Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Odpovedá f/error a mirror.
F: Som f/error, som normálny pacient pod vplyvom masmédií, nechcem sa na nič hrať ani zbytočne filozofovať. Chodím do práce na pivo domov spať, najviac ma zaujíma v týchto dňoch ..., asi nič ma nezaujíma, skôr strácam záujem o určité veci. O kokotiny. Snáď sa mi podarí to všetko a samozrejme mám aj obavy, ale kým tu mám priateľov ... Zaujímavý je Ivermectin a vôbec COVID-19, celé toto čoro-moro. Som zvedavý, ako to celé bude dopadať a čo nás ešte čaká.
M: Michal Dankulinec aka mirror: som výtvarník, nie hudobník, vo Fare mám na starosti vizuálnu stránku kapely - ilustrácie pre obal platne a booklet (Továreň na odpadky), fotografie kapely, plagáty a spoluúčasť na tvorbe klipu (COMA). V týchto dňoch sa snažím vyťažiť z uzavretej situácie čo najviac - pracujem na svojich projektoch, spracovávam staré skice, maľujem a venujem sa rodine. Hlavne ma už nezaujíma rozčuľovanie a špekulovanie nad koronou, poviem k tomu len toľko, že by každý mal urobiť to, čo vie, aby sa situácia zlepšila.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.
F: Tallis Keaton, chvíľočku s Ivanou Mer, potom s kopec alkoholikmi a tak vznikla FARA. Teraz ešte hrávam dark ambient / rhytmic noise - Standard Society, audiovizuálna vec. Fušujem aj do techna, electro industrialu a acidu, mám taký občasný zábavový projekt Gain Control, veľa som odohral s Niou Eireen.
M: v zásade všetka moja činnosť, ktorá je spojená s hudbou, je zatiaľ nejakým spôsobom prepojená s ferrorom: okrem spomínanej Fary a punkovej debilkapely Horkor-Ťažkor, kde hrám na bicie, máme spomínaný audiovizuálny projekt Standard Society (predtým Fontanela), kde mám na starosti live video koláž (VJ-ing) a občas hráme v košickej Tabačke ako selektors f/error & mirror - hlavne EBM, industrial, punk, gotik, depeš a spol.
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
F: Na gitare používam NUX metal core, nejaký lacný delay a Behringer GDI 21, takže total low cost. Na kombe mi moc nezáleží, ale mám rád Black Star. Čo sa týka elektroniky mám uzavreté dlhodobé partnerstvo s Yamahou RS 7000, používam teraz hlavne Novation BS2. Daw (peachy) užívam Bitwig Studio. Btw. na platni sme dužo využili Faemi M1, čo je úplný magic item pre post-punk a darkwave. Z tohoto setupu dostanete "fara" zvuk. A mixujem na analogu, A&H R16.
Ak chcete začať s elektronickou hudbou, doporučujem si zohnať nejaký lacný starý groovebox, napr. Yamahu rm1x, hlavne vyhodiť počítač von oknom.
M. ja mám zase takú radu, že keď chcete začať robiť hudbu, alebo kresiť, alebo čokoľvek, hlavne začnite. Aj keď ďalšie čumenie do kompu nie je cesta, uznávam. Radšej čumieť do kompótu. Apropo, kompót - máme s ferrorom taký recept, marhuľový kompót hojne reznutý borovičkou. Nemusí to dopadnúť pre každého účastníka kompotiády dobre...ale to tak so všetkým. Späť k téme: výbava - PC noťas, opensource VJ soft GLMixer, v grafickej tvorbe ceruza, tuš, akryl, photoshop, cintiq. Hlavne zrob sto.
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
F: Málo čo objektívne existuje, možno to, na čom sa zhodneme. Dosť ľudí sa zhoduje na tom, že Elán je umenie, mne ale reže skôr Thorwald. Ad manuál, tak ten samozrejme ako priaznivec techna totálne fakujem. Čiže manuálna zručnosť a umenie sú dve nesúvisiace veci. Umenie nie je remeslo. Nedávno povedal kamoš zaujímavú myšlenku, že hudba, ktorá ťa naozaj osloví, ťa vždy nasmeruje do vnútra, k sebe samému ... čiže pripomenie dačo, čaju, ako ťa v detstve šikanovali alebo tak. A vlastne to je asi klasická antická katarzia. Ešte mi napadá moja skúsenosť s "intuitívnou improvizáciou", konkrétne s uskupením Ohour, výborná vec zahrať si z nehudobníkmi! Pre mňa je počiatok hudby niekde pri ohni s bubnami a gitarou ... komu treba zručnosť, keď je pálenka? Folk a folklór bezpochyby umenie je, lebo umožňuje ľuďom zdieľať hlbšie vrstvy životnej skúsenosti. Koniec filozofickej vsuvky.
M: Umenie by asi malo byť autentické, nie nasilu prispôsobené trendom alebo nejakej “súčasnosti”. Autor nech sa vie potom pozrieť do zrkadla, že to nejako neoklamal, len aby niekoho potešil alebo sa zaradil. Remeslo treba vedieť, ale je to len nástroj, ako dosiahnuť (umelecký) cieľ. A prepytujem chujovina zostane chujovinou, aj keď ju vystavíš v galérii.
Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?
F: Sú témy, ktoré by nemali zasahovať do umenia!
M: Umenie vonkajší svet reflektuje, alebo ani nemusí, ale do toho nikto kecať, v zmysle zakazovať, prikazovať, by nemal.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?
F: Nemám rád pózerov, predajcov a uchylákov. Fuj, humus. Nič mi nehovoria ani úniky z reality, to už je jedno či k jednorožcom, dúham alebo do temného lesa. Mám rád black aj doom, ale nejaká praslovanská pseudomytológia, čo občas niekto na mňa vytiahne v krčme, to už môžem rovno začať veriť, že herečky v porne majú orgazmus. Rozprávky starej matere. Plus: na Lovensku takmer úplne chýba inteligentný stredný prúd. Ja keď vidím tých chudákov sa na Youtube nadrapovať, tak ma ide rozhodiť. Hovorím si, asi neuspeli na pracovných pohovoroch a pritlačila ich bieda. Ale na druhú stranis, máme mimoriadne kvalitnú rómsku scénu. K HH sa nebudem radšej ani vyjadrovať.
M: u mňa sympatie a hlásenie sa k fašizmu, komunizmu a inym izmom, ktore hlásajú nenávisť. Stopka je pre mna satanizmus. Nemám rád umelinu, trendovosť, konzumnosť a plastovosť.
Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?
F: Zo vzduchu. Som vnútorne vyhecovaný.
M: Vždy dajak príde. Kombináciou, že sa necháš vecmi nadchnúť, nasrať, rozveseliť a zosmutniť a mohol by som takto pokračovať a vyšperkovávať klišovitosť tejto odpovede.
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
Fú ani neviem, je to tak skurvene ťažké niečo vybrať.
M: Čo sa týka Fary, tak asi skladba Tak ťažké. Tá sa fakt vydarila aj po textovej stránke, je tam to, čo vystihuje Faru. Za Standard Society / Fontanela ma vždy dostane Blind are marching with tremendous power, je to začiatok dynamickej časti koncertu, proste shit’s getting real v rámci naratívu nášho setu.
Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?
F: Za najsilnejšie považujem texty, ktoré sme radšej do skladieb vôbec nedali.
M: COMA: Tak čo, toto ste chceli? Tak čo sa teraz čudujete?
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?
F: Začnem z druhou otázkou: Aká je realita? Tak to si teraz normálne človek nemôže byť istý! A moje ambície v začiatkoch boli mám pocit menšie, než moje fantázie. Nedávno som si uvedomil, že mám vlastne rád dosť divnú hudbu. Venoval som tomu myslím maximum s minimálnym efektom. V hudbe vidím veľký zmysel, lebo kultivuje alkoholizmus.
M: keďže ja som ešte len nedávno začal, ambície sú posunúť hlavne Standard society do kvalitatívne vyššej roviny a rozšíriť možnosti živej prezentácie. Uvidíme. Čo sa týka Fary, myslím, že som to podporil, ako som vedel a dúfam, že to fans aj nás pozitívne ovplyvnilo, že dostali ochutnávku sveta Fary aj vo vizuálnej rovine. Možno to pomohlo trochu viac priblížiť, o čom Fara je, odkiaľ sme prišli, že sme vyrástli (nehovorím, že nejak traumaticky, skôr ako pozorovatelia) obklopení okrem iného sídliskami, opustenými staveniskami, teplovodnými rúrami, komínmi, chlastom a tupotou. A z toho vyplýva snaha to nejako vyjadriť a odtlačiť to od seba, alebo vytlačiť sa nad hladinu tohoto Jazera plného odpadkov.
Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?
F: Hmm .... za Standard Society / Fontanela určite koncert na Mikro Hradbách Samoty tento rok, za Faru je to zopár vydarených koncertov a skúšok napr. Strahov 007, koncert v Rybniku, posledný koncert z Tabačky zavesím niekde na jůťůb.
M: Čo sa hudby týka, tak minikoncert Fontanely v pivnici Tabačky v stave miernej intoxikácie pálenkou, kde po nás mali nasledovať austrálski industriálnici Kollaps. Ich koncert sa však z technických dôvodov nekonal. Celé to bolo veľmi intenzívne, s veľmi surovým zvukom. Asi najlepší koncert, aj keď samozrejme objektívne sa môže javiť opačne. Celý večer sa niesol aj v znamení istej pozitívnej osobnej správy, ale ostatok večera spel ku kolapsu. Zvláštna atmosféra.
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
F: Uff ... myslím, že raz alebo dva krát som bol triezvy na skúške.
M: Škandál! Na rebríčku dekadencie sme myslím tak primerane. Nič extrémne zaujímavé. Aspoň si nepamätám. (aha!)
Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
F: Chceme nakopnúť Standard Society. A potom snáď ešte čosi, to bude prekvapenie aj pre mňa.
M: Standard Society určite nakopneme, pripravujeme v podstate prvý release, snáď sa potom nezobudíme a ruka v šerbli.
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?
F: Jasné, bežne mávam "pocit subkultúrnej bundy". Cítim sa súčasťou zopár ľudí, ktorých zaujíma industrial a širšieho punkového a techno davu. Z tohto regiónu by som vyzdvihol hlavne tím Sanctuary.cz a festival Hradby Samoty, čo je pre mňa top akcia roka.
M: neviem, či toto sa dá nazvať scéna, skôr scénička, ale zase verím, že ju trošku ešte rozvírime a pridáme nový vietor a všetky tieto dúfania, ktoré momentálne sedia doma v kúte a čakajú na moment, keď sa bude dať hrať.
Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?
F: Podľa mňa sa formovala dosť na piču! Sorry, ne, robím si srandu, formovala sa výborne - stačí sa poobzerať kde momentálne sme.
M: Košice boli v 90kach, ako by som to povedal, viac strednoprúdové, alebo poviem viac rockové a metalové, na rozdiel od takého Prešova napríklad, kde vznikli veci ako elektorindustriál Terminal State a subkultúra mala povedomie o týchto industriálno-gotických záležitostiach. Na druhej strane, priaznivci ďalšich levelov hudby alebo nehudby sa viacmenej poznali (tak sme sa spoznali s f/errorom pred 20 rokmi) a tvoria dnes akúsi rodinu, ktorá sa stretáva na akciách typu Kassau Industrial Gathering. Sú to skvelé akcie, kde sa ukázalo kopec aj mladších ľudí z iných subkultúr a v podstate vždy sme sa stretli s otvorenosťou novej hudbe a podporou.
V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?
F: Kapely mali predovšetkým výhodu, že žili v dobe keď sa viac chodilo na koncerty a nežilo sa na internete a s xichtom pričapeným na display. Výhoda dnešnej doby? Sci-fi apokalyptické témy a absurdné divadlo sa stávajú viac a viac skutočnosťou. Kto má rád tieto témy, tak sa doslova zhmotňujú pred očami! To je naša momentálna veľká výhoda, na tom môžme stavať. Pije sa, predpokladám, stále rovnako - donemoty.
Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?
F: Dnes: Pandorama, Hydrauliter, Tábor Radosti, Terminal State / Opposer Divine, Ivana Mer, I love 69 popgejú, Shalov, Moski, Samčo brat dážďoviek, Čavalenky, Čistá ryža (opäť hraje), Thorwald, Susana Jara a nejaký nový black metal furt.
V minulosti: Sui Vesan, Do Shaska!, GNU, OTK, Lvmen, Zuby Nehty, Kurtizány s 25 avenue, Davová Psychóza, veľa veľa punku. Hudba CS demoscény: Peon, Mist, broncs, movsd …
M: Terminal State, Opposer Divine, objavujem Last Influence of Brain, treba spomenúť Dead Janitor, alebo analógové soundscapy Amitabha Seven. Z gitaroviek košickí St. Black a Južná 3D. Keďže som primárne výtvarník, aplikujem ešte otázky na výtvarno: sledujem Kati Decsi, maliara Karola Petreša, Luciu Tallovú, ilustrátorov Mikiho Podprockého a Petra Baláža, Michalovčana Marcela Radeckého, ktorý pripravuje jeden šílený komiksový projekt a ďalších, ktorých som v tomto momente pozabúdal.
Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?
F: Spája ich umenie, sex, alkohol a drogy a rozdeľujú ich predsudky, politici, vstupné a blbé kecy.
Čo ťa na domácej scéne serie?
F: Tie blbé kecy hlavne. No, poznáte Slovensko, nie? Škoda reči.
M: Málo odvahy, hravosti a invencie.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?
F: Najviac, to sa nedá povedať. Určite GNU: Srdce v kusech zvuku, vôbec čo robili Silver Rocket. Ďaľej partička Ars Morta Universum a ich Prague Industrial Festival. Videoklip, a to je úplný unikát, Zama od košickej kapely Kurkus. Z techna mám rád napr. poľský Wieloryb. Cover neviem.
M: Urbanfailure, artwork Čad, video nepamätám.
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
F: Za industrial vyberám "Skinny Puppy: Last Rights", za dark ambient "Raison 'd' Etre: Emtpy hollow unfolds" a za gothic punk "Sex Gang Children: Medea". Ako bonus uvádzam "Boobs of doom", "Kiew" a (ale to už má svoje meno) "Lingua Ignota". Jéj a straré veci - dajte šancu skapele Christian Death, napr. album Scriptures. Kto má rád novú vlnu, checkujte napr. "Modern English: After the snow". Film napr. "Nausicaä z větrného údolí", hra Overload, teto neviem a pivo čapované.
M: Hudba Agnes Obel: Aventine, lebo je to úplný opak toho, čo počúvam bežne, inak Skinny Puppy: Too Dark Park zase teraz, horúčkovité treštivé album so skrytou krásou, Depeche Mode: Violator + všetko od nich, Nick Cave, Dead Can Dance konečne objavujem, Youth Code, NIN, Laibach, Cure, Nitzer ebb, Pearl Jam a všetky tieto klasiky furt
Kniha: hocičo od Halíka, veci od Absyntu, napríklad Svetlanu Alexejevič alebo Impérium od Kapucinského.
Film: Alien, Dr. Strangelove a milión dalších,
Seriál True Detective S1, Mindhunters, Haunting of Hill House
hra: séria Metro 2033, sľubné je Grayzone, Quake I - forever
kerky Excellentinktatoo aka Martin Jankura v Košiciach,
pivo čapovaná Plzeň alebo Budvárek, ipy nemusím, hlava vybuchuje druhý deň.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?
F: Jednoznačne Hradby Samoty! A samozrejme Kaschau Industrial Gathering v Košiciach, hehe. Daľej veľmi blízko je jeden výborný festival Fekete Záj (maďarsky: čierny hluk). A najlepšia akcia je Skapal pes fest v Trebišove, ktorý aj tento rok nevieme, či bude.
Vinyl alebo CD ?
F: Pás.
M: Vinyl = artefakt, CD = produkt
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
F: Hydrauliter. KIFOTH. Pandorama. Tábor Radosti. Last influence of brain. Moski. Thorwald.
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
F: Ten kto vie, ten vie, čo v neho.
M: “Vždy buď o niečo láskavejší, ako je potrebné” J. M. Barrie - toto teraz veľmi treba.
PS: Počuli ste album "Voodoo-U" od "Lords of Acid"? To je totálna pecka!
Ďyki za možnosť sa písomne vyjadriť a prajem veľa šťastia!
Kurva jež!
========================================
Linky:
http://fara.kinderzimmer.sk/
https://fara-industrial.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UCewZozEOtqPIHkfpnk8ALNw
http://standardsociety.land/
No comments:
Post a Comment