#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, February 27, 2023

#199 Dilemma // Alternative Rock // Ján // 6-2-2023.


Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Srdcom muzikant, profesne manažér. Hudbe sa venujem od 9 rokov, keď som začal hrať na violončelo. Rok na to som pridal gitaru a keď som v 13 dostal elektrickú, hneď som začal tvoriť vlastné skladby. V 15 som založil skupinu Dilemma a pod týmto označením robím hudbu dodnes.


V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Okrem nástrojov, ktoré som spomínal, je to hlavne spev. Ten sa stal mojim najsilnejším nástrojom. A píšem do svojich skladieb hudbu aj texty. Okrem môjho celoživotného projektu Dilemma so posobil aj v skupine Harem Heroes, nahral 1 platňu spoločne s Petrom Bičom a momentálne ešte pôsobím niekoľko mesiacov v novej formácii SeeMore.



 

Na čom a cez čo hráš/spievaš a ako si spokojný so svojou výbavou?

Na spev používam roky Shure SM58, najradšej klasickú káblovú verziu, a ked je to potrebne, copresor TLA a multiefekt Lexicon. Gitár mám viacero, ale najpoužívanejšia a najmilšia je Gibson LP Studio z roku 1993 s ebenovým hmatníkom, ktorá bola zhodou okolností vyrobená na moje narodeniny. S ňou som zažil, zahral a nahral to najdôležitejšie v mojom hudobnom živote. A z aparátov používam najčastejšie hlavu Mesa Boogie, box Engl, prípadne kombo Fender, hlavne ak ide o komornejšie a sólové vystúpenia. A potom ešte x efektových krabičiek.


Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Náš ostatný album VLNY som nahrával s mojimi spoluhráčmi, ktorí so mnou hrajú už vyše 10 rokov: Marcel Buntaj bicie, Martin Gašpar bass a Matej Morávek gitara. Nahrali sme ho naživo do pásu v študiu Birdland a vyšiel okrem cd aj na vinyle. Tá nahrávka je zvukový skvost a zaslúžila si to. No a v rovnakej zostave sme natočili nedávno ďalší album, ktorý je pred dokončením.


Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

Stav spoločnosti, stav vlastného vnútra. Moje skladby sú veľmi osobné a aj keď sa týkajú spoločenských tém, ostávajú osobnými.


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Je ich viac, v každom období mám inú obľúbenú vec z našej tvorby. Ale medzi moje topky patrí Bordell Europe a Moment Forever.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Ako tínedžer som túžil po tom, že naše skladby bude poznať každý. To sa mi dodnes nepodarilo a zrejme to tak malo byť. Už roky sa tým nezaoberám, hudbou sa neživím, užívam si tú slobodu v tvorbe, ktorú mi to dáva. Na druhej strane viac vecí by bolo jednoduchších, ak by nás poznalo širšie publikum. To ktoré máme, nám však dáva úžasnú spatnú väzbu.


Čo chystáš v blízkej budúcnosti

Vydanie ďalšieho albumu Dilemma a pracujeme aj na nahrávke s kapelou SeeMore.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Mám veľa priateľov medzi kamarátmi, ale ako súčasť scény sa určite necítim. Ani neviem ako by to malo vyzerať.


Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

Uvedomenie, naplnenie, melanchólia, akčnosť.


Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

Programovo nie. Snažím sa aby veci zneli čo najlepšie a ak je to možné, aby sa to podobalo na čokoľvek čo najmenej. Nejaké podvedomé hudobné vplyvy sa však nedajú vymazať, žiadna hudba nevzniká vo vzduchoprázdne.



 

Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

90te roky. Bolo to trošku úprimnejšie, živelnejšie a muzikanti sa sústredili na hranie a nie na to ako veci vyzerajú na sociálnych sieťach. Viac sa chodilo na koncerty a počúvali celé albumy.


Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?

Skôr než trendy si ma nájdu jednotliví interpreti. Ale je to asi hip hop, odkiaľ k sebe toho nechám preniknúť najmenej.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Buď ma to zaujme alebo nie. Najviac mi však vadí, ak má niekto príliš afektovaný výraz v speve.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Najlepší zvuk sa dá momentálne dosiahnuť v spomínanom štúdiu Birdland, kde majú úžasné oldschool vybavenie. Artwork, nech sa na mňa nikto nehnevá, sa mi ale najviac páči na našich albumoch, sú to obrazy maliara Nikolaja Feďkoviča a tie sú proste úžasne. 2 z nich dokonca maľoval pri počúvaní toho ktorého albumu. Videoklipy veľmi nepozerám, ale taký pamätný bol pre mňa od Chiki Liki Tua, Láska moja kde si. Fantastický nápad, jednoduché prevedenie, neskutočne zábavné.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Album PJ Harvey: Stories from the City, stories from the sea

Kniha: Erich H. Cline: 1177 pr.Kr. Zrútenie civilizácie a invázia morských národov

Film: Fight Club

Seriál: True Detective

Počídačová hra: Civilization I

Pivo: Mustáž



 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Juraj Tatár


Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Všetko, čo sa robí z lásky, robí sa vždy  mimo dobra a zla. (Nietzche)

==========================================

Linky:

https://hevhetia.bandcamp.com/album/low-profile-scream

https://www.facebook.com/dilemma.sk

https://www.youtube.com/@DILEMMAMusicOfficial

No comments:

Post a Comment