#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Tuesday, November 10, 2020

#38 Shallov.. Screamo. Odpovedá Viktor (gitara, spev).


 

Kto si, na čom momentálne pracuješ a o čom rozmýšľaš v týchto dňoch ?

Viktori Ori. Pracujem, ako zvyčajne v uvedomelejšie dni, na hľadaní, kultivovaní a uplatnňovaní ideológických a duchovných hodnôt v kontexte konzumnej, materialistickej, postfaktuálnej kultúry. Učím na základnej škole a keď práve neučím, snažím sa čítať, počúvať, uvažovať. Zoznamujem sa poslednú dobu s tvorbou elektronickej hudby, hrávam aj na gitare, pripravujeme novú tvrbu Shallov, nuž nie je to jednoduché, keďže Erik býva v Brne. Uvažujem okrem toho nad tým, že predám platne, lebo som si práve uvedomil, že ma ich vlastnenie nenapĺňa.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil.

Prvá kapela v Kolárove Left Hand, jej pokračovanie Second Hand (2007-2010), rovnaká partia, nový názov -BlastNoise (2011-2014), v Bratislave Shallov (2013+) a Erikajemoja (2016+, teoreticky ešte existuje), Jan Deák (2019+, ktovie či ešte existuje)


Popíš svoju súčasnú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je pre teba zaujímavá? (Čo by si raz chcel vlastniť / na čom by si chcel v ideálnom prípade hrať ?)

Možno to bude vyčerpávajúce, odporúčam prípadne preskočiť. Hrám už cez 6 rokov na custom Telecastri od GV guitars, na tej som nahral všetky doterajšie nahrávky. Okrem toho som asi pred 2 rokmi kúpil takmer 30 ročnú nemeckú kópiu hollow body gibsonky od Johnson - na nej hrávam a skladám momentálne, doma hrávam na gitare, ktorú som práve kúpil od Renáta - bývalého gitaristu z 52 hertz whale. Zosilňovače mám dva, keďže sa zapájam stereo: DIY 30W lampový, od veľmi milého pána z Maďarska, ktorý ich vyrába vo voľnom čase v garáži, pod menom Protone. Ďalší je obrovský lampový 3-kanál Laney, neviem aký model, kúpil som to spontánne. Používam staré 412 bedne od Marshallu, jedna má G12ky, druhá V30ky - to by som raz chcel vymeniť za nejaké menšie. Efektov mám kopu, tiež som mnohé kúpil spontánne. Asi najzásadnejší pre Shallov je EHX Cathedral a jeho freeze funkcia. Okrem toho je tam viacero zaujímavých aj úplne obyčajných krabičiek, nechcem to menovať, možno pošlem foto. Najzásadnejšia je momentálne Meris Enzo - najšialenejší gitarový syntetizátor na svete. Ešte ma posledne nadchlo TC brainwaves s funkciou stiahnuť si doňho zvuk z telefónu (taká je doba), dajú sa s tým robiť bláznivé veci. Baví ma keď gitara neznie ako gitara, keďže na klávesoch ani inom melodickom nástroji hrať neviem. Na spevy používam Boss VE-20, bavia ma divne znejúce dvoj-trojhlasy, ktoré to vie. Nič mi nechýba, možnosti, ktoré táto technika ponúka, sú viacmenej nevyčerpateľné. Určite to budem ešte obmieňať a posúvať, ale nie je to uvedomelý proces. Posledne som si ale kúpil sampler/synth of Korgu a hrám sa s elektronickou hudbou, zatiaľ tvorím to najdostupnejšie-tekno.


         foto : Davor Birt (zdroj: Facebook)

 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Posledný deň som rozmýšľal nad tým, do akej miery mám kompozíciu pod kontrolou a do akej miery len nasledujem jej ponúkajúce sa príležitosti, v ktorých na základe svojich obmedzených znalostí hudobnej estetiky a s obmedzenou manuálnou zručnosťou hľadám riešenia, ktoré do seba zapadajú. Niekto však môže hľadať motívy, ktoré do seba, naopak, nezapadajú, alebo si klásť úplne iné otázky. Na konci dňa sa ani nevieme dohodnúť na tom, čo umenie vlastne je. Baví ma nad tým uvažovať, ale vlastne tomu poriadne nerozumiem a je mi to viacmenej jedno.


Aké sú ostatné formy umenia okrem hudby, ktoré máš rád + zaujímaví domaci interpreti ?

Najviac sa viem nadchnúť pre matematiku a filozofiu, oboje do kategórie “umenie” radím vedome a s presvedčením. Vizuálne umenie neviem vnímať príliš kultivovane, páči sa mi a toľko.

 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Moje hranice prekročila táto otázka, do tejto témy nebudem zasahovať.


Čím boli podľa teba špecifické dekády 1990s, 2000’s a 2010’s z pohľadu tvojho hudobného vývoja, vývoja tvojej kapely a zároveň aj vývoja žánru na domácej scéne ?

Stále boli iné technické možnosti a trendy, ale stále ide viac-menej o to isté. Estetika nejakej doby zvyčajne pominie a nám ostanú romantizované príbehy, cez ktoré ju prežívame. Posledná “žánrová estetika”, ktorá ma naozaj nadchla bolo screamo, dnes to už moc ani neviem počúvať, okrem albumov, ku ktorým mám nostalgický vzťah. Najdôležitejšia kapela všetkých čas pre mňa je však SOAD, teraz vydali 2 nové skladby, nie sú ničím výnimočné, ale práve cez tú nostalgiu vnímam aj ten zvuk. V každom prípade ich vydali s pekným úmyslom poukázať na konflikt v Arménsku a vyzbierať peniaze na pomoc svojej krajine. Ide (mi) oveľa viac o prístup a výpovednú hodnotu (obsahovú aj formálnu), ako o žáner.



 

Ako vnímaš domácu scénu - ktoré kapely rešpektuješ alebo máš rád? Sú aj iné žánre/kapely ku ktorým Máš pozitívny vzťah ? Naopak, je niečo/niekto kto ťa na domácej scéne serie ? Prečo ?

Serie ma keď sa pristihnem pri tom, ako mudrujem o tom, čo je dobré a čo je zlé a snažím sa svoje argumntačné schopnosti využiť na to, aby som niečo mohol dostatočne sofistikovane kritizovať. Žijeme (v širšom kontexte) v kultúrnej a hodnotovej kríze, umenie tomu zodpovedá - hromada spotrebného tovaru na jednej strane a o to silenjší kontrast na druhej. Na Slovensku sme radi, že sa niečo deje. Ľudí, čo sa tomu venujú s odhodlaním a výpovednou hodnotou, nie je až tak veľa, aby sa dalo hovoriť o nejakej konzistentej scéne. Najviac od jej posledného albumu ma baví Katarína Máliková. Dlhodobo najlepší kamoši 52 hertz whale a naozaj nie preto, že sú kamoši. Okrem toho noví kamoši Wine Fault, Clivosť, eggpunkové projekty od Trnavy po Košice a samozrejme poslednú dobu rozoberám Edúvho Syna a Fvck Kvlt, baví ma čo robia a ako to robia a som zvedavý kam sa ich príbeh posunie. Počul som niečo z ešte nevydanej tvorby Tolstoys a znelo to fakt zaujímavo, pripomínalo mi to Portishead. Potom je toho viac čo sa mi páči, ale nepustil som si to viac ako 3-krát.

 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v poslednom čase pozitívne prekvapil ?

Na to som odpovedal predchvíľou, videoklipy neriešim a moja najobľúbenejšia obálka je tá na našej poslednej nahrávke od Michala Fízika.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Compress, Expand- je to úprimná a láskavá nahrávka, je v nej veľa práce a času, ktoré myslíme úplne vážne.


 

Ktorý text tvojej kapely(iel) je pre teba najosobnejší (+úryvok).

“Ako, ako to je? A čo z toho sú len moje paranoje?”


Vinyl alebo CD ? Prečo ?

Spotify. Vinyl som nejaký čas prežíval, ale vlastne je to len nejaká divná zberateľská úchylka, s ktorou sa vnútorne obzvášť nestotožňujem, asi to bola len póza. Ja to asi naozaj predám, ak by niekto niečo chcel, nech sa ozve, promokód na zľavu: jablkadalekoodstromu.


Zaujimava prihoda zo zivota tvorby, o ktoru sa mozes podelit ?


Shallov je nuda, normálne chodíme do skúšobne a makáme.


            foto:  Karina Golisova (zdroj: Facebook)

 

Výtvarné dielo, hudobný album, kniha, film, serial, počítačová hra a pivo ktoré odporúčaš.

výtvarné dielo - LSD a všetky tie šialené obrazce čo furt vymýšľa
hudba - Caterina Barbieri - veľmi zaujímavá ambientná hudba, obzvlášť príjemná pri rôznych meditatívnych stavoch
kniha - E.Fromm: Umenie Milovať - filozofia na pre mňa obsiahnuteľnú úroveň, veľa hodnotných myšlienok
film - Inside Job - dobrá pripomienka toho, že kapitalizmus nie je OK
seriál - Hamilton’s Pharmacopeia - chytrý a kvalitný dokumentárny seriál o psychotropných látkach, iné ako dokumentárne seriály, v žiadnom prípade
hra - Dota - vrátil som sa k tomu na chvíľu počas prvej vlny izolácie, našťastie sa mi podarilo prestať
pivo - Corgoň - píjavam ho na pamiatku kamoša-Sekiho


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

FFUD - najlepší festival na svete a inak ma akcie až tak nebavia, škoda, že hrávame stále na akciách, kde hrajú kapely, raz by som chcel hrať prezmenu napríklad na Slovteku.

 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Dominik Prok, Renat Khallo, Patrik Nagy, Adam Dragún


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

“Nech sa deje čo sa má.” (Z. Smatanová)

==================================

Linky:

https://www.facebook.com/shallov

https://shallov.bandcamp.com/

No comments:

Post a Comment