#251 Death Culture Deprivation / HC Punk / Marek, Kruppa, Komor / 21.12.2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Marek : Ahoj Tome, jmenuji se Marek, v DCD hraji na kytaru, a díky jistý...

Najčítanejšie za 7 dní

Tuesday, December 31, 2024

#251 Death Culture Deprivation / HC Punk / Marek, Kruppa, Komor / 21.12.2024


 

1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Marek: Ahoj Tome, jmenuji se Marek, v DCD hraji na kytaru, a díky jistým okolnostem jsem se před půl rokem postavil i k mikrofonu. Co dělám? Právě poslouchám LP A holocaust in your head od Extreme Noise Terror, ale pokud tě zajímá práce kterou se živím, tak zasklívám eurokna,  docela makačka. Začala zima a v těchto dnech obvykle poslouchám hudbu ještě víc než v létě. :)

Kruppa: Kdo jsem a kam kráčím? To není vůbec lehká otázka na start – hehe. No budiž, ve stručnosti. Jsem bubeník, pracuju ve stavební firmě a nejvíc mě teď zajímá, jak natáhnout den, protože poslední 3 měsíce řeším rekonstrukci Baráku a není na nic jiného čas. 

Říkají mi Komor, v práci se vrtám v počítačích, v současný době v rekonvalescenci a klidovým režimu po zdravotní pauze, takže jsem v poslední době specialista na český krimi série :D
 

2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Marek: Gross Rosen ( exp-noise), Mrtvá Budoucnost ( basa), Festa Desperato (kytara), Evidence Smrti (zpěv), Coffin Varnish (zpěv), D.C.D. ( kytara, zpěv), projekty bez nahrávky nebudu jmenovat.

Kruppa: Hrál jsem všude na bubny, i když mé lákala kytara. Třeba v budoucnu se poštěstí. Hrál jsem v punkových Cannal Terror, 4stok a pak pár projektů, které byly spíše výplňovka a nic z toho nevzešlo.

Komor: V současnosti basa v D.C.D., kytara v Náměstí Míru, a v průběhu let bylo i několik různých dalších projektů, od black metalu po elektro.


3 Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Marek: zesilovač: Orange - rockeverb MKII 100W, cabinet: Orange 4x12" s V30, Marshall 1960 4x12" s GT75, kytara: Epiphone Explorer , snímač: humbucker  F10 Naked Lynch od RMPickups, struny: D'Addario 12/60. Ladím C. Momentálně experimentuji s BOSS HM-2 a BOSS Overdrive. Uvidíme co z toho bude. Každopádně zvuk, který nakroutím přímo v zesilovači, se mi prozatím líbí úplně nejvíc. Orange je typický pevným soundem, ale občas mám chuť hledat a posouvat hranice.
Domácí aparatura je Orange micro terror, 20W + Orange 1x8"

Kruppa: Mam Sonor-force bicí (díky Mihi), které jsem koupil z druhé ruky a činely Paiste-Rude a dvojšlapka Mapex. Činely jsou asi nejlepší, které jsem kdy měl a už příště měnit nebudu (dík Gusto za tip).

Komor: basa AriaPro II Precise bass ze 77', Ampeg SVT3Pro zesilovač, SBR boxy 1x15 a 2x12, overdrive, wah, ladička.



 

4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Kruppa: Trochu se mi motají vzpomínky, co vůbec byla poslední nahrávka. Technikálie nechám na sekci zvukařobasokomora. Já si jí každopádně užil a byla to dobrá zkušenost, protože jsem poprvé nahrával na živo komplet nástroje bez dohrávek. Ještě, že nám to neřekli na začátku a já bych se začal soustředit, abych neudělal chybu a stálo by to zahovno, bez nasazení. Takže dobrá práce s lidmi Komore – hehe.

Komor: Snažíme se nahrávat každou zkoušku, máme 8mi stopý rekordér, kupu otřískaných mikrofonů, a pro náš způsob tvorby je super, že můžeme doma rozebírat a jammovat s podklady ze zkoušek, a nebrzdit ostatní řešením detailů na zkoušce. A jako bonus se Kruppa otrkává a zvyká si na studiový press.

Poslední studiosession byla v listopadu 2023 v AB records v nedalekých Škrdlovicích. Příjemnej prostor ve starým venkovským kině, ostřílený borci co nahrávaj od Lycanthrophy po Ilonu Czákovou (nekecám, fakt!). Nahrávaly se tři válce, co nejvíc naživo s minimem oprav. Veliká zkušenost, a pro nás asi nejvěrnější zachycení atmosféry a zvuku. Master jsme posílali Jackovi Controlovi. Session vyjde na CZ/PL sampleru na Ultima Ratio.

 

5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe?

Marek: Vždycky je to náladě a určitě i jiné kapely, motivace je důležitá.

Kruppa: 40% co zrovna poslouchám – ať chceš nebo né, ten vliv tam vměstnáš, 10% co zvládnu zahrát a zbytek co vyplyne z kolektivu, když to dáváme dohromady na zkoušce.

Komor: Asi momentální nálada a stav mysli, hehe. Někdy vzniká riff měsíc, někdy to z člověka vypadne během minuty. Ze mě teda lezou většinou punkový, veselejší věci, který pak s Márou musíme potemnit a zašpinit, protože je to jinak přece moc hezký, kua.


6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol?

Marek: O svých textech a riffem rád nechám uvažovat jiné.  Ale je zde text k songu Dobro. Napsal ho náš bubeník, a pro mě je to stále aktuální téma. Jak snadno vyměníme svobodu za párek v rohlíku a za přislib vlastního prospěchu zradíme i úctu v sebe sama?

Kruppa: NEJSME – vzniklo to jako prdel na rozehrání při zkouškách a postupem času si myslím, že to je nejlepší z nejlepších, bez příkras, není tam nic navíc, sype to, baví to.

Komor: Tohle je těžký říct, každej vál vznikal v určitým čase a náladě, a jen čas ukáže, zda obstál, hehe. Samozřejmě mraky věcí bychom teď udělali jinak, nebo je nedělali, ale to je normální vývoj, hlavní je nedělat stejný chyby. Myslím, že třeba vál "Prach" je tu s náma od 2019, a hrajeme ho v mírně pozměněných verzích dodneška, text je moc povedenej a nadčasovej.


 

7 Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Marek: Emoce.

Kruppa: myslím, že není hranice, hodně to spolu souvisí. Spíš jde o to, jestli to vnímáš srdcem, nebo to jen nacvičíš, odehraješ a píchneš píchačku. Teda když o tom tak přemýšlím, tak tvorbu odděluje pocit, zda to děláš, že chceš, nebo to bereš jako práci.

Komor: Zákeřná otázka:) Myslím, že je to ten faktor "srdíčka", v našem případě pořádně černýho a shnilýho, kterej se do jinak rutinní činnosti přidá.


8 Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Marek: Otázka pro každého jednoho, hele, umění by určitě hranice nemělo mít, nebo si alespoň nejsem jistý, jak bych je vyměřil. Samozřejmě jsou nějaké společenské zákony, které jsou neporušitelné, některé je naopak důležité posouvat.  Punk taky vždycky nebyl běžně uznávaný hudební a životní styl.

Kruppa: Hranice si určujeme sami. Tedy pokud s tím nemáš problém sám, nemělo by hranice mít ani umění. Samozřejmě někoho zabít, už hranice je.

Komor: Fantazie nemá hranice, a umění je hlavně o fantazii, nápadu. Nemusí se ale líbit každýmu.


9 Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
 
Marek: Do dekadence jsem se narodil, takže když jsem začal na přelomu 80/90 dospívat, uměl jsem jen jediné, zabíjet své mozkové buňky po milionech.  Jelikož jsem jiný vzor neměl, bylo jednoduché strhávat veškerou pozornost na moje prapodivné alkoholem nasáklé projevy. 10/10 - loučení se nacistickým pozdravem s plnou hospodou severomoravských punks. Utíkat jsem nemusel, těch 13 velkých vodek a 5 piv udělalo své. 10/10 - pád z mostu do řeky, při pokusu ujít cca 1000 m z hospody k domovu. 9/10 bych dal pokusu o přichycení se velkým zvonem co se používá na čistění odpadů ke stropu kuchyně kulturního centra v Zorru / Lipsko... Naštěstí jsem nikde nemočil ani nekálel, ale klidně by mi to mohl kde kdo namluvit. Pádů cti jsem za svůj život absolvoval tolik , že bys klidně mohl vydat příručku jak se rozhodně nechovat. :)

Kruppa: no nějaká by byla, ale bohužel ty nejlepší jsou ty, které si napamatuju – hehe.

Komor: Zajímavý bylo setkání s fanynkama Ortelu na benzínce při návratu někde u Olomouce, strašidelnej materiál. Jsem hodnej kluk. Dekadenci nechávám na ostatních😀 I když, třeba takovej pokus o stage diving na koncertu Lunetic ve žďárským kulturáku, nacpaným třináctiletýma holkama s rodičema, a následné vyvedení ochrankou, to nebylo vůbec špatný, hehe.


10 Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Marek: V těchto ohledech příliš neplánuji a tvořím dle možností. Jasně, sním neustále, ale to nejsou plány, pakliže se alespoň zlomek povede, je to důvod k radosti. Co se týče samotné kapely, určitě dodělat skladby na naše LP a jít do studia. Nemohu se dočkat.

Kruppa: teď jak se zredukovala naše sestava, je jen plán, vymyslet a vyzkoušet, jak si to sedne se staronovým zpěvákem.

Komor: Určitě vydání LP. Možná další animovaný videoklip. Vždycky se něco najde. Trochu se trápíme s logem a celkovou grafikou,  takže kdyby se našel někdo šikovnej, mrk mrk...


11 Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Marek: Okraj okraje scény řekl bych. :) Když se podívám mnoho let zpátky, zcela jistě jsem se cítil součástí toho všeho. Teď se víc soustředím na to, co chci dělat, ať jsem uvnitř nebo venku.

Kruppa: Tak určitě.

Komor: V DCD jsem od 2018, takže vlastně nováček😊 Jsem součástí mnoha scén, a vlastně žádný. Zdravím všechny, do kterejch jsem roky žďuchal při zvučení Krátkejch rychlejch hlasitejch v Hamrech a Batyskafu.


12 Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre UG scénu?

Marek: Na tohle není zcela jednoduchá odpověď. V roce 1990 jsem byl svědkem velkého rozčarování nad svým okolím, a to mě dostatečně znechutilo. Ale proud punkové scény, ve které jsem  se začal pohybovat se začal rozvíjet tak, že mě uhranul na dalších 30 let. 

První dekáda byla především o objevování a vyprofilování se, dělo se toho neskutečně mnoho. Byli jsme jako houby nasávající vodu a celá ta inspirace západem, která se sem hrnula byla neskutečně plodná. Samozřejmě, nic není černobílé.

Po roce 2000 cítím jisté sklidnění, ale jak se číselník zvětšoval tempo se zrychlovalo. Tato dekáda po c19 je dle mého dost zaralá na to aby se opět sbližoval punk a metal, zázemí a možnosti jsou úžasné, takže je potřeba všechno tohle využít. 

Všechny dekády znamenaly spousty skvělých kapel, fanzinů, desek. Potkal jsem tolik úžasných lidí a získal tolik inspirace, prožil tak moc zážitků. Pokud mluvím o scéně kde se pohybuji, přes všechny negativní věci vidím zcela funkční subkulturu.

Komor: Devadesátky mě úplně pohltily, bylo mi 18 a já stál u obchodu s muzikou, kde pouštěli MTV na velký televizi, repro na ulici a hrála Nirvana. Hudba na nás začala útočit odevšad a bylo jí tolik... Přece jen se ale člověk ještě musel trochu snažit, a hledat to svý pravý ořechový... Časopisy a ziny byly hlavním zdrojem informací, pak rádio, koncerty. Rád vzpomínám na přehrabování v CD shopech a půjčovnách, debaty s obsluhou, co je dobrý, odchod domů s úplně jiným albem. Nultý roky znamenaly příchod internetu, a najednou měl člověk “všechno”. Torrenty nažhavený do běla... Další vlna přehlcení. Mraky výborný muziky na pár kliknutí. Dnes už je všechno na youtube, a co není, brzy bude.

Každopádně jsem napříč těmi věky (hehe) měl možnost potkat spoustu skvělejch lidí, slyšet hromadu parádních kapel, koncerty v garážích, i mega festivaly, a děkuju za to, že jsem mohl být toho všeho součástí.
 


 

13 V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Marek: Tak mnoho muzikantů, budu mluvit hlavně za sebe, bylo naprosto nezkušených a nemajetných, takže cokoliv se dělo musel jeden dělat na koleni a být naprostý samouk. Dnes si sedneš k youtube a za 2 hodiny je z tebe Gilmour hahah...samozřejmě  si dělám srandu. Co nás pojí? Touha tvořit. Dnes před mnoha muzikanty smekám. Ale to jsem vlastně dělal vždycky.
 
Kruppa: V dnešní době je určitě jednoduší publikovat, vydávat desky a vůbec tvořit. Možná ale právě tím to ztratilo to kouzlo zakázaného. Drželo se víc při sobě, každej za každým stál. Nemyslím si, že to teď tak není. Nechci, ale aby to vyznělo, že brečím nad starejma časama. Každá doba má svoje problémy a výhody, které jsou té době poplatné. Dneska není problém hrát s Hellshock v Brně. Což je určitě moc dobře.

Komor: Určitě to bylo dřív se sháněním informací, gearu apod. jiný, možnosti jsou dnes neskutečný. Ale bez určitý píle to nešlo tehdy, nejde to ani dnes.


14 Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes? Ktoré ti naopak lezú/liezli na nervy?

Marek: Z těch starších SK určitě Chromatic Absurdity ( sakra někde jsem projebal jejich demo), Non conformist a hlavně Blawa scéna Hell on Earth, Nihilobstat. Skvělé. Později Beton, Roxor, Sangre de Idiotas a určitě jsme na někoho zapomněl. Pamatuje si někdo na Mentally Parasites? Když jsme u těch žánrů (celosvětově) mohu poslouchat kapely od Crass až po Blood Incantation a jsem spokojený.

Kruppa: Určitě se mi libí Abortion a Concussa.

Komor: Mám slabost pro zpívanou slovenštinu, takže za mě dobrý:) SK UG scénu nesleduji, v 90. mě bavili, co si vzpomínám, Sundown, Flaps, Chiki-liki-tua, Jesus Underground band... pak taky Idiots Parade, Superapes...


15 Počas pandémie sme zažili spomalenie a izoláciu, v rámci ktorej sme chodili na ilegálne koncerty a vážili si všetko čo vznikalo - dnes sme späť vo svete kde je pretlak koncertov, novej hudby - ako si vnímal ten čas spomalenia ty a nechýba ti aspoň trochu?

Marek: Ne nechybí. Mám to jednoduché, bydlím na vesnici, takže mohu kdykoliv zmizet a zpomalit jak potřebuji. Období C-19 otevřelo hodně věcí, ale i ran, ano, možná spousta lidí přehodnotila své životní postoje. Je to zcela jistě milník, o který jsme nikdo nestáli, byť se nakonec zdá, že měl mnoho pozitivního přínosu.

Kruppa: Já ani izolaci, ani zpomalení nějak nezažil v době covidu. Po tuto dobu se pro mě vůbec nic nezměnilo. I ty koncerty tak nějak byly, jen jich bylo méně. Spíš jak uvádíš v otázce. Po covidu se se vším roztrhl pytel a ten přetlak byl až na škodu. Mám na mysli, že když děláš tři koncerty v jeden den, v jednom městě a na každý přijde po deseti lidech – není úplně gut. Stačilo se domlouvat aspoň v rámci města, okresu. Ale chápu, že chuť byla větší.

Komor: Nijak mě to nesemlelo, měl jsem jezevčí období už předtím, takže mi vlastně paradoxně vyhovovalo, že je všude míň lidí, ale jo, úplně šťastný období to nebylo.


16 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?
 
Marek: Tak třeba rozhovor s Peste Noire, kde se Famine otevřeně přihlásil k italskému fašismu. To bylo velké zklamání, od té doby jsem je neslyšel. Jsem poměrně benevolentní člověk, kapely nemám ve zvyku lustrovat, a nebudu svoje návyky měnit jen proto, abych splnil kredit čistých lidí, přesto jsou chvíle, kdy si řeknu, že mi podpora kapely/umělce nestojí za můj životní čas. Popravdě bych si nerad idealizoval cokoliv. Jak mám asi brát punkovou kapelu, jejíž kytarista má na kytaře nálepku se srpem a kladivem a veřejně se hlásí ke komunismu? Jednou mi jeden  vyprávěl, my jsme ale ti jiní.... Famine může být taky "ti" jiný a taky to tvrdil... Takže tady jsou ty hranice. Ne proto, že bych chtěl lidem nutit, jak mají přemýšlet, ale protože mi nestojí za ten čas, díky kterému bych byl ještě víc nasraný.

Kruppa: Tak to nejsem schopen takhle jednoduše odpovědět. Záleží na konkrétním případě a pak to umím vnitřně posoudit (odsoudit).

Komor: Určitě násilí, přetvářka. Ale je to fakt případ od případu, a čistě osobní věc.


17 Čo ťa na domácej scéne serie?

Marek: Poslední roky asi nic, možná to je tím, že jsem starý kkt a ze spousty věcí co se dějí mám radost... lidi jsou kreativní a to je skvělé.

Kruppa: Že je málo mladé krve. Začíná to být jak sraz mládeže po šedesátce.

Komor: Nemám připomínek. Doufám ,že těch srazů bude ještě co nejvíc😊


18 Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Marek: Několik let moc necestuji a po konci  Fluff Festu je těžké najít náhradu. Uvidíme o čem bude nový All/On festival... Pak samozřejmě držím palce všem. Rád bych zase zavítal na OEF, nebo se konečně podíval na BA... nechám to otevřené.

Kruppa: Žádná a zároveň všechny. Každá akce, která se dělá s nadšením má pro mě cenu a stojí za mojí i vaší pozornost.

Komor: Mám rád akce typu Krátký rychlý hlasitý, menší klub, kontakt kapel s lidma je k nezaplacení... Bloudění po velkých areálech a přebíhání mezi stage už mě úplně neoslovuje, ale i to má svoje kouzlo.


19 Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?


Marek: Kreativita vs. vkus, ale klidně to může být i kreativita vs. soutěživost. Lidi rozděluje kde co, a umělci jsou lidi jako každý jiný.

Kruppa: Společným spojovatelem je určitě chuť hrát a hudba samotná, akce, to co rozděluje jsou názory (minorit/majorit), kolikrát až absurdně.

Komor: Chuť něco tvořit, a podělit se s ostatními.


20 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v súčastnosti zaujal najviac ?

Marek: Nové LP Faust zní skvěle, jejich sound není úplně krystalický metal, a to se mi líbí, druhý 12"Hyacinth, tvl, solidní hate a hodně srdcí rozsekalo, poslední album Lycanthrophy je bezkonkurenčně brutální grindcore, song Pride ti ve 22 vteřině zuje boty, sakra přísný! Brünner Todesmarsch - Fragging 12" jednou bude kult.
 

Kruppa: Teď jsem celkem zahálel – ve smyslu poslechu nové hudby. V poslední době tedy nic.

Komor: Mám to podobně jako Kruppa, ale zaznamenal jsem namátkou Doomentia records, Amaka, Seeruuse, Mituru. I v ČR se už dá udělat dobrá produkce, jen tak dál.



 

21 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Marek:  Seriály Sandman (včetně komixu) a Hry o trůny (včetně knih), na uvolnění Červený trpaslík, ale i Hercule Poirot a Vraždy v Mirdsommeru :) BirellIPA a tetování moje žena (Siwa Cat).
Těch alb je celá řada. Teď hodně poslouchám:
Bad Breeding - Contempt LP
Carcass - Symphonies of Sickness LP
Grief - Come to  Grief LP
Hellshock -s/t LP
Dystopia - Human = Garbage LP
Schizophrenia - Alive From The Abyss LP
Sovereign - Altered Realities LP
Líbí se mi práce mnoha umělců Nick Blinko, SKV, Pushead,  Mark Riddick, Mid... Obaly desek Dystopia, Capistalist Casualties, Man is the Bastard... hnusný sound His Hero Is Gone a Tragedy a naopak vymazlené Slayer (South of Heaven) a Death (Leprosy).

Kruppa: System ShitBloody Phoenix / Punks Eat Punx, Unholy GraveAngry Raw Grinder + Radegast

Komor: LP Portishead - Roseland NYC Live, kniha Choosing death - antologie death metalu, spektákl Velká žranice, seriál True Detective, hra Duke Nukem 3D, TATOO HLAWA, a pívo? Husťan.


22 Vinyl/CD/MC ?

Marek: Mám rád všechny nosiče, vinyl samozřejmě vede i když ta bublina kolem mě dělá trochu nervózním.  CD vůbec není k zahození, hodně hudby za rozumné finance, takže začínám běžně kupovat.

Komor: Páskáč/DAT/MD! ne, beru všechno, z čeho leze muzika. Jakýkoli fyzický nosiče jsou krásnej fetiš.
 

23 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Marek: Hyacinth, Lycanthrophy a Brünner Todesmarsch.

Kruppa: Lilli Elbe

Komor: Sucháč


24 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Marek: Neřídím se motty, teda alespoň si teď nemohu vzpomenout. Děkuji za tvůj zájem o naši kapelu. Doufám, že někdy po novém roce ve zkušebně nahrajeme demo se současným soundem a konečně zase budeme koncertovat. Možná že už nejsme nejmladší, ale ty koncerty chybí

Kruppa: „přišel jsem, viděl jsem, nepochopil jsem, odcházím“…to mam asi již 20let a čím dal víc mé to utvrzuje o pravdě těchto slov.

Komor: Díky za prostor, stay punk!

No comments:

Post a Comment