Wednesday, October 12, 2022

#46 Tom/EZR Reviews: Old Tomb - Phantom Hour (EP, 2022)

Old Tomb - Phantom Hour (EP, 2022)

By Tom/EZR

Old Tomb a inštrumentálni Void Odyssey patria v súčastnosti k najvýraznejším domácim zoskupeniam pohybujúcim sa v stoner-doomových vodách. Obe kapely som mal tú česť prezentovať na kompilačkách Jablká & Doom Vol.1 a Vol.2 a obe sa predstavia tento piatok v Kulturáku, Bratislave spolu s poľskou Tortugou. Na koncert by som samozrejme šiel, keby som nemal pár mesiacov dopredu kúpený listok na Desertfest v belgických Antverpách, kam sa vyberiem ako neoficiálny člen psychadelického kultu Antona Newcomba a The Brian Jonestown Massacre. Lurdy, Mekka, Antverpy, aspoň jedna púť do roka. Úprimne – dosť ma tento konflikt v kalendári mrzí, doomových akcií tu máme stále ako šafránu a práve preto sú povinnosťou vždy keď sa vyskytnú. Choďte prosím v piatok do Kulturáku ak môžete.

Phantom Hour je trojskladbové EP, ktoré vyšlo digitálne koncom augusta na Bandcampovom profile kapely. Jedná sa o zhruba dvadsať minút netradične temného, podladeného stoner-doom metalu. Dávam dôraz na slovo „temného“ a to preto, lebo je to stoner s growlovým vokálom a doom/blackovými vplyvmi. Žiadny nahallovaný hippie psychadelicko-kozmický spev, toto je nefalšovaný monotónny growl priamo zo záhrobia. A prečo blackové vplyvy? Vo všetkých troch skladbách sa objaví v strede alebo ku koncu pasáž, kde pomalý a dôrazný Monolordovský stoner vystrieda strednotempový údernejší „bum-čvach“ s tradičným a charakteristickým lo-fi spôsobom hrania na bicie a-lá Darkthrone zo začiatku 90’s (hneď si v hlave pospevujem ... For this eternal winter/A new god rules the sky/The million hands of joy/Have something holy to burn). Začiatok tretej skladby Chthonic Crawler otvára dystopická gitarová vyhrávka ako zo sibírskej snežnej planiny. Opäť asociácia na jeden z top black/doomových počinov minulého tisícročia, a síce otváračka EP Epitaph of Christ, Unvirtue Diabolical od poliakov Christ Agony.

Celkové hodnotenie EP Phantom Hour je definitívne pozitívne. Osobne vyzdvihujem originálnu fúziu elementov extrémnej doom/blackovej hudby skorých 90’s a poslednej dekády, ktorá priniesla revival stoner-bluesovejších odtieňov žánru. Nahrávka vznikla v bratislavskom štúdiu PULP, čo je záruka kvality. Teším sa na prvý dlhohrajúci album, ktorý dúfam výjde čo najskôr.