Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch?
Mišo: Som Michal hrám na basu v Ďase a v týchto dňoch ma nezaujíma nič, čím by som sa mohol pochváliť. Ráno vstávam, chodím do práce, po práci idem buď domov, raz za čas do skúšobne prípadne vybehnem na kus do prírody. Nie som jedne z tých, ktorý dokáže opisom svojho dňa motivovať k zmene toho svojho ostatných.
Marek: Som Marek a robím čo viem, nech to celé dopadne čo najlepšie.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.
Mišo: Hral som postupne v kapele Chilly Práshock, Via Anima a momentálne Ďas. Všade na basu, keďže na nič iné hrať neviem.
Marek: Strata Vkusu gitara, Pivnica gitara, Via anima bicie, Ďas gitara.
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
Mišo: Hrám už dlhé roky na mexický jazz bass. Aparatúru som veľakrát menil, lebo som nebol nikdy dlhšie ako 2 mesiace spokojný s tým, ako zniem, už ale som. Hrám na Orange Terror Bass, ktorá stojí na dvoch bedniach 1x15 a 2x10.
Marek: Mám nejaký vyskladaný telekaster z bazáru a je to fajn gitara, nejakú lampovú hlavu, k tomu bedňu, a krabičky dve: hnev a ozvena.
Je umenie subjektívne alebo objektívne? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
Mišo: Pre niekoho je umením, keď sa nahý poleje krvou z prasaťa a pre niekoho iného zas háčkovaný obraz svojej rodnej dediny. Ten zakrvavený človek má pre ľudstvo svojim výtvorom veľký odkaz, no babičke z Horehronia sa môže zdať, že je to zvrátené. Keď ona povie, že sa jej určite viac páči háčkovaný obraz, je to subjektívny alebo objektívny pohľad na tieto dva druhy umenia?
Marek: No dalo by sa na to pozrieť aj tak, že manuálna zručnosť je vlastne umenie. Ale ak to má byť moment, tak asi ide o to prekvapiť, priniesť človeku niečo na čo nebol pripravený a čo mu vyhodí ističe.
Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať?
Mišo: Ak by sa napríklad jednalo o umelca, ktorý svojim umením poukáže na zvrátenosť detskej pornografie, ide podľa mňa o umenie. Ak by sme si však zobrali umelca, ktorý považuje detskú pornografiu za umenie... tu by som tú hranicu položil.
Marek: Myslím, že keď sa nejaké etickoempatické hranice prekročia už neide o umenie.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca?
Mišo: No napríklad ak by považoval za umenie detskú pornografiu. Ak by bral ako umenie akúkoľvek propagáciu násilia. Myslím, že vtedy by som ho nedokázal akceptovať.
Kde berieš inšpiráciu k tvorbe?
Mišo: Najviac tvorí Marek. Takže on je v podstate tá inšpirácia, od ktorej sa odvíjam ja. Ja som o tvorivé črevo, zdá sa, prišiel už dávno (smiech).
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo?
Mišo: Určite mám radšej nové veci, ako tie staré. Každý sa vyvíja a vyvíja sa aj hudba, ktorú hráme.
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita?
Mišo: Vždy som si chcel zahrať na Pohode. To mi ostalo.
Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra)?
Mišo: Každý koncert, kde ľudia úplne pochopia to, čo hráš. To pocítiš a po koncerte si povieš, že to bolo ono. Bolo ich pár a spomínam si na ne dodnes.
Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
Mišo: Nerobím si žiadne plány. Koniec koncov, dnes sa ani žiadne plány neoplatí robiť (smiech).
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény? Ak áno, ktorej?
Mišo: Momentálne sa necítim byť súčasťou žiadnej scény.
Marek: Áno, tak trochu VŠETKÝCH, ak by oni chceli :).
V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby?
Mišo: Výhodu mali v tom, že si stačilo založiť bandzone, a hudba sa šírila medzi ľudmi ľahšie. Dnes keď nemáš Facebook či dokonca Spotify, ako by si ani neexistoval. Dnes je ťažšie dostať hudbu k ľuďom. Je jej neskutočný pretlak, takže sa tomu ani nečudujem. K ľudom sa dá dnes iným spôsobom dostať jedine cez koncerty. Tých je ale dnes nula celých nula celých nula nula.
Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?
Mišo: Keď som bol násťročný, fičal som si na panku. Takže klasicky Zóna, Slobodka, Davovka. Potom všetko čo vzniklo na Slovensku a v Česku zo žánru ska a reggae. Neskôr som si išiel skôr tvrdšie slovenské veci ako Na Smiech, Madcult, Čad, If There is a Hope, Adacta, z Česka zas Rapsöd, John Ball, Balaclava, Ravelin 7, Thema Eleven. Dnes počúvam všetko, čo sa mi zapáči. Hip hop, funk, reggae, elektroniku a Deftones.
Marek: Z tých kapiel pobliž som mal veľmi veľmi rád Lazy Grudge, Paskudu, Nasmiech, Čistú Ryžu, Nesme, Zkoušku Sirén, Sound of qualm, the Public, ... a priznám sa že v nových podzemiach som stratil prehľad a nič viac ma v tejto chvíli nenapadá.
Čo ťa na domácej scéne serie?
Mišo: Nič ma neserie.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac?
Mišo: To, čo mi za posledné roky najviac utkvelo zvukovo a hudobne zo Slovenska, sú určite NVMERI a ich album I Don´t Think So.
Marek: Zvukovo z domácej scény GLEB.
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
Mišo: Hudobný album som napísal pred chvíľou. Nečítam veľa, ale z toho, čo som čítal, odporúčam Elon Musk: Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti a Futbalovú horúčku od Nicka Hornbyho. Seriál Twin Peaks, počítačovú hru ani tetovacie štúdio odporúčať nebudem žiadne, pretože to nie sú veci, v ktorých som doma. Pivo určite Urpiner dvanástku a Bažant sedemdesiattrojku.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo?
Mišo: Pohoda festival, lebo je to skutočná pohoda a Uprising festival, lebo reggae a elektronika.
Marek: Hocičo okrem Pohody a Uprisingu, to sú slniečkárske pičoviny (smiech). Ale nie, prepáč Mišo.
Vinyl alebo CD?
Mišo: Spotify (smiech). Som v pohode aj s cédečkom aj s platňou. Platňa má niečo do seba, dokonca som ich doma aj pár mal. Aj gramofón. Ale bol som príliš lenivý na to, aby ma to pri sebe udržalo dlhšie.
Marek: CD, čaro gramca šetrím na zimu života, keď bude čas.
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu?
Mišo: Wrbo.
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
Mišo: Dodržiavajte protipandemické opatrenia.
Marek: Nuž tématicky mi k poslednej otázke najvác sedí "this is the end" - Jim Morrison.
==========================
Linky:
https://dasdas.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC2E9mUGDyUxPygeL_E1bpeg
No comments:
Post a Comment