Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Volám sa Peťo a vystupujem pod umeleckým pseudonymom Leo Clair. Vo voľnom čase sa venujem hudobnej produkcii synthwave a obsesívnemu hraniu hier. Dávnejšie som sa hodne venoval písaniu básní, krátkych poviedok a scenárov na filmy, ale všetko len tak pre vlastné súkromné potreby. V týchto dňoch som pohltený prácou a voľný čas trávim 100% pred PC, najmä hrami.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral doteraz.
Zatiaľ mám len vlastný sólo projekt Leo Clair a s kamošom Grawlixom spoločný projekt Nyctalope, oba sú zamerané na synthwave produkciu. Nemám hudobné vzdelanie, takže nemôžem povedať, že by som vedel na niečo hrať (okrem základného ťukania na klávesy).
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
Moja výbava pozostáva s notebooku kde využívam softwave Ableton Live na aranžovanie hudby. V abletone využívam rôzne plugin emulátory na vytváranie takmer všetkých zvukov, ktoré sú v mojich trackoch. Najradšej mám Divu, trošku starší Predator a mainstreamovo známejší Serum. Z externých nástrojov používam midi controller Novation Launchpad Pro, midi keyboard Alesis VI49 a Akai midi mix.
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
Umenie je hodne subjektívne. Manuálna zručnosť ide podľa mňa ruka v ruke s umením, ale ten zlomový moment je u mňa osobne to, keď autor diela pridá do niečoho, čo urobil, čosi vlastné, čím sa to odlíši od ostatných. Prípadne moment, keď daná vec u mňa vyvolá nejakú emóciu, pocit. Inak je to len manuálna zručnosť, s emóciou je to už umenie.
Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?
V zásade nie, ale myslím si, že nejaké veľmi okrajové hranice by sa hodili. Myslím si, že ako hranice by mal mať každý nastavené svoje vlastné svedomie. Ak nemám dobrý pocit z niečoho, čo idem vytvoriť, alebo mám z toho výčitky, tak to by mala byť tá hranica.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?
Asi ak prekročí hranicu nejakej vážnej etickej/morálnej otázky.
Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?
Prakticky všade. Ale najmä z filmov, hier, od iných interpretov, a magických chvíľ.
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
Album mám vonku zatiaľ len jeden, ale z trackov asi Wrath of Uranos, lebo som s ním najviac spokojný. Z projektu Nyctalope čerstvo upečený song Smile in the sunset (v čase interview ešte nie je vonku), ktorý trochu odbočil od synthwave, ale neskutočne som si užil jeho tvorbu s Grawlixom a aj výseldok.
Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?
Nemám otextované piesne.
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?
Nemal som žiadne hudobné ambície, všetko sa tak nejak vyvrbilo samo. Začali sme s kamošom Grawlixom len tak for fun tvoriť v albetone a na midikontroleri, brali sme to skôr ako zábavu a popíjali pri tom whisky. Tracky sme hádzali na soundcloud bez nejakej vízie do budúcnosti. Zlomový moment prišiel asi v čase, keď sme sa dali do kopy s Jurom (Daniel Jackson) a jeho Nightcall crew, cez ktorých prišla možnosť prvého live koncertu a vydania vlastného albumu.
Realita dneška je taká, že máme každý sólo album a za sebou niekoľko live koncertov. V začiatkoch by ma nikdy nenapadlo, že budem niekedy hrať pred ľuďmi na živo, alebo že si niekto kúpi môj album.
Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?
Prvý live koncert na Nightcall akcii pred verejnosťou.
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
Asi road trip s Grawlixom na Mallorce, spomínal ho v rozhovore aj on. Celý ten trip bola taká zaujímavá príhoda aj zážitok, nebudem sa moc o tom zbytočne rozpisovať, takže šup na rozhovor s ním a prečítajte si to :).
Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
Chcel by so sa viac vzdelať v hudobnej teórii a masteringu, naučiť sa hrať na klávesy. Vydať prvý Nyctalope album.
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?
Cítim sa byť súčasťou našej maličkej synhtwaveovej scény, ktorá sa pomaličky rozrastá. Teší ma, že je to zatiaľ taký underground, a moc by som nechcel, aby sa zo synthwave stal mainstream, aj keď zahraničné trendy návratu do 80tych rokov sú zjavné takmer v celom umení (hry, filmy, hudba).
Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?
Pravdupovediac v tomto sa veľmi nevyznám a neviem na to relevantne odpovedať.
V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?
Vtedy ak chcel niekto preraziť, musel byť ozaj hudobník, takže to bolo ťažšie. Šírenie hudby bez internetu tiež nebolo jednoduché. Jednoduchšie možno bolo prísť s niečím novým, nakoľko tá hudobná scéna nebola až taká presýtená.
Dnes naopak môže robiť hudbu aj človek, čo nepozná noty a nevie hrať na žiadny hudobný nástroj, Všetko zaňho môže spraviť počítač, takže hudobná tvorba dneska je prístupnejšia pre kohokoľvek. Šírenie hudby cez rôzne webové platformy je super easy a dostane sa to tak rýchlo k širokým masám. Na druhú stranu medzi tým množstvom hudobnej tvorby, čo vychádza, je ťažšie sa presadiť a nájsť si svoj „zvuk“, lebo je toho mrte veľa.
Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?
UG okrem synthwave moc nesledujem.
Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?
Veď už hudba sama o sebe ako taká spája. Jediné čo môže rozdeľovať je, ak si niekto myslí, že jeho žáner čo hrá, je lepší ako iný a na ostatné nadáva.
Čo ťa na domácej scéne serie?
Ak myslíme všeobecne domácu scénu, tak našťastie, (či nanešťastie?) moc do domácej scény nevidím. A nejak ma ani nezaujíma. Ak myslím synthwave scénu, tak asi nič. Možno by sa mohla trošku rozrásť.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?
Zvuk, tam je toho hodne. Celkovo si idem našich synthwave producentov, Grawlix, Daniel Jackson, Milcho Malefic. Takto z brucha ma ďalej napadá zvuk od Gleba, ktorému robí parádne beaty Komander.
Artwork asi druhý Grawlixov album Citadel.
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
Ani z jednej kategórie nemám vyslovene nejakú topku, takže skôr tak všeobecne.
Album: Playback od Power glove – mocný synth, proste paráda.
Kniha: Sci-fi - Arthur Clarke a starší sci-fi autori hlavne. Kedysi som hodne šiel historické romány (Artušova smrť od Thomasa Maloryho je šmakofka) a fantasy – Lotr, Silmarillion. Tiež sem tam manga alebo manhwa – Berserk (rip Kentaro Miura), Solo leveling
Film: Scifi, fantasy, anime – LOTR, Interstellar, Arrival, čokoľvek od režisérov Hayo Miyazaki, Makoto Shinkai, alebo Satoshi Kon a old school cyberpunk anime.
Seriál: z hraných asi GoT (len do 6 serky) a mnoho, mnoho skvelých anime sérií – Samurai Champloo je srdcovka.
Hra: Diablo II, Age of Empires, Black desert online.
Pivo: domáce drobné pivovary, inak Plzeň, Hurban.
Najbližšie som sa k tetovaniu dostal na základke, keď sme si na ruky lepili tetovačky dinosaurov zo žuvačiek.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?
Na zahraničné moc nechodím, a z domácich jednoznačne náš Nightcall ;).
Vinyl alebo CD ?
Pred pár rokmi by som povedal CD, ale posledné trendy návratu gramofónov a opakovaného vydávania platní ma asi presvedčili o vinyle. Ale všeobecne asi digital :D.
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
Milcho Malefic, náš ďalší synthwave producent.
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
Nerob druhým to, čo nechceš aby robili tebe.
A majte sa všetci radi :D.
=================================================
Linky:
No comments:
Post a Comment