JBLK-03. Kazostroj - Malomestská mizéria (7" EP 2020).

Tom/EZR: Maroš z Kazostroja ma začiatkom roka 2021 poprosil o malú podporu k vydaniu EP Malomestskej mizérie na 7" a ja som súhlasil. T...

Thursday, March 18, 2021

#70 Zmyrna. Black Metal. Odpovedajú M. a H.


 

Odpovede sú za celú kapelu, opovedali M. a H. otázky ohľadne SK scény zodpovedal M.

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Sme Zmyrna a hráme atmosferický black metal inšpirovaný životom v stredoveku a jeho vizuálmi. Hráme ho tak ako vieme a chceme. Sme českoslovenké trio, stretli sme sa v Prahe. Toto je naša druhá zostava: M. - hudba, gitary, spev, H. - basa, spev, J. - bubny. Aktuálne riešime vydanie našeho debutového EP. V pláne je vinylová verzia a MC kazety rôzne po svete.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Ja M. som koncom 90tych rokov rokov bol v aktívnej grindcore kapele, kde som spieval. Okrem toho som bol aj v iných projektoch podobného žánru, mimo iné robil som aj noise niekedy okolo roku 2000. H. má dungeon synth projekt.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

H. má starú Jolanu D-bass, ktorá už vyzerá ako zo stredoveku, ale ešte stále má dobrý zvuk. Ja hrám najčastejšie doma na Velvestate VS102R, na gitare Jackson JS32 Warrior a efekty použité na nahrávke boli BOSS MT2 a HM2. Na skúšobni máme rôzne aparáty ale nič extra, skôr sa snimi trápime. J. bubnuje úplne na všetko a činely má snáď všetky popraskané a obrúsené.



 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Je subjektívne. Potreba vyjadriť sa.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Nemá, hranice sú čisto subjektívne. Ale spoločnosť ti ich rada vymedzí.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Vlastné zhodnotenie, svedomie, vkus a nálada.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Knihy, filmy, hudba, miesta, ich príbehy a atmosféra. Kapelu vedieme na základe predstavy o zvuku, nálade a téme.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Máme vonku iba 2 songove EP z hotových 8 songov. Nahrali sme iba dva. Vyberali sme pocitovo tie, ktoré nám momentálne sedeli. Úplne náhodne sú oba v rovnakom tempe. Maju k sebe blízko a tvoria príbeh.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Táto silná veta v našom texte je stará viac ako 700 rokov "sanza speme vivemo in disio".
Všetky texty sú dôležité. Sú výpravou do minulosti.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Ak sa bavíme o Zmyrna, tak to bola potreba dostať zo seba nápady v prijateľnej a hrdej podobe. Realita to predbehla. Ešte pred dvoma rokmi som neveril, že budem hrať niekedy na gitaru.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Na ten čakáme, ale teraz sú to skvelé reakcie na naše debutové EP.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Vtipná historka od nudnej kapely, ktorá sa nám nechce písať ani prikrášľovať a nikoho nezaujíma.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Celý album v podobnej nálade s viac stredovekými prvkami.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Všetci sme už síce v strednom veku, ale sme tu s úplne novou a mladou kapelou a akceptujú nás naprieč scénami, nevieme sami kam by sme mali patriť.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Prešiel som rôznymi scénami od 90tych rokov, nechce sa mi rozpisovať rozdiely v dekádach. Ale boli to nadšenci s fanzinmi, distrá s demonahrávkami, poštová komunikácia a výmeny. Scénu ovplyvnilo postupné otváranie sveta, príchod zahraničných kapiel k nám, možnosť cestovať našim kapelám za hranice, dostupnosť hudobných nosičov. Vznikali metalové programy v tv a rozhlase, neskôr to enormne zrýchlil internet, sociálne siete atd. To všetko rozhodne pomohlo scéne. A teraz sa pozri ako to je dnes. Kto toto zažil, nostalgicky povzdychne.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Bol hlad po brutálnych kapelách. Výhodou bola neopozeranosť a dalo sa priniesť niečo nové a originálne a určovať smer. Síce nahrávky v tých časoch zneli rovnako. Dnes je výhodou dostupnosť aparatúry, nástrojov, je tu extrémne rýchla komunikácia. Na druhú stranu vzniká hromada skupín, ktoré nie sú vôbec autentické, publikum je presýtené a rozmaznané. Vtipné je, že tu je opäť dopyt po kapelách, ktoré vyzerajú a znejú ako tie z 90tych rokov.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Z metalu to boli: Mentality, Protest, Bestialit, Dehydrated, Thalarion, Dysanchely, Typhoid, Embalmed, Depresy, Dementor, Dissonance, Phantasma, Apoplexy, Lunatic Gods. Je toho naozaj veľa, toto som dal narýchlo z hlavy. Dnes sa asi nezmenilo nič. Mám rád stále rovnaké žánre, ale mám väčší hudobný záber a viac si vyberám.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?


Kedže dnes už nie je prečo a ani koho provokovať, tak okrem sebarealizácie, asi len úspech, sláva a peniaze a rozdeľuje ich prave úspech, sláva a peniaze.


Čo ťa na domácej scéne serie?

H. hovorí, že je to malý rybník, všetci sa poznajú, čo je výhodou aj prekliatím. Mne nesedia umelé kamarátstva udržiavané kvôli výhodám.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Z česka ma naposledy zaujala kapela Kult ofenzivy. Niekde som sa výmenou dostal ku kazete "Symfonie oceli" a baví ma nálada a priamočiarosť. Zo slovenkých skupín dlhodobo fandím skupine Čad. Netvrdím, že žeriem všetky ich albumy, ale je super pozorovať ich vytrvalosť. Hrajú vlastný štýl, robia si všetko sami na profesionálnej úrovni. Videoklipy kapiel ma už 20 rokov absolútne nezaujímajú. Preferujem dobre natočené koncerty.

H. z českej scény spomína skvelý death metal v starom štýle Sněť, ktorým práve vyšlo LP, Morkhimmel a Oči vlka.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Keď si sa spýtal na album tak prvá myšlienka je Septic Flesh - Esoptron. To je pre mňa jeden zo zásadných albumov, ku ktorým sa vraciam už skoro 25 rokov. Moje úplne prvé CD v zbierke bol Brutal Truth - Extreme Conditions... Stále ho mám a stále je to nadčasové. Druhé CD bol Broken Hope - The Bowels... tieto tri albumy sú tipy pre tento rozhovor. Ako vidíš sú žánrovo úplne inde. Ak by sme šli ďalej asi spomeniem skupinu Laibach. Z kníh bez debaty Meno ruže a určite odporučam pozrieť aj film a dokonca ma bavil aj seriál. Obľúbené knihy mám od Jacquesa Le Goffa. Bavi ma skrátka jeho pohľad na stredovek a jeho postrehy. Filmy od Pasoliniho, Felliniho, Buňuela, Jodorovskeho, Bergmana, Seidla, Korina, Sorentina, Lanthimosa a od nás ma baví československá nová vlna. Seriál: Vojna volov (1987) a Robin of Sherwood (1984).

H. má rád z pív Radegast, pretože je vraj horký a dobrý. H. vytiahol z hudobnej klasiky Enslaved - Eld, Dimmu Borgir - For all tid, Beherit - Drawing down the moon. Z hier Dark Souls 1. a Diablo 2.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Utgard, pretože je tam dobrá hudba a prednášky a k tomu krásna výprava do minulosti s ľudmi, ktorí tým žijú. Držim palce v prežití aj Hradbám Samoty. Tieto roky sú pre nás všetkých veľkým zúfalstvom.


Vinyl alebo CD ?

Vinyl.



 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Gladiator a rozhovor o metale, to by som si rád prečítal, alebo možno ani nie.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.  

Nič pod slnkom nie je navždy.

===============================================

Linky:

www.zmyrnablackmetal.bandcamp.com
www.instagram.com/zmyrnablackmetal

No comments:

Post a Comment