#121 Lord Belial Reviews: Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024)

  Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024) by Lord Belial     „Sluníčko už dávno vstalo, mně však stále nedá spát, Všechno to, co už se stalo...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, November 6, 2020

#37 Čistá Ryža. Hardcore punk. Odpovedá Mani (bicie, texty).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som Marcel – Mani, som poverencom bandy čurákov z Čistej Ryže na styk s médiami, pretože som najcivilizovanejší, dokonca sa pravidelne (raz za mesiac) umývam a práve píšem odpovede na otázky ktoré mi už dva a pol mesiaca ležia v mailovej schránke. Sorry, nie vždy vyberám poštu hneď jak zvoní poštár. V týchto dňoch ma najviac zaujíma ako nakŕmim svoju rodinu v najbližších mesiacoch, a kedy, a hlavne či, si vôbec ešte v najbližšej dobe ešte dakde zahráme.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Fuuu, tak toto bude asi najdlhšia časť tohto rozhovoru. V ranných 90tych, ešte počas strednej to bola Fretná chrochtobuznosť na plznej fčele. Taký industriál s automatickým bubeníkom, kde som hral na kryštálovej váze naplnenej príborom, ktorú bolo treba čo najintenzívnejšie triasť, scratchoval som na starom kotúčaku a vrchol bol hádzanie uhoriek do WC v skladbe ktorá mala v názve niečo spoločné s hovnami... Ďalší-už vážnejší projekt bolo Lethargy, kde už som búchal bicie a obsluhoval mikrofón – to malo rysy deathdoom metalu. Ešte do polky 90tych sme dali dohromady celkom slušnú moshovú formáciu LOS TAPIROS, ktorá sa celkom náhodne sformovala z partičky bláznov. Potom sa už začala formovať Čistá Ryža ktorá vznikla na koncerte Kuoleet Kukkat vo Vrštati v Nitre. Najprv to bola úplne iná zostava, z ktorej som vlastne zostal nakoniec len ja. Z nej sa neskôr vyvynulo to stvorenie, ktoré poznali už aj masy. Po mojom odchode do zahraničia, keď som sa túlal svetom Ryža pošla a každý si šiel koncom 90/začiatkom milénia svojou cestou. Ja som potom ulietal aj v žánrovo úplne iných formáciách, napr. Huliband v prvej polovici milénia a neskôr Zčasunačas  kde som mal možnosť hrať  s

neuveriteľnými hudobníkmi, a kde som sa naučil hrať :). Hosťoval som aj v projektíku Jazzperado. Popri tom som riešil srdcovku, kde sme dali zasa zostavu ľudí z mladosti a z formácií ako Los Tapiros. Táto banda sa volá Capre a neprestane ma nikdy baviť. Rád vypomôžem aj môjmu multiinštrumentálnemu bratovi v jeho kapelke Miloslav Kollár & the Hippies. A v neposlednom rade cca 20 rokov od vydania poslednej Ryže sme sa dáko dali opäť dohromady a v zime príde nový masaker trackov...


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá? (Po akom nástroji/aparáte si vždy túžil - podarilo sa ti sa k nemu niekedy dopracovať?)

No, ja si priebežne dokupujem veci, posledná väčšia investícia bola v 2016tom, keď som si postavil dom so štúdiom. Nikdy som si nepotrpel na značkách, mal som šťastie že som zdedil prvé bicie po otcovi značky Amati s dobré činele Paiste 2002 ride crash rok 1976, zildjijan k hihat 13´1986, paiste 2002 ride 1986, všetky používam do dnes. Neskôr som si v 2005 dokúpil yamaha stage custom bicie, a neskôr efektové činele istambul a meinl. Potom rôzne efektové pady od Roland a Korg, perkusie, konga, hangdrum od najlepšieho výrobcu na svete Duškyho atď. A vždy keď sa mi niečo zapáči a cítim nevyhnutnú potrebu vlastníctva i keď ten nástroj neskôr nevyužijem si ho zabezpečím...



 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Hudobné ambície? To hádam nie. Robili sme recesiu až sme sa trocha naučili hrať a neskôr nám to aj ľudia začali žrať.... Realita je v súčasnosti taká, že budeme radi ak si v blízkom období zahráme, ale snáď sa to zlepší a nezavrú všetky kluby...


Čím boli podľa teba špecifické dekády 1990s, 2000’s a 2010’s z pohľadu tvojho hudobného vývoja, vývoja tvojej kapely a zároveň aj vývoja domácej UG scény ?

Jednoznačná odpoveď: VÝVOJOM čo sa týka mňa, čo sa týka kapely, tak že 2000 a 2010 nehrala a začala až koncom 2018. Čo sa týka scény netuším, nesledujem. Nikdy som ani moc UG nesledoval, čo vlastne UG je? Čo sa tam radí? Škatulky som nikdy nemusel...



 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Mám rád nové tracky, lebo vystihujú nás v súčasnosti. Rovnako mám rád staré tracky, lebo vystihovali nás v tej dobe a stále si myslím, že sú dobré. Keď sme začali hrať v 2018, pustil som si ich asi po 17tich rokoch a bol som milo prekvapený, že sa mi stále páčia. Čo ma viac prekvapilo, že sa páčia aj ľuďom a texty poznajú aj fans, čo mali v dobe keď sme hrávali 5-10 rokov. Asi to malo zmysel, keď sme aj po 20tich rokoch dokázali zanechať stopu a to sme neboli nejaká známe kapela. Len sme si išli zahrať kam nás zavolali a tešili sme sa s ľuďmi okolo nás...



 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Texty som písal prevažne ja, dokonca aj do nových trackov dávame texty, ktoré sme vypľuli ešte v 90tych. Haluz, že témy stále živé a aktuálne... Vybral som starý text použitý v novom tracku

Už sme opäť v stredoveku
Gniavený a v putách
Založených tými
Čo sa z dejín nepoučia

Zas sa črtá doba
Bez pravdy a krutá
V ktorej davy otrhancov
Po slobode kňučia

Zlodeji a špekulanti
Ľudia sa zas boja
Z revolučných ideálov
Je len kopa hnoja



Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Svet okolo. Denno denný život. Človek potrebuje dať energiu von a najlepšie ak ju odovzdá na koncertoch ľuďom...


Ako vnímaš dnešnú domácu hudobnú scénu - ktoré kapely/žánre máš rád?

Moc nesledujem čo sa deje a ako sa domáca scéna vyvýja. Nerozlišujem, buď sa mi niečo páči alebo nie. Žánre všetky okrem dychovky. Vážnej hudbe som tiež nikdy neporozumel... Kapely si vypočujem na koncertoch kde hráme, inak moc ani nie.... O to viac si to tam užijem. Poteší ma ak nájdem kapelu čo ma prekvapí. Hudobne aj ľudsky to boli najmä Hrobár a Menzes. Teší ma, že som objavil aj Jakubysko



 

Čo ťa na domácej scéne serie ?

Ako som písal vyššie, ťažko sa vyjadriť, keď nesledujem. A žabomyšie vojny som nikdy nemusel. Hudbou sa treba baviť a keď zanecháme odkaz, ešte lepšie. Ale hádať sa, závidieť, osočovať, povyšovať sa...? To nepovažujem za správne.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhodou bolo, že nemuseli v 90tych vedieť hudobníci až tak technicky hrať, stačilo mať elán a dravosť. Požičiavali sme si staré rádiá alebo kotúčaky ako kombá a kto mal regent 30 bol boss. Naopak dnes je veľa zdatných a technických muzikantov s kvalitným aparátom, len sa akosi vytratila tá dravosť, energia a presvedčivosť. Chýba mi u nich drajv. Mnoho kapiel ma začne po 20 minútach nudiť. My práve preto nikdy nehráme set nad 25 minút. Tam napraceme 17-18 trackov a jesto....


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ? (minulosť/súčastnosť)

Fuu skôr tá minulosť. Možno ako väčšinu položili na riť Testimony s ich výtvormi, niečo nadčasové, neuveriteľne dobre počúvateľné aj po rokoch. Potom kapely, s ktorými sme hrávali a ktoré sršali energiou. Za mňa: Nonconformist, Mrtvá budoucnost, neskôr Ad acta, Do not x ray, Ostrov p, S.B.A., Artery, Suffocate.... Klipy asi nemal nikto v tej dobe z tejto scény..



 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Fúúúha, kto by si to všetko pamätal... Boli sme ale riadny čerti. Čo mne sa páčilo na jednej akcii niekde na morave, keď sme po dni cesty vlakom a ktoviečím všetkým hrali koncert a 5 minút pred začiatkom sme budili speváka na šrot, ostatný na koláčikoch ako aj cca ďaľších 40 fans a niekde v polke koncertu som ja búchal jednu skladbu, gitarista s basákom hrali inú a spevák dával ešte úplne niečo iné a totál mela pred pódiom. Ľudia skákali, dvíhali sa na rukách....Zážitok jak sviňa.... A možno sa mi to iba zdalo.... :) Ktovie..
Na inej akcii na morave sa neskoro na jeseň kúrilo peterkami a začal z nich horieť kulturák. Ohňové efekty, dym... Normálne, že originál, len štípalo oči.... Na zaježovej... Ale kto by si to všetko pamätal....



 

Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo. 


K tej hudbe: srdcovka Meshuggah, Cannibal Corpse, Napalm Death, Slayer, Anthrax, Infectious Grooves, Ludichrist, Mucky Pup, Opeth, Assassin, Vio-lence, Taraf de Hajdouks, Huun Hur Tu, Yathka, Hasna el becharia, Tinariwen, Tamikrez, Trio Mocotó, Chick Corea, Police, Queen, Sventoyar, Rujan...... Veľa funku a jazz rocku
Knihy určite Tolkien, a Martin, poprípade Douglas Adams, Heller – fantázia, predstavivosť absurdita
Filmy – ex machina, a rôzne klubové alebo poviedkové
Seriály Vikings, game of thrones, mr.robot,
Hry asi prevažne assassin creed séria
Tetovacie štúdio? Prvú kérku mi robil týpek čo deň predtým vyšiel z basy zväzkom ihiel, ktoré si nabrúsil už ani neviem čím. Ďaľšiu mi robil týpek v garáži na matraci a až tá ostatná z 1998ho roku mi robil týpek v salóne niekde na severe izraela


Aké hudobné/tvorivé plány resp. nezrealizované sny máš do budúcnosti?

Plány by boli. Konečne po dva a pol roku zmixovať nahrané CD Capre, a cez zimu nahrať novú Ryžu. A hlavne hrať koncerty, haloooooo, hrať koncertyyyyyy, počujeteeeee, hraaaaťť. Inak to nemá význam...


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Každá na ktorej hráme, lebo na iné nechodím.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

No, Hrobári tu už boli a asi aj vďaka nim sem píšem tieto riadky. Dík chaloši. Aj najbližšie si s vami radi zahráme ak požičiate aparát... Veď vy viete. Dík
Určite chalani z Menzes
Božena z Illegality
Zoran Kočiš z We Still Here (ex Suffocate)
Erik Balog z Dogma (ex Suffocate)
Matoha Martin Papp z Real
A chalani z The Public.
Igor Keller z S. B. A.



 

Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

....Už ani tá budúcnosť nie je tým čím bývala....
Mladé kapely hrajte a dajte do toho život viac ako techniku. Rozprášte fans pod pódiom, nech vypľujú duše počas koncertov, dajte im všetku energiu čo máte, aby ste po koncerte nevládali odísť dole z pódia.

==============================

Linky:

https://www.facebook.com/cistaryza.crust

No comments:

Post a Comment