#132 Lord Belial Reviews: Ceremony of Silence - Hálios (2024)

Ceremony of Silence - Hálios (2024) by Lord Belial   Slovenský death metalový underground už od raných deväťdesiatok chrlí vysoko talentova...

Monday, July 8, 2024

#128 Tom/EZR Reviews: Kaviar Kavalier - Hairy, Hairy (2024)

Kaviar Kavalier - Hairy, Hairy (2024)
By Tom/EZR

Keď maestro Tom Kohout oznámil začiatkom leta vydanie nového albumu Kaviar Kavalier, príliš dlho som nečakal a kontaktoval ho ohľadom kúpy CD digipacku, ktorý vzápätí  dorazil už tradične v opečiatkovanej obálke s mini kalendárom na rok 2024.

Tom, ktorý na prelome 80’s a 90’s umelecky vyrástol v nadčasovej legende Master’s Hammer v posledných dvoch dekádach vypúšťa na striedačku novú hudbu pod hlavičkami Necrocock a Kaviar Kavalier. Kým Necrocock je tematicky zameraný na psychické poruchy a bonvivánstvo spojené s prípravou a požívaním gurmánskych pokrmov, Kaviar Kavalier sa venuje zážitkom spojeným s cestovaním a vylučovaním – a to so špecializáciou na dva typy ciest - exotické a močové. Oba typy ciest sú v lyrike Kaviar Kavalier pevne previazané a Tom každým novým albumom dokazuje, že je skúseným svetobežníkom.

Ako napovedá názov a estetika albumu Hairy, Hairy, Tom tentokrát zacestoval aj do minulosti, konkrétne do rokov šesťdesiatych, kde sa na západnom pobreží USA zrodila kultúra vlasatých milovníkov voľnej lásky, psychadelických drog a blues-rocku. Avšak, chlpatými pazuchami a husto zakučeravenými ohanbiami hippies je nový album inšpirovaný len vizuálne, hoci v hojnej miere. Hudobne Tom ostáva v známych vodách jeho vlastnej melodickej variácii goth-rock/synth-metalu, ktorú od čias regulárnej koncertnej prvotiny +KLINIK+ (1996) Tom zhýčkal, rozmaznal a prispôsobil pohodlnejšej domácej produkcii. V nej sa predstavujú Tomovi tradiční spoluhráči Honza Kapák (bicie) a Sambar (basa), ale aj dve vokalistky Nazaru Bokaz a Andrea Baslová známa aj z kapely Forgotten Silence

V jedenástich skladbách nového albumu Tom vzdáva hold chlupatým klínum - napr. úvodný “Hairy Hairy”, kde sa okrem iného spieva “prsty bloudí hebkým lesíkem … depilátor bude popraven” a cestám do turistických destinácií Thajska “Koh Chang” a Maďarska “Hevíz”, ktorý ma najsilnejší refrén na celom albume, earworm, ktorý si pospevujem aj pri písaní review, a v ktorom mimochodom zachytávam text, ktorý sa rýmuje s názvom tohoto obľúbeného maďarského letoviska “…pod stolem nám líže koule a to je nejvíc…”. Už si googlim kde v Maďarsku sa nachádza termálne jazero Hevíz a hľadám ubytovanie pre rodinný pobyt, keď v tom momente počujem Toma spievať "...vedle plave exkrement... ” tak nič, dovolenka pri jazere nebude. Skladba “Chlupatá” má rockabilly nádych a basa mi v momente pripomenie Tiger Army a ich hitovku “Forever Fades Away”. “Hey, hey Mister” je postavená na melodickom synthwave až EBM-kovom podklade a má výborný spev – pri počúvaní textu sa zamýšľam či sa nejedná o pokračovanie z cyklu ódy na samého seba ako bola napr. skladba „Tomáš Kohout“ z albumu Musik aus Ordinationen (2013) s nezabudnuteľným refrénom.

O novom albume Kaviar Kavalier a asociáciách ním vyvolaných by som mohol písať celú noc, ja však v tomto momente vyzdvihnem hlavne Tomov zmysel pre tvorbu chytľavých melódií, klávesových vyhrávok a kombinácie rôznych vokálnych štýlov - napr. rapovanie a navrstvené vokálne harmónie v “Pneumonium”, ale aj využitie ženských backing vocals naprieč celým albumom. Taktiež jeho schopnosť komponovať skladby s jednoduchou, efektívnou štruktúrou, ktorá je doplnená rozmanitými, často záhadnými zvukmi a samplami. To celé je prešpikované textami, ktoré nútia človeka pátrať a googliť a domýšľať si, čo všetko a kde všade sa Tomovi na jeho cestách prihodilo. Hairy, Hairy je ‘die Einladung’ pre fanúšikov z kategórie “Nur fur starke Nerven”, povinnosť pre generáciu, ktorá vyrástla na Master’s Hammer a verím, že aj pre ďaľšie generácie a indivíduá, ktoré sa radi ponoria do bizarných príbehov v lahodnom hudobnom obale. V tomto momente ľutujem, že už medzi nami nie je Miloš Forman, ktorý by určite nezaváhal a s libretom Hairy, Hairy by to dotiahol na ďaľšieho filmového oskara. Keďže sa tak nestane posielam aspoň jedného pomyselného oskara Tomovi do jeho pražského Gummistudia. Grazie maestro, najbližšie dva týždne nechávam svoj Gillette hrdzavieť!!