si to všechno moc užil.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Kuba: Momentálně mám v plánu pokračovat v tom co dělám.

Vojta: Doufám, že s Piavou nějakej čas hrát budem. Konečně můžu hrát to, co jsem si přál. I když se naše minulost v takovém tom klasickém punk-rocku překrývá těžko, tak si myslím, že tam posun je a chtěl bych v tom dál pokračovat.

Honza: Každej další koncert, každej další novej song, každá další nahrávka, každej další kilometr v autě cestou na koncert. Dlouho jsem chtěl vytvořit emo kapelu, teď jí mám a baví mě to. Možná si trochu zakoketovat se synťákama, všema těma mašinkama a elektronikou celkově? Možná i jinym hudebním stylem. Teď je tu Piava. Uvidíme.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény? Ak áno, ktorej?

Kuba: Nevim.

Vojta: Pokud se tomu, co je na Mělníku dá říkat scéna, tak určitě jo!

Honza: Dřív jsem se docela vymezoval proti slovu "scéna", ale vlastně jsem nepřišel na lepší definici. Takže se sem tam cejtim být součástí undergroundový punk scény (jestli chceš, tak hardcore/punk scény - já to moc nerad dělim). Někdy jí vysloveně nenávidim, když se ta scéna prezentuje jako ta jediná správná a "true". Když se ti někdo ze scény snaží namluvit naprostý kraviny, který jsou proti prapodstatě tý subkultury samotný. Když si místní kapela z místní zaprděný scény vypýtává garance. "Víš, my potřebujem penízky, kámo. Ten aparát fakt něco stojí." Aha, to jsem nevěděl. Když tě nepozdraví někdo, kdo je dlouho součástí scény a koho si považoval za dlouholetýho známýho a se kterym jsi zažil spoustu věcí. Obecně asi über hardcore kids, to je něco odpornýho. To je fakt strašný. Takže tahle scéna (jako každá jiná) je prostě jenom zrcadlem majoritní společnosti. Jestli má někdo pocit, že je lepší než "lidi tam venku", tak se podle mýho plete. Tak jako tak nad tim všim doma často přemejšlim a jako zase proč bych se rozčiloval. Jdu a pustím si Circle Jerks a jsem zpátky ve hře :) Beat me senseless. Ale čím jsem starší, tim víc si ve svý hlavě tvořim vlastní scénu a "moje" hudba je tam nedílnou a letitou součástí. V mojí vlastní scéně taky neexistujou kreténi (kromě toho, kterým jsem sám), pouze lidi který mám rád a mám si s nima co říct, směju se s nima, dokážou mi něco dát, snad jim něco můžu dát i já, a můžu se od nich něco naučit a nekoukaj na mě spatra. A to mi vyhovuje. Když nad tim tak přemejšlim, už mě moc nezajímá kolektivní identita a tričková identita. Samozřejmě, když v hloučku neznámejch lidí uvidim někoho v triku The Damned, tak případně získáváme jedno "malý a společný" téma navíc. Ale o tom tričku to není.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

Kuba: Narodil jsem se v roce 94, takže tu dekádu moc neporovnám. Hrát po kapelách jsem začal někdy ve 13-14 a osobně skrze ty roky asi nepociťuju zas tak velkou změnu. Možná jen mi připadá, že hodně věcí co nově vzniká, tak jsou ti samí lidé, co už někde kdysi hráli, ale možná že je to jen můj osobní pocit.

Vojta: Začal jsem scénu navštěvovat až po roce 2010, což je škoda. V devadesátkách vzniklo strašně moc dobrejch věcí, který mám moc rád. Je to doba, u které mam sklony jí těm lidem závidět. Třeba koncerty kapel, o kterých se nám už ani nezdá na místech, kam bysme se dneska báli jít i s největšíma kámošema.

Honza: Těžko říct. V devadesátkách jsem měl jiný starosti (rozuměj, neměl jsem vůbec žádný). Maximálně tak přijít ze školy a jít hrát hokej před barák. A pak koukat v Medúze na Kabáty, Mňágy a Žlutý psy, v Esu na The Offspring a v S.O.S na Primě u Anděla na Plexis a řikat si: "Ty jo, to bych jednou chtěl taky!" Já zpětně vidim devadesátky jako naštěstí neopakovatelný, krásný a příšerný zároveň. Vítejte v post-so východní Evropě. No, jinak nebyl internet, sociální sítě a streamovací služby, takže pokud si chtěl slyšet to či ono, musel si jít a to či ono vyzjistit (třeba z plakátů, od někoho, tzn. že si musel někoho znát...) a vyrazit na koncert. To jsem vlastně ještě trochu zažil a docela mi to chybí. Když lidem nehodíš něco přímo pod čumák, tak se o to skoro nikdo nezajímá.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby?

Kuba: V 90' asi nebylo tak těžký přijít s něčím ne tak okoukaným. Po revoluci asi byl celkem prostor pouštět se do čehokoli. Výhoda dnešní doby je v technologiích, internetech, sociálních sítích a lepší dostupnosti všeho.

Vojta: Výhodu bych asi viděl v té šílené euforii, která nakopla spoustu lidí k tomu něco dělat. Muselo toho bejt všude moc. Lidi to asi dost žrali a zároveň na to někteří dost tvrdě doplatili. Dneska je všechno takový dost klidný. Hodnoty se celkem posunuly. Některé asi trochu víc. Ovšem dneska vidím spousty kapel z devadesátek, který jsme dřív měli rádi a vlastně jsme na nich vyrůstali, ale dneska jsou už strašně vyčpělý a myslím, že by se na to měli už radši vykašlat. Samozřejmě to ale neplatí pro všechny!

Honza: Takhle nepřemejšlim. Hraju s kartama, který mám.


 

Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Kuba: Začínal jsem na Óčku, tam jsem objevil věci jako Sunshine, nebo Vypsanou Fixu. Pak jsem měl punková léta, to jsem hodně poslouchal třeba Houbu a spoustu kapel z bandzone, který už si teď ani nevybavim. Pak jsem měl nějaký období, ze kterého si pamatuju Esazlesa a The Sin of Lilith. Co CZ/SK jsem poslouchal potom, moc nevim. Momentálně mě baví třeba Remek, Pacino, Člověk Krve a Severní nástupiště.

Vojta: SK/CZ scéna je pro mě stěžejní dodnes. V pubertě jsem kradl ségře cédéčka punkových kapel. Strašně se mi tenkrát líbil ten jistej vzdor. Moje rodiče to celkem štvalo, což mě v tom ještě utvrdilo. Začínalo to klasicky punkovýma prasárnama ve stylu Éček, SPS, Slobodka atd.. Pamatuju, že třeba z kapely Jaksi Taksi jsem byl tenkrát vyřízenej a přiznám se, že si sem tam jejich starý alba pustím i dneska. Do toho se míchalo ale i všechno ostatní. Dodneska mám rád třeba i tu Slobodnou Európu. Kdyby mi tenkrát ale někdo řekl, že budu poslouchat třeba hip-hop, tak bych se mu strašně vysmál. I přes to jsem se dostal k tomu, že mi vlastně ten punk úplně nestačí. V ostatních žánrech se dá najít tolik dobrejch věcí. Ale pořád to pro mě musí mít nějakou myšlenku. Jen jsem si uvědomil, že ten hudební projev jako takovej není uplně všechno.

Honza: Oproti minulosti jsem výrazně rozšířil paletu žánrů a vlastně se učím vnímat hudbu jako celek. Hodně jsem začal poslouchat rap (víceméně teda jenom z Československa a Polska), EBM, psytrance a elektroniku celkově, snažim se pochopit skladatele jako právě John Cage, Arnold Schönberg nebo Rezső Seress nebo lidi jako je Sifon z WWW :) S tím rapem je to vůbec zajímavý, protože na konci základky, po Repertoáru všichni začali sjíždět hip-hop a tak dva tři jsme začali víc poslouchat punk a hlavně jsme rozhodně nechtěli nosit vytahaný trika trika a poslouchat, co poslouchá většina.. A punk rock jsem pak z těch dvou tří poslouchal už jenom já a ten rap přišel až o hodně let pozdějc :) Trochu synth-wave, trochu cold-wave a ostatní wavy. Sem tam trochu vážný hudby, sem tam pop, kterej se mi nevnucuje a nečouhá mu sláma z bot (např. Richard Hall, Amanda Jenssen, taky jsem měl rád Sporto, Komunisty a Prodavače). Na ty dobrý popový věci přijdu většinou až potom, co někdo udělá dobrej punk cover a až pak zjistím, že je to vlastně dobrý a má to melodii a nápad (Duran Duran, OutKast, Men At Work, Fleetwood Mac atd.) Docela jsem začal poslouchat i československý beat z konce šedesátek, to je dobrý. Pak něco z toho, co český koňáci ukradli svým americkým country kolegům... Ještě jsem nedospěl tolik, abych docenil US originál a koně před barákem taky ještě zaparkovanýho nemám. Víc se mnou pořád ještě házej třeba Adolescents. Ale věřím, že i to country na mě někde čeká a tak pomalu získávám kovbojský ostruhy třeba právě s Graffinem. Ten má super desky s klavírem, houslema a zkoumá relativně pořád ještě dost mělký kořeny americký hudby. Někdy trochu gospel do toho a tak. Dobrý. Prostě se snažim pochopit bryskní hudební průmysl na straně jedný a hudební podhoubí a zaprášený sklepení na straně druhý. Pak trochu tohle a tamto :)


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje?

Kuba: To že jsme lidi. K tomu aby ses cítil s někým spřízněně stačí, aby ti s jinýma bylo dobře. A rozděluje je to samé, jen naopak.

Vojta: Krom ostatního si myslim, že to dělá humor.

Honza: Spojuje je kreativita a rozdělujou je mj. peníze a ego. Vyzkoušeno (to druhý).


Čo ťa na domácej scéne serie?

Kuba: Asi ji neznám tak moc dobře, abych dokázal říct, co mě sere.

Vojta: Naštěstí ta scéna není homogenní. Ale myslím, že dost lidí žije v takové iluzi, že jsme všichni kámoši, kteří se neopouštěj, všichni jak jsme svým způsobem v myšlenkách stejný a máme se strašně rádi. Tak to ale není. Lidi se navzájem serou, mejou si prdele a nemaj se rádi a/nebo naopak. A to je přece dobře, ne? Takže mě paradoxně sere to, že si lidi myslej nebo si na to jen hrajou, že tu nikoho nic nesere.

Honza: Poměrně detailně popsáno vejš. Ale vlastně kdyby scéna byla perfektní, tak je to nuda a odpadnul by mi jeden dílek inspirace a spravedlivýho hněvu :)


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac?

Kuba: Zvukově mě moc baví Remek. Má to skvěle syrovej sound a hrozný koule. Artworkově se mi líbí Zahojí se to, jen když si to přestaneš škrábat od noAR+IS+. A klip nevim. Spíš hudbu poslouchám, než abych se koukal i na klipy.

Vojta: Na toto nedovedu odpovědět.

Honza: Mám rád takový ty D.I.Y studia plus co dělá Blum, Dan Šatra atd. Jarda Soukup umí nahrát dobrý věci, když se soustředí. Šaman dělá super finální zvuk, napříč žánry. Věci, který si sami nahrávají Pacino. Artwork mám rád většinou přehlednej, takže mě napadá "žlutá" deska od Thalidomide a pak jejich klip "Knowledge is a perfect crime(think)". Ale nejsem klipovej typ. Mám rád, když kapely víc dělaj písničky než videa. Z těch náročnějších artwork Andreje Bouzikova co dělal pro Lahar a taky se mi líbilo, co dělala Simona, Jure a Václav pro Remek, Fuego pro Palahniuk a Lakmé. Některý věci od Martina Grosmana a skoro všechno od Ma Rie. A co dělala Bára Voráčková pro nás :) Globálně spatřuju genialitu Jamie Reid v práci pro Pistole, Gavina Oglesby pro Sense Field, Ray Pettibon obecně, kdo dělal artwork na desce Ordination of Aaron - Acoustic a uplně nejgeniálnější je přední vs. zadní strana 7" Unbroken - Circa '77. Nechápu, proč to nenapadlo mě :)


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Kuba: Mohl bych někde psát bez toho proč? Prostě protože si mě to nějak získalo.
Album - INVSN - INVSN
Kniha - Vyšetřovatel: Démoni balkánské války a světská spravedlnost od Vladimíra Dzura.
Film - Pán prstenů. Všechny tři (ale dvojka mě bavila asi nejmíň).
Seriál - Dr. House
Hra - StarCraft nebo Rise Of Nations, nemůžu se rozhodnout.
Tetování - nejlíp tetuje moje býválá kolegyně Terka, protože od ní mám tetování a dělá to fakt pěkně.
Pivo - asi vypiju všechno. Samozřejmě že si člověk dá radši nějakýho vymazlenýho ejla, ze kterýho mu druhej den bude hrozně blbě, ale Braník nikdy neurazí.

Vojta:
Album: Father of all Motherfuckers – když tě překvapí kapela, která se na to měla už dávno vysrat.
Kniha: Nuselskej punk – pokud rád čteš v MHD, tak budeš za blázna. Já rozhodně byl.
Film: Vážení přátelé, ano! – protože to nevidělo ještě hodně lidí a myslím, že to je chyba.
PC hra: Dirt Rally - kupte si volant a pojďte závodit.
Pivo: Géčko u Hanze – přijď a uvidíš!

Honza: Haha, moje oblíbený hřiště. Máš dost času? U piva by mi to šlo líp. Takže poslouchej:
Alba: Strašně se to v čase proměňuje, ale na co bych tak chronologicky dal i po letech? Asi první alba Lucie a Wanastovek, pak Kreyson - Anděl na útěku (to je úplně super - Láďa Křížek!!!) :) a Žlutý pes - Hoši z východního bloku. Guns 'N' Roses - Use Your Illusion II, KISS - Psycho Circus, The Offspring - Ixnay The Hombre + Conspiracy of One, Inekafe - Bez udania dôvodu (výborný texty!), Sex Pistols - Never Mind The Bollocks, NOFX - War On Errorism, Ramones - Brain Drain, Pennywise - From The Ashes, Bad Religion - Suffer + Stranger Than Fiction (texty, ty vole, ty texty!!!). Těch desek je ale strašně moc a jsou i dost fluidní. Zeptej se mě zejtra. Tohle jsou ale alba, který mi pustíš kdykoliv a zase je mi pět, deset, dvanáct, šestnáct. A pořád to na mě funguje, pořád se chytám a dám to slovo od slova. Z posledních dvou tří let pro mě jsou fakt pecka Fake Names. Nedávno mě teda nemile překvapil fakt, že jsem si pustil Jaksi Taksi - Online a už to na mě nefungovalo tak jako dřív. Zestárnul jsem nebo prostě všechny ty vyřčený věci patří do kontextu roku 2002 a svět už je jinak? Pustil jsem si to znova, muzika je furt super ale celkově už to nějak neni vono. No, to všechno ale už bylo, novejch nahrávek vychází hodně a já mám hodně co poslouchat. Je ale čím dál těžší se v tom orientovat. V nových TOP10 nahrávkách za rok 2021 u mě ale převažuje rap a elektronika nad kytarovou hudbou. Co to, co to?
Knihy: Aktuálně hlavně Paříž - Dakar z pohledu liazáků, z roku 1988. To byl vůbec povedenej rok. Čupr dobrodrůžo. Pak se těšim na Tábor smrti Lety, jestli se to tak dá říct, od Paula Polansky a Do What You Want: The Story of Bad Religion. Dlouhodobě Bukowski, Hemigway, Remarque - co vyšlo v češtině, to jsem přečetl ale budu to muset dát znova. Dost mi to splývá. Šabach, Rollins, Orwell. Všechno od Broken:Books a Absynt.
Filmy: Sedm hladových, protože je tam geniální věta, kterou si budu pamatovat do konce života. Nebo dokud mi ji nesebere Alzheimer. Půjčil jsem si ji, trochu upravil a použil jsem ji i v jednom starším textu, kterej jsme napsali spolu s Václavem Kopeckým. Kdo má chuť, ať hledá a napíše mi, jestli ji našel. Tag "zbytkyslavy". Báječná léta pod psa, všechny ty Kulový blesky, Vesničky, Samoty u lesa, Černí baroni a podobně. Pak určitě Big Lebowski, Samotáři, Na pokraji slávy, Legendy z Dogtownu, Muž z Acapulca, Zvíře; Dobré ráno, Vietname, Rambo: First Blood - ten konec má silně protiválečný poselství, aby ho v dalších dílech statečně zabili. V poslední době se mi dost líbil film Havel a já nejsem zrovna nekritickej obdivovatel tohohle dramatika.
Seriály: Nejsem seriálovej typ, takže max. Hospoda (Petr Nárožný vynikající) a M*A*S*H, ze stejnýho důvodu jako Dobré ráno, Vietname a Rambo jednička.
Tetovací studio - nemůžu sloužit. Herní série jednoznačně kompletní Mafia, ať si o tom Dan Vávra myslí co chce, pak WRC série a chtěl bych, aby zase jednou vyšlo NHL na PC. Historicky ještě Vietcong 1 a Operace Flashpoint.
Pivo: kromě obligátních korporátů, který mě bavěj, tak speciál od Petra Hokeše z Mělníka. A ten kluk se bude ještě zlepšovat!


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo?

Kuba: To asi nedokážu říct. Skvělá akce může být kterákoli. A špatná i ta, od který čekáš že bude super.

Vojta: Když já na ty pravidelný akce moc nejsem. Spíš ty kluby mě bavěj. Ale znovu bych asi klidně jel na Summer Punk Party do Volyně. To je tak super prostor a jak je to není uplně velkej festival, tak mě tam ty lidi zas tak nesrali.

Honza: Každý netradiční místo, bazény, podmosty, podchody, zkušebny atd. Všechno na 007 a Café Na půl cesty v Praze, na nádražích v Dejvicích a Všetatech, na Božáku v Teplicích, v Azylu v Liberci, Kabinetu múz v Brně, SF Mini v Olomouci. A super byl i Plan B v Ostravě. Ze zahraničí festival Punk Rock Holiday ve Slovinsku. No, NOFX jsem tam neviděl a Aleš Burian taky ne. Je to ale pořád příjemně malej festival na hezkým místě, na kterej ještě naštěstí nejezdí moc lidí z ČR. Pak Rebellion v Blackpoolu, kde jsou všichni návštěvníci 45+ a můžeš si tam poslechnout všechny svoje oblíbence z celýho světa a z dávných dob.


Vinyl alebo CD?

Kuba: Vinyl. Proti CD nic nemám, jen si je nemám kde přehrát a covery a booklety vypadají líp ve velkým.

Vojta: Vinyl.

Honza: Preferuju vinyl, ale i CD's mají stále svoje místa.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu?

Kuba: Asi nevím.

Vojta: Míra Krampera z KungFu-Girlz, prosím.

Honza: Steve Soto a Braňo Alex, ale to už se ti bohužel nepodaří. Tak Jozef Praženec a po něm Petr Wagner.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Kuba: Mír a lásku všem!

Vojta: Dík a čau.

Honza: Do what you want. Neni to moc blbý? :) Díky za prostor a vidíme sa spolu nabudúce! To je lepší. Omlouvám se za zdržovačky, nesouvislý odpovědi a větný spojení postrádající smysl. Ale jak jde o tyhle věci, tak jsem jak utržená brusle :) Dovi!

==============================

Linky:

https://piavacalling.bandcamp.com/








 

Monday, January 24, 2022

#10 Review: Flork! Reviews Vole - Tohle není prdel (2021)

 

Vole - Tohle není prdel (2021)

By Flork!

The resurgence and renewed interest in punk and post-punk here in Central Europe has injected life into an already lively music scene. Vole, a foursome from the Czech Republic, are definitely one of those groups to thank for this. They were formed a mere 5 years ago after the break-up of Hlinomaz and released their third album Tohle není prdel just last October.

Now, if any of you remember, Hlinomaz was a hardcore punk band that was described by their record label Stoned to Death Records as “…… a crude, rude, apocalyptic force that whipped their listeners with lashes of noise and chaos and irritated weak stomachs by the ever-increasing scar on Banán’s forehead (Banán was the lead singer) through which he tried to insert the entire microphone, following the example of Cronenberg's VIDEODROME. Fortunately, the band broke up before he succeeded to do so.” 

They were a great band with lots of noise and screechy vocals, but they weren’t meant to last forever. Nowadays, Hlinomaz’s former members can be found in various groups all over the Czech hardcore scene, but it’s Vole who comes out on top as the result of their dedication to tireless, hard work. What started as a few concerts here and there has resulted in dozens or maybe hundreds of gigs, despite the pandemic situation as well. This has translated into better shows and a better sound in the studio. And what’s cool about their latest album is that they themselves claim that the journey between their second release to this one was “a switch back from metal to punk and rock” (although Dej Bůh Pěstí is a bit of a tribute to their noise punk beginnings). And this is true, its a great experiment with new sounds and beats, all of which somehow magically come together.



 

It's clear from the opening track Byl jednou jeden člověk (There was once a man) that the band has fine-tuned its identity and increased the intensity of its playing. David Vála’s fast and original guitar riffs, where power chords are replaced by chords and melodies produced by the higher notes, stand out with the backing of Ondřej Filípek’s fast drumming. If this combination were an Olympic sport, then Vole would have little trouble getting a gold metal. Emil Prachař’s skillful bass doesn’t just fill in the gaps, but rather balances out and keeps the chaos organized, especially in the last track Džungle. All of this brought to maximum decibels with the vocals of Tomáš Mitura, who pushes the whole intensity as far as possible.

And what are Flork!‘s favourites? Personally, I like Byl jednou jeden člověk since it was the song that really caught my attention. But there are several others that get very high marks. TV and Styl are awesome tunes that remind me of mosh-pits and weekend concerts in dirty and divey venues. Panter has a great beat to it, blending punk, thrash, and metal elements. Byznis/Kovboj, the longest treack on the album is like a wild ride on a bucking bronto, with moments of solo-guitar transitions between the remaining instruments join in again. Kind of like being at a punk rock rodeo. This is where Vole really presents the listener the end-product of their journey of transition and experimentation. It is obvious from the large number of details put into these songs that they‘ve come a long way since Hlinomaz.

Overall, the record has a great flow and tempo throughout, with quick transitions and smooth changes between every track. All ten tracks add up to around 30 minutes of total album time, with only a couple of the tracks lasting a little more than 3 minutes. According to their info, they have 250 vinyl copies for sale, so better get yours quickly. This is definitely a band worth following.

Friday, January 21, 2022

#132 Maraki. Hardcore-Techno/Freetekno z Bratislavy. Odpovedá Maraki.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Čau, som Maraki, tvorím pazvuky na elektronických zariadeniach a momentálne ma najviac zaujíma ako rozpáliť mokré drevo v piecke.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Mnuž, začal som hrať na bubny, keď som mal 11 rokov a odvtedy sa toho prestriedalo dosť. Boli to rôzne bizarné kapely ako The Jeleň, A.D., The Experience, Orkrist a kopa iných. Potom nejake hip hopové live shows so živou kapelou a odvtedy ma baví už len "Mŕtva" kapela. Okolo roku 1999 som sa začal akčnejšie venovať tvorbe na počítači a začal miešať svoje prvé platne. Z mojich spoločných elektronických projektov spomeniem Halucigani, Crapyard Badtrip, Attic Squad, Didaktik Em a môj nový tajný italo-hip-hop-ový projekt takže psst!


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Moja posledná výbava (okrem sekery) je sampler Elektron Digitakt, FM synťák Elektron Digitone, Drum machine Roland tr8 a Distortion plasma pedal. Toto je setup ktorý ma naozaj baví a môžem sa na ňom vyzúriť.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Umenie je taká divná vec že niekedy je škoda že na to vôbec existuje slovo ktoré to pomenováva. Je veľmi subjektívne ako ho vnímajú jednotlivci. čo je pre jedného odpad, pre iného je majstrštyk. No a ktorý moment? Podľa toho čo pôsobí na koho emócie. Kvílenie naondulovanej speváčky môže byť rovnako oblažujúce pre jedného, ako pohľad na svinku rochniacu sa v blate pre druhého. Úprimne, ja fakt neviem čo je umenie. Pre mňa asi spôsob ako sa pozerám na svet. lajfstajl.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

No limits! Angažované, tupé, lacné, kvalitné...nech sa vyjadrujú všetci, aj tak už dnes všetci všetkému rozumejú. A áno aj umenie zabíjania ľudí ako ho popísal americký zaslúžilý umelec Charles Manson je pre mňa akceptovateľné. Len sa toho nechcem zúčastniť huh huh.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Keď mi nevráti sluchátkový jack...Zabijem!


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. V Halucinogénnych drogách. A k tomu samozrejme "kradnutie" cudzích nápadov.



 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Nemyslím si že mám nejaký špeciálne obľúbený song ale som celkom spokojný s pripravovaným vinyl EPčkom na mojom labeli Loosen Skroo records. Vyjde asi o 4 mesiace.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Jediná moja kapela s textami je už spomenutý italo-rap projekt, ktorý má texty prevažne talianske a tým ja nerozumiem ani piču. Ale všetky sú pre mňa silné, lebo milujem zvuk a rytmus talianskeho jazyka.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Moje hudobné ambície boli vždy veľké (lol), ale je mi jasné že ak aj budem niekedy náhodou slávny (čo určite chcem), tak aj tak umriem pod mostom bez peňazí. A aká je realita? To ja veru našťastie netuším.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Keď som hral na plechovom sude v Berlíne na squate a v najsilnejšom nástupe keď už to bolo fakt dobre vyhrotené prišla ku mne krásna baba a hodila mi k nohám obrovskú červenú vínovú grcku. Oprskala mi boty. Vtedy som sa cítil jak Elvis.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Zo života kapely si pamätám hlavne konflikty, Zo života dýdžeja si prevažne nepamätám vôbec, ale vrchol mojej dekadencie asi nastal keď raz mi po festivale ex-modelka v bikinách priniesla do bazéna na striebornom podnose lajnu istej ilegálnej bielej substancie. Verím ale však, že skutočná dekadencia ma ešte len čaká na staré kolená. Drž palce.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Veľkolepé ale v prvom rade musím teraz prežiť. Je ale na ceste nový vinyl a ďaľšie dva sú rozohraté. V rámci vzdialenej budúcnosti dúfam, že sa ešte naučím aspoň trochu hrať na nejaké ďaľšie nástroje a chcem hrať so zaujímavými ľuďmi. A chcem robiť hudbu ešte viac neznesiteľnú a otravnú ako doteraz. A občas aj niečo pekné hehe.


 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Áno, cítim sa byť súčasťou slovenskej freetekno scény ale rád sa infiltrujem aj do iných. A hlavne som nepraktikujúci metalista.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

No ja som vyrastal v Bratislave v 90-tych ako decko medzi metalistami a pankáčmi, a vtedy bola éra garážových kapiel. Registroval som veľa metalu, hardcoru, punku a rôznych kvázi alternatívnych kapiel. V nejakom roku 2000 či kedy bola na námestí slobody veľká streetparty, kde som po prvý krát v živote videl Modrú Aviu prvého slovenského soundsystemu NRCX, ktorá bola po strop naložená reprákmi a strašne nahlas z nich búchalo rýchle tekno. Tam som asi ohluchol.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhoda v 90's bola že bol lacný heroín a asi aj menej vyhranené štýly, možno menej rozmaznané publikum, ale možno sa to zdalo iba mne lebo som bol vtedy soplák a všetko to bolo pre mňa nové. No a dnes je väčšia konkurencia vďaka internetu. Zároveň internet ponúka nedozierne promo možnosti, ktoré môžu hudbe pomôcť preraziť. Vďaka tomu aj vzniká kopa produkcie z detskej izby, a tá je moja obľúbená. Tiež ceny hudobných nástrojov a technológií sú oveľa dostupnejšie ako v 90's a to otvorilo dvere ešte divnejšej "amatérskej" hudbe. To je dobre.


Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Dlhodobo milujem Torr, Chaozz, Pražský výběr, Jiřího Korna, Collegium musicum, Beton, Janka Lehockého a Kontrafakt. Samozrejme mám rád aj všetky ostatné.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Umelcov všeobecne spája že sa neumývajú a nemajú lóve. Za to je nekonečno dôvodov prečo sa umelci rozdeľujú hahaha. Väčšinou ich spája spoločná krčma a to platí na celom svete.



 

Čo ťa na domácej scéne serie?

To že je občas príliš slovenská = málo odvážna.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Nemôžem povedať že sledujem slovenskú scénu tak ako by si zaslúžila, ale milujem zvuk slovenskeho labelu Urbsounds a tiež sa nestíham čudovať aké vymakané artworky dávajú na svoje releasy. Viem, že som zaujatý, ale spomeniem geniálny videoklip od Wosadesign na pesničku Urbanfailure-Invasive (pozn. Tom/EZR: video tyzdna#48 na Jablkach daleko od stromu)


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Album Patric Catani - Hitler 2000, lebo je to cele dobré, Kniha Mikhail Bulgakov-Mistr a Markétka, je to super horror, Film Historias Lamentables, lebo už dávno som sa tak nezasmial, Seriál Star Trek, lebo môže pomôcť rozŠíriť obzory za hranice škatuľky, Počítačovú hru Carmaggedon, lebo je v nej super muzika a zrážať ľudí autom, to vždy poteší, tetovacie štúdia neodporúčam, ak už dostať žltačku, tak radšej zo sexu alebo drog, a pivo neodporúčam tieź vôbec. Blbne sa z toho a tlstne. A smrdí to.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Moja najobľúbenejšia slovenská akcia je ilegálna, takže jej názov nespomeniem, ale to je miesto, kde sa človek ako ja naozaj schuti zabaví. A zo zahraničných ADM festival v Holandsku, pretože niečo také nemá na svete obdobu.


Vinyl alebo CD ?

Cd-čkami myslíš tie malé zrkadlové platne čo sa kedysi snažili vytlačiť vinyl z trhu? Tie nemusím.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Áno, veľmi rád by som čítal rozhovor s Batcha de Mental-om.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Relax bro, nothing is under control! Buďte štastní, Aven Bachtale! A rešpekt každému, kto to dočítal až do konca hahaha. 

===============================================

Linky:

MARAKI bandcamp: https://maraki.bandcamp.com/
MARAKI soundcloud: https://soundcloud.com/maraky666
LAZY BASTARDS Soud System soundloud: https://soundcloud.com/lzbastards
DIDAKTIK EM soundcloud: https://soundcloud.com/didaktik-em
ATTIC SQUAD soundcloud: https://soundcloud.com/attic-squad
HALUCIGANI soundcloud: https://soundcloud.com/user-417801313
MARAKI fb page: https://www.facebook.com/maraki666 

YOUTUBE: https://www.youtube.com/user/marakillah/videos