#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, January 28, 2022

#134 Božehrobci. Atmo-Noise z Chotěšic. Odpovedá Radek.



Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Jsem Radek. Tvořím hudbu, píšu texty. Zajímají mě knihy, hodně, teď toho čtu víc najednou, kompletuju si Orwellovo dílo třeba. Z hudby společná deska Big Brave / The Body mě hodně zaujala. Stejně jako deska Vive La Void, split Giobia / Cosmic Dead. Po letech jsem se vrátil k albu Haxan od švédských Dungen. Geniální album plný stylově různorodých motivů, co trochu ignorujou klasickou stavbu písně. Pak mě baví si pouštět klasiku Planet Caravan v podání Moon Duo. Dali tomu super space nátěr.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Decultivate, Controlled Existence, Flowers For Whores, Rest In Haste, Yood, Ghost River, Harijana, Pestis, Inkogruence, Skiplife, Plague Patrol, Siege Control, Indigestible... Božehrobci. víc projektů jsem myslim neprošel. Vždycky jsem byl kytarista nebo baskytarista, občas klávesák a výrobce hluku.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Mám pár kytar a pár zesilovačů. Každý nástroj je něčím zajímavý. Cením si nástroje, když je se mnou dlouho a máme nějakou společnou historii. Miluju svou basu Hagstrom z roku 1972. Zažila toho spoustu.

 
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Subjektivní. Koncept dělá z manuální zručnosti umění.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

To je ošemetná věc. Mám rád hraniční umění, co drásá... Jen nesnesu umění postavený na degradaci jiných lidí na základě barvy pleti, etnickýho původu, pohlaví, vyznání, čehokoliv dalšího..


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Viz odpověď výše.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Ze života. Z historie. Z popkulturních odkazů odjinud. Nosím v hlavě spoustu hudby, která potřebuje ven, haha.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Nad tím jsem nikdy nepřemýšlel. Jsem pyšný na debut Decultivate. Toho si fakt cením.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Texty se moc nezaobírám, abych řek pravdu, vždycky je tvořil někdo jiný. A když jsem je tvořil já, nepřikládám jim tolik váhu. Je to dílek větší skládačky.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Realita je vždycky kousek za ambicema. Takhle funguje motor kreativity. Aspoň u mě.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Kdykoliv hudba vzniká, je to nejsilnější moment. Na chvilku mám díky tomu pocit, že svět dává smysl.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Hraní v přepravním kontejneru, v krámě s deskama, v kostele, na parkovišti, u někoho v obýváku… Bylo toho hodně. Doufám, že brzy zopakuju turné někam za hranice všedních dní. Dekadentní momenty v životě nemám. Už ne.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Tvořit hudbu co nejvíc, být díky ní bohatší o zkušenosti a zážitky, rozvíjet hudbu i sám sebe. Nikdy nepřestat. Ale nikdy neříkej nikdy.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Začínal jsem u metalu, ale většinu svýho hudebního života jsem strávil v hc/punku. Někam tam pořád patřím. Je to takový vodítko do života trochu.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Formovala se velmi dynamicky haha. Mám jen zběžně přehled, jak se to celý vyvíjelo. Moc se v minulosti popravdě nepitvám.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Na začátku 90.let bylo všechno nový, neokoukaný, byl po všem hlad. Teď je toho přehršel. Ale fakt hodně. Beru to pozitivně. Líbí se mi představa, kolik skvělý muziky stále existuje, ale já jí pořád neslyšel.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Niesom Slovák, zas tak slovenskou scénu nemám zmapovanou, takže nedovedu odpovědět.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?  

Kreativita spojuje. Jakoukoliv komunitu rozděluje potřeba se vymezovat vůči něčemu. Vím, že je to i definující, ale taky občas dost otravný.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Před časem jsem si prošel dost náročným životním obdobím. Od tý doby nemám pocit, že si malichernosti zaslouží mou pozornost. Takže na domácí scéně mě nesere vůbec nic.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Baví mě českokrumlovská Lambda, jak si jde umanutě za svým, mají svou ideu, hudbu doplňuje art a obráceně. Myslím, že je to jedinečná kapela, ale protože nehrají vyhajpovaný žánr, davy nestrhnou.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Já se orientuju jen v hudbě. Trochu. Doporučuju se seznámit s Insect Ark. Dana Schechter mě baví tím, že má svou vizi a že na ní dokáže velmi tvrdě pracovat.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Mám rád Obscene Extreme pro jeho uvolněnost a akceptování jinakosti. Jistou shodou náhod jsem pak hodně akcí zažil v Portugalsku. A miluju to tam. Doufám, že se jednou podívám na Amplifest.


Vinyl alebo CD ?

Vinyl jednoznačně. Ale pár kapel sbírám i na CD.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Zajímal by mě Vojta ze Sněti. Četl jsem jeho odpovědi za Bahratal tuším, odpovědi ostatních jsem ignoroval. A vlastně mi docvaklo, že Vojta je větší umělec než si myslíme.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Nechte mě tu ležet, já se hned vrátím.

============================================

Linky:

https://bozehrobci.bandcamp.com/releases

No comments:

Post a Comment