Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Ahoj, som Michal Jahoda a uz roky robim len to co ma najviac bavi, pre tych, ktory to maju radi, co je hlavne hranie na basgitare, tvorba a produkcia hudby a klipov. V tychto dnoch sa mi svet toci okolo mojho projektu Black Hole Constellation (BHC), ktoremu vzhladom na planovane vydanie noveho albumu v najblizich mesiacoch venujem drvivu vacsinu casu. S tym je spojene aj spominane hranie, tvorba a produkcia hudby a klipov, experimnovanie s nastrojmi a zvukom.
Popritom ucim sukromne hodiny basgitary a hudobnej produkcie. Ked je cas, tak rad odbehnem do prirody, spoznavam opustene miesta, hlavne tie s temnou atmosferou prip. pribehom na pozadi. Vela experimentujem a objavujem, od toho co je mozne v umeni az po to kolko znesie telo a mysel (otuzovanie, strava, pohyb, sebarozvoj,…).
V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?
Bolo ich viacero, no popri BHC boli posledne kapely - Momma Knows Best (basgitara) a asi pred rokom a pol som zacal obcasne posobit v Nórsku v jednom zaujimavom Bergenskom hudobnom projekte. Je zlozene z hudobnikov posobiacich aj v inych Norskych kapelach, ako napr. Wardruna, Abbath,... V spominanom projekte hram hlavne na basgitare, ale aj vela experimentujem s vokalom a dalsimi nastrojmi.
Na čom a cez čo hráš/spievaš a ako si spokojný so svojou výbavou?
Basgitary mam Sadowsky UV70 a Fender Precision. Fender som za poslednych 15 rokov skoro cely prerobil. Z povodneho nastroja na nom ostalo uz len drevo, co mu ale verim ze po zvukovej stranke ultra pomohlo. Aparat mam Glockenklang. Pouzivam niekolko efektov, z tych, co mam, ako HW su moje najoblubeniejsie od Darglass, Sonic Research, Electro-Harmonix, Strymon.
So vsetkym vyssie spomenutym som uplne spokojny.
Mam aj viacero napadov na dalsie techniky/zvuk/atmosfery na base, ktore som zatial nikde nepocul a nie su hratelne na nastrojoch, ktore mam. Takze si uz nejaku chvilu robim prehlad, ci sa najde niekto, kto by dokazal vyrobit basu, prip. aj modeler, na kt. by to bolo hratelne.
Na vokal a dalsie nastroje pouzivam popri vyssie spomenutych aj softverove efekty od znaciek ako Universal Audio, Soundtoys,...
Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?
Na poslednom albume, z ktoreho su vonku zatial 4 single, som robil prevazne sam, intenzivne skoro 4 roky. Prveho dva a pol roka som tvoril v Norsku na samote v horach. Inspiraciou mi k tomu okrem ineho boli aj okolite opustene miesta a lesy, do ktorych som po veceroch chodil "šňupať" ich atmosferu. V dome som byval s kamaratom, ktory tiez tvori hudbu, takze sme si celkom casto davali "posluchacske besiedky".
Neskor som na albume robil pol roka v Bergene, kde som maval stretnutia so skvelym norskym skladatelom experimentalnej klasickej hudby Knutom Vaage. Ten mi na castiach jeho tvorby, ktore ma najviac zaujimali, ukazoval, ako pouziva konkretne experimentalne techniky. Popritom mi daval feedback aj k mojim songom na album, na ktorych som prave robil.
V Bergene som mal viacero stretnuti aj s majitelom studia Bergen Lydstudio - Dagom Erik Nygaardom. Dag tam v tej dobe prave dokoncoval Abbathov novy album. Na preprodukcii niektorych BHC songov sme riesili veci ako mix bicich a stien basgitar, aby zneli co najsirsie a najudernejsie. Neskor sme tu spolu s nim a Norskou spevackou Guro Kverndokk nahravali aj vokaly do jedneho songu na album ("The Outsider Saga II").
Posledne skladby na album som stvoril v priebehu minuleho roka na Slovensku, vacsinu pocas mojej umeleckej rezidencii v Trnave. V pripade zaujmu je viac detajlov o tejto tvorbe tu: https://bit.ly/3XuJLf0
K 4-om skladbam na albume mi na bicie daval feedback povodny bubenik Majo Leskovský. Kedze bicie na album rovnako ako vacsinu nastrojov som si vytvaral/ nahraval sam, je pre mna Majo osoba, za ktorou idem vzdy, ked potrebujem mat jasno v tom ci napr. dané bicie zneju zvukovo realisticky, ci su zahratelne, atď,...
Text do songu "St. Matter" sme urobili spolu s Jakubom Hríbikom (Pulp studio).
Celkovy mix a mastering albumu robil Matouš Godík.
Fotky na albume su od Teri Varhol a grafický dizajn vytvoril Lukáš Lancko.
Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?
Klud :). Schopnost vypnut vsetky rusive vplyvy, zavriet sa do studia a sustredit sa na tvorbu. Popritom je to samozrejme vela dalsich veci ako hudba, ktoru aktualne pocuvam, celkovo umenie, casto aj samotne napady, ktore som v minulosti stvoril, mam ich odlozene a idu im prave hlavou, atmosfera temnych a zabudnutych miest,...
Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?
Kedze kazda jedna skladba v BHC tvorbe ma pre mna vlastnu identitu, tazko na tuto otazku odpovedat. V tychto dnoch mi vsak najcastejsie ide hlavou skladba "The Outsider Saga II”, kt. som dokoncil ako poslednu na pripravovany album. Je v nej niekolko "sladkych nakladaciek", ktore som veril, ze sa mi na base a bicich raz podari vytvorit a “dream come true". Tento song zatial nevysiel, no verim, ze ti, co si na to pockaju, sa maju na co tesit.
Co sa textu tyka, vzhladom k tematike pripravovaneho albumu by som vyzdvihol ten v skladbe "St. Matter" - prveho singlu, ktory vysiel pred par mesiacmi, pretoze je to dobry uvod do tematiky celeho albumu.
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?
V prvopociatkoch v predchadzajucich projektoch bolo mojim cielom byt v kapele spriaznenych hlavok, s ktorou tu hudbu mozem hrat nazivo, a aby to bol najeb.
Zaroven som mal potrebu dospiet do stadia, kedy sa zavriem medzi styri steny na nejaky cas a bez hranic a obmedzeni budem moct slobodne tvorit a hrat hudbu, ktora mi v tom case hrala v hlave a posunut tak BHC na inu kvalitativnu uroven. Osobne to vnimam tak, ze za tych 20 rokov hrania sa povodne ambicie splnili nad moje ocakavania.
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?
Udialo sa toho vela pamatneho, niekolko co ma napadne hned teraz:
Prvy song, aky sme kedy vydali v ramci BHC, bol "The Riddle". Vydali sme ho aj s klipom, ktory sme k songu robili asi pol roka. Aj napriek tomu, ze bol klip chliev, predpokladam, ze jeho kvalita napadu a prevedenia mu zabezpecila uspech a zdielali ho rozne stranky, vysielali v telke a asi tyzden po jeho vydani sme sa dozvedeli, ze nas s nim nominovali na Berlin Music Video awards v kategorii "Most Bizzare". Pozvali nas do Berlina na troj dnovu akciu udelovania cien. V den vyhlasovnia vitazov v nasej kategorii sme mali prijst v urcitom case s timom na intervia do radii a televizii. Kedze vsak chalani v bistre na namesti v Berline cakali na kebab o par minut dlhsie a nevedeli sme, ze mesto ma obmedzenu dopravu kvoli prezentacii vozov formuli 1, nestihli sme nase intervia a dostali sa az na vyhlasovanie vitazov. Nakoniec sa ukazalo, ze to pre organizatorov nebol az taky problem, a tym ze sa jednemu cloveku z vedenia pacil pribeh nasho klipu a aj to v akych "skafandrikoch" sme prisli na zaverecny vecierok, tak nas vecer pozval k jeho stolu, zaujimal sa o nas a nasu tvorbu a zoznamil s viacerymi partnermi aj s spoluorganizatormi akcie. Navyse uz samotna myslienka, ze rovno prvy singel a klip nasej kapely bol na takejto udalosti nominovany s klipmi od kapiel ako Bjork, Skrillex, Massive Attack,... bol šmak.
Natacanie klipu k songu Meltdown. Uz samotne miesto bolo nezabudnutelne - starobyle piesocne katakomby s rozlohou 1 km², 15 metrov pod Prahou. Nahodou som ich objavil na starych fotkach, ked som hladal idealne miesto, ktore by sa hodilo pre scenar klipu. Kedze este nikto pred nami v spominanych katakombach nenatacal a roky predtym mal do nich pristup len jeden starsi geolog, ktoreho sme potrebovali vypatrat kvoli klucom a povoleniu, trvala cela priprava viac ako pol roka. Nakoniec to cele prebehlo dokonale, dostali sme dole do priestoru vyse 20 clenny tim, 10 mesacne dieta, dva kocure, rozne "hororove" bytosti z kt. vacsinu mozno vidiet v klipe ako napr. 3 metrovu kreaturu,... a natocili to cele za 24 hodin. Asi jedina vec, ktoru nam tam kvoli bezpecnosti nepovolili dostat, bol pohyblivy stroj velkosti maleho auta s prirobenym plamenometom slahajucim 10 metrove plamene.
Jedna cast tohto klipu sa este natacala mimo katakomb v starom tuneli v horach, do ktoreho sme isli po zotmeni. Po prichode na miesto sme zistili ze sa nachadza v objekte s volne behajucimi straznymi psami. Do teraz je mi zahadou, ze nas tie psy napriek hluku z toho, ako sme v tuneli do 2hej rano hrali na bicich, base a pustali hudbu z PAciek, odignorovali.
Čo chystáš v blízkej budúcnosti?
Planujem sa nadalej venovat naplno hlavne Black Hole Constellation. V prvom rade vydat novy album "Garden of Deception Delights". Kedze sme doteraz vydali jedno EP a singel, bude toto zaroven aj prvy oficialny album kapely. Mam niekolko scenarov na klipy, na ktore sa tak tesim, ze mi az nedaju spat, takze ak sa podari ziskat zdroje na ich natocenie, verim ze to budu veci, ktore ludia este nevideli.
Planujem s BHC zacat hrat aj nazivo, neskor aj turne. Momentalne som vo faze, kedy sa snazim najst bubenika do kapely, kedze je pre viacerych vyzvou zahrat napr. D&B a extremnejsi metal v jednej skladbe.
So spominanou Norskou spevackou Guro Kverndokk sme dohodnuti na dalsej spolupraci na novych veciach do BHC. Popritom mam zacatych niekolko dalsich spoluprac v Norsku, ktore by som casom tiez rad dotiahol.
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?
Na Slovensko som sa vratil minuly rok po asi 17tich rokoch zivota v zahranici a posledne mesiace som sa intenzivne venoval tvorbe. Bol som popritom na viacerych eventoch, stretol som vela kamaratov z kapiel, s ktorymi sme hrali konciky prip. jazdili turne a bavi ma objavovat nove kapely, zaujimave projekty. Berem to tak, ze sa prave aklimatizujem a spoznavam dianie na domacej scene, a naozaj ma to bavi.
Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?
Konkretne pri poslednom albume chcem vniest posluchaca do pribehu albumu, aby citil ten vnutorny boj a rozpor svojich dvoch tvari.
Hlavná myslienka albumu je poukázanie na nevyhnutnost a silu jednotlivca čeliť strachom, hrozbám, pokušeniam a slabostiam. Clovek ide po svojej ceste, zdolava rozne prekazky, odolava aj podlieha pokuseniam od materie az po pochybnosti o sebe samom. Zaplieta sa do vnutorneho boja sameho so sebou, voci spolocnosti a nesie so sebou bremeno neitosty a rozne formy strachov.
Celym albumom sa nesie tajomno, ktore sa prejavuje gradujucim napatim a casto meniacimi sa atmosferami. Posluchac tam moze vnimat monolog vedeny temnym hlasom odvratenej strany jeho mysle. Prejde si od napatia cez pocit beznadeje, schopnosti agresivne vzdorovat az po uvolnenie a vnutorny pokoj. Možno by som to nazval aj soundtrackom na život.
Ak uvedene emocie posluchac pri pocuvani songov a albumu bude vnimat, bude moja misia uspesna.
Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?
Snazim sa tvorit veci, ktore som nikdy nepocul, veci ktore ma vzrusuje tvorit aj pocuvat a maju svoj vlastny svet, do ktoreho je posuchac vneseny vzdy, ked si ich pusti. Bez ohladu na to ci sa k niecomu blizia alebo nie. A idealne take, ktore si rad pustim aj o 10 rokov.
Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?
Nostalgiou by som to nenazval, ale pre mna osobne boli v ramci vyvoja hudby zasadne 90te roky.
Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?
Je to pre mna viac o vkuse a tom, co ma chyti za “srdiecko”. Najviac toho objavujem vo vodach temnych avantgardnych subkultúr od klasiky cez alternativu az po metal. Naopak "pasova vyroba" viacerych popovych hitov bez vlastnej tvare a 500x ohratym napadom pouzitym preto, ze je to prave trend, pri ktorych okrem zmeny nazvu kapely v playliste obcas ani nezistim, ze sa zmenil umelec - tomu sa snazim vyhnut.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?
Jedna z hranic, ktoru by som urcite neakceptoval je extremizmus, ktory potlaca prava inych.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?
Uplne prvy, kto ma zaujal a inspiroval po zvukovej stranke bol Floex. V zvuku vsak nemam jedneho vitaza, na domacej scene ho ma dnes kvalitny viacero kapiel.
Po textovej stranke je nadcasovka Jaro Filip.
Co sa tyka napr. metalu, tak kedysi v zaciatkoch boli pre mna zasadne veci ako Depresy - A Grand Magnificence, VUVR - Slaves of Time, Contrastic - Contrastic.
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.
Je toho prilis vela na to, aby sa dalo napisat len jedno, takze par z tych, kt. som pocuval/cital/sledoval nedavno a urcite odporucam:
Album:
Structures - Divided By (Instrumental)
Pre fanuskov temnej avantgardy: Diamanda Galas - Broken Gargoyles
Kniha: Napoleon Hill: Jak přelstít ďábla
Film: Crimes of the Future (2022)
Počítačová hra: Scorn - este som ju nestihol zahrat, ale vizual a atmosfera vyzera super
Kerky nemam ziadne
Najlepsie pivo ake som mal za posledne roky je z jedneho noname pivovaru, ktory zalozil Róbert Kubroš. Pivovar momentalne existujuceho len v utlych podzemnych sferach, ale verim ze coskoro uz bude mat aj oficialny nazov a dostane sa viac medzi ludi.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?
Opat sa neda urcit len jedna, ale prva co ma napadne, Burning Man.
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
Napr. Floex.
Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.
Jedine co v zivote naozaj mame je pritomny okamih. Ak neustale premyslate nad tym co bolo, co bude, co ini ludia urobili, alebo planuju urobit, nie ste tu a nezijete svoj zivot. Tak ho zite naplno, venujte sa veciam, ktore mate radi a hlavne nech vam je jedno, co si o tom mysli ktokolvek iny. Ak vas to bavi, robte to bez ohladu na to, ako sialene, alebo nepochopitelne sa to ostatnym moze zdat.
=================================
Linky:
Facebook: https://www.
Instagram: https://instagram.
Spotify: https://spoti.fi/
Old Youtube: https://bit.ly/
New Youtube: https://bit.ly/
No comments:
Post a Comment