#247 Sekeromlat / Black Metal / J. / 4-11-2024

  1. Čierna alchýmia v Krkavčine je názov vášho nového albumu, ktorý vyšiel po dvoch rokoch - ako album vznikal, čím bol inšpirovaný hudobne...

Najčítanejšie za 7 dní

Tuesday, December 14, 2021

#126 Thalarion. Death/Doom metal z Topoľčian. Odpovedá Juraj (spev).

 


Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Ahoj. Volám sa Juraj Grežďo, spievam v kapele Thalarion. Čo ma zaujíma v týchto dňoch? Ja neviem, asi nič zvláštne, chodím do roboty a z roboty, nemám na iné čas.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Koncom 80-tych rokov som začínal v kapele Katastrofa. V 1991 som prešiel do Nailed Nazarene a od 1994 pôsobím v Thalarion. Všade ako spevák, v Thalarion som navyše hral na klávesy. Tento rok som hosťoval v jednej skladbe nového MCD Constans Compromissum, tiež som im urobil nejaké texty. Teraz rozbiehame thrash/death projekt Ghosts Of Nav.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Nikdy som nemal žiadnu vlastnú výbavu. Používal som mikrofón Shure, ktorý mali chalani na skúšobni.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Každý vidí umenie po svojom. Niekto vidí umenie, napríklad v totálnej nekonkrétnej čmáranici. Ja v tom môžem vidieť chaos a skôr akési adolescentné vyjadrenie vlastnej osoby. To sa týka aj hudby.



 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie je dnes už všade, aj v tom, ako zručne poohýnaš oceľové trubky. Fakt neviem, kam by nemalo zasahovať, je to vec pohľadu a vyjadrenia tej ktorej osoby. A pokiaľ to ten človek považuje za umenie, je to jeho osobná záležitosť. Ak svoje dielo neskôr odprezentuje ako umenie, a niekto mu na to skočí... nuž.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

To sú témy, ktorým nerozumiem. Napríklad už spomenuté výtvarné umenie, a teda aj sochárstvo atď. ak sa mi niečo nepáči, nepindám okolo toho, neznehodnocujem prácu iných, vonkoncom nie na verejnosti, jednoducho jeho tvorbu odignorujem. Každý má predsa nárok na sebavyjadrenie.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Ťažko povedať. Nebudem tu formulovať totálne klišé, že ma inšpiruje všetko okolo mňa, život, ľudia. Nemôže ma inšpirovať debilný sused k napísaniu textu oplývajúceho melanchóliou. Neviem, rodí sa to vo mne samé.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Každý náš album má niečo do seba a každý je iný, preto je ťažké vyzdvihnúť jeden. Ale dajme tomu, že by som sa priklonil na stranu „Four Elements Mysterium“. Má presne tú atmosféru, akú sme chceli dosiahnuť, je tam striedanie pomalých a rýchlejších úsekov, formát the beauty and beast v správnom pomere. Zo skladieb zrejme Icon Of Hopelessness.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Mne sa najviac páči text skladby The Endless Cacophony. Nesie sa na vlne lovecraftovského vnímania (ne)reality, jeho mýtu, je naplnený temnotou a záhadnosťou.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Začínal som aktívne pôsobiť v hudbe v roku 1988. Myslíš, že si pamätám, aké som mal vtedy ambície? Chceli sme iba hrať a hrať, ani zďaleka sa mi nesnívalo, že by som niekedy mohol vydávať albumy, dokonca v zahraničných vydavateľstvách, byť v časopisoch po celom svete atď. Realita je taká, že presne toto sa nám podarilo a rovnaké je to aj dnes.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Vydanie prvého CD ThalarionTales Of The Woods.. Thus Was Written v dánskom Mighty Music. Vtedy sme sa z toho išli všetci posrať a nemohli sme mať väčšiu radosť.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Neviem, čo presne máš na mysli tou dekadenciou? Ide o úpadok morálny, duševný, či ako presne to myslíš? Príhody, no. My sme v 90-tych a na prelome milénia hrávali veľmi často, teda aj veľa cestovali, stretávali mnoho ľudí, dostávali sa do fúry situácií. Nedá sa vypichnúť jedna príhoda, zažili sme neúrekom.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Zatiaľ žiadne. Pred letom sme dokončili nový album „Dying On the Scorched Plains“, ktorý vychádza u Uprising Records. Medzera medzi posledným albumom „Hellium“ a novinkou je sedemnásť rokov. Uvidíme, čo prinesie čas a či budeme pokračovať ďalej v tvorení nových skladieb Thalarion, alebo sa na to opäť nevykašleme. Musíš mať na tvorbu jednoducho náladu, tu sa nedá tlačiť na pílu a urobiť skladby len preto, aby nejaké boli.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Presne som nepochopil túto otázku. Ktorej? Nezdá sa, že by som sa pohyboval v mainstreame. Takže sa cítim byť súčasťou slovenského undergroundu, a vždy som v ňom bol.



 

Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

90-te roky boli pre slovenskú scénu očividne tie najlepšie. Každá vtedy zrodená banda mala svoj vlastný štýl, rozpoznal si ju okamžite medzi desiatkami iných. Tých skupín vtedy zase nebolo tak veľa, poznal si všetky mená nie len kapiel, ale aj jej členov, názvy ich demáčov, albumov. Čo sa týka tej súčasnej, o nej nemám najmenší prehľad.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhody boli vtedy v už spomínanej originalite a menšom počte pôsobiacich skupín. Každý mal svoju vlastnú cestu, ktorej sa držal. Všetko frčalo aj v osobnejšej rovine, korešpondencii, stretnutiach. Teraz sú tu sociálne siete, kde môžeš odprezentovať čokoľvek, ide to rýchlejšie, má to dosah na veľký počet fanúšikov. Obe obdobia sú skrátka neporovnateľné.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Mne sa páčili napríklad Antares, Typhoid, Depresy, Galadriel... bolo ich dosť. Teraz ma oslovili Gloom.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?


Hudba a názory jednotlivých umelcov. A kompromis medzi nimi.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Nič, pretože nemám o nej taký prehľad, aký by som mal mať, aby som sa k tomuto dokázal adekvátne vyjadriť.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Pozri, sedemnásť rokov som bol mimo scény, nepamätám si už, kto má aký zvuk, vonkoncom nie, kde to kto nahrával. A už vôbec si nespomínam na artwork tej ktorej skupiny.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Nikdy som nebol v tetovacom štúdiu, pivo už nepijem skoro dvadsať rokov, knihy odporúčam všetky od Ďura Červenáka, filmy sledujem iba veľmi sporadicky, keďže na to nemám čas, seriály nepozerám vôbec, počítačovú hru som hral naposledy v roku 2000 (NHL), slovenský album odporúčam novinku od Gloom.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Naposledy som bol na Brutal Assault v roku 2002, keď sme tam hrali, čiže toto je pomerne nerelevantné pre mňa.


Vinyl alebo CD ?

CD. vinylov mám doma veľa, napriek tomu som si niektorý z nich pustil naposledy pred 30. rokmi.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Rád si prečítam o komkoľvek.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Nemám obľúbené nijaké mottá ani citáty, ani si ich nepamätám.

============================================================

Linky:

https://www.facebook.com/thalarion.sk

https://thalarion1.bandcamp.com/releases

No comments:

Post a Comment