#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, January 21, 2022

#132 Maraki. Hardcore-Techno/Freetekno z Bratislavy. Odpovedá Maraki.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Čau, som Maraki, tvorím pazvuky na elektronických zariadeniach a momentálne ma najviac zaujíma ako rozpáliť mokré drevo v piecke.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Mnuž, začal som hrať na bubny, keď som mal 11 rokov a odvtedy sa toho prestriedalo dosť. Boli to rôzne bizarné kapely ako The Jeleň, A.D., The Experience, Orkrist a kopa iných. Potom nejake hip hopové live shows so živou kapelou a odvtedy ma baví už len "Mŕtva" kapela. Okolo roku 1999 som sa začal akčnejšie venovať tvorbe na počítači a začal miešať svoje prvé platne. Z mojich spoločných elektronických projektov spomeniem Halucigani, Crapyard Badtrip, Attic Squad, Didaktik Em a môj nový tajný italo-hip-hop-ový projekt takže psst!


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Moja posledná výbava (okrem sekery) je sampler Elektron Digitakt, FM synťák Elektron Digitone, Drum machine Roland tr8 a Distortion plasma pedal. Toto je setup ktorý ma naozaj baví a môžem sa na ňom vyzúriť.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Umenie je taká divná vec že niekedy je škoda že na to vôbec existuje slovo ktoré to pomenováva. Je veľmi subjektívne ako ho vnímajú jednotlivci. čo je pre jedného odpad, pre iného je majstrštyk. No a ktorý moment? Podľa toho čo pôsobí na koho emócie. Kvílenie naondulovanej speváčky môže byť rovnako oblažujúce pre jedného, ako pohľad na svinku rochniacu sa v blate pre druhého. Úprimne, ja fakt neviem čo je umenie. Pre mňa asi spôsob ako sa pozerám na svet. lajfstajl.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

No limits! Angažované, tupé, lacné, kvalitné...nech sa vyjadrujú všetci, aj tak už dnes všetci všetkému rozumejú. A áno aj umenie zabíjania ľudí ako ho popísal americký zaslúžilý umelec Charles Manson je pre mňa akceptovateľné. Len sa toho nechcem zúčastniť huh huh.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Keď mi nevráti sluchátkový jack...Zabijem!


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. V Halucinogénnych drogách. A k tomu samozrejme "kradnutie" cudzích nápadov.



 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Nemyslím si že mám nejaký špeciálne obľúbený song ale som celkom spokojný s pripravovaným vinyl EPčkom na mojom labeli Loosen Skroo records. Vyjde asi o 4 mesiace.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Jediná moja kapela s textami je už spomenutý italo-rap projekt, ktorý má texty prevažne talianske a tým ja nerozumiem ani piču. Ale všetky sú pre mňa silné, lebo milujem zvuk a rytmus talianskeho jazyka.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Moje hudobné ambície boli vždy veľké (lol), ale je mi jasné že ak aj budem niekedy náhodou slávny (čo určite chcem), tak aj tak umriem pod mostom bez peňazí. A aká je realita? To ja veru našťastie netuším.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Keď som hral na plechovom sude v Berlíne na squate a v najsilnejšom nástupe keď už to bolo fakt dobre vyhrotené prišla ku mne krásna baba a hodila mi k nohám obrovskú červenú vínovú grcku. Oprskala mi boty. Vtedy som sa cítil jak Elvis.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Zo života kapely si pamätám hlavne konflikty, Zo života dýdžeja si prevažne nepamätám vôbec, ale vrchol mojej dekadencie asi nastal keď raz mi po festivale ex-modelka v bikinách priniesla do bazéna na striebornom podnose lajnu istej ilegálnej bielej substancie. Verím ale však, že skutočná dekadencia ma ešte len čaká na staré kolená. Drž palce.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Veľkolepé ale v prvom rade musím teraz prežiť. Je ale na ceste nový vinyl a ďaľšie dva sú rozohraté. V rámci vzdialenej budúcnosti dúfam, že sa ešte naučím aspoň trochu hrať na nejaké ďaľšie nástroje a chcem hrať so zaujímavými ľuďmi. A chcem robiť hudbu ešte viac neznesiteľnú a otravnú ako doteraz. A občas aj niečo pekné hehe.


 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Áno, cítim sa byť súčasťou slovenskej freetekno scény ale rád sa infiltrujem aj do iných. A hlavne som nepraktikujúci metalista.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

No ja som vyrastal v Bratislave v 90-tych ako decko medzi metalistami a pankáčmi, a vtedy bola éra garážových kapiel. Registroval som veľa metalu, hardcoru, punku a rôznych kvázi alternatívnych kapiel. V nejakom roku 2000 či kedy bola na námestí slobody veľká streetparty, kde som po prvý krát v živote videl Modrú Aviu prvého slovenského soundsystemu NRCX, ktorá bola po strop naložená reprákmi a strašne nahlas z nich búchalo rýchle tekno. Tam som asi ohluchol.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhoda v 90's bola že bol lacný heroín a asi aj menej vyhranené štýly, možno menej rozmaznané publikum, ale možno sa to zdalo iba mne lebo som bol vtedy soplák a všetko to bolo pre mňa nové. No a dnes je väčšia konkurencia vďaka internetu. Zároveň internet ponúka nedozierne promo možnosti, ktoré môžu hudbe pomôcť preraziť. Vďaka tomu aj vzniká kopa produkcie z detskej izby, a tá je moja obľúbená. Tiež ceny hudobných nástrojov a technológií sú oveľa dostupnejšie ako v 90's a to otvorilo dvere ešte divnejšej "amatérskej" hudbe. To je dobre.


Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Dlhodobo milujem Torr, Chaozz, Pražský výběr, Jiřího Korna, Collegium musicum, Beton, Janka Lehockého a Kontrafakt. Samozrejme mám rád aj všetky ostatné.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Umelcov všeobecne spája že sa neumývajú a nemajú lóve. Za to je nekonečno dôvodov prečo sa umelci rozdeľujú hahaha. Väčšinou ich spája spoločná krčma a to platí na celom svete.



 

Čo ťa na domácej scéne serie?

To že je občas príliš slovenská = málo odvážna.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Nemôžem povedať že sledujem slovenskú scénu tak ako by si zaslúžila, ale milujem zvuk slovenskeho labelu Urbsounds a tiež sa nestíham čudovať aké vymakané artworky dávajú na svoje releasy. Viem, že som zaujatý, ale spomeniem geniálny videoklip od Wosadesign na pesničku Urbanfailure-Invasive (pozn. Tom/EZR: video tyzdna#48 na Jablkach daleko od stromu)


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Album Patric Catani - Hitler 2000, lebo je to cele dobré, Kniha Mikhail Bulgakov-Mistr a Markétka, je to super horror, Film Historias Lamentables, lebo už dávno som sa tak nezasmial, Seriál Star Trek, lebo môže pomôcť rozŠíriť obzory za hranice škatuľky, Počítačovú hru Carmaggedon, lebo je v nej super muzika a zrážať ľudí autom, to vždy poteší, tetovacie štúdia neodporúčam, ak už dostať žltačku, tak radšej zo sexu alebo drog, a pivo neodporúčam tieź vôbec. Blbne sa z toho a tlstne. A smrdí to.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Moja najobľúbenejšia slovenská akcia je ilegálna, takže jej názov nespomeniem, ale to je miesto, kde sa človek ako ja naozaj schuti zabaví. A zo zahraničných ADM festival v Holandsku, pretože niečo také nemá na svete obdobu.


Vinyl alebo CD ?

Cd-čkami myslíš tie malé zrkadlové platne čo sa kedysi snažili vytlačiť vinyl z trhu? Tie nemusím.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Áno, veľmi rád by som čítal rozhovor s Batcha de Mental-om.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Relax bro, nothing is under control! Buďte štastní, Aven Bachtale! A rešpekt každému, kto to dočítal až do konca hahaha. 

===============================================

Linky:

MARAKI bandcamp: https://maraki.bandcamp.com/
MARAKI soundcloud: https://soundcloud.com/maraky666
LAZY BASTARDS Soud System soundloud: https://soundcloud.com/lzbastards
DIDAKTIK EM soundcloud: https://soundcloud.com/didaktik-em
ATTIC SQUAD soundcloud: https://soundcloud.com/attic-squad
HALUCIGANI soundcloud: https://soundcloud.com/user-417801313
MARAKI fb page: https://www.facebook.com/maraki666 

YOUTUBE: https://www.youtube.com/user/marakillah/videos

No comments:

Post a Comment