#134 Flork Reviews: PSØL - Contradiction Syndrome (EP, 2024)

PSØL  - Contradiction Syndrome (EP, 2024) By Flork Almost a year ago, I had the chance to review PSØL ’s debut EP.  If I remember correctly,...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, February 9, 2022

#137 Začiatok Konca. HC Punk z Topoľčian. Odpovedajú Novko, Feďo a Majo.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Moja prezývka je Novko. Už počas strednej školy som pomáhal otcovi so sieťotlačou. Je to môj koníček aj práca, ktorá ma baví dodnes. V týchto dňoch si práve vychutnávam vianočné voľno s rodinou a pozerám rozprávky a filmy.

Mňa volajú väčšinou Feďo, hrám na bicie a v týchto dňoch ma zaujímajú najmä moja rodina a kapela.

Som Majo a robím vo firme na výrobu bazénov a výrobkov z laminátu. V týchto dňoch ma zaujíma asi to zohrávanie kapely a nový štart po krátkej pauze.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Novko: Mojím najdlhším projektom a srdcovkou je Začiatok Konca. Tu som stál od zrodu tejto kapely, do ktorej som prispel svojou hrou na basu, gitaru a nejaké to hulákanie. Ale hral som aj v iných projektoch, ako D.N.S.J. CREW (gitara, spev a vokály), ZERO TOLERANCE ( gitara, vokály) a TPS CREW (gitara, spev a vokály).

Feďo: 30 rokov (s dvoma prestávkami) hrám v ZK, inak som ešte chvíľu pôsobil v TPS Crew a Beautiful Bastards.

Majo: Fuuu začalo to asi niekedy okolo roku 2009 Kapelou Tryamera kde som hral basgitaru. Ďalej som pokračoval na gitare v TPS Crew. Neskôr ma oslovili chalani z Beautiful Bastards kde hrám gitaru dodnes. Mimo toho ešte hrám v kapele Maenia na basgitaru.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Novko: Prešiel som viacerými aparátmi, cez Fender, Laney, Randall, Vox, Peavey a skončil som na Marshall JCM 2000 DSL 50W. Ten mi vyhovuje zatiaľ pre ZK najviac a pri ňom som aj zostal. Gitarový box Orange PPC 212. Gitara B.C. Rich Mockingbird Exotic Classic. No posledný album ZK  “Nádej umiera posledná” 2021, som celý nahral na bassovej gitare Fender PB (ktorú vlastním) a aparáte Ampeg SVT 450 (požičaný od Boro Brutala BB- ďakujem). Takže gitary som sa na albume ani nedotkol, ale to neznamená že som v ZK s gitarou skončil 🤓. Efekty nepoužívam iba ladičku, som zástanca čistého skreslenia.

Feďo: Od roku 1998 hrám na červené Pearl Export series, používam singel pedal Eliminator doublechain, činely Zildjian: A custom ping ride 20, 16 / 18 S a hi-hat Z.

Majo: Gitary- Gibson SG 70tribute. Epiphone Les Paul Zakk Wylde signature model.
Gitarová hlava Marshall dsl50,box Kustom 4x12.
Wah-wah cry baby gcb95 modifikovaný trocha posvojom, minitubescreamer a pedálová ladička Korg + vysielačka AKG.


                                                                        foto: Facebook

 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Novko: Myslím si, že v umení nie je nič presne definované. Je to vec názoru každého, aj keď táto odpoveď je tiež subjektívna. Manuálna zručnosť ako taká, je skvelá vec, ale aby sa stala umením, na to treba predstavivosť a fantáziu.

Feďo: Umenie je objektívne čisto subjektívne. Keď manuálna zručnosť stráca v sebe umenie, tak vzniká gýč. A naopak, keď umenie stráca manuálnu zručnosť vzniká strata času.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Novko: Bezhraničnosť umenia je fascinujúca. No pri pozeraní niektorých módnych prehliadok, to fakt už hraničí s kreténizmom.

Feďo: Umenie v spojení politickej propagandy je asi najväčšia zvrátenosť. Ostatné je vec vkusu a tolerancie.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Novko: Sprostota

Feďo: Povrchnosť, gýč, rôzne klišé a politická propaganda.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Novko : Čakám, kedy má najvyšší klepne po hlave a po rozvibrovaní mozgových závitov niečo zaiskrí a v ten daný moment si nahrám nápad na mobil pískaním, alebo hmmmkaním. Stáva sa to aj počas spánku, vtedy musím odbehnúť do kúpeľne a tam to zaznamenať, aby som nezobudil ženu. Inšpirácie je všade naokolo dosti.

Feďo: Ako taxikár asi najmä v práci, na ulici. Každodenne počúvam rôzne príbehy, úvahy, názory. Veľa počúvam aj rozhlas, rôzne debaty, streamy… všade je plno rôznych názorov, pohľadov a skratiek v jednoduchosti myslenia a ja sa potom z toho všetkého snažím urobiť nadhľad a svoj názor mám potom možnosť hodiť na papier, čo ma ako “textára” velice baví.

Majo: Ráno sa zobudím,zavesím na seba gitaru a idem variť kávu a niečo ma už proste napadne. Alebo mi niečo hrá v hlave dlhší čas,tak si to idem zahrať. Tá inšpirácia prichádza sama.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Novko: To je ťažká otázka! Každý album má niečo do seba. Každý z nich vznikal v určitom období a chcel ním niečo povedať.

Feďo: Asi najjednoduchšie bude, keď poviem, že môj prvý text “Zostaň tu” z albumu Unity99. Celý album tuším otextoval Novko (hádam okrem dvoch skladieb) a k tejto sme nič nemali, tak som sa hlboko zamyslel a vznikol tento text. A odvtedy píšem kadejaké somariny. Okrem albumu Morskí vlci som napísal 99% textov k Novkovej muzike a jeho podkladom.

Majo: Samozrejme ten posledný, lebo pre mňa je to prvý album na ktorom som so ZK robil a myslím, že je aj dosť odlišný od ostatných starších albumov.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Novko: Bude to asi skladba “Dni keď sa nevzdávaš” z albumu Zovretá päsť 2012.
Sú dni keď tvárou v tvár,
musím zas dokázať,
že stále viem bojovať
o miesto vedľa vás.
Tvrdo sa prebíjam
a nikto sa ma nepýta,
či vládzem sám preplávať
cez bahno problémov.


Feďo: Momentálne asi z najnovšieho albumu to je text Homo Tragedis:  “Ale veď všetci sme len ľudia, čo sa stále sťažujú, ktorí nevedia, čo vlastne chcú a kto vlastne sú”.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Novko: Hneď začiatkom deväťdesiatych rokov bolo mojím snom hrať v nejakej kapele. A tak sa aj stalo a v roku 1990 sa podarilo založiť Začiatok Konca. Bolo to obrovské nadšenie aj napriek tomu, že sme na ničom nevedeli hrať. Vtedy nebolo dosť peňazí na poriadny nástroj nieto ešte na aparát. No keď sa chce, všetko sa dá a sme tu dodnes.

Feďo: Ambície som mal, čo najviac mlátiť do bubnov, urobiť z nich triesky na kúrenie, rozbiť všetky činely a blany. Nejak som sa nezamýšľal nad kvalitou svojho hrania a mojej budúcnosti. Hlavne, že po koncerte či skúške bola na bubnoch krv. Vtedy som vedel, že som do toho dal všetko.

Majo: Keď som začínal, tak som mal sen, že raz budem mať dobrú kapelu a budem koncertovať. To sa splnilo tak som spoko.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Novko: Čas, ktorý nám je daný aj popri práci a rodine, zohráva dôležitú úlohu v tom, že dokážeme ešte stále čo to vytvoriť. Ten moment, ktorý príde na skúšobni s kamarátmi a dokáže spojiť myšlienky do nejakého celku, to je pre mňa to najsilnejšie v tom čo robíme.

Feďo: Najsilnejší moment je pre mňa vždy akákoľvek pochvala, za či už odohraný koncert, album alebo konkrétne nejakú pesničku/text. Konkrétne najsilnejšie momenty sú v starých kluboch, ako sú v podzemí Prahy, Banskej Štiavnice, Bardejove, B. Bystrici, Blave Fuga a podobne. Keby nebolo kapely tak by som sa na mnohé miesta nikdy nedostal.

Majo: Podľa mňa ten moment ešte neprišiel. deAle bolo zopár silných koncertov, ktoré sa mi hlboko vryli do pamäti.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Novko: Bolo to na feste Pod Parou, na ktorom sme požičali svoje nástroje, na koncert kapely Madball - gitaru (Mittsovi) a basgitaru (Hoya). Neprišli im z letiska ich veci a tak sme im poskytli naše 😉. Po ich vystúpení sme s nimi posedeli v Backstage, kde sme urobili pár fotiek a dali pár pív. Dekadencia je smer, do ktorého nechcem  vôbec vstupovať, aj keď nám neustále šliape na päty.

Feďo: O svoje dekadencie sa nerád delím, aj keď ich je málo, ale o to viac sú šťavnatejšie. Nemôžem ale o nich hovoriť. Aj keď som na niektoré veľmi pyšný, za niektoré sa naopak hanbím. To nepatrí na verejnosť. A príhod je samozrejme veľa, napríklad hranie po squatoch je očarujúce a plné prekvapení, tak ako keď sme hrali v jednom poľskom opustenom dome, kde keď sme prišli, tak tam nikto nebol, len strašná kosa a tma. Po dlhých úvahách sme sa ani neviem prečo (možno to bola pokora po návšteve Auswitzu) rozhodli zostať a skúsiť dajako zapnúť elektriku, rozložiť aparát a čakať v tej kose, čo sa bude diať. Nakoniec ani neviem odkiaľ z tmy prišlo asi sto ľudí, mám pocit, že nikto ani nevedel kto sme a čo tam chceme, ale napokon to bol pre mňa jeden z najlepších koncertov!


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Novko: Budúcnosť je vratká a nevieme, čo nás čaká. No popri tom všetkom sa ešte niečo pozitívne udeje v kapele ZK.

Feďo: Hrať svoju muziku a nerobiť pri tom paniku. Minimálne do smrti a ak boh dá tak aj po nej.

Majo: Určite hrať hrať hrať a rozvíjať.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Novko: Snáď áno …. HC-Oi!-Punk

Feďo: Súčasť scény? Určite Topoľčianskej. Sme jedna subkultúra, do ktorej patrí punk, HC, Oi!, ale aj metal a iné tvrdšie či mäkšie odnože hudby.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Novko: 90’tky boli čarovné a divoké, plné odhodlania a plánov. Rozpútalo sa peklo v Československom UG. Zdvihla sa hrdzavá kotva zo dna bahna. Bola tam chuť a túžba oživiť snáď všetky štýly UG. Tých koncertov nebolo až tak veľa, ale boli bohaté na rôzne žánre a chodilo sa na akcie vo veľkých počtoch vlakmi a autobusmi… a to aj kapely samozrejme. Vznikali kluby, kde sa dalo koncertovať. V druhej polovici 90’tych rokov sa to začalo pomaly, ale isto rozdeľovať. Nakoľko ja osobne som vyrastal na HC-Oi!-Punk kapelách, tak sme sa aj v ZK snažili spájať túto subkultúru na Slovensku a v Čechách… viď album UNITY 99. Cca do roku 2006 to bolo skvelé a tvorivé obdobie, plné koncertov a dobrodružstiev.  Potom prišla pre ZK pauza a v roku 2008 sme pokračovali ďalej.

Feďo: Mal som 13 rokov keď som absolvoval svoj prvý punkový koncert a myslím, že nič lepšie ma v danej chvíli nemohlo postretnúť. Všetko bolo také spontánne a nové, ale práve tú spontánnosť a radosť z nových zážitkov sa snažíme  zachovávať si doteraz. Veľa sme sa v 90-kach naučili, napríklad že čo si sám neurobíš (aj keď rôznej kvality) to nemáš. Samozrejme nám pomohli ľudia okolo nás, za čo stále veľmi ďakujeme. Po roku 2000 ešte doznievala vlna z minulého storočia, ale s nástupom internetu to išlo do preč. Podľa mňa nastal koniec UG a veľa kamarádstiev, kapiel atď.



 

V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti  kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Novko: Už som to spomínal… neskutočná chuť, nadšenie do muziky, tvorby a hrania. Nevýhoda bola v drahých a ešte stále dosť nedostupných nástrojov a aparatúry. Keď to môžem porovnať s dnešnou dobou, tak na výber je množstvo nástrojov a aparatúry za pomerne dobré ceny. Taktiež v bazároch sa kadečo dobré nájde. Úroveň koncertov je na ďaleko lepšej technickej a zvukovej úrovni. Ale aj tak je to vždy o tom, mať chuť hrať a tvoriť, vtedy vás nič nezastaví.

Feďo: V čom mali výhodu? To by som musel zobrať z osobného pohľadu. Výhoda bola v tom, že sme mali o polovicu menej rokov, podaktorí sme ešte chodili do školy a nemali žiadne starosti. Chodili sme všetci do jednej dvoch krčiem a život sa žil na ulici a na koncertoch. Výhody dneška sú možno v jednoduchších možnostiach nahrávania a prezentovania sa, ale aj rýchlejšej odozvy “kritikov”.

Majo: Neviem aká bola výhoda v 90s, ale dnešná výhoda je asi tá sila internetu. Kapely sú dostupnejšie k poslucháčom a tvorbu si vyklikáš za pár sekúnd.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?


Novko: Od môjho mladého veku ešte v Československej UG scéne to boli: Hrdinové Nové Fronty, Bompari, Znouze cnost, NVÚ, Masomlejn, Davová psychóza, Zóna A, Slobodná Európa, Extip, Lord Alex, Ostrov P, Pearl Harbor,  ďalej Dr. Pako, Non Conformist, S3A, Lavatory Spider, Konflikt atď. V súčasnej dobe je toho viac.

Feďo: To si už ani moc nepamätám, moc Sk kapiel som nesledoval, skôr českých. Bavila ma Ľahká Múza ale aj Ostrov P. Na konci 90. r asi kapely s ktorými sme hrávali. Atria, Dountless, Last Will, S3A… čiže tie viacej HC. Dnes mám asi najradšej Hrdzavý nóž a svoje veľké old school čaro má pre mňa aj kapela Tvoi Postoi!


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Novko: Chuť hrať, tvoriť, priateľstvo, podpora kapiel, láska k hudbe. Netolerujem akúkoľvek formu násilia a rasizmu v hudbe a umení.

Feďo: Na toto moc asi neviem odpovedať. Spája ich aj rozdeľuje jedine iný pohľad na to, čo je v živote podstatné a základné. Každý to máme inak.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Novko: Ani nie, že série, ale trápi ma terajšia situácia v ktorej sme. Ale to je viacmenej všade po celom svete. Zatvárajú sa kluby, koncertov je málo a tým pádom aj menej ľudí podporuje live kultúru, čo je trochu deprimujúce. Snáď sa to čoskoro zlepší.

Feďo: Nazi punks.

Majo: Asi len to, že neni momentálne v Topoľčanoch kde hrať.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Feďo: Štúdio Jura Kankulu, album/kapela Tvoi Postoi!, artwork The Last Day Of Jesus a ich Lp The Last Circus. Videoklip? Asi všetky od Rozpor.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Novko: Kapela TOXPACK a album Kämpfer 2019 - za mňa vynikajúci album. Pivečko asi Buchvald, Plzeň, Bernard, Svijany atď.

Feďo: Pivo Buchwald napríklad, ale všetko záleží od toho kto, ako a cez čo čapuje. Tattoo studio Black Bird/Rišo Padúch a Janko Hulla lebo mám od nich skoro všetky kérky. Hra Beat saber. Seriál Vinyl, film Pacho, kniha Malleus Malleficarum a album The Business - The truth, whole truth, Nothing but the truth.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Novko: Domáci TOHC fest a Bošianska Metelica, český Fest Pod Parou, Žižkovská noc.

Feďo: Z môjho pohľadu sú dobré všetky tie, kde sme hrali a kde ešte v budúcnosti budeme hrať. Tým chcem dať pochvalu organizátorom za ich činnosť v socialistickej súdržnosti.

Majo: TOHC fest a Bošianská Metelica. To sú topky.


Vinyl alebo CD ?

Novko: To je otázne, každý preferuje niečo iné.

Feďo: MC. Z nostalgie. Vinyl pre ten rituál a CD pre praktickosť.

Majo: CD. Nemám gramofon.


Ale platňa vystavená niekde na poličke má pre mňa tiež nejakú hodnotu.

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Kukulo z Happy Cocks.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Novko: Hudbe zdar.

Feďo: Motto: Práca zdržiava pri živote. Odkaz: Ži a nechaj žiť. 

==================================

Linky:

https://www.facebook.com/zaciatokkonca1990

https://bandzone.cz/zaciatokkonca

https://www.youtube.com/channel/UCqsqle-C4p_NypDd7ryCgsA





No comments:

Post a Comment