#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, May 20, 2021

#85 Antisocial Skills. HC/Punk. Odpovedajú Matej, Michal a Julo.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Matej: Čau, ja som Matej, v ANTISOCIAL SKILLS hrám na gitare a spievam. Pracujem ako retušér a v posledných dňoch sa asi ako každý snažím nezblázniť a využiť čas bez koncertnov na niečo príjemné, tak keď nepracujem, čítam veľa komiksov a urobil som si v garáži malú dielňu, kde sa bavím s drevom. Napríklad som si postavil novú gitarovú bedňu.

Michal: Ahoj, som Mišo, hrám na basu a trochu spievam. V poslednej dobe sa snažím prežiť a neprepadnúť do depresie.

Julo: Serus. Som Julo, hrám v ASS na bicie, jazdím na skejte, zbieram vinyly a makám vo fabrike. V týchto dňoch ma najviac zaujíma, ako sa dať čím skôr zaočkovať.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.


Matej: TIME OF MY LIFE (gitara) a RÚBANISKO (gitara)

Michal: Alpha Hellix, Poopičný Stav, Pastieri Stromov, Antisocial Skills. Furt basa.

Julo: Škoda reči - bicie, Ilúzia - bicie, Rotten ass - "spev", Rúbanisko - bicie, Antisocial skills - bicie


 


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

 
Matej: Tak pôjdem postupne:

Gitary: Epiphone crestwood custom 2020 - minihubuckre (moja prvá gitara s pákou :) na ďalšej nahrávke to určite bude počuť), Gibson SG special faded 2005 - humbuckre (moja najvernejšia a najpoužívanejšia dvakrát zlomená), Yamaha revstar 502 - P90 a ešte Epiphone Les Paul custom 1994.

Pedalboard: Ladička TC Poly tune > Treble Booster (lacný Kit ktorý som doma poskladal, kópia Rangemasteru) > Chorus (opäť domáca výroba) > EHX Soul Food Overdrive > EHX Crayon (používaný ako boost a EQ) > Joyo Quatro Deley > nejaký doma vyrobený fuzz/ring mod keď potrebujem hluk.

Aparát: Hiwatt T40h > Montage 2x12 s V30

Neviem či je niečim zaujímavá ale plánujem si s pomocou vyšie spomenutej bedne a ešte nejakej hlavy urobiť stereo rig tak to by môhlo byť zaujímavé.

Michal: Mám dve basy: Fender Precision Mike Dirnt signature a Squier Precision 70’ vibe. Na pedalboarde mám klasicky ladičku, potom nasleduje Darkglass Microtubes B3K overdrive, ten ide do kópie Darkglass Vintage Microtubes, ktorú mi vyrobil Maťo. Za tým nasleduje kópia Zvex Fuzz Factory, tak isto made by Maťo. A na záver je tam ešte starý flanger od Boss. Hlavu mám Orange Terror Bass 500W a bedňu Traynor TC810 1600W.

Julo:

Bicie:

Mapex Black panther - Black widow (severoamerický javor)

22x20 - kopák

13x10 - prechod

18x16 - kotol

Rytmičáky:

Mapex Black panther - Warbird 12x5,5 (orech)

Mapex Black panther - Panther 14x5 (bezošvá oceľ)

Činely:

Paiste Twenty (B20)

8 - splash

14 - hihat

18 - china

20 - crash

22 - ride

Bicie sú neštandardné (custom) rozmery, takže dosť pravdepodobne sú v tejto zostave v Československu možno jediné.

Činely sa od 2012 nevyrábajú. Ak čosi praskne, je pomerne prekérna záležitosť zohnať náhradné v dobrom stave.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Matej: Asi subjektívne. To je asi pre každého iné, podľa toho, či to v ňom vyvoláva nejaké emócie. Pre niekoho to môže byť hyperrealistická kresba a polhodinové sólo a pre niekoho zas abstraktný obraz a ambient.

Michal: Subjektívne. Ten moment určuje divák/poslucháč.

Julo: Subjektívne sevšímvšudy. Buď sa ti niečo páči, alebo nie. Nezáleží, ako kto ovláda nástroj, ale ako kapela vyznie v celku. Napríklad Dream Theater je pre mňa nepočúvateľná pičovina a hrajú tam pomaly hudobní géniovia. Na druhej strane, je kopa kapiel, čo ledva omielajú 3 krivé akordy, nevedia spievať, problém udržať rytmus a ako celok je to totálna bomba.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Matej: Nie.

Michal: Určite nie.

Julo: Žiadne hranice!!!


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Matej: To zistím vždy, až sa ku nej dostanem. Nemám rád pravidlá a poučky, čo je ok, čo už nie. To si musí zhodnotiť každý sám zo svojim rozumom a svedomím.

Michal: Neviem či mám takú hranicu.

Julo: Tu je veľký rozdiel, či sa bavíme o tvorbe interpréta, alebo o jeho názoroch. Ak ma nejaký kretén, kolektív kreténov alebo kretén v spolku nekreténov baví z umeleckého hľadiska, neznamená to, že akceptujem aj jeho názory. Dokážem vo veľkej miere tieto dve veci odlišovať.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Matej: Textovo väčšinou v mojom momentálnom psychickom stave, sem tam v nejakých svetových udalostiach, čo má práve zaujmú alebo neserú. Hudobne je to od Beatles po Disclose.

Michal: V posledných rokoch ma inšpirujú hlavne moji spoluhráči a starý dobrý rozpad civilizácie.

Julo: Všade. Všetko čo vidím, všetko čo počúvam, všetko, čo zažívam.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Matej: To je vždy to najnovšie, na čom práve pracujeme a ešte to nie je nahraté.

Michal: Jak vraví Maťo

Julo: "Are You Strong Enough", lebo sú tam včelíny a blastbeaty a podľa mňa najviac vystihuje "kompromis" našich predstav o hudobnom smere kapely.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Matej: Neviem, či je najsilnejší pre niekoho okrem mňa osobne ale pre mňa je to asi song Ahh Fuck! z našeho prvého sedempalca. Je to síce primitívny text, žiadna veľká poézia ale je to jeden prvých textov čo som kedy napísal a je o pre mňa veľmi osobnej téma života s psychickou poruchou.

úryvok:

“Every fucking smalltalk, every fucking day

Every interaction feels like pain to me”




 

Michal: Mám ich rád všetky. Klišé ja viem.

Julo: Rovno sa priznám, že niektore naše texty som snáď ani nečítal. Viem, aké texty chalani +-píšu, to mi stačí ku šťastiu.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Matej: Začínal som aj stále som v punku, takže tu moc ambície nemajú význam.

Michal: Moje ambície v začiatkoch boli minimálne a v realite prekonali všetky očakávania.

Julo: Hrať pred ľuďmi. Realita je momentálne poznačená korona krízou, ale snáď čoskoro zas na pódiach, pivniciach, garážach.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?


Matej: Že ma zobrali do Rúbaniska.

Michal: Antisocial Skills. A že ma zobrali do kapely o ktorej ešte nechcem hovoriť ,)

Julo: Je jedno s akou kapelou, najsilenjší moment pre mňa je vždy, keď fyzicky prvykrát držím svoju novú nahrávku v ruke. Alebo vidieť úplne cudzích ľudi niekde random na ulici v tričku tvojej kapely je tiež fajn.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Matej: Ja nepijem, takze s tou dekadenciou to u mňa není moc zaujímavé. Zaujímavá príhoda sa stala na turné v Chorvátskom meste Varaždin. Spali sme u týpka (teda asi skôr u jeho mami), ktorý vyzeral jak Lemmyho syn a mal na šiltovke južanskú vlajku. Jeho kamoš organizátor videl, že sme tak trochu zmätení a povedal nám “nebojte on je najväčší komunista v meste”, Ok? Tak to je asi lepšie? Neviem? Ale aj tak sme nemali na výber, sme už 8 dní v dodávke a sme unavení. Tak ideme ku Lemmyho južansko - komunistickému stratenému synovi ale najskôr musíme zastaviť na pumpe, myslel som, že chce len nakúpiť nejaký chlast a ideme ďalej. Ale na pumpe sa začína zbiehať celá parta z koncertu, asi to tu tak chodí, tak sa sedí a popíja pivo na pumpe, ja ako unavený vodič niesom moc nadšený, ale tak čo už. Po nejakej dobe sa konečne presúvame na miesto, prídem do jeho izby a prvé, čo má víta je ďalšia, tentokrát veľká južanská vlajka na stene a vedla nej obraz, kde je on namaľovaný ako Ježiš s veľkou červenou hviezdou v pozadí. Sadnem si ku stolu, na ktorom je popolník, nejaká pálenka a Marxov Kapitál, to už sa nad ničím nezamýšľam a chcem si ľahnúť a spať. To ale nebude tak jednoduché, samozrejme sa ide chlastať, tak kecáme počúvame muziku. Je to veľmi milý človek a pustá nám všelijaké outlaw country, má dobrý vkus, sú to fakt dobre veci. Potom už sa snažím spať a Dáša (Fon fľaša) a Michal sním pokračujú ďalej, až sa zobudím na to, ako na mňa Lemmyho syn padol bezvládny a pošťatý. Michal vraví že, sa postavil, hodil do seba všetko, čo ešte bolo vo fľaši pálenky a padol. Tak sa ho snažíme nejak uložiť a začína nás chytať paranoja, že je asi mŕtvy, ale po chvíľke stresu zisťujeme, že teda žije a idem spať. Ráno vstaneme, Dano zistí, že mu pošťal ponožky a rýchlo sa balíme a podáme. Lemmyho syn je živ
ý a spoločne s jeho mamkou sa s nami lúči a vraví, že musí ísť do roboty vyrábať sviečky. Určite na naňho nikdy nezabudneme.

Michal: Na rebríčkoch dekadencie som sa dostal vysoko. Ale väčšinou sú to alebo nezverejniteľné, alebo v podstate nudné blbosti. Ale povedal by som, že v tomto je AS veľmi slušná/nudná kapela:D.

Julo: Ak nevadí, požičiam si zo života Rúbaniska. Tam to bolo veru pestrejšie. Od koncertov, ktoré si niektorí členovia kapely nepamätáme, že sme vôbec hrali, cez vykradnutý aparát, zabudnutý merč na ulici, neustále doťahovačky s Kešom až po vrchol: rozpad kapely priamo počas hrania na festivale...


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Matej: Ďalej tvoriť a snáď aj hrať naživo až to pôjde.

Michal: Budúcnosť ? Nepreháňaj.

Julo: Stále čakám, že raz založím skatepunkovú kapelu z ľudí, ktorí ozaj jazdia na skejte. Veľmi nereálna záležitsoť... S ASS pomaly pracujeme na nových veciach, z ktorých bude už snáď konečne samostatná veľká doska. A ešte pár polotajných záležitostí, ktoré snáď vyjdu na svetlo sveta po rozvolnení reštrikcií.


 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Matej: Neviem, asi áno, HC/punkevej.

Michal: Celý život mám problém sa cítiť súčasťou niečoho. Ale ak to niečo je, tak je to HC/Punk. Jak domáci, tak svetový.

Julo: Ak by sme sa mali baviť o nejakej všeobecnej UG pankhardcorometalovej ČSR scéne, tak asi hej. Asi sa cítim byť nejakou nepodstatnou súčasťou. Keď potrebujeme spraviť koncert, prespať, pomôcť s barsčím, napíšem mail, zdvihnem telefón a zachvíľu je všetko vybavené. Takže nejaké podhubie tu funguje podľa mňa.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?


Matej: 1990's neviem, nebol som tam (o tom možno vie viac Michal). Ja som sa zapojil niekedy po roku 2000, tie roky boli pre mňa samozrejme dôležité, plné nadšenia a ideálov ale nemyslím si, že boli nejaké lepšie ako teraz, je to skôr tým, že som bol vtedy vo veku, kedy to najviac vnímaš. Teraz mi práve príde scéna lepšia v tom, že už sa ľudia toľko nerozdeľujú podľa sub-sub-žánrov. Príde mi, že taraz sa už ľudia v kapelách tak netrapia s tým, že do akej škatuľky by mali patriť, je to podľa mňa oveľa kreatívnejšie prostredie pre muziku.

Michal: 90’ odhliadnuc od spomienkového optimizmu neboli nič moc. Teda možno boli vo väčších mestách. Ale ja som z malého mesta zo severného Slovenska. Takže žiadna scéna, minimum koncertov, fašisti a kadejakí hrubokrkí dementi na dennom poriadku, drogy, alkohol a násilie. Po roku 2000 sa to začalo zlepšovať ale to už som sa odsťahoval zo SK.

Julo: Ťažko povedať. Pre mňa osobne bol dôležitý rok 2003, kedy som začal chodiť na koncerty. Myslím, že nejaký markantný rozdiel medzi dekádami nie je. Asi to bolo kedysi ostrejšie s náckami a drogami.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Matej: Nemyslím si, že kapely v 90’s mali nejakú výhodu. Dnes je výhod kopa, to musí byt každému jasne, napr. internet, lacnejšie nástroje sú kvalitnejšie ako kedysi, lacnejšie nahrávanie...

Michal: Dnes je to podstatne lepšie vo všetkých ohľadoch.

Julo: Z môjho pohľadu mali vtedajšie kapely jedinú výhodu a to bol všeobecný hlad po koncertoch. Dnes je všetko dostupnejšie. Aparáty, miesta na koncert, nahrať ablum si dokážeš sám a pomerne kvalitne aj na skúšobni, vycestovať s kapelou do zahraničia.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Matej: Z tých starších Davová Psychóza, Nonconformist, Flame Still Burns, Jednota... a tie dnešné asi The Wilderness, Mental Tension, Prach, Ahoj a naposledy ma celkom zaujalo Nazi Tampons

Michal: Davová psychóza, Kritická Situace, Mentally Parasites, Nonconformist. Zo súčasnosti Kalimero, Fvck Kvlt, Bibione, Kurvy Češi...

Julo: Kedysi som počúval hlavne metal, pank a ich odnože a dnes som otvorený takmer všetkému, čo nie je úplna pičovina. Samozrejme najväčši kus koláča stále patrí hardkorpankmetalu. Taký Nonconfomist, Kritickú situaci a Davovku som počúval vtedy, počúvam dnes a viem, že budem počúvať aj o x rokov. Zo súčasných kapiel by som vypichol Sněť, Vole, Tomáš Palucha, Rouilleux, Zmyrna, Malokarpatan, Shallov, Fokular, Tábor, Brünner Todesmarsch a milión ďalších, na ktorých si teraz nespomeniem.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Matej: Kreativita / všetko ostatné.

Michal: To môže byť úplne čokoľvek.

Julo: Spája ich láska k hudbe a rozdeľujú žánrové mantinely.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Matej: Citové vydieranie formou dobrovoľného vstupného. Boha však mi povedz koľko chceš a ja ti dám :D

Michal: Honenie si do kríža ma serie. Potom ma serie, keď sa do panku serú kadejaké metalové mačičky a ich pravidlá. Našlo by sa toho, ale nasrať.

Julo: Bolo by toho viac, ale spomeniem aspoň jednu. Serie ma, že do hry vstúpilo rezanie vinylov. Vydávajú sa rôzne limitované edície v nezmyselne malých nákladoch. Keď si chceš kúpiť dosku obľúbeného interpréta, aby si si nastavil budík na začiatok predaja, nech sa ti újde. A ešte nulová sebereflexia "Metalosaurusa" a ľudí, ktorí si k nemu chodia pre reklamu zadarmo.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?


Matej: Zvuk: Vole - Dej bůh pěstí (Golden Hive Studio)

Artwork: Fokular - Narrative (aj keď hudobne nič pre mňa ale obal je krása)

Videoklip: Tak tých tu moc není ale asi The Wildernesse - Čo stým hnevom.

Michal: Čo sa týka zvuku, čokoľvek z Golden Hive Studios. A ešte od tandemu Blum/Šaman. Artwork ani klip mi žiadny nenapadá.

Julo: Zvuk cudzích kapiel neriešim. Kľudne to môže byť nahraté v pivnici na mikrofón z pevnej linky. Hlavne, nech to dáva dokopy zmysel. Ale naposledy, keď som riešil niekoho zvuk, tak Vole - Dej Bůh Pěstí (Golden Hive Studio). Dokázali zachytiť svoju koncertnú živelnosť na nahrávke a to sa nedeje často.

Artwork... Bavia ma vydavateľstvá, ktoré sa so svojimi vydaniami vyhrajú. Napr. Beyond Eyes Productions, Analog Freaks Records, High Forehead press/

Déé X Géé robia krásne veci.

Julo: Klipy jednoznačne od kokotov z Trenčína <3 Fyasco a Mentalko.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Matej: Album: Drug Church - Cheer, najlepšie texty na svete.

Kniha: Nečítam knihy, som dyslektik, ale môžem doporučiť komiks Undiscovered Country, veľmi dobré sci-fi o americkom sne.

Filmy / seriály mám najradšej komiksové, takže nič pre intelektuálov. Odporúčam The Boys.

Nepijem a pivo mi aj tak nechutí.

Michal:

Album: The War Goes On - Assisted Armageddon.

Kniha, film, seriál mi vôbec nenapadá.

Počítačové hry nehrám a žiadna moja kérka nevznikla v štúdiu.

Na pivo sa pýtaj Jula.

Julo:

Najviac momentálne počúvam:

Wobbler ‎– From Silence To Somewhere

Electric Chair ‎– Performative Justice

Ulver ‎– Flowers Of Evil

Alkaline Trio ‎– Crimson

Knihy nečítam.

Filmy, čo treba vidieť:

Wołyń

Jagten(a veľa ďalších filmov, kde hrá Mads Mikkelsen)

Cafarnaúm

The Lighthouse

Seriály:

The End of the F***ing World

Waco

Olive Kitteridge

Atlanta

Počítačové hry som si musel zakázať, lebo som bol závislák na Diablo II.

Všetky tetovania mám z Wolf Townu.
 

Pivo: Z českých pivovarov by som vypichol:

Zichovec

Sibeeria

Falkon

Matuška

Asi fakt najlepšie, čo mi chutilo bola neipa Sabro od Zichovca. A smrť europivám!

Dôvod, prečo som tu zmienil vyššie uvedené veci, je ten, že všetky sú popiči, takže určite nespravíš chybu, keď si to vypočuješ, pozrieš alebo ochutnáš.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Matej: Ja moc festivaly, pokiaľ na nich nehrám, nemusím ale mám rad klasiku Ffud, Fluff a No Fest.

Michal: Najlepšie sú tie akcie, kam nás zavolajú hrať.

Julo: Z domácich jednoznačne Ffud Fest, NO Fest a Fluff Fest. Zo zahraničných K-Town Fest. Ffud fest je veľká rodinná veselica. Stretneš tam všetkých, ktorých si celý rok nevidel. Kapely sú druhoradé. Bolestivé, ale nádherné. NO Fest je zimná verzia Ffudu a Fluff mi príde z väčších festivalov najuvedomelejší. Super žrádlo, kapely, kámoši... K-Town preto, lebo milujem Kodaň. Hrá sa na squate. Vždy sú tam fasa kapely, atmosféra, organizácia, bike wars, punx piknic... Velice odporúčam.


Vinyl alebo CD ?

Matej: Vinyl.

Michal: Vinyl.

Julo: Vinyl!


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Matej: Pipo / Radko z Ffud týmu

Michal: Dano Jakeš(Koroze), Marek Marchin(7MS)

Julo: Už si tu mal skoro všetkých... Ale Chabo z Prachu by mohol priniesť zaujímave odpovede.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Matej: No friends! No crew! Fuck you! - Surf nazis must die

Michal: Nemám.

Julo: "No jebem jáá tvojho boha!" L. Meliško.

===============================================

Linky:

https://antisocialskills.bandcamp.com/

No comments:

Post a Comment