#121 Lord Belial Reviews: Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024)

  Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024) by Lord Belial     „Sluníčko už dávno vstalo, mně však stále nedá spát, Všechno to, co už se stalo...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, March 27, 2023

#203 Funus // Old School Death Metal // Roxor // 8-3-2023.



 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Nazdar, volám sa Marcel Roxor, pre kamošov skrátene Roxor. Okrem svojho denného jobu a rodiny sa venujem zbieraniu hudby na rôznych nosičoch (LP, CD, MC, DVD, atď.), jednoducho úplný závislák do muziky, heh. A takisto som zodpovedný za rúhavé texty a growl v kapele FUNUS.


V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Vždy som „prznil“ mikrofón, prešiel som postupne týmito spolkami : CMITER, UNDERTAKER z ktorého vznikol CRYOS, DECILITR RUMU, CYNTHORYN a nakoniec FUNUS. Zo všetkými sa hrala autorská hudba, čo mňa osobne baví najviac, nikdy som neholdoval hraniu coverov.


Na čom a cez čo hráš/spievaš a ako si spokojný so svojou výbavou?

Nedávno som do svojho arzenálu zaradil nový mikrofón značky SE, konkrétne je to model V7, som s ním nadmieru spokojný. Predtým som používal mikrofóny SHURE SM58 a PG58 čo sú také klasiky. K novému mikrofónu som si dal spraviť (kolega Karol vďaka) výrazne oranžový kábel značky CANARE, ktorý má zhodou okolností 6,66 metra :-D Chalani sa mi smejú že vyzerá ako predlžovačka z Hornbachu, ale mňa baví :)


Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

EP „Onen Svet“ je zatiaľ najnovšia vec, vznikala prirodzene, po nahratí dema sa robili ďalšie skladby, všetky sme ich pred vydaním aj hrávali na živo. Názov je podľa rovnomennej songy, ktorá pojednáva o agónii odchádzajúcich duší ľudí, ktorí si siahli na život. Nie je to veselá téma. Nahrával ho, ako aj demo, náš gitarista Magnus, točilo sa z časti v našej skúšobni a u neho doma. Mix má na svedomí taktiež on. Mastrovali sme externe u Mira Speváka v SPK studio. Obal vytvorila Jana Varadyová, ten sa podaril veľmi dobre, ako predloha pre obal bol text vyššie spomínanej skladby. V neposlednej rade treba spomenúť vydavateľstvo GATES OF GBELL ktoré sa zaslúžilo o vydanie na CD. Je to ručne číslovaný jewel case, limitovaný na 333 ks, proste taká zberateľská lahôdka.


Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

Musím sa priznať, že sa rád rúham. Cítim veľký odpor k organizácii menom cirkev svätá, celý ten kolos platený z našich daní by som najradšej videl už v prepadlisku dejín. Text „Hurikán na Vatikán“ pojednáva presne o ich pokrivenej logike, že všetko čo sa na svete deje, sa deje z vôľe ehm božej. Tak som napísal vec o tom, ako by sa tá banda pedofilov tvárila keby sa zdvihla voda a pekne ich spláchla :) Inak tvorím texty vždy až na hotové songy, a čerpám buď z literatúry alebo filmov. Väčšinou sa točím lyrikou okolo hororu (Lykan, Bažina) funerálnych záležitostí (Funus, Onen Svet) alebo práve katolibanského zla (Ohňom a mečom). Priamočiare gore texty alá Cannibal Corpse ma moc neberú.


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Ťažko sa mi hodnotí, mám rád každé svoje „dieťa“, ale povedzme „Žalm“ od CYNTHORYN je text kde trasie aj mňa, možno preto že je dosť osobný. Nikdy predtým, ani potom som už taký text nespravil. Vždy len fikciu. Z najnovšieho EP, sa mi veľmi dobre spieva „Lykan“, z čias CRYOS mám rád track „Posledný boj“, napísal som ho na jeden záťah na nočnej šichte pred 20 rokmi v nemenovanej automobilke, na koncertoch to vtedy malo celkom ohlas.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Som samouk, viac fanúšik ako muzikant, nehrám na žiadny nástroj, používam len svoje hrdlo a pľúca aby som pretavil svoje vízie do hudby. Ambície boli, prispieť svojou troškou do mnou milovaného Metalu. To sa mi myslím podarilo, keďže s každou kapelou som niečo málo nahral a odohral aj koncerty. Počúvam aj iné štýly, ale Metalista som vyše 30 rokov a nikdy sa to nezmení. Realita je taká, aj vtedy aj dnes, že je to finančne a časovo náročné hobby, hehe.



 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Neviem či bude až tak zaujímavá, ale pre mňa nezabudnuteľná príhoda je z nahrávania singlu pre kapelu DECILITR RUMU. Pár dní pred nahrávaním som prvýkrát letel lietadlom, a pri pristávaní mi nešťastne vyrovnalo tlak tak, že to viedlo k poškodeniu bubienka pravého ucha. Na nahrávanie som v dohodnutý termín dorazil kompletne mono – hluchý na jedno ucho :) Nahrávka sa nakoniec podarila, chalani mi v štúdiu maximálne pomáhali, na song sa točil aj klip takže to nebolo až také strašné hehe. Sluch sa mi potom našťastie na to ucho vrátil, ale odvtedy je slabšie a náchylné na rôzne prievany.


Čo chystáš v blízkej budúcnosti?

Započali sme v kapele proces písania nových skladieb na debutový album, dúfam že nám to pôjde od ruky. Chystám sa aj na živé vystúpenia, pretože tie ma bavia asi najviac. Verím že počet koncertov s FUNUS bude tento rok aspoň taký ako rok minulý.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Cítim sa byť súčasťou celkovej svetovej scény, myslím že nie je moc rozumné chlácholiť sa nejakou domácou scénou. Tie frázy ako „na slovenské pomery je to dobré“ ma vyslovene nebavia. Lebo potom príde nejaká kapela z Chile alebo z Hondurasu, ktorá vymetie s tebou pódium. Buď si dobrý alebo nie, ak tu máme majstrov žánru, porovnávajte ma s nimi. Je mi jasné že finančne ani historicky nemôžeme súťažiť napr. s floridskou scénou, ale pokúsiť sa o to môžeme vždy hehe.


Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

Za mňa chcem, aby to ľudí bavilo počúvať minimálne tak ako to baví nás hrať. Robíme to s láskou k žánru, žiadny kalkul, proste to čo počuješ na nahrávkach FUNUS, by som si ja rád kľudne doma pustil.


Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

V tom množstve hudby, ktorú počúvam, mám samozrejme svojich obľúbencov. Snažím sa vyvarovať aby to neznelo ako úplná kopírka niečoho, ale určité zákonitosti žánru ťa nepustia. Takže aj po deme aj po EP, nám ľudia vraveli čo im to evokuje, jednému Bolt Thrower, inému Morgoth, dalšiemu Pestilence ... zaujímavé, že sa tie názory úplne líšili, čo je asi aj znak toho, že to nerobíme úplne blbo, hehe. Čo sme docielili teraz pri EP, je že sme spravili zvuk vyslovene menej „švédsky“ oproti demu.


Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

Asi ako každý, ľudia nostalgicky spomínajú na čas dospievania, u mňa to boli 90te roky. Osobne aj keď mám rád 80tky, myslím si, že 90tky boli takisto silné, nie tak kultové, ale tie nahrávky čo vyšli vtedy ťa vyzujú z topánok ako nič. Extrémne žánre ako Death Metal, Black Metal alebo aj Doom išli bomby. MTV Headbanger’s Ball vychoval nejedného metalistu :)

 
Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?

Páčia sa mi benefičné akcie, keď sa robí metalová akcia pre dobrú vec, toto nebývalo až tak pravidlom, takže tento trend áno. Čo mi lezie na nervy, spájanie hudobných podujatí s rôznymi politickými -izmami, to nemusím.


 

Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Je to niekedy veľmi ťažké, napr. John Schaffer (líder a gitarista) z ICED EARTH sa osobne podieľal na násilnostiach a vtrhnutí do Bieleho domu pár rokov dozadu. To som si klepal na čelo a nechápal som, ako niekto môže takto na staré kolená zblbnúť. Doslova si zničil kariéru aj kapelu. Bol som z toho dosť zlý a nepustil som si žiadny album veľmi dlho. Minule som to skúsil, a tie staré dosky za to asi fakt nemôžu, ale tá pachuť ostala. Čo je ale totálna stopka u mňa, to sú rôzne NS kapely a že ich v Metale žiaľ je veľmi veľa.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Zvukovo sa mi veľmi páči aktuálny album BLOODY REDEMPTION, výborný mix/master od Mira Speváka. Artwork ak sa ráta aj česká scéna ako „domáca“, tak mám rád obaly posledných dosiek klatovských ASMODEUS. Videoklip si nevybavujem žiadny domáci ktorý by ma uchvátil natoľko že by som si ho zapamätal.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Album- Ritual od MASTER’S HAMMER, kniha – Kulhánek čokoľvek, seriál – M.A.S.H., film – Shawshank Redemption, počítačové hry nehrám nevyznám sa, pivo Augustiner alebo Prazdroj, tetovacie štúdia určite nejaké dobré sú, ale ja mám len jednu kérku od našeho starého bubeníka, ktorú mi spravil k 30tke a na inú som sa odvtedy nezmohol heh.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Domáce opakujúce sa akcie ktoré sú super: Flesh party a Black Valentine.  Zo zahraničných určite od chalanov z Písku, Heavy Metal Thunder alebo Thrash Nightmare.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Z neaktívnych by ma zaujímal rozhovor s Pavlom Pijákom (ex-SAX), z aktívnych s Milošom Beštom (ASMODEUS)


Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

V živote je potrebné sa pre niečo zapáliť, v krematóriu už bude neskoro 

Roxor

==================================================

Linky:

https://funus.bandcamp.com/album/onen-svet

https://www.facebook.com/FUNUS.band.slovakia

https://www.youtube.com/@funus.band.slovakia

No comments:

Post a Comment