#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, January 9, 2023

#195 Hadí Mord // Old School Death Metal // Spititel // 30-12-2022.

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Spititel: Jsem entita lebedící si v nekonečném hulení jointů, poslouchání progrocku a synthwave a vzhledem k blížícímu se závěru roku si taky užívám lenošení a nabírání sil na rok následující. Tudíž se nezajímám nějak moc o nic, sleduju doma anime, prokládám to hraním Cyberpunk 2077 a čtením knih.


V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Spititel: Prozatím se věnuji primárně kytaře, seznam kapel ve kterých jsem působil nebo působím nebude patřit k nejkratším, můj záběr je hodně široký. :-)

Forgotten Silence - tahle kapela hraje tak nějak od všeho trochu, nelze to popsat jinak než HUDBA
Somnus Aeternus - doom metal
Kandar - grindcore
Pačess - heavy metal
The Book - heavy metal


Na čom a cez čo hráš/spievaš a ako si spokojný so svojou výbavou?

Spititel: Aparátový park si buduju už nějaký ten pátek a momentálně nejčastěji využívám Engl Savage s bednou Orange, pak podle potřeb kapel střídám klasický pedalboard s krabičkovými efekty s multiefektem Line 6 HX Effects. Zkreslený lampový zvuk Englu pak občas dokrmuju jinými krabičkami (typu Ibanez Tube Screamer), ale většinou se to odvíjí od zvukových potřeb té dané kapely. Nástrojů mám celou řadu, ale momentálně mě lze nejčastěji vídat na pódiu s kytarami PRS SE (na americký originál se mi zatím nepodařilo našetřit) :-)



 

Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Spititel: Hadí Mord původně začal v roce 2018 jako thrash metalový projekt, který se ale postupně ve zkušebně vyprofiloval v death metalové těleso. Zkoušeli jsme původně ve třech lidech v sestavě Babihněv (zpěv), Kantörr (bicí) a já s kytarou. Ze začátku jsme zkoušeli velice sporadicky, ale časem se náš styl práce celkem ustálil a když jsme potkali basáka Conana a začali zkoušet ve čtyřech, tvorba nabrala rychlé obrátky.

Dejme tomu první půlka alba se krystalizovala tak dva roky, a druhá půlka se dodělala během krátké doby po nástupu Conana do kapely, asi svěží vítr udělal své. Seděl jsem pak několik víkendů zkouřenej u svého počítače a dával do kupy riffy. V podstatě jsem byl schopen klukům poslat hotová dema a na zkušebně už jsme tomu dávali jen fyzickou podobu, občas se struktura změnila, kluci si na svých nástrojích vymysleli své party. 

Šlo to celkem rychle a bezproblémově a celkově na to rád vzpomínám, víkend ve studiu Davos kde jsme to u Otyna nahrávali patří k jedněm z nejlepších jaké jsem zažil. Co se týče spolupráce tak je tu již zmíněný Otyn, pak malíř Crazy Dan, který připravil bezkonkurenční artwork, a Lukáš Prskavec nám tu grafiku poskládal celou dohromady. Velké díky patří také za podporu stínovému členovi Kubovi, Lukemu a Denisovi (oni už vědí za co).

Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

Spititel: To těžko říct. Věnuju se různým stylům, ať už aktivně nebo rekreačně, prakticky neustále mi v hlavě něco hraje, a pak sedím, napadne mě nějaký motiv, tak sáhnu po kytaře, a zkusím to převést do reality, a pokud se mi dostatečně líbí, začnu s ním pracovat, vytvořím si demo, přidávám a vrstvím a pak to někde zkouším uplatnit. Existují skladby, které jsem napsal když jsem truchlil pro mrtvého psa.
Můj život provází hudba prakticky neustále, takže zjednodušeně řečeno mě může ovlivnit naprosto cokoliv. 

Pokud bych měl mluvit čistě o Hadím Mordu, tak pro mě je to inspirativní především díky temné až zlověstné atmosféře, navíc jsem taky doomař, tudíž plíživé riffy mi nejsou cizí. Zároveň tu temnotu rád podkreslím pořádnou dávkou agresivity. Spousta lidí považuje death metal za primitivní řvaní, ale pokud si člověk dá práci a proposlouchá se zásadními deskami přelomu 80. a 90. let (ať už se bavíme o evropských či amerických kapelách), zjistí, že každá kapela měla svůj specifický ksicht a atmosféru, jakožto kytarovou práci, a to všechno dohromady mě hrozně ovlivňuje. Navíc se textově pohybujeme v době, kterou považuju v našich dějinách za hodně temnou (hluboká totalita), a lidé jsou idioti a velice rádi zapomínají na nesvobody a hrůzu totalitních režimů. Z toho je člověku zkrátka na blití, a jak jinak tu frustraci dostat ven, než temným, agresivním death metalem.


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Spititel: Beru album "Smuteční slavnost" jako celek, nic bych nevyzdvihoval v pravém smyslu slova. Pokud mi ale při hraní opakovaně naskakuje husí kůže, tak při skladbách "Smuteční slavnost", "Den sedmý, osmá noc" nebo "Adelheid". Tady se propojení hudby, textu a atmosféry pro mě stává absolutním.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Spititel: Vždycky jsem chtěl bejt rocková hvězda :-) Jaká je realita si asi dovedeš představit, je jako každá jiná. Každý ráno se jdu vysrat, občas musím použít štětku, řeším pracovní povinnosti a každodenní běžný srance, a ve volných chvílích se věnuju hudbě. A taky přítelkyni. :-)

Co se ambicí týče, z obláčků už jsem dávno spadl na zem. Chci hrát dobrou hudbu s lidmi, se kterými je mi dobře. Když se povede nahrát album a někomu se bude líbit, tak super, ale že bych se musel někam hnát aby "ze mě něco bylo", to už mám asi nějak za sebou. Pokud se má něco stát, tak se to stejně stane.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Spititel: Každá zkouška, nahrávání či jen návštěvy hospody je zážitek. :-) Co taky čekat, když se kolem nás vznáší opar kouzelných bylinek téměř neustále :-)


Čo chystáš v blízkej budúcnosti?

Spititel: Nenechat se vyhodit z práce, věnovat se nadále kapelám, nenechat si utéct snoubenku a zrekonstruovat barák (a následně si v něm zařídit zkušebnu hehe :))


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Spititel: Jsem hudebně tak rozkročen napříč žánry, že se nepovažuju za součást žádné scény.


Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

Spititel: To je hodně zvláštní otázka. V podstatě jsem na ni ale částečně odpověděl při otázce ohledně vlivů. Když člověk hraje muziku jako je Hadí Mord, tak asi není úplně primárním účelem se někomu dostat do kalhotek :-) Připomenout hrůzy totality, vzdát čest klasickému death metalu, pobavit sebe i lidi, a vyflusat ze sebe přebytečnou frustraci. Tak by se to dalo definovat v rámci Hadího Mordu.


Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

Spititel: Jak jsem již zmínil, tvorbu Hadího Mordu beru jako takovou zdravici klasickému death metalu. Já jsem člověk, který se při skládání hrozně snaží vyhnout klišé (aspoň ze svého pohledu), ne že bych tvořil něco neuvěřitelně originálního, ale snažím se vzít základ žánru, jak ho vnímám já, a překroutit ho podle sebe. Přehrávat etudy jako cvičená opice dokáže každej, ale vtisknout nějaký ksicht svojí tvorbě, to už je kumšt. A o to se snažím já. Nestydím se za to, z čeho při tvorbě vycházím, ale zároveň chci, abych tam nechal nějaký svůj otisk.


Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

Spititel: Nostalgii nebo sentiment cítím skoro za vším. Vždyť já při poslechu hudby téměř nejdu za rok 2010. :-) Jsem velkým milovníkem let sedmdesátých a osmdesátých, a vlastně i devadesátých. Já jsem se narodil v roce 90 takže jsem toho spoustu neviděl ani nezažil, ale moji spoluhráči v kapele/kapelách, kteří jsou mnohdy starší o více jak deset let naznačují, že bych mezi ně v 90. letech zapadl. To od takových kmetů docela potěší, ne? :-) Hadí Mord je v podstatě revival takové 90. puberty, i vzhledem k tomu, že Babihněv a Kantörr v 90. letech spolu už kapelu měli, ale časem se rozpadla. Když jsme dali dohromady Hadí Mord, tak to byl takový jejich reunion :-) Navíc jsme momentálně přibrali druhého kytaristu, který s Topim sdílel v 90. letech kapelu též.

Takže asi tak, mrzí mě, že jsem ty 90. nezažil v plné síle tak jako jiní mí spoluhráči, ale s tím člověk nic nenadělá. Že bych byl vysloveným fanouškem retra se říct nedá, ale je mi sympatické, že spousta mých vrstevníků a především lidí mladších se našla v staré škole metalu místo v djentových, deathcorových a podobných vlnách. Připadne mi to opravdovější a živelnější. Pochopit ducha a sílu "staré" hudby je podle mě cennější než umět precizně nasolit dvacet variací sweep arpeggia do deseti vteřin a říkat tomu "sólo", ale každému co jeho jest.


Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?

Spititel: Každá subkultura má věci, které jsou mi sympatické, a zároveň takové, které mi pod vousy moc nejdou. Jak jsem již zmiňoval, necítím se být součástí žádné subkultury, vyzobávám si to, co se mi líbí. Jestli je mi z něčeho smutno, tak z toho jak se dneska interpreti zaměřují na to, aby ročně udělali pět singlů, šest videoklipů, sedm playthrough videí a měřili svůj úspěch v počtech přehrání na Spotify. Já jsem hrozně rád, když tu tvorbu, určitou etapu svého života uzavřu větším celkem, dlouhohrajícím albem nebo EP, takže tomuto přístupu až tak nerozumím, asi je to tím, že jsem vyrůstal na albech 70. a 80. let a to se skutečně dělala velká alba, kolikrát koncepční, tak na takový to singlový hraní moc neslyším.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Spititel: Když mně to (z jakýhokoliv důvodu) připadne debilní, tak to vypnu a už se k tomu nevrátím.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Spititel: Za poslední rok mě baví Gride, Faüst, shallov., celkově miluju Lvmen. Taky bych upozornil na demáč mladičkých borců Mörghuul, jejich blackthrashspeed koktejl je něco co v našich luzích a hájích chybělo.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Spititel:
 Album: M83 - Hurry Up We're Dreaming
 Kniha: Haruki Murakami - Norské dřevo
 Film: John Carpenter - Věc
 Seriál: Stranger Things - 1. a 2. série
 Hra: Final Fantasy  VII (1997)


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Spititel: Těžko říct, letos jsem nejel ani na jeden festival protože jsem na to zkrátka neměl náladu. Pokud si budu chtít příští rok někam zajet tak asi na Obscene Extreme nebo na Metalgate Czech Death Fest.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Spititel: Rád bych si přečetl rozhovor s Mikou Koffinem (Slať) o problematice overdrive pedálů v tvrdé muzice. :-)


Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Spititel: Dobrý hulení ještě nikdy nikoho nezabilo.

========================================================

Linky:

https://hadimord.bandcamp.com/album/smute-n-slavnost

https://www.facebook.com/profile.php?id=100085618965633

No comments:

Post a Comment