#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, November 13, 2020

#39 Dušky Vlk. Rap punk. Odpovedá Dušky Vlk (texty, spev).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som Dušky Vlk underdog, robím rapovú hudbu a v posledných dňoch ma najviac zaujíma Fallout 4, ktorý som chcel už dlho doraziť a Fvck_kvltov nový album, "Zabijem sa!".


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Bol som, ako sme to vtedy radi nazývali, v alternatívno-rapovej kapele Vlčá Svorka, ktorú som s kamarátmi založil a aj pochoval. S kamarátmi Davidom a Rudom, ktorí boli súčasťou tejto kapely, sme tento rok spravili projekt "Bratři v triku". Len tak, na rozlúčku.   

VS vznikla v roku 2013 a čo bolo vtedy alternatívne, je dnes nezaujímavé. Alternatívou sme to volali hlavne preto, lebo sme nemali dobré vzťahy s rappermi a náš najlepší koncert bol na metalcore-ovej akcii - tam sme sa cítili doma a medzi svojimi. Z tejto kapely ešte stále spolupracujem s kamarátom Davidom, ktorý produkuje beats a stará sa o zvuk. Máme spolu ateliér, kde robíme kokotiny hocakého rázu. A hudbu.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Nedokážem hrať na nič. Mám len malý Macbook Pro, Rode mikrofón, zvukovku Komplete audio a slúchadlá Marshall. Viem sa nahrať v Abletone, spraviť si počúvateľné demo a to je tak všetko.
Potom posielam Davidovi o druhej v noci stopy, nech z toho niečo spraví a on je na nočnej, tak čakám, kým príde domov a pošle mi o siedmej ráno hotovú vec. Moja zostava je ale zaujímavá tým, že je prenosná - niekedy som to zvykol zbaliť do kufra a išiel som nahrávať a písať do lesa - tak vznikla aj pesnička "Za dedinou".
 



Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Na prvú časť otázky by som dokázal odpovedať slohom. Podľa mňa umenie začína na objektivite, kde sa zhodneme takmer všetci, že je dielo umeleckým. Ako ideme k hlbším a kontroverznejším výtvorom, tak sa začneme rozdeľovať na subjektivite. K druhej polovici otázky - emócia, ktorá je do toho vkladaná. 


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Nemá hranice. Neviem si ich predstaviť. Ak tie hranice máš, tak najskôr preto, že niekoho asi nechceš nasrať. Alebo sa bojíš následkov.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Podporovanie náckov a nadmerná komunikácia s OČTK, ak si si na čelo skladbami napísal thug life.

Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Neviem. Kdekoľvek. Už som vymyslel bary (verše) v práci, aj keď som sedel na ihrisku so synom, aj vonku v noci natrieskaný a zabudol na nich, no našiel som ich o pár dní v poznámkach. Príde to kedykoľvek a kdekoľvek, preto si hneď všetko píšem. Neviem byť konkrétnejší. Niekedy dostanem dobré instro a kopne to tak, že mám track za 16 minút aj s nahrávaním - tie veci mám potom najradšej.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Asi skladbu "20 3/4" (čítaj dvadsať a trištvrte). Napísal som ju, keď som mal skoro 21. S mnohými vecami som sa vtedy vyrovnal - prechod na dospelácky život bol u mňa prudký a dosť kostrbatý a takmer som skončil s hudbou. Mal som vtedy pocit, že to už nemá význam, pretože som veril, že ja nebudem chodiť do práce a budem len robiť hudbu. Nevedel som si predstaviť robiť nič iné, tak som dostal trochu po papuli. Ale už je to dobré, tá skladba bola prelomom môjho zmierenia sa s korporátnym osudom, haha.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Máme s Davidom pesničku "Rock Bottom", ktorá je veľmi neznáma a používali sme ju ako intro na koncerty. Rock bottom bola v podstate aj nejaká časť mojej tvorby, ktorá nemala súvisieť s hudbou. Navhrol som a rozpredal nejaké šiltovky s týmto motývom a tam to aj skončilo.
 
"Ja nie som rapper ako ty si,
my nie sme rappers my sme krysy,
a môj posledný rok, čo som broke,
z rock bottom po pevný uchyt vízií.

Ja nie som rapper ako ty si,
radšej ním nebyť vôbec, fakt si myslíš,
že to chceme tak? My sme punk,
Nitraense, Božkov a hudba čo kričí
Rock bottom"


Stále sa dá nájsť na YouTube a je veľmi krátka.

 
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Ako som spomínal skôr, chcel som sa ňou hlavne živiť. Nikdy som netúžil byť bohatý, len som túžil nerobiť, čo ma nebaví. Jediné, čo ma kedysi bavilo, bola hudba. Dnes som si už zvykol a prácu, ktorú robím, mám niekedy úprimne rád. Ale stále žijem dvojitý život, takže niekde ten sníček o žitia z hudby stále mám.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Keď sa so mnou chceli ľudia prvýkrát po koncerte odfotiť a rozprávať sa. Myslím cudzích ľudí, fanúšikov.
Nechápal som to. Kto by mohol chcieť mať fotku so mnou a ešte ho aj úprimne zaujíma, ako sa mám a čo robím?
 

 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Boli sme ako predskokani známej rapovej kapely, spolu s ňou, vyhodení z backstageu pištoľou silnými chlapcami bez krkov. Dobré časy. Ale nemám asi nič neštandardné, čo by súviselo s rebríčkom dekadencie a hudbou zároveň - tá ma drží sústredeného. Najhoršie veci som robil, keď som nerobil hudbu a dal si od nej pauzu.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Chcel by som budúci rok vyrobiť debutový album. Už sa na to možno cítim. Zatiaľ budem len vydávať pesničky pre radosť, možno ešte nejaké EP. Jedno máme v procese vytvárania s mojim kamarátom, Edovým synom.

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Keďže to robím už celkom dlho, tak áno. Asi takej, kde sa stretli rôzni neznámi vyvrheli z Československa a rapujú o svojich podobných bolestiach a problémoch, sem-tam spomenú aj nejaké klišé témy, ale tak to má byť. Veď je to rap.



 

Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Domácu scénu som nikdy moc nesledoval. Čo sa týka rapu, tak som dostal od staršieho brata napálené CD Kontrafakt E.R.A., keď som mal asi 8 rokov (rok 2004) a to mi zničilo život. Ale tá dekáda (2000-2010) bola viac raw, všetci boli viac prasáci a to bolo dobré. Od 2010-2020 sú všetci stále viac citliví - ľudia a aj interpreti. A aj ja.

  

Pre moje chapanie, ako suvisi Trap s tym co robia Fuck Them (69, Dalyb), ale napriklad aj Gleb ?

Inak, ked sme pri tejto otazke - kludne mi tak daj rap (EZR pozn.: povodne som dal do nazvu blogu "Trap"). Lebo nerobim len trapovy zvuk, hoci v poslednej dobe ho robim najviac. Trap je velmi zavisi od samotneho instrumentalu - niekto napriklad vravi, ze robi trap, lebo pouziva instra v 140 bpm (bezne pre klasicky rap bolo tempo 80-99 bpm) a je tam vela hajtiek a iny typ viac elektronickej basy, ktorej sa v trape vravi 808. Ale trap je aj kultura, nie len instrumentaly. Trap ako kultura je viac o drogach rozneho typu (popularny najma lean, mdma/molly a ine prasky + samozrejme trava) a o gangsterizme, ktory sa z klasickeho rapu vytratil - zbrane, ilegalne ksefty a vsetko, co k tomu patri. Ked niekto povie, ze zije trap, tak skor mysli ten ilegalny sposob zivota na hrane, ako to, ze pouziva vyssie tempo. Nejake zakladu trapu su urcite Gucci mane (este ked bol tucny, predtym, nez si odsedel x rokov), Migos dost idu trap od zaciatku, hoc je to mladsia zostava, alebo Young Thug. Trap vznikol v Atlante, takze vacsina tychto mien je z Atlanty.

A este - ten trap sa dost rozsiril do inych zanrov a kultur, takze kazdy si to urobil po svojom a prisposobil si to. Naprikad si vezmime, ze Fvck_kvlt robi trap a je to trap skor kvoli beatom, lebo obsah skladieb skor pochadza z jeho punkoveho prostredia. Co je super kombo, podla mna. Aj chlapci, ktorych si vymenoval, si nejakym sposobom robia mozno svoj trap a dali do toho svoje sposoby zivota. Ked si to tak po sebe citam, trap je vlastne taky vsestrannejsi, otvorenejsi subzaner rapovej muziky, kde si viac interpreti robia, co chcu, ako pri klasicko rape (ktoremu sa nadava napriklad boom bap).


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Nebolo ich vtedy toľko, koľko je ich dnes. Nikto sa nemusel snažiť byť viac originálny a tak boli všetci prirodzenejší. Dnes máme internet, tak je ľahšie dostať zvuk medzi ľudí - len škoda, že je nás (ako sa u nás na východe vraví) po chuj. 

Technika je tiež dostupnejšia a napríklad ja vlastním všetko, čo k hudbe potrebujem a nemusí ma stáť žiadne peniaze ju robiť a rovnako ani nikoho, kto by to chcel robiť, ak na začiatku nakúpi nejaké veci. Niekedy toto kolegovci nemali a tvoriť nebolo tak easy.

 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Otompotom (Andrej Graund, Mýtus, Aspekt) robili klasickejší rapový zvuk, to som mal kedysi rád. Aj KOB squad, to bol prvý skutočný trap na Slovensku. Andreja Graunda mám stále rád, len málo robí a to je smutné.
Určite musím spomenúť aj mojich obľúbených chlapcov, čo je zároveň jediná slovenská hudba, ktorú počúvam - Edúv syn, RNZ, Fvck_kvlt, Temný Rudo a niečo od chlapcov z Klubu 17. Všetkých spája vyvrhelstvo, ktoré som skôr spomínal. 

Mám ich rád, lebo k ním mám veľmi blízko, hoc sme všetci z iných miest/štátov a iných životov. Riešia hudbou podobné veci ako ja a nie je nič lepšie ako mať vedomie, že v tom nie sme všetci úplne sami.
Neviem ich žánrovo zaradiť, ale robia skôr pesničky temnejšieho rázu ako také, čo pustia v Raslaviciach na zábave. Skôr by som si ich dal zahrať na pohrebe, pre nejaký ten posledný, rozlúčkový moshpit.
Okrem toho, nekonečne vo mne žije hudba Mareka Brezovského, či Jara Filipa. Je to ešte underground?


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Láska k hudbe a láska k hudbe.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Starí raperi, ktorí vravia, že robiť rap môže každý a že chcú, aby to bolo ako hrať futbal. Potom to tu aj tak vyzerá, boha. Hlavne je ťažké nájsť a neodsúdiť niekoho, kto to robí dobre. Ale sú aj horšie veci - ako napríklad náckovia, čo robia rap.

 


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Najviac sa mi páči zvuk od Davida, ktorý sa o mňa po tejto stránke vždy ochotne stará a videl som ho rásť (a on mňa) - celý ten proces mi ostane navždy v ♥. Určite sa mi ale páči, čo dokáže so zvukom RNZ alebo Fvck_kvlt - bezpochyby to stojí za zmienku. Rovnako tak od RNZ aj jeho metalové covery, napríklad k EP Helheim alebo Gomora. Nesmrtelný videoklip, alebo vizuál má Karlo/Gumbgu/Aokigahara - volá sa to 青木ヶ原 aokigahara - アーカード.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

"58G tape vol. 1" od 58G, zaujímavý sound českého drillu, "Ženy" do Bukowského, lebo je to prvá kniha, čo som od neho prečítal a zanechala stopu, plus som bol mladý, tak mi trochu aj pridala v tej dobe k rebélií a nenávisti k ľuďom haha, "The Ballad of Buster Scruggs", výborne spracované poviedky bratmi Coenovcami vo filme - aj na hlbšie úvahy, "Black mirror"/"The Handmaid's Tale" sú asi najlepšie serály, aké som videl, pretože tiež vytvárajú zamyslenie sa a reflektujú ľudské nedostatky netradičným spôsobom, "Skyrim" je hra, ktorú si zahrám hocikedy, už odkedy vyšla (2011) a ani jeden rok som ju nevynechal,
tetovacie štúdio nemám, lebo ma tetuje môj kamarát zo základnej školy. Volá sa Slavo, ale voláme ho Slavek. A pivo - Heineken mám rád na bežnej báze (ako napríklad Colu), ale vždy si nechám poradiť, ak je výber širší a rozmanitejší - teda nedám si v Čínskej vyprážaný syr a hranolky, predsa.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Odyssea je pekný, slovenský koncept eventov, ktoré robia moji kamaráti zo Žiliny. Väčšinou na to vychytávajú aj dosť netradičné priestory - odporúčam vyhľadať na sociálnych sieťach. Tiež sa mi páči koncept Addictu, hoc som sa ho nikdy nezúčastnil. Určite by som raz za život chcel zažiť veľký festival v US, ako napríklad Lollapalooza, Coachella, alebo Rolling Loud - hlavne kvôli mnôžstvu zahraničných interpretov na jednom mieste.


Vinyl alebo CD ?

Určite vinyl, ako správny pôžitkár.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Násilník.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Na tracku Duše, zo svojho nového EP 1996, mám vetu "Dušky Vlk je anti a motto je jebať nazi!" Takže jebať nazi, pekný večer a ďakujem za priestor.
Dušky 

==========================

Linky:

https://www.facebook.com/dusanthewolf/

https://soundcloud.com/tonytricigy

https://www.youtube.com/channel/UCp0SPegF_Q_Xf6Cpbjyiexg

https://open.spotify.com/artist/7IKA4pWM4507XykCoMeawU

https://li.sten.to/IioBl5R?fbclid=IwAR2o0SDsQJrllJVY13m7ZBAcdH_o3trsa_OyKgktngtBd8DDGkYYw3v3P2I



No comments:

Post a Comment