#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, November 18, 2020

#41 Grawlix. Dark S Y N T H W A V E z Bratislavy. Odpovedá Grawlix (producer, programmer).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Volám sa Bohuš, ale ako producent vystupujem pod umeleckým menom Grawlix. Okrem toho, že tvorím synthwave/darksynth hudbu ešte pomáham s vecami okolo Nightcallu, čo je retro wave party v Bratislave. Inak rád trávim čas aj turistikou. Toto obdobie mi príde ako ideálna príležitosť spoznať čo najviac z krás Slovenska. Naša krajina má svoje nedostatky, ale napriek tomu je neuveriteľne krásna.V rámci voľného času ešte pracujem s kamarátmi nightcallákmi na videohre. Väčšinou spolu zamakáme cez víkend a po pracovnej session do noci hráme Dungeons & Dragons. V týchto dňoch dokončujem nové EP, ktoré bude pozostávať z 5 trackov. Rád by som ho vydal symbolicky práve na Halloween, keďže môj prvý album vyšiel v rovnakom čase presne pred rokom.


 

Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Okrem môjho sólo projektu (Grawlix) sa podieľam aj na projekte Nyctalope. Vznikol v spolupráci s kamarátom Peťom, ktorý má aj vlastný sólo projekt Leo Clair. Pri tvorbe najviac využívam Ableton Push 2 - midi kontrolér, s ktorým ovládam virtuálne aj fyzické synthy, drum machines a iné efekty.



 

Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola preteba zaujímavá?

Prevažná väčšina trackov vzniká digitálne v Ableton Live. To je môj sekvencér, mixér, drummachine, atď. Do toho mám pripojený Push, na ktorom sa dá aj reálne hrať, resp. ovládať nástroje a efekty, nahrávať tóny. Ale mám aj zopár fyzických nástrojov: Arturia Microbrute, čo je pre mnohých ľudí(vrátane mňa) prvý analógový synth. Neskôr som chcel niečo lepšie, tak prišlo na Prophet rev2 v desktop verzii bez klaviatúry. To je asi môj najobľúbenejší kúsok, má to fakt mocný zvuk. Ďalej ma zaujala Volca séria od Korgu. Mám zatiaľ len 2 krabičky (Sample a Nubass), alečasom ich chcem rozširovať. Sú veľmi malé, ľahké, prenosné a na baterky. Vďaka tomu sa dá v podstate kdekoľvek vybaliť mini štúdio.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje"manuálnu zručnosť" od umenia?

Jasné, že veľa umení sa odvíja od manuálnej zručnosti. Neviem prečo ma pri podobných otázkach vždy napadne stredoveký kováč. :) Ale sám pre seba si umenie definujem ako kreatívnu činnosť, musí tam byť niečo nové, vytvorené s pridanou hodnotou autora. Keď vidím napríklad nejakú kapelu, ktorá hrá iba cover verzie známych songov, tak viem rešpektovať manuálnu zručnosť, ale za umenie to nepovažujem. A čo sa týka objektívnosti, o tom by som vôbec nerozmýšľal. Umenie je jasne subjektívne a tak to má byť.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalozasahovať ?

Jednoznačne nie. Práve umenie je super nástroj na zasahovanie do tém, ktoré bežne človek nerieši alebo sa im vyhýba.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovaťinterpreta/umelca ?

Asi jedine hranica normálnej ľudskej slušnosti. Proste keď sa človek správa ako debil (a nie je to nejakým spôsobom spojené s konceptom :) tak ďalej neriešim.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Vedome zo všetkých foriem médií, ktoré zrovna konzumujem a zaujímajú ma. Ale aj zo situácií zo života kedy by som to vôbec nečakal. Napríklad raz na jednej túre v lese zrazu ustal vietor, šumenie listov stíchlo a v tom tichu sa nado mnou ozval ďateľ rytmickým ťukaním do dreva, ktoré sa rozliehalo celým lesom, odrážalo sa od stromov a bol to úplne úžasný zvuk. A samozrejme kopa inšpirácie vzniká úplne nevedome. Plno vecí človek ani nevie, že vníma a v správnu chvíľu sa môžu vynoriť.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

To sa mení. Keď robím nové veci, tak mám najradšej ten, na ktorom práve robím. Potom ho začnem nenávidieť a po čase sa to nejak ustáli. A keď nerobím, tak podľa toho čo ma najviac baví hrať live. Ale asi jediný track, ktorý mam v sete od začiatku a stále ma baví hrať je Descent.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

V mojich výlučne inštrumentálnych trackoch su všetky texty silné.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Keď som začínal, tak som vôbec neriešil nejaké ambície. Robil som si tracky pre seba, lebo ma bavilo objavovať možnosti techniky, kompozície a zvukového dizajnu. Maximálne som potom niečo pustil pár kamarátom a tešil som sa keď sa im to páčilo. Potom som sa dostal medzi ľudí z Nightcallu a všetko sa zmenilo. Zrazu som mal k dispozícií platformu zameranú na rovnaký hudobný štýl a možnosť kedykoľvek zahrať live čo ďaleko presahovalo moje prvotné ambície. No a aktuálna ambícia je asi taká, že vydávať ďalšie albumy/ep a každý posúvať do niečoho nového, objavovať techniky a hlavne sa pritom stále baviť.



 

Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy(naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ? 

Napadajú mi dva. Určite prvý koncert, pred ktorým som bol strašne vyklepaný, ale nakoniec to dopadlo nad očakávania super. Na tú radosť spojenú s obrovskou úľavou po koncerte nezabudnem. A potom prvý koncert Nyctalope kedy som prvý krát nebol na stage sám a to malo zase úplne inú atmosféru. Bola to strašná sranda hrať pred ľudmi s kamošom.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Napadá mi viac vecí z jedného výletu na Malorku kde sme jednu noc s Leo Clairom trocha posilnení hrali a skladali na balkóne bytovky neďaleko prístavu. Doteraz sa čudujem, že na nás nikoho nezavolali. A ďalší večer sme sa na ulici zastavili pri miestnych chalanoch, ktorí nás ponúkali vínom a my sme im púšťali naše veci zo soundcloudu a nechceli veriť, že sme to spravili my.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Teraz chcem dokončiť EP, ktorému už veľa nechýba. A potom mám už dlhšie v hlavne konceptuálny album, ktorý by mal fungovať ako soundtrack k fiktívnemu filmu. Bude to veľmi temne ladené s dlhšími atmosferickými pasážami a využívaním samplov z reálnych prostredí. Skrátka malo by to poslucháčovi vytvoriť v hlave príbeh. To chcem doplniť artworkom kukaždému tracku, ktoré by ten príbeh ešte viac dokreslovali. Aspoň taká je idealistická predstava.:)


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Cítim sa byť súčasťou domácej synthwave mikroscény, o ktorej asi skoro nikto nevie, že vôbec existuje. Ale časom sa začalo práve vďaka Nightcallu vynárať viacero projektov a bude to čímďalej tým lepšie.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom bolišpecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

V tomto bohužiaľ nemám vôbec prehľad a ani moja tvorivá činnosť ešte zďaleka nepresahuje jednu dekádu.


 

V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnymkapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhodu aj nevýhodu v tom, že hudbu bolo oveľa ťažšie začat robiť. Nebolo hudby také kvantum ako je dnes, bola menšia konkurencia. Osobne vnímam hlavne elektronickú hudbu a tá jestrašne presýtená. V dobe keď si musel človek za ťažko zarobené peniaze kúpiť fyzický synth, sekvencér, drum machine, tak to už musel myslieť fakt vážne. Dnes stiahnuť free verziu Ableton Live je otázka pár sekúnd a počítač ma prakticky každý. Na druhú stranu čím to robí viac ľudí, tým bude aj viac kvalitných. Čo je vlastne dobre, ale zas sa k tým dobrým veciam niekedy ťažko dostáva cez obrovské množstvo balastu.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Priznám sa, že SK UG kapely veľmi nesledujem. Čo sa týka žánrov, tak som si prešiel všetkým možným od mainstreamových punkových a rockových vecí cez hip-hop po industrial. Neskôr som sa viac preorientoval na elektroniku, dubstep, ale aj ambientné veci. Dnes už hlavne synthwave, darksynth a opäť sa vraciam aj k industrialu. A obľúbil som si aj nordickú pagan/folkhudbu.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznychžánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Myslím, že každý umelec musí mať svoj vnútorný drive, akúsi neutíchajúcu potrebu niečo vytvoriť, nejak sa kreatívne realizovať. Toto až tak veľa ľudí nemá, minimálne nie v kreatívnej rovine. A čo ich rozďeluje? Neviem, ani sa mi nad tým nechce rozmýšľať. Umenie by malo spájať. :)



 

Čo ťa na domácej scéne serie?

Že je taká maličká. Teda ak hovorím o synthwave scéne. Ale verím, že to ma už dlho srať nebude. :)


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip nadomácej scéne ťa zaujal najviac ?

Z domácej scény ma naposledy najviac zaujal klip Gladia Moony - Shadowplay. Zvukom mi príde zaujímavý Isobutane & arX a album cover aj zvuk je parádny na prvom albume Daniela Jacksona - Origin, kde cover robil Eniac.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivoktoré odporúčaš a prečo.

Na pivo nie som veľmi náročný. Pokiaľ to nie je úplný patok z Lidlu alebo naopak nejaký príliš fancy údený craft, tak som ok. Na také bežné pitie asi Kozel a Krušovice. Tetovacích štúdií by som vedel odporučiť asi toľko ako honduraských reštaurácií. Z PC hier ma pri tejto otázke okamžite napadne Bloodborne a System Shock 2. Ale v poslednom čase som si dosť išiel retro fps z 90 rokov a úplne najviac ma chytil Blood, ktorý somako decko nedokázal hrať, lebo to bolo príliš strašidelné. Tak som si to po vyše 20 rokoch konečne prešiel a bolo to skvelé. Zo seriálov ma už dlhšie nič až tak nechytilo. Naposledy asi už trochu staršie Night of, krásne surovo a uveriteľne natočené. Ale na vypnutie a úplný relax je stále najlepší Office, ktorý som užvidel asi 5x. Z filmov ma naposledy dosť rozsekal Eden Lake. Tak surovo a zároveň realisticky podaný thriller/horror som nevidel veľmi dávno ak vôbec niekedy. A celkovo hocičo od Denisa Villeneuve. Na jeho Dunu sa brutálne teším. Kníh by som rád čítal oveľa viac ako som schopný. Dostanem sa k tomu akurát pred spaním ato prečítam maximálne 5 strán a som mŕtvy čo nie je veľmi efektívne. Obzvlášt keď som začal čítať It od Kinga kde som sa po pol roku prekúsal asi do dvoch tretín čo je asi 600 strán a tam som to vzdal. Ale keď som čítaval viac, tak hlavne scifi, Gibsona, Clarka, Sterlinga. Vesmírna odysea bude vždy moja srdcovka. A hudobný album možno Year Zero od Nine Inch Nails. To malo nenormálne prepracovaný koncept spojený s alternate reality game. Boli okolo toho rôzne tajomné webové stránky, usbkľúče s kúskami skladieb a rôznymi správami a všeličo iné. Dalo sa do toho konceptu úplne ponoriť a žiť s tým. Neviem či som sa dovtedy stretol s niečím podobným v rámci hudobných albumov.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Domáca jednoznačne Nightcall :D Viem, že to už teraz nemôžem povedať objektívne, ale aj keďsom bol na prvých Nightcalloch a nikoho som tam poriadne nepoznal, cítil som sa tam oveľalepšie ako na hocijakých iných domácich akciách. Je to robené s nadšením a pre ľudí a každým razom sa to posúva ďalej a niečim prekvapí.



 

Vinyl alebo CD ?

Kazeta :D Ale reálne ani jedno. Zvíťazila pohodlnosť digitálnych platforiem ako spotify apod.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by sisi rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

The Silence


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Život je ako boj s dinosaurom. Celkom ťažký.

======================

Linky:

https://www.facebook.com/grawlix.synthwave

https://nightcallsk.bandcamp.com/album/session-0b


No comments:

Post a Comment