#242 Moonlight Seance / Black Metal / Agäres, Valfor, Sovrast / 15-6-2024

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Jsme kapela z Ostravska, zaměřujeme se na raw black metal, aktuálně se zaměřu...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, May 27, 2024

#241 Ucholak / Dark Ambient, Noise / Martin Huba / 24-5-2024

 


1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Ahoj, volám sa Martin Huba, žijem a pracujem v Žiari nad Hronom v audio-vizuálnej oblasti. V týchto dňoch ma chytila tvorba hudby s pomocou AI, takže testujem dostupné platformy.


2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Tých kapiel a projektov je viacej, z toho čo malo nejakú relevanciu sú to/boli Messengers, Skrat F Štrku, EPO, Persona Grata, Samgott & Ice Foterr, Pjet Trubeck Trio, Klokotor, Ambient Shrine/Ucholak. V prvých menovaných kapelách som hral gitaru, v AS/Ucholak je to o sampleroch + iných prístrojoch a sem tam gitare.


3 Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Posledná výbava súvisí s mojimi aktuálnymi projektami, najviac času trávim teraz so samplerom Roland SP-404mkII a efektormi Kaoss pad mini/KP3. Ten roland je centrálnou jednotkou môjho projektu Ambient Shrine (a bude aj pre Ucholak), keďže obsahuje sample - beaty, textúry a efekty, z ktorých pri live vystúpení tvorím svoju produkciu. Výnimočná je pre mňa tým, že mi umožňuje tvoriť a hrať hudbu bez používania počítača - je mi blízky spôsob práce s fyzickými prístrojmi a ovládaním parametrov v reálnom čase. Tento sampler je v tomto skvelý.



 

4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Ide o nahrávku/album Ucholak "Symphony Of Despair", čo je môj sólo dark ambient/noise projekt (vyššie spomenutý Ambient Shrine je jeho éterickou ambientnou podobou spojenou aj s obrazom a vlastným YT kanálom. Vznikla najpr v podobe tracku a videa pre Ambient Shrine (ako pocta estetike Toma Waitsa), ale keďže je poriadne temného charakteru a obsahuje dostatok zaujímavých a rôznorodých pasáží, rozstrihal som ho z hodinového monolitu na jednotlivé tracky, ktorým som pridal názvy a vytvoril tak album, ktorý sa hodí práve pre Ucholak (na konte už s jedným predošlým albumom). Takto človek nemusí čakať na danú pasáž v hodinovom videu, ale môže s nahrávkou narábať ako s albumom a jednotlivými trackmi. Prišlo mi to fajn.


5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

Tvorbu iniciuje silná inšpirácia. Definuje ju paleta zvukov, výrazových prostriedkov, ktoré k dispozícii, alebo zvolím a ovplyvňuje ju podvedome asi všetko, čím ako človek v danom čase prechádzam.


6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Ak ostanem pri projekte, kvôli ktorému si ma kontaktoval, teda Ucholak, z nového počinu by som menoval track "Fear", pretože načúvať tým basovým úderom spolu s kvílivými dizonantnými slákmi v pozadí, ktoré majú skúmať anatómiu strachu vo mne naozaj navodzuje strach, to ako sa  nezvratne vpíja do mozgu - čo bolo aj zámerom, takže spokojnosť :-D. Podotýkam, že tento album aj projekt je inštrumentálny.


 

7 Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Správne zvolený/pochopený kontext, perspektíva. Ak sa mi bude gitarový shredder snažiť podať svoju ultrarýchlu hru ako veľké umenie súperiace s velikánmi gitary všeobecne, je to len manuálna zručnosť. Ak ho vystavuje na obdiv ako ultrarýchlu hru na gitaru, je to umenie hodné obdivu. Hra na gitaru má viacej aspektov a dajú sa nazvať umením spolu aj osobitne. Pre muzikanta je dôležité ostať pri zemi a pre poslucháča schopnosť oceniť umenie pre to, čím je, bez okamžitého porovnávania s inými. Inými slovami - je to večná otázka, ale odpoveď podľa mňa spočíva v ľuďoch a okolnostiach, nie vo veci samotnej.


8 Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie z princípu nemôže mať hranice, ak má byť slobodné a nie sú témy, kam by nemalo zasahovať. To však neznamená, že ak prekročíme všetky hranice, vznikne umenie! A podobne ako vo vyššie položenej otázke - záleží na okolnostiach, kontexte, dobe, kedy prichádzam na verejnosť s daným dielom. Aj slová môžu zabíjať, aj dobré zámery vedia dláždiť cesty do pekla.


9 Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Príhod bolo veľa s viacerými kapelami a kopec z nich humorných. Mohli by sme natočiť vlastný Spinal Tap. Snáď náhle "vypnutie" istého festivalu v noci od elektriny, ktoré spôsobili rozjarené kamarátky, ktoré sme so sebou priviezli, pri divokom tanci za amfiteátrom na mieste, ktorým prechádzal hlavný kábel. To sme ale hlboko v minulosti. Čo sa týka dekadencie - žiadna veľká sa v mojom prípade nikdy nekonala, vždy ma zaujímala hudba, to ostatné bolo vedľajšie.



 

10 Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Mám rozrobených niekoľko projektov. Dokončuje sa jeden altertnatívny album, jeden metalový, jeden progrockový, dokonca aj rapový. Avšak najbližšie tvorivé plány sú živé vystúpenia s projektom Ambient Shrine. Ak ide o Ucholak, pre túto chvíľu ostáva štúdiovým projektom, ktorý potrebuje naakumulovať nejaký materiál a keď sa tak stane, odprezentovať aj ten naživo.


11 Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Ani nie, momentálne veľmi naživo nehrám, skôr sa hrabem v štúdiu. A vždy som oslovoval fakt len minoritu. Kým nie som aktívne na cestách, alebo sa moje veci nerotujú v rádiách, je to skôr stav podobný hibernácii.


12 Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Ťažko to fundovane zhodnotiť, nie som odborník. Viem len, že súčasný stav vecí sa mi páči, je mnoho žánrov, fúzií, projektov, kreativity. Explodujú nové nástroje, technológie. Ako hudobník a nadšenec umenia žijem svoje najkrajšie, najtvorivejšie časy. V deväťdesiatkach človek nemal šajnu o tom, ako ďaleko sa dnešný hudobný svet posunie, aké možnosti sa otvoria. Čo sa týka tých dekád - jasne sa dá odlíšiť najmä tá prvá po páde komunizmu, ako plná živej, nespútanej hudby a smädom poslucháčskej komunity po nej, po slobodnom sebavyjadrení. To sa dnes v dnešnej multižánrovej dobe už nedeje a neudeje. Pre mňa osobne prechod tými dekádami znamenal objavovanie nových žánrov, nových prístrojov, nástrojov, oslobodzovanie sa od pohľadu typu "toto je najlepšia kapela/žáner na svete".


13 V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

V tom, že bol v spoločnosti ten veľký hlad po umení. Poznám to z vlastnej skúsenosti, keď sme ani zďaleka nehrali tak dobre, ako dnešné decká a napriek tomu nás vysielali v celoštátnych televíziách, či volali do rozhlasov na rozhovory. Takisto v TV bežali celonárodne sledované súťaže originálnych mladých kapiel, nie karaoke súťaže typu Superstar. Bolo všade oveľa viac úprimnosti a nadšenia. Výhody dnešnej doby sú bezprecedentne jednoduchý prístup k technológiám, kvalitným nástrojom, sociálno-sieťové prepojenie. Mal som kapelu v čase, keď sa ešte posielali do rádia korešpondenčné lístky... Dnes to neviem vysvetliť synovi :-)


14 Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes? Ktoré ti naopak lezú/liezli na nervy?

Plexus Nexus & Sexus, Testimony, Jesus Underground Band, Chiki-Liki-Tua, Ľahká múza, Navara... Grunge, metal, psychedelic rock, experimenty... Dnes stále Chiki-Liki, Katarzia, 7 minút strachu... veľmi našu scénu nesledujem, hlavne preto, že je tak veľmi otvorená tá svetová. Z undergroundu mi nič neliezlo na nervy, maximálne ma neoslovilo. A tie si logicky nepamätám :-)


15 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Žiadne veľké uvažovanie - buď ma umenie osloví alebo nie. To je vždy záhada, prečo ťa chytí tá či oná hudba. Musí to istým spôsobom ladiť s tvojím vnútrom, sklonmi, estetikou. Pri každom artistovi to môže byť niečo iné, hlavne že je to svojské, autentické a nerobí to tak nikto iný. Ak sa človek na niečo hrá, je to na figu, nech robí čo robí.



 

16 Čo ťa na domácej scéne serie?

Nič. Neuvažujem o hudbe v negatívnych konotáciách. Nepočúvam rádiá, nepozerám televízie. Vyberám si svoj obsah na rôznych platformách. Nevenujem sa veciam, čo ma nezaujímajú a ani ma netrápi, kam kráča umelecká obec, či poslucháčska spoločnosť. Kým mám slobodu počúvať čo chcem a tvoriť čo chcem, blahosklonne mávnem nad zvyškom umeleckého sveta (ktorý ma nezaujíma) rukou.


17 Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Mám veľmi rád Slovenské Alternatívne Leto, najstarší open air festival na SK. Vždy prináša kvalitnú UG hudbu a neopakovateľnú atmosféru tolerancie a pohody. Takisto Pohoda sa mi páči, Hradby samoty sú skvelé, akcie, ktoré robia chalani zo 7 minút strachu u nás v regióne, klub Bombura v Brezne. Tohto roku sa teším na Brutal Assault do ČR na unikátnu prehliadku tvrdej muziky, ktorú tiež milujem.


18 Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Spája ich, keď sú pri zemi a zároveň nad vecou. Keď sa neberú príliš vážne a vedia kooperovať, či na pódiu, či za ním. Veci rozdeľuje jedine ego. Niekedy možno zabúdajú, že hudba tu je pre zábavu, nie pre hlboké posolstvá, či aby niesla heslá. (nie že by nemohla... len nemá byť károu ideológií, skôr vyjadrením spoločnej a spontánnej radosti - môj názor)


19 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa v súčastnosti zaujal najviac ?

Páčia sa mi v tomto smere videá aj artworky Katarzie. Pecka, milujem ju ako hudobníčku a jej víziu. Chválospevy môžem spievať na High Five mastering štúdio z BA.


20 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Námatkovo - Album: God Body Disconnect - The Depths of Finality, Kniha: Ray Bradbury - Marťanská kronika, seriál Breaking bad, hra Black Mesa, Pivo - Steiger bezalkoholické :-) Tetovanie nemám.


21 Vinyl/CD/MC ?

Aktuálne som si púšťal vinyl "Oxygene" od J.M. Jarreho. CD - Animals As Leaders - Parrhesia, MC - Musashi - The Way Of Sword. Jeden vinyl pripravujem sám s kolegom v projekte, ktorý onedlho debutuje. Bude to prekvapenie :-)


22 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Hmmm, možno Dominik Ragančík, ktorý pod názvom Eximia vydáva dark ambient albumy na Cryo Chamber.


23 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Aldous Huxley - "There is only one corner of the universe you can be certain of improving, and that's your own self."

Dík za oslovenie a veľa úspechov Jablkám!

========================================================

Linky:

https://martinhuba.bandcamp.com/album/symphony-of-despair-2

https://www.facebook.com/matohubamusic

No comments:

Post a Comment