#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, January 24, 2024

#230 Further Down / Noise / Dave / 11-1-2024


 

1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Jmenuju se David, studuju v Praze doktorát z chemického inženýrství a ve volném čase dělám hluk pomocí synťáků a různých krabiček. Poslední dny se jednak snažím nezmrznout a jednak procházím žebříčky nejlepších desek roku 2023 a zjišťuju, co všechno jsem si ještě neposlechl, ale měl bych.


2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Aktuálně mě nejvíc zaměstnávají kapely Manon Meurt (post/shoegaze), Chief Bromden (prog/post-punk), a pak můj synth/noise sóloprojekt Further Down, ve kterém realizuju svoje ambientní a experimentální choutky. Minulý rok jsem se podílel na výborné (a bohužel poslední) desce Foregone pražské postmetalové kapely Dreare. Kromě toho jsem působil například i v kapelách flush buttons nebo Unaffected Evolution. Všude hraju na synťáky, většinou analogové, klávesy, kazetové pásky, granulární sampler a různé noise mašinky.


3 Aký máš vzťah k svojmu nástroju/aparatúre a myslíš, že využívaš jeho/ich plný potenciál?

Netroufnu si tvrdit, že využívám plný potenciál, ale na používání analogového gearu mě baví to, že mě (na rozdíl od hudebních softwarů) limituje v tom, co je na něm možné nakroutit, a díky tomu má ten zvuk vlastní ksicht. Používám velkou škálu převážně levných efektových krabiček, staré synťáky nalezené na půdě, kazeťák na oldschool samplování a několik krásných noiseboxů od české undergroundové legendy Petra Válka, které tomu všemu dodávají kus nepředvídatelnosti.


4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Mým posledním dílem je dvacetiminutové EP / live session Further off grid, které jsem nahrál živě na skále Milštejn v severních Čechách. Richard z labelu SlashDashBackSlash (sdbs), pod kterým už nějakou dobu působím, mě dokopal k realizaci docela komplikovaného transportu vybavení na vrchol skály a zachytili jsme tam improvizaci na několik témat z mých předchozích alb i pár nových soundscapů, kde se mimo jiné snažím na synťák imitovat doom metal. Záběry na to, jak mačkám čudlíky, jsme doplnili honosnými záběry na okolní podzimní přírodu a výsledek je mnohem víc oku lahodící a mnohem míň punk, než jsem čekal. Krajina Lužických hor je moje domovina, takže to je těžká srdcovka.



5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

Poslouchám všechno možný, pro FD jsou relevantní moje ambientní modly Tim Hecker a Ben Frost. Určitě se tam dají najít i stopy Swans, Have A Nice Life, Coil, mých all-time favoritů Cult of Luna a norskýho synth noise jazzu Supersilent. Poslední dobou mě fascinují různý formy pomalýho metalu, což spustil náhodnej poslech nádhernýho alba Svet/lo slepých od Therapist. Díky němu jsem začal prozkoumávat všechny možný funeral doomy (Esoteric, Bell Witch) a sludge násery (Harvey Milk, Khanate, Kowloon Walled City), až jsem našel japonskou kapelu Corrupted, kterou beru jako největší klenot mýho hledání. Třeba alba Llenandose De Gusanos a El Mundo Frio jsou naprosto dokonalý.

 

6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

FD je instrumentální projekt, takže vybírám jenom skladbu, a asi mě nenapadá nic lepšího než první track ze zmíněnýho Further off grid – ambient může být občas vnímaný jako hudba do pozadí, ale na youtube si k tomu můžete najít zmíněný video. Podzimní mraky válející se po kopcích ty zkreslený drony myslím hezky doplňujou.



 

7 Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Když jsem kdysi zkoušel doma vrstvit ambientní plochy, asi by mě nenapadlo, že s tímhle projektem budu i vystupovat a vydávat fyzický nosiče. To samo o sobě považuju za velkej úspěch. Stejně tak to, že s kapelama docela pravidelně koncertujeme po Česku i Slovensku a občas vyjedeme i do zahraničí. Nejdůležitější achievement ale vždycky zůstává to, že si můžu dovolit věnovat tolik času tvorbě něčeho, co mě baví, ať už sám nebo ve spolupráci s ostatními hudebníky.


8 Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Tahání nástrojů na Milštejn v rámci Further off grid bylo celkem zajímavý. Zaměstnalo nás to tolik, že jsme to i zapomněli pořádně zdokumentovat, k několika fotkám se nicméně můžete proklikat tady: https://sdbs.cz/artists/further-down/#further-off-grid


9 Čo chystáš v blízkej budúcnosti?

Co se týče FD, mám v šuplíku jeden zatím nevydanej dvaceminutovej track, kterej se vydává někam do slowcore vod pomocí primitivního drum machine ze starých varhan Vermona. Vypadá to, že se v tomhle roce stane součástí nějaké konceptuální kompilačky v rámci labelu sdbs. S oběma aktivními kapelami vydáváme na jaře nový desky, takže z hlediska tourování se asi jen tak nezastavím. Rád bych mezitím občas někde zahrál naživo i s FD, uvidíme, jestli vyjdou nějaký letní akce.


10 Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Díky sdbs poslední dobou do něčeho jako scéna postupně pronikám. V rámci labelu je nás relativně málo, ale postupně se to rozrůstá. Zatím jsem toho nicméně v rámci FD udělal málo na to, abych se cítil etablovanej v CZ/SK ambientních sférách. S oběma kapelama hrajeme spíš žánrový mashupy, než že bychom drtili konkrétní jasně ohraničenej žánr, takže možná proto ani u nich necítím jinou scénu než vágní označení „domácí alternativa“.


11 Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

Chci vyvolat podobný emoce, který sám zažívám, když poslouchám svoje oblíbený ambienty – fascinace hlukem a zvukem obecně, polohypnotickej stav, kdy se zvuk dostane člověku do hlavy, vyvolává v něm různý asociace a pohlcuje myšlenky. Naživo chci, aby to lidi nejenom poslouchali, ale aby to jimi fyzicky prostupovalo, takže to samozřejmě musí být nahlas.


12 Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

Ambient miluju, ale vlastně mi docela velká část toho žánru přijde strašně sterilní. Chci aby moje věci měly nějakou hranu, přičemž teda jde hlavně o míru hluku a množství věcí, který se v ní dějou. Taky se skrz analogovej gear snažím dostat k tomu, aby celkovej zvuk byl živej, organickej a v neustálým pohybu.


13 Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

To se asi říct nedá. Občas se na základě různých dokumentů zamýšlím nad tím, že minulý dekády musely být fakt zajímavý z hlediska poznávání nový hudby a žánrů, když nebylo všechno dostupný na dvě kliknutí online, ale i tak, většina mých oblíbených věcí je z posledních dvaceti let.


14 Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?

Přijde mi, že poslední dobou se interpreti i fanoušci víc sdružují do různých labelů, kolektivů a platforem. Saturace kontentem je v éře sociálních sítí neúnosná a kolektivní činnost je snad jednou z možných strategií boje proti nadvládě algoritmů, PR strategií a showcase festivalů.



 

15 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Neposlechnu si žádný otevřeně náckovský nebo homofobní kapely, ale to naštěstí v rámci hudby, kterou poslouchám, není úplně běžnej problém.


16 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Therapist už jsem zmiňoval, ale na Slovensku zůstanu, dlouhodobě miluju album Postalgia od Kataríny Málikové. Artwork: I've met a lot of people od 52 Hertz Whale a klip: Coexist od shallov. (ale v ČR máme taky plno skvělých věcí! fakt!).


17 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.


Album: The Angellic ProcessWeighing Souls With Sand
Kniha: Marek Šindelka – Chyba
Film: aktuálně Poor Things nebo cokoli jinýho od Yorgose Lanthimose
Seriál: Fargo S02/S03
Pivo: Dáma z novoborského pivovaru Born
(počítačovou hru i tetovací studio z důvodu nedostatku zkušeností s prominutím vynechávám)



 

18 Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Jednota v Neratově 2023, krásný zapadlý místo u polských hranic v Orlických horách, neskutečnej lineup (Supersilent, Xiu Xiu). Jinak se každoročně nejlíp cítím na akcích kolem Novýho Boru, kde mám nejvíc kamarádů, takže multižánrový festival Všudybud a podzimní undergroundová seance Smrt krásných stromků.


19 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Mýmu kolegovi z labelu Sweeps 04 by to tu určitě slušelo! Poctivý drone / doom kytarový průhraby na rozvibrování vnitřností.


20 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.


============================================

Linky:

https://furtherdown.bandcamp.com/

https://soundcloud.com/furtherdown

https://www.youtube.com/@Dave100DT


No comments:

Post a Comment