#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, December 9, 2021

RK#13 Čítanie po rannej káve so Segerom (SLØN).

Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - kto na nej spolupracoval, ako vznikala, ktorý song máš najradšej a prečo?

Uhm... na poslednej nahrávke nespolupracoval asi nikto. Vznikla dva dni po vyhlásení Denisa (fvck_kvlt), že táto kapela je ako "Sabbath pokúrovaní so sockami z vlakovej stanice". Úplne ma to nadchlo, tak som si povedal, že ďalší song bude vychádzať zo sociek a sabbathu. Mal som bokom drumtrack, riffy prišli naprvú a uprostred noci nasledoval karanténny text o tom, že leniviem v samotke lockdownu v Podunajských. Tu ma démon lenivosti ťahá za ruku a jedného dňa podrazí. Také mentálne graffity z čírej beznádeje. A asi ju mám najradšej, lebo som sa na nej dostal produkčne najbližšie k zvuku, ktorý som potreboval... aj keď je to stále jednou nohou demo. Vieme o čom hovorím, že? Skončila na tvojej kompilačke. BTW, pokus o spoluprácu s bubeníkom z českej Acid Row mi leží v kompe už od minulého roka a stále to neviem dokončiť. Vieš ako... play low, stay slow.  



 

Ktorá správa zo sveta kultúry a umenia ťa naposledy potešila?

Svet kultúry a umenia ma neteší už dlho, takže si neviem spomenúť. Asi keď Sleep vydali "nový" album. Stalo sa to len tak z čista jasna v 2018.  


Čo ťa naposledy vytočilo?

Furt dačo.


Keby si sa mohol narodiť v minulosti, v ktorej dobe a kým by si chcel byť?

Z každej doby by som bol rád svedkom rôznych malých veľkých momentov, ale asi by som si ju nechcel odžiť naplno. Históriu si neromantizujem. V 60's by som chcel žiť v USA a vidieť kontrakultúru v rozpuku, ako dorazil boom tej psychadélie a úplne to obrátilo hudbu. V 70's by som sa tešil zo Sabbathu a určite by mi odbil dekel nástup punku. 80's by som asi skipol, aj keď na koncertoch začínajúcich Black Flag, Bad Brains, Germs, Fugazi, Husker Du, Saint Vitus, alebo Bauhaus by mi bolo určite dobre. A dosť by som sa bavil na tzv. panike zo satanizmu. No a 90's ma lízli, ale rovnako asi ako v každej z vymenovaných dekád, ani vtedy to dobré netrvalo nejako extra dlho a po skvelých kapelách nastúpili odpadové MTV teenage mutant piča kapely a boybandy. 

V novom miléniu hudba v radiofriendly fashion kopíruje kopírované a keď to niekto spraví dobre, tak ťa to nadchne iba na týždeň. Dekády mali svoj "sloh", nejakú osobitosť v móde aj umení. Kultúra definovala spoločnosť a tá sa jej s nadšením prispôsobila. 

Dnes je to naopak. Spoločnosť žije s poruchou koncentrácie a sklonmi k davovým psychózam a tomuto sa prispôsobuje kultúra existujúca v youtube trendoch s trvácnosťou prdu vo vetre. Navyše sa neviem ubrániť dojmu, že kultúra je tiež na pľúcnej ventilácii a nikto nevie, čo bude ďalej. Stačí sa pozrieť na to, koľko peňazí bolo venovaných kultúre počas koronakrízy. Mrzačí ju okrajový záujem... resp. žiadny. Je rozdrobená na internete na malinké kúsky a polotovary a tie často nemajú šancu prežiť v informačnom pretlaku. Ak aj niekto zasvieti, tak celú dekádu isto nedá a už vôbec nemá šancu stať sa novými Zeppelinmi alebo rovnako zbožtenou a večnou entitou na hviezdnom nebi. V literatúre, filme a ďalších odvetviach kultúrneho priemyslu vidím to isté. Pritom, čo je dôležitejšie pre spoločnosť ako kultúra a filozofia? Kultúra je odrazom toho ako človek cíti, filozofia zase odrazom toho ako myslí. Keď to odstredíme mimo náš záujem, tak máme tu spoločnosť, ktorá necíti a nemyslí.

A kým by som chcel byť? Chcieť byť niekým iným, než sebou, to mi príde úbohé a je mi ľúto ľudí, čo zahodia svoj potenciál a napokon sebareflexiu, len preto, aby sa na niekoho podobali, alebo aspoň snívali, že žijú život niekoho druhého.


Na ktoré akcie sa v najbližšej dobe chystáte ako kapela a kam sa chystáš ty osobne?

Lockdown brácho, ktorý sa dal čakať. Za posledné 2 roky som sa naučil neplánovať. No a kapela je momentálne neaktívna, lebo nás všetkých covid prefackal aj mentálne aj finančne. Rozmýšľam aj nad inými projektami, uvidím, čo z toho.  


Najsmutnejšia, najstrašnejšia a najzábavnejšia scéna vo filme, ktorú si vieš vybaviť.

Má to byť jedna scéna, ktorá je najsmutnejšia, najstrašnejšia aj najzábavnejšia zároveň? Fantozzi, keď sa konečne vykúpil zo života a dostal sa do neba. Usadil sa na tribúne, keď sa akurát po miliónoch rokov konečne nebožtíkom zjavil Boh. Na chudáka Fantozziho vyšlo jediné miesto na tribúne a to rovno pred stĺpom odkiaľ nevidel nič. Bolo to strašne-smutno-zábavné.


Čo hovoríš na tieto songy/klipy:


Song je fajn, baví ma taký sound aj čo sa spevov týka. Klip? Trochu ma nudí tá lenivosť, že si stoneri berú ukážky zo starých giallo filmov (v tomto prípade spagetti westernu, neviem prečo) a iba to postrihajú a je to akože klip. Ako VJing na stene v galérke to pochopím, ale takto? Nemuseli to ani robiť.



 

Ooooh, toto nie... neznášam sedlácky hardrock... sorry.


 

Na toto som raz narazil. Začalo to dobre, potom som si uvedomil, že je to extrémne klišé bez vlastnej identity. Unudil som sa, nedopozeral to a šiel som si radšej zapáliť na balkón. Aj v stoneri je ešte vždy možné mať svoju identitu. Títo mi pripadajú, že sa o to ani nesnažia. Chce to byť tak 100 % true, až je to póza.

 

Najprv ma nadchlo, že počujem chorus pedál. Ale tam nadšenie skončilo.



 

Postpunk ma otravuje, ale toto už asi nie je ani postpunk. Asi ani sami Shallov už nevedia, čo hrajú, ale vyzreli do takých výšin, že sa každou ďalšou nahrávkou dotýkajú neba. Pestrá pocitovka. Nepotrebujú ani klipy.

 

Siouxse and the Banshees boring ripoff. Nedávam viac ako minútu. Promiň.
 

 

Z indie/fejkpostpunku mám migrénu. Vypnem to zatiaľ, nech si pošanujem panadol, nevadí?

 

Toto je strašne ako Morissey, The Cure a všetko, čo bytostne nenávidím. To mi robíš naschvál, lebo to už isto vieš, že? :D Som ťa prekukol, bazmeg!


Majú sa hudobné žánre a subkultúry miešať alebo je lepšia "žánrová čistota" ?

Som 100 % za miešanie žánrov! Žánrová čistota je kŕč, ale možno povinná a sejf jazda na začiatku, keď sa autor profiluje. Navyše danému žánru musíš byť až fanaticky oddaný, aby si ho "replikoval" s dostatočnou ilúziou autenticity. :) Spraviť, ale dobrý crossover je ťažké. Riskuješ, že ti z toho vznikne bordel. Milujem Zeal and Ardor, kde týpek mieša nezlúčiteľné - black metal s gospelom. Ghostemane? To je úplný kráľ žánrových prelínačiek. Alebo nedávno som objavil Poppy a úplne ma odjebala. Tá mieša všetko dokopy a je to neskutočne osviežujúce, keď to niekto spraví dobre. Pamätám si, ako ma na základke presne pre toto fascinovali System of a down, alebo Faith No More, Soundgarden... To boli čisté crosoveri viacerých žánrov. Ja som tiež vyrástol na tom, že mi za jeden deň dokázali hrať Kyuss, potom Devo a za tým Slobodka

No jasné, že z toho môže byť o pár rokov iba mišmaš. Dnes decká ani nepočúvajú muziku, tak že si dávajú komplet celý album. Osrdiečkujú si top tracky, z ktorých si spravia Spotify playlist a hrá im všetko naraz. Skáče to zo žánru do žánru, skrátka AUDIO-ADHD. 

Ja sa ešte držím toho, že keď sa dačo pustí, tak rovno album, lebo ťa to drží hodinu v tej nálade, ktorú máš presne nastavenú na to, čo ideš počúvať. Keď sa skáče z tracku na track ako v rádiu, tak ma to ruší. Ale nemám 100% čistý vkus. SLON mal byť najprv tiež kombinácia "žánrovo čistých" Electric Wizard so slovenskou alternatívou ako napr. Dežo Ursíny alebo Čisté Tvary. Občas padali posmešky, že je tam cítiť aj grunge, heh. Stoner doom je čo? To je mix žánrov psychadelického rocku a doom metalu. Sludge je čo? Miešanica hardcore punku a doom metalu. SLON je čo? stoner doom/sludge/údajne aj grunge... a texty sú nasiaknuté slovenskými textármi. Takže je to pomiešané už aj tak dosť.


V akom momente je už lepšie hudobné remeslo zavesiť na klinec a prenechať miesto mladším  ? :)

Neviem, asi nikdy. Nehrám hudbu pre deti a to, čo hrám môžem hrať aj o 20 rokov so šedivou bradou po pupok pre pupkatých a šedivých. Tá cieľovka pomalých stonerov je staršia. Neviem, či v tomto odvetví ešte čakať "mladších" a ani ma to netrápi.


Koho ďaľšieho na scéne mám otravovať ?

Zaujíma ma, čo ti povie Seňor Spiszak zo Small Town Life/Our Stories. Ale tieto manické litánie by prekonal už asi len Žakhéles. Tak si vyber, či chceš výživné odpovede alebo stručné anotácie. 

No comments:

Post a Comment