#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, March 8, 2021

#67 Pekelné Kone. Folk-punk-country. Odpovedajú Pater Noster a Zelo.

 


Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

PN: Tomáš Hricišák (Pater Noster). Celkom ma zaujíma, ako to všetko bude vyzerať, až skončí COVID-ová kríza. Ale menej vážnejšie ;). Samozrejme ma zaujíma všetko, čo sa okolo mňa a vo mne deje. Inšpirácia je všade okolo nás. Ide o to, aby v tebe téma nejako zarezonovala a potom je to už iba o hľadaní sposobu, ako ju autenticky uchopiť... o čo sa vlastne celý život snažím.

Z: Volám sa Jozef Zeleňák (Zelo), žijem v Prahe, kde aj pracujem a venujem sa muzike.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

PN: Je toho pomerne dosť, ale spomeniem pre mňa tie najzásadnejšie a to: Apokalypsa, Hlava 66, Organica, Let´s bomb the Hell, Travis O'Neill and His Cardinal Sins a Divná párty, v ktorej so Zlomírom stále hráme. Všade som hral na gitaru a spieval, ak nie ako hlavný spevák, tak vokály.

Z: Hernest(bass), Zlý svet(bass), Apokalypsa(bass), Hlava 66(bass), Organica(bass), Divná párty(bass), Natural(bass), Hangover(bass), Travis O' Neill and His Cardinal Sins(bass), Let's bomb the hell(bass), Pekelné kone(kontrabas).


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

PN: Mám niekoľko elektrických gitár: Fender Stratocaster, Squier Telecaster, ktorý som si customizoval tak, že z povodnej gitary zostalo iba drevo, Ibanez Les Paul Custom z roku 1975 a Framus Les Paul Special s P90-kami(vraj patrila Dežovi Ursinymu ;)). Je fajn, ak si môžem zvoliť špecifický charakter nástroja pre konkrétnu pesničku, či kapelu a používam aj rozne ladenia, takže je to do určitej miery aj nevyhnutnosť. Okrem toho hrám na akustickú gitaru Epiphone Masterbuilt a v Pekelných koňoch hrám aj na banjo. Baví ma aj mandolína, ktorú dúfam najbližšie v nejakej pesničke použijem. Krabičiek mám relatívne veľa, ale moja najobľúbenejšia je Turbo Rat z 80-tch rokov od PRO CO. Aparáty mám celolampové Fender DeVille a Marshall Haze.

Z: Moja výbava sa veľmi nemení okrem toho, že v poslednej kapele som začal hrať na kontrabas. Ako aparát používam lampový Fender Bassman a basu Fender Jazz bass G and L, alebo Fender Precision. Efekty mám tiež nejaké, ale nie je to pre mňa priorita, skor používam sporadicky. Najdôležitejší je pre mňa nástroj a čo z neho lezie.



 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

PN: Ťažká otázka.. Myslím, že umenie je subjektívne, ale má tendenciu objektivizovať. Každopádne to umenie, ktoré ja považujem za ozajstné, by sa malo človeka dotknúť tak nejako z vnútra.. Uviesť ho niekam, kde nikdy nebol. A podľa mňa by malo mať aj názor, v tom najširšom slova zmysle. Hmm, často zo srandy rozdeľujem hudobníkov na murárov a architektov.

Z: Umenie je pre mňa tvorba niečoho, čo v ľuďoch vyvoláva emócie.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

PN: Inšpirácia je vo všetkom. Čo sa týka nejakých hraníc, sú iba v našich hlavách. Myslím, že práve hudba je médiom, ktoré tieto hranice dokáže prekonávať, tak nejak prirodzene, bez predsudkov. Možno je to dôkazom toho, že hudba sa vyvíjala, ako dorozumievací prostriedok a je staršia, povodnejšia, ako slovo. Naviac, určite sa každý z vás pri počúvaní hudby pristihol v stave, že na určitý okamih stratí vlastnú identitu, pojem o priestore, čase, akoby ste sa cítili súčasťou niečoho väčšieho, vyššieho, niečoho bez hraníc. Hudba má tú zvláštnu moc.

Z: Myslím, že umenie nemá hranice resp. nemalo by mať. Osobne rozdeľujem umenie akurát na dobré, alebo zlé.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

PN: Gýč, neautenticita, hlúpy text. Hej a nenávidím PR-ových umelcov, z tohto fenoménu je mi v dnešnej dobe asi najviac na grcanie.

Z: Hranicu asi nemám, ale skor to je tak, že kto ma nepresvedčí, tak u mňa nemá šancu.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Z: skoro všade


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

PN: Mám rád skoro všetky svoje pesničky, hahha. Ale nie, vlastne by som každú stále nejako menil a opravoval. Mám taký zlozvyk.

Z: Ja to mám tak, že nemám úplne najobľúbenejšiu pesničku. Dá sa povedať, že ma najviac bavia nové pesničky, momentálne sú to songy z nášho pripravovaného albumu Pekelných koní.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

PN: Za horou, za dolinou - teším sa na štúdiovú verziu so zvonkohrou a špeciálnym hosťom, hrajúcim slákom na pílu. Pre info, vyber si kľudne iba časť, ono to má ďalšie dve slohy a druhý refrén, úplne iný ako prvý. Môžem prípadne dodať celý text, ale je to kurva dlhé...

Za horou za dolinou
Na samote, kde roky nikto nebol
Žil brat so svojou sestrou
Siroty nevinné

A leto striedalo sa so zimou
Až jednej chladnej noci pod perinou
Zatúžili po sebe láskou
zakázanou

V kŕčoch zvíjali sa telá
Tá vášeň plodom, naplniť sa chcela
Mesiac baží po krvi
No obeť neprišla

A slasť začala sa miešať s vinou
Počatie v hriechu, už bolo na nej vidno
Predzvesť toho, čo príde
Šialenstvom myseľ dievke skalila
..a vraví..

Ref. 1.:
Ak ma ozaj ľúbiš, prosím ťa, zabi ma
Udri ma, bi ma, kop ma, priamo do brucha
To o čo ma žiadaš sestra, vykonať nikdy nemôžem
Milujem ťa a nechcem ťa stratiť, len to viem


Z: Zabite deti svojich rodičov (ha, ha Apokalypsa) Pre info: pesnička sa volala 666 a toto je úryvok textu ;)


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

PN: Hahha, no nejaké ambície som vždy mal.. Ale vážne, mojou jedinou ambíciou je robiť dobrú hudbu.

Z: Ambície boli zo začiatku veľké. Teraz hrám aktívne v troch kapelach, ktoré ale momentálne kvôli Corone nekoncertuju.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

PN: Ťažko povedať. Som rád, že píšem nové pesničky a texty a že ma to stále baví. Aktuálne možno ešte viac, ako keď som začínal. No ak sa vyložene pýtaš na nejaký globálnejší úspech, tak je to asi moj text k pesničke od Pehy - Slnečná balada. Ako vidíš, ani popu sa nevyhýbam, aj keď som ten text naozaj nepísal s nejakým kalkulom. Som rád, že to vyšlo a že sa pesnička hrá dodnes.

Z: Že sa nám podarilo uchytiť sa v Španielsku s kapelou Organica aj keď sme sa po čase rozpadli. A že stále hráme spolu a nelezieme si na nervy s Tomášom Hricišákom, s ktorým už hrám viac, ako 27 rokov.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

PN: So Zelom sme žili 9 mesiacov Barcelone, kde sme mali punk-rockovú skupinu Organica. Ku koncu sme ale museli kvôli nezhodám v kapele začať hrať ľudovky a covery na ulici, aby sme mali aspoň  na chleba a to bola naozaj dobrá skúsenosť. Vravel som si, že také niečo už nechcem nikdy zažiť, cítil som sa ako prostitútka... Nikdy som nebol a ani nebudem jukeboxový hudobník, vlastne to neznášam. To je pre opice!

Z: kedysi som mal auto Fiat 127, také to komunistické poľské mini a s ním sme mali krásnu príhodu, keď sme časť kapely sťahovali z Prešova do Banskej Bystrice. Počas cesty sa Fiatka pokazila (praskol motor), tak nám ju nejaký ujo z dediny pri Donovaloch opravil spôsobom, že tam motor stiahol drotom, aby sme nejako došli do BB. Po čase ale praskol aj ten drot a tak sme namiesto neho použili G strunu z basgitary.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

PN: Konečne dokončiť prvý album Pekelných koní.

Z: Chcel by som do budúcna zhudobniť básne svojho kamaráta Denisa Poloma


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

PN: Cítim sa byť súčasťou československého undergroundu falošních pražákov, hahh. Spievam a píšem slovensky, ale žijem dlho v Prahe, kde prevažne aj koncertujeme. Svojím sposobom už nepatríme ani na Slovensko, ani do Čiech, sme tak zvláštne medzi aj mimo.. Ale nevnímam to ako handicap, práve naopak, cítim sa slobodnejší vo výraze. Okrem toho hrám roky aj s cudzincami, majú iný prístup, ako my a je pre mňa zaujímavé kĺbiť rôzne pohľady na vec, iné hudobné cítenia. Páči sa mi napríklad, že sa neboja povedať v texte pravdu, aj keď je tá pravda škaredá. Tak dobre, cítim sa ako punk-rocker a mám na háku nejaké scény, hahhaa. Ale to asi nie je odpoveď na tvoju otázku..

Z: Povedal by som, že sa skor cítim súčasťou českej scény, aj keď spievame Slovensky. A kdeže sa venujem vačšinou menšinovým žánrom, tak sa radím k undergroundu.



 

Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

PN: U nás sa scéna posunula od slobodných 90-tych rokov, kedy bolo samozrejme všetko iné lepšie, ako komunistické k totálnemu mainstreemu. Naša generácia mala šťastie, že aj vo svetovej hudbe vtedy nastal boom rocku a grunge, ktorý bol na začiatku vyložene proti mainstreamový. Čo bolo fajn, pretože sa nám otvorili obzory. Je sranda, že z MTV sme vtedy mohli počuť a vidieť hudbu, ktorú dnes nezahrá ani Anténa rock, alebo ako sa volá tá rádiová stanica, respektíve nikto. Neviem ako by dopadol taký Hex, alebo vtedy ešte metalový Gladiátor, ak by začínali dnes. Tým nechcem nijako polemizovať o ich kvalitách, len sa snažím poukázať na fakt, ako sa zmenil "trh", respektíve "vkus" publika od 90-tok k dnešku.

Z: Keďže som vyrastal v 90-tych rokoch, tak ma veľmi ovplyvnil Grunge. Vtedajšia domáca scéna ma veľmi bavila, prišla mi dosť free. Slovenské 90tky a vtedajšia Prešovská scéna mi dokonca pripomínala éru hippies.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

PN: Vlastne som na to odpovedal pred chvíľou, no dodám, že výhodou bola priam nadržanosť publika na "novú" hudbu, image, zakázané, okrajovejšie žánre, texty o niečom. Výhodou dneška je dostupnosť hudobného vybavenia, nástrojov, možnosť nahrať pesničku vlastne kdekoľvek s niekoľkými mikrofónmi a laptopom. A samozrejme internet, ako médium, pomocou ktorého sa možete dostať takmer ku každému. Ak máte naviac aj peniaze.. Na druhej strane, každá generácia má nejaký problém, výzvu, ktorej musí čeliť a myslím, že práve takto sa umenie može vždy posúvať ďalej.

Z: Pred tým bolo veľmi ťažké vobec zohnať dobrý nástroj a nájsť niekoho, kto by ti ukázal, ako na to vôbec hrať. Teraz je všetko na nete a ak má muzikant aspoň trochu peňazí, tak si dostačujúci nástroj vždy zoženie.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

PN: V mladosti som počúval hlavne metal, potreboval som sa vyhraniť proti otcovým obľúbencom The Beatles, hahha. Ale nikdy som sa nebránil iným žánrom, to skor ten metal ma už tak neberie ;). Posledné roky najviac počúvam alternatívne country, ako Slim Cessna's Auto Club, Devil Makes Three, 16 Horsepower, The Builders And The Butchers. Inak Slobodku mám rád tiež a na slovenskej scéne sa mi veľmi páči Dorota Nvotová.

Z: Mal a mám rád rock a punk. Moja najobľúbenejšia Slovenská kapela je Slobodná Európa.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Z: Spája jednoznačne dobrá hudba a rozdeľuje politika, ak sa jebe do umenia.


Čo ťa na domácej scéne serie?

PN: Serie ma estetická neautenticita a konformita vo výraze. Chýbajú mi rebeli...

Z: Seriem na kapely, ktorých sláva sa odvíja od toho. koľko peňazí zaplatili agentúre, alebo promotérovi. Potom už to nie je umenie, ale biznis.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

PN: Hmm, ostatne som počul DRŤ a páčilo sa mi to aj hudobne aj artworkom ich LP


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

PN: Všetky knihy od Borisa Viana, lebo sú vtipné a neskutočne hravo a pri tom precízne napísané.

Z: Pivo Plzeň je najlepšie, film Matrix, kniha Šaman - Egon Bondy, Album Nevermind - Nirvana


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

PN: Nie som veľmi na veľké akcie, festivaly a ak na nich hráme, tak po koncerte väčšinou dlho nezostávame na mieste. Už nie sme takí mladí, hahha. Ale z nostalgie musím spomenúť relatívne malý festival Boskovice, za záchranu židovskej štvrte. Ten mi prirástol k srdcu, miestom, hudbou aj ľuďmi, ktorí ho organizujú.

Z: festival Sziget, skvelý fesťák na super mieste, so super muzikou


Vinyl alebo CD ?

PN: Vinyl hrá aj vyzerá lepšie ;)

Z: Jednoznačne Vinyl


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

PN: Hvozd


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

PN: Nenechajte si vziať možnosť byť sami sebou! A ešte musím pridať obľúbený citát od Joe Strummera: “Punk rock isn’t something you grow out of. Punk rock is an attitude, and the essence of that attitude is ‘give us some truth’”

Z: Počúvajte kvalitnú hudbu, ktorá sa vás dokáže dotknúť a poskytnúť vám zážitok. 

===============================

Linky:

https://sk-sk.facebook.com/folkpunkcountry/

https://pekelnekone.bandcamp.com/releases

No comments:

Post a Comment