#121 Lord Belial Reviews: Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024)

  Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024) by Lord Belial     „Sluníčko už dávno vstalo, mně však stále nedá spát, Všechno to, co už se stalo...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, May 6, 2021

#82 Kragrowargkomn. Doom/Noise. Odpovedá Kragrowargkomn (basa, synth).



Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Kragrowargkomn, zaujíma ma asi to čo každého - kedy bude možné si živú hudbu vypočuť inde, než v kostole.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Vždy to bola basová gitara - ohľadom klasických kapiel (gitara, basa, bicie), v ktorých aktívne hrám, prípadne hral som, sa zatiaľ nič nededostalo ďalej, než pár metrov za steny skúšobne - ak nepočítam kapelu Digestor, ešte zo stredoškolských čias, tam sme mali dva koncerty, ale bolo to veľmi nedozreté.

Ak mám počítať za "Projekty" experimentálne kolaborácie, či už ako Kragrowargkomn, alebo pod starším pseudonymom "G#", mihli sa tu názvy ako "Rázsochy", "g#Drén", "Basseng#er", "Matra (teda  g# a 900 piesek)". Ďalej som mal niekoľko ďalších spoluprác, v pamäti mi utkveli tie s Urbanfailure, Murmer, ONNN, Untitled Sea, The Last King of Poland, či bubeníkom Beton-u El Muflonom


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Moja šesťstrunová basa je dlhé roky môj primárny nástroj a väčšinu koncertov som odohral iba s ňou, looprom a lampovými hlavami. Zaujala ma možnosť hrať basovú linku a zároveň vytvárať na tenkých strunách harmónie, či v mojom prípade skôr dizoancie.

V skladbách ako Ruch, Hmyzy, či 'Nedostatok Smrti' možno počuť i baritónovú gitaru.
Klasická elektrická, či akustická gitara sa v mojej tvorbe zatiaľ neobjavila.

Aby som nezabudol - ambientné plochy tvorím skrz Korg Minilogue a rád nahradím basovú gitaru aj synthesizerom Volca Bass.

Z hláv momentálne používam SUNN o))) 300T s dvoma ampeg bedňami, bez akéhokoľvek prídavného distortion pedálu. Druhá kráska je Vox Night Train NT50. Ano, je to bluesová hlava, ale vie rezať ako motorová píla, keď sa pred ňu šupne fuzz.

Efektov nepoužívam príliž mnoho - jeden už spomenutý fuzz a reverb/delay.

Mám ešte Chorus/Flanger a Bass Synth, tie však používam zriedka. Väčšina pedálov čo možno nájsť na mojich dvoch pedalboardoch sú však rôzdne switche.
 


 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Pre mňa musí mať umenie v prvom rade atmosféru. Či už sa jedná o hudbu, film, vizuálne umenie, alebo knihu.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Je to subjektívny pohľad. Každý má tu svoju osobnú hranicu tolerancie. Takých, čo zavádzali merítko, "čo umením je a čo umením nie je" tu už bolo, a ako vieme, nikdy to nedopadlo zrovna najlepšie...

Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Umelecké dielo dokážem oceniť a akceptovať bez ohľadu na to, čo za bytosť stála za jeho zrodom.
Ale určie by sa nejaká ta hranica našla... asi sochu z telesných pozostatkov mojej rodiny zavraždenej v ukrutných mukách počas tvorby tohoto "diela" by som veruže obdivovať nevedel...


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Paradoxne počas najväčšieho kludu a ticha.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Titulný track "TMA" z rovnomenného albumu, skladbu som tvoril a odlaďoval niekoľko rokov, než dosiahla podobu na albume. Doteraz jej nemám čo vytknúť, i keď na každej skúške je tak či tak kúsok pozmením a nikdy preto žiadny môj koncert nebude znieť rovnako.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Kedže som inštrumentalista, túto otázku bude lepšie preskočiť


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Na moment, kedy som s hudbou ako takou začal je ťažké si spomenúť. Za zmienku stojí moment, keď som objavil, že pokrútením napájacím káblom na mojom detskom casiu zvuk nadobudne hrubozrnné disharmonické skreslenie. Ten zvuk ma už vtedy fascinoval, rovnako ako tvorba Collegium Musicum, čo bola najexperimentálnejšia hudba, akú mali rodičia na vinyle. Neskôr som začaal nahrávať hlukové experimenty na diktafón - keďže som ho stále kradol tatkovi, kúpil mi môj vlastný - bol to najlepší darček.
To som ani netušil, že niečo ako "NOISE" ako "hudobný" žáner existuje, začiatok 90rokov, internet bol iba na vysokých školách a ja som bol na prvom stupni ZŠ... Ambície tam asi vtedy moc neboli. Ale keď som nahrával pásky a kopírovali sa medzi spolužiakmi, prial som si aby sa dostali čo najďalej do sveta.
Realita dnes... som rád, keď moju tvorbu ocení ktokoľvek kdekoľvek.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Že som sa donútil dokončiť album a dal som mojim improvizáciam nejakú finálnu formu.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Moja hlasitosť bola častokrát tak dekadentná, že padala omietka zo stropu klubu.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Pre istotu nič neplánujem.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Som doma na scéne, ktorá spája žánre s tajomnou atmosférou...


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Keď som začal chodiť na koncerty, bol to všetko metal. Potom prišlo techno, industrial, ebm, breakcore, digital hardcore, noise....

Chodili sme do Účka, do Duny, do Trnavy do Art Klubu. Mali sme kapelu, ja som tvoril hardcore techno tracky na PC, do toho som nahral basu z linky cez fuzz zo zoom multiefektu a znelo to veľmi hrubozrnne a špinavo. Nezabudnuteľný bol pre mňa festival RESISTANCE v roku 2004, kde vystúpili popri Ambassador 21, či Flint Glassovi projekty z Urbsounds. Nejak som v tom čase ani len nerozmýšlal že by mi niekedy vydali album.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Nebol internet a ľudia sa nevedeli dostať k hudbe tak ľahko.
Preto čokolvek iné bolo viac cenené. Či je to výhoda je otázne.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

V minulosti som išiel na akýkoľvek metal čo hral v dome kultúry na našom sídlisku, už som vyberavejší.

Z domácich interpretov - Sitra Achra, Brada, Vrakuňa, Phragments, Untitled Sea, Urbanfailure, Dead Janitor, Mobius, Foul Light, Porenut... určite je ich omnoho viac.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Atmosféra


Čo ťa na domácej scéne serie?

Kokotiny.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Klipy nejak nesledujem, vizuál jednoznačne Brada - Neila


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo. 

Tetovanie nemám, pivo - Wywar, hra - Doom, seriál - Teta, kniha - Duna. Prečo ? Subjektívne.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Záleží podla nálady.


Vinyl alebo CD ?

Dlho som kupoval originál CD nosiče ako úctu k umelcom, ale i akúsi formu zberateľského artefaktu. Momentálne riešim najviac bandcamp.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Robko Kazík.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

“A world without string is chaos.”

=====================================================

Linky:

https://kragrowargkomn.bandcamp.com/

https://soundcloud.com/kragrowargkomn

https://www.facebook.com/kragrowargkomn/

 

No comments:

Post a Comment