#54 Hyenism. Atmospheric black metal z Bratislavy. Odpovedá Orthrus a Norhell.

  Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Orthrus - nezamestnaný. Počúvam black a death metal veľa v týchto dňoch, p...

Monday, November 23, 2020

#42 0n0. Experimental doom metal z Bratislavy. Odpovedá ∀ (gitara).

 


Kto si, na čom momentálne pracuješ a o čom rozmýšľaš v týchto dňoch ?

Som ∀, v 0N0 prevažne obsluhujem gitaru. Pred letom sme dokončili album, ktorý čaká na release, no minimálne do nového roka si ešte počká, dátum od vydavateľa zatiaľ nemáme. Medzičasom sa možno podarí rozpracovať aj nejaký ďalší materiál.
Inak som v poslednom čase celkom premýšľal nad kolektívnou neschopnosťou 'rozvinutého sveta' reagovať na súčasnú situáciu. Naše správanie a mentalita su neudržateľné. Myslím, že taký každoročný lockdown s lietadlami na zemi a spomalením výroby na nutné minimá by vôbec neuškodil, aby sme sa trochu spamätali. Nielen ľuďom, ale aj ostatným živým tvorom okolo nás.


Popíš svoju súčasnú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je pre teba zaujímavá? (Čo by si raz chcel vlastniť / na čom by si chcel v ideálnom prípade hrať ?)

Hráme na baritónové gitary a používame vlastné ladenia, to sú v zásade jediné špecifiká našej výbavy. Všetko ostatné je pomerne všedné, resp. sú to veci, ktoré boli pre nás v nejakom momente dostupné a zatiaľ sa nepokazili. Z halucinovania nad gearom a jeho možnosťami som v kapele určite vinný prevažne ja, no s vekom ma to postupne opúšťa. Prvoradé je, aby sa na výbavu dalo spoľahnúť.
Kedže väčšina našej tvorby vzniká a je nahrávaná v našich príbytkoch, ideálne by bolo žiť niekde ďalej od ľudských obydlí, kde by sme mali na tieto aktivity viac priestoru a neboli by sme limitovaní existenciou susedov a nočného kľudu. Stále intenzívnejšie vnímam, že viac než nejaká špeciálna výbava mi chýba skôr dostatok času a mentálnej pohody, aby som sa mohol nerušene venovať tomu, čo ma napĺňa.



Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje"manuálnu zručnosť" od umenia?

Skúsenosť prežívania je subjektívna. Keď sa snažím niečo vyjadriť, zrejme chcem, aby príjemca na nejakej úrovni porozumel, no len ťažko sa dá hovoriť o objektivite.
Umenie by zrejme malo nad rámec manuálnej zručnosti niesť nejaký obsah, výpoveď. Pravdupovediac ale takéto všeobecné úvahy prenechávam iným, dáva mi zmysel, keď už, baviť sa skôr o konkrétnych veciach a dielach.


Aké sú ostatné formy umenia okrem hudby, ktoré máš rád + zaujímaví domáci interpreti ?

Celkom intenzívne na mna vie zapôsobiť výtvarné umenie, fotografia, maľba a rôzne digitálne / algoritmické veci.
Inšpiráciu však čerpám skôr z literatúry. Kedysi som čítal takmer výlučne fikciu, dnes oveľa viac dokumentárne, alebo odborné texty. Jazyk je pre mňa trochu ako ďalší zmysel, ktorý dokáže pôsobiť aj nečakaným spôsobom, čím nemyslím iba to, že dáva priestor fantázii. Špecifická forma alebo charakter može aj pomerne strohému popisu faktov dodať svojrázne kvality a inšpiratívne asociácie, alebo ho naopak urobiť nestráviteľným.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalozasahovať ?

Čo znamená 'zasahovať'? Zreflektovať asi v umení možno čokoľvek, záleží skôr na tom ako a v akom kontexte. Aj náročná, či kontroverzná téma sa zrejme dá spracovať s citom, alebo naopak naivne, až hlúpo. Tiež asi záleží na tom, či reaguješ na niečo, čo sa ťa priamo týka a prežívaš to tým pádom intímne, alebo na nejakú externú, či abstraktnú vec. Osobne mi dáva zmysel skôr to prvé, ak má byť výpoveď autentická.



 

Čím boli podľa teba špecifické dekády 1990s, 2000’s a 2010’s z pohľadu tvojho hudobného vývoja, vývoja tvojej kapely a zároveň aj vývoja žánru na domácej scéne ?

V 90tych rokoch resp. na prelome 90s/00s sme vyrastali. Zároveň niektorí z nás boli vďaka rodinným príslušníkom už od skorého veku vystavení hudbe vrátane dobového extrémneho metalu. Osobne mám celkom intenzívne do hlavy vpálene aj dozvuky 80s. Takéto hudobné zážitky mali isto vplyv na náš vývoj a estetiku, ku ktorej inklinujeme. Samozrejme je zaujímavé sa k tým starším veciam sem tam vrátiť, ale mnohé 'klasiky' sú dnes pre mňa už nepočúvateľné.
Ustálený žáner pomerne často znamená zaseknutie sa v zabehaných vzorcoch. Či už to niekoho ťahá skôr do histórie, alebo k sledovaniu aktuálneho diania, najdôležitejšie sa mi zdá neostať sa točiť v kruhu nejakej dekády, či žánru a stále si rozširovať obzor.


Ako vnímaš domácu scénu - ktoré kapely rešpektuješ alebo máš rád? Sú aj iné žánre/kapely ku ktorým máš pozitívny vzťah ? Naopak, je niečo/niekto kto ťa na domácej scéne serie ? Prečo ? Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v poslednom čase pozitívne prekvapil ?


Keď mám byť úprimný, tak 'scéna' ako celok mi veľa nehovorí a nejak zvlášť to nesledujem ani neriešim. Je mi sympatické, že napriek vysoko komercionalizovanej dobe existuje aktívny underground - mne osobne je najbližšie asi dianie okolo bratislavských garáží pod Prístavným mostom, ale celkovo vnímam pozitívne ten DIY étos podobných miest aj inde po Slovensku a v zahraničí.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ? Ktorý text tvojej kapely(iel) je pre teba najosobnejší (+úryvok).

Vzhľadom na charakter vzniku našich nahrávok si k celému materiálu vytvárame pomerne intenzívny osobný vzťah. Navyše si myslím, že živé hranie ho viac menej vyžaduje, inak človek iba bezducho replikuje nejake naučené pohyby. Niektoré songy ku mne samozrejme prehovárajú intenzívnejšie, než iné, ale to nemá zmysel v takomto formáte rozoberať.


 

Vinyl alebo CD ? Prečo ?

99% hudby počúvam digitálne, z fyzických formátov inklinujem skôr ku kazetám.
Aj keď ma osobne neláka zbierať platne, s vydaním vlastnej tvorby na vinyle sa určite spája špecifické vzrušenie - nápady sa materializujú vo forme akejsi audio skulptúry, ktorej obsah sa dá sprístupniť pomerne primitívnou technológiou, čo vytvára ilúziu trvácnosti.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života tvorby, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Dnes ráno som vstal.


V
ýtvarné dielo, hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra a pivo ktoré odporúčaš.

Odporúčať čokoľvek na slepo a bez kontextu mi nedáva veľmi zmysel, ale ak to musí byť, tak odporúčam zohnať si dobrý atlas húb a k tomu si môžete pustiť Music For The Gods: The Fahnestock South Sea Expedition: Indonesia.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Na akcie chodím stále menej, ale vyhovujú mi buď malé intímne akcie DIY charakteru, alebo prípadne multižánrové koncerty/festivaly, ktoré nie sú sústredené v rámci konkrétneho areálu, ale umiestnia každého interpreta do takého settingu, aký vyhovuje danej hudbe a tiež, kde nie som vystavený neustálemu útoku podnetov a hluku.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Treba generovať menej externalít.

=================================

Linky:

https://www.facebook.com/0n0band

https://ono0110.bandcamp.com/

No comments:

Post a Comment