#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, January 30, 2023

DSW#007 Orkrist - LUEA (2023) // Crom // 23-1-2023.


 

I. Aký je príbeh vašej poslednej nahrávky, ako dlho vznikala, čo boli hlavné úskalia a radosti tvorivého procesu ?

Ahoj. Nahrávka vznikala asi jeden rok po vydaní albumu „Artifacts“ (2020). Prešli sme si však v danom čase personálnymi zmenami (gitarista, bubeník), čo nás prakticky na jeden rok zdržalo. Bolo treba sa učiť a skúšať aj staré skladby kvôli koncertom aj nové kvôli nahrávaniu, čo nie je málo. V čase skladania nápady akosi prichádzali sami pri hraní sa so zvukmi. U mňa sa zmenilo hlavne to, že som prešiel zo starého synťáku s disketovou mechanikou (ktorý má síce svoje analógové čaro) na softvér a sample a nápady som vedel editovať o dosť modernejším a rýchlejším spôsobom. Je to úplne íný level a páči sa mi, keď si viem zadovážiť zvuky zo starých synťákov v modernom formáte samplov, škoda, že nie od viacerých výrobcov.


II. V čom sú iné skladby na "Luea" v porovnaní s predchádzajúcou tvorbou ?

Nie sú odllišné v tom, že sú pomerne rôznorodé. Dajú sa tu nájsť blackové pasáže (so slovom black metal chcem byť na domácej scéne zdržanlivý, aby niekto neposlal havrana s nenávisťou na mňa 😊), pomalé doomové vyhrávky, heavy metalové úryvky a nejaké tie dobovo znejúce úseky. Každá skladba mú svoju podobu a nie je to opakujúci sa podklad, rytmus, štruktúra. Asi zásadná novinka, prvýkrát v našej histórii, je úryvok slovenského textu v jednej skladbe, ktorý na moje prekvapenie zatiaľ najviac rezonuje v reakciách na album (poznámka, rozhovor je písaný 5 dní po vydaní albumu, čiže bavíme sa o prvých spontánnych reakciách). Nechceme ísť týmto smerom, bol to len pokus s Dobšinského úryvkom textu, ktorý sem sadol.



 

III. Čo plánujete ako kapela v blízkej budúcnosti ?

Predávať CD, minimalizovať finančnú stratu a koncertovať s pokusom stratu ešte neprehĺbiť 😊. A čakaním na prvých hejterov, aby sme nezostali len pri pozitívnych odozvách. 😊

============================================================================

𝕯𝖎𝖊 𝕾𝖈𝖍𝖒𝖚𝖙𝖟𝖎𝖌𝖊 𝖂𝖎𝖊𝖉𝖊𝖗𝖌𝖆𝖇𝖊𝖑𝖎𝖘𝖙𝖊: Orkrist  - LUEA (2022)



 

1. Raven of Revenge
2. Salt not more than Gold
3. The One who rides the Dragon
4. Prince of Melancholy
5. Twelve of Everything
6. Black Bird's Beard
7. Love and Stone
8. Farewell

============================================================================

  

1. Aký silný je motív pomsty na novom albume ? Máš ty nevyriadené účty, resp. niekoho za kým by si poslal havrana z prvej skladby ?

Nebudem sa tu tváriť na nenávistného black metalistu, účty nevybavené s nikým nemám a konfliktom sa vyhýbam, som skôr v ústraní. V každom z nás drieme určite nejaká skrytá nenávisť, ja ju mám k jednému mastnohlavovi, ale nepoďme týmto smerom. Havran z prvej skladby naháňa zaľúbený pár, ktorý sa snaží utiecť a vyhnúť právu prvej noci. Z jeho škrekotu v dostupnej verzii príbehu ide poriadny strach aj tým, na ktorých strane stojí.


2. To že zlato je cennejšia komodita ako soľ je obecne známe - ako sa o tom presvedčili hrdinovia z nového albumu Orkrist Luea (predpokladám, že sa jedná o koncepčný album) ?

Rozprávka o Soľnohrade (skladba “Salt not more than Gold”) je v tomto ponímaní protiklad ku klasickej Soľ nad zlato, kedže obyvatelia istého kráľovstva sú terorizovaní kráľovnou a strigou zároveň a musia pomáhať budovať zámok z vytesaných soľných kvádrov, ktorý sa má lesknúť a vynímať čo najďalej. Načrtli sme havrana, načrtli sme soľ, … mohli by sme pokračovať. Sú to nezávislé príbehy, povesti, v ktorých sa stretávajú príbehy o láske, ktorá nenašla pochopenie tam, kde bolo treba a ktorej osud dožičil iný ako štastný osud. LUEA = Lived Unhappily Ever After. Rôznosť príbehov je spojená len v prekrásnom obale albume, ktorý obsahuje prvky zo všetkých skladieb.


3. Čo symbolizuje drak a ten kto ho ovláda, máš paralely v reálnom svete, alebo vychádzaš čisto z fantasy ?

Je to symbol, resp. protiklad, náprotivok černokňažníka, ktorý sa vykytuje v rozprávkach opakovane ako niekto, kto na jednej strane vládne sčítanosťou, múdrosťou, pomáha svet zbaviť drakov, tým, že ich skrotí a ovláda, na druhej strane je za podivína, samotára a niekoho, koho obyčajný ľud vyhľadáva až keď nie je na výber.



 

4. Si spomienkový optimista ? Chýba ti niečo alebo niekto z časov minulých ?

Určite. Bezstarostnosť mladosti. Nechcem povedať, že mi to chýba, vieme, že to nemohlo trvať naveky, ale časy kedy som trávil čas v krčme častokrát s hlavou na stole, na koncertoch, na chatách a v prírode majú istú nostalgiu. Skôr mi možno chýba čaro plných koncertov kde bol počet 300 návštevníkov taký bežný standard a dnes nemožné pre kapelu nášho rangu. Ale tiež je to asi normálne, doba ponúka toho viac a koncert nie je jediný spôsob ako sa dostať k hudbe. O tom sme si tu už raz písali.


5. V ktorej skupinke dvanástich by si sa cítil najlepšie - mesiačikovia, apoštoli alebo Dannyho partička ?

Asi mesiačikovia. Žijú vysoko a ďaleko od ľudí a tí ich neotravujú s každou blbosťou 😊


6. Čím si vyslúžil Čierny Vták, aby sa jeho brada stala predmetom skladby na novom albume Orkrist ?

Čierny vták = drozd. Brada čierneho vtáka = drozdia brada. Asi nemusím pokračovať ďalej. Páči sa mi tu hra so slovami a výskytom písmena “B” trikrát. Tu asi len prejdem trochu k hudbe. Hlavná flautová linka pochádza od Jiřího Stivína z rovnomennej rozprávky. Ja som si z nej dovolil len spraviť skladbu ala Summoning, chytľavosťou podobnú ich tvorbe z rokov 95-96.



 

7. Ktorú skladbu okrem Modlidby pre dva hlasy máš od Elánu najradšej ?

Poznám dve skupiny ľudí – tí, čo majú Elán radi a tí, čo ho nenávidia. Som asi niekde medzi, lebo majú aj skvelé veci aj otrasné. Určite rezonujú v srdciach staršej generácie (som rád, že existuje generácia, v porovnaní s ktorou som ten mladší 😊), pre ktorú boli stelesnením takmer všetkej vtedy dostupnej hudby. Pýtal si sa v predchádzajúcich otázkach akú váhu pre mňa majú spomienky. Jedna sa mi viaže s Elánom a skladbami “Nestíham” (ktorá mi vzdialene pripomína Final Countdown od Europe) alebo “Môžeš ísť”. Možno si čakal známejšie kúsky alebo rezistenciu a havrana nenávisti za túto otázku😊.


8. Čo chceš odkázať čitateľom Jabĺk na záver ?

Aká prekvapivá otázka, a doteraz si sa originalitou držal😊. Vďaka, že držíš tento nenápadný format so širokým a predsa undergroundovým spektrom kapiel, za zaujímavé nie celkom typické otázky (až na túto 😊) a vôbec opakovaný priestor. Pozdravujem hejterov, ďakujem spriaznencom a fanúšikom.

===================

IV. Wer seift die schwarze Schafe ein ?

(viem že toto ohýbanie nemeckých slovíčok s vlastnými pravidlami gramatiky pochopí veľmi, veľmi obmedzený počet ľudí). Správna odpoveď je: ein komunistisches Schwein. Weg mit dem, Richtung Ost.













No comments:

Post a Comment