#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, January 29, 2024

#231 Luneth / Blackgaze, Neofolk / Daniel a Zuzka / 16-1-2024


1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

D: Ahoj, volám sa Daniel, pracujem v IT sfére, ale hudba ma momentálne napĺňa najviac. V týchto dňoch hľadám spôsoby ako spropagovať naše prvé EP Luneth. Preto som aj vďačný za toto interview.

Z: Volám sa Zuzka, mám 22 rokov a momentálne som aktívnou študentkou vysokej školy v Banskej Bystrici. Počas voľného času počúvam veľa hudby, baví ma spev a poézia, čo ma vlastne doviedlo aj k tejto spolupráci.


2 V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

D: Doteraz som hral na elektrickej gitare iba v jednej cover kapele, ktorá sa rozpadla. A potom je tu náš projekt Luneth, pre ktorý som poskladal všetky nástroje.

Z: Nepôsobila som nikde, toto je moja prvá spolupráca.


3 Aký máš vzťah k svojmu nástroju/aparatúre a myslíš, že využívaš jeho/ich plný potenciál?

D: Rozhodne nevyužívam plný potenciál, EP bolo robené ako experiment, pokus, či sa nám podarí pozliepať hudbu na úrovni, bez akýchkoľvek skúsenosti s nahrávaním.



 

4 Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

D: Nahrávky boli robené tzv. na kolene, cez mobilovú appku GarageBand. To znamená že som bol limitovaný funkciami, efektami, ktoré GarageBand ponúka. Niektoré elementy hudby teda znejú celkom slušne, s inými doteraz nie som celkom spokojný. O spev sa potom postarala Zuzka, ktorú som spoznal cez platformu SoundCloud. Konečný mastering vybavil Sean z SWS Recordings, ktorého som našiel na stránke Fiverr.

Z: Vznikla na základe inzerátu na bazoši, keďže som v tej dobe chcela založiť kapelu. Ozval sa mi Daniel a potom to už nejak išlo. Nemali sme na začiatku možno úplne rovnaké predstavy, no napokon sme sa dostali s Epčkom do vytúženej finálnej verzie.


5 Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

D: Rozhodne príroda, s ktorou sa mi spájajú až neopísateľné emócie. Myslím, že naša hudba by znela úplne inak, ak by nebolo mojich letných prechádzok v lese. Ďalej je mojou inšpiráciou život samotný, predovšetkým zasnené, melancholické a nostalgické vnímanie sveta, s dávkou nádeje. Z umenia ma určite najviac ovplyvnili fantazijná literatúra (Tolkien) a francúzske kapely, s ktorými rezonujem najviac (Alcest, Les Discrets, Amesoeurs).

Z: Povedala by som, že to budú klasicky situácie zo života. Či už sklamanie, alebo radosť. Samozrejme sú to aj moji obľúbení interpreti, ktorých považujem za veľkú inšpiráciu.


6 Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?


D: Myslím, že Haze je skladba, ktorá by mohla zaujať najviac poslucháčov. Má jednoduchú štruktúru a chytľavý spev. O texte by vedela povedať viac Zuzka, pre mňa pesnička predstavuje pocit únavy a stratenosti v modernom svete.

Z: Aktuálne je to skladba Haze z nášho nového EP Luneth. Melancholický inštrumentál som sa snažila doplniť o text, ktorý by bol na podobnej vlne. Myslím, že to do seba veľmi dobre zapadlo. Opisuje to zaslepenosť človeka, s ktorou sa nedá nič robiť, pokiaľ si to sám neuvedomí a nebude to chcieť zmeniť.


 

7 Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch keď si začínal a aká je realita ?

D: Dá sa povedať, že realita sa momentálne zhoduje s mojimi ambíciami. Jediná vec, ktorá nesedí, je že som prvé EP chcel vydať oveľa skôr. Bohužiaľ, fakt že som nevedel zohnať nikoho na spoluprácu a moja nízka sebadôvera spôsobili, že sa vydanie EPčka oneskorilo asi o 10 rokov.

Z: Už od mala som mala myšlienku, že chcem v budúcnosti robiť niečo s hudbou. Neskôr som začala pridávať covery na youtube, nečakala som od toho veľa, pretože je konkurencia silná. Preto som si pred dvoma rokmi povedala, že je čas niečo vytvoriť a tak som sa dostala až sem, ku tvorbe Epčka.


8 Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

D: Hrozilo, že žiadne EP nebude. So Zuzkou sme mali hotové len prvé dve pesničky a spoluprácu prakticky ukončenú. To mi prišlo veľmi malo. Nakoniec sa mi podarilo zvýšiť počet pesničiek na aspoň 4.


9 Čo chystáš v blízkej budúcnosti?

D: Rád by som rozšíril našu hudbu medzi čo najväčší počet ľudí. Ak si náš projekt nájde priaznivcov, chcel by som pokračovať ďalej. Mám nápady na ďalší full album.

Z: V blízkej budúcnosti by som sa chcela naďalej venovať vlastnej tvorbe, dať dokopy všetky nápady, ktoré mám zozbierané za posledné 2 roky.


10 Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

D: Určite nie, zatiaľ o nás dokopy nikto nevie. Ak mám ale povedať pravdu, zaujíma ma skoro celkovo svetová scéna, nie iba Slovensko.


11 Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

D: Snažím sa vytvárať hudbu, ktorú by som rad počúval, ak by som bol poslucháč ja. Vytvárať pomocou zvuku fantazijné svety, zasnené melódie, ktoré môžeš počúvať kedykoľvek, kdekoľvek. Myslím, že naša hudba má tiež upokojujúci účinok na poslucháča.

Z: To čo to u človeka vyvolá je hrozne individuálne, nechcem presne určovať čo by mal človek cítiť. Nové EP Luneth vo mne vyvoláva pocit "Slobodnej" Melanchólie. Možno to tak pocítia aj naši poslucháči.


12 Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

D: Snažím sa čo najvernejšie zachytiť isté pocity, ktoré slovami ťažko opíšeš. Nesnažím sa vyslovene od niekoho odlíšiť, ale nerád by som niečo kopíroval. Zo začiatku som mal pocit, že všetky naše pesničky znejú rovnako, teraz sa mi zdá byt každá iná.

Z: Uvedomujem si, že ma celkom ovplyvňuje hudba, ktorú počúvam (Sam Fender, Jeff Buckley, Radiohead). Proces tvorby ale väčšinou nechávam plynúť. Nechcem to umelo korigovať, pretože mi to potom berie pocit slobody.



 

13 Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

D: Mám nostalgiu za časmi, keď som dokázal hudbu počúvať aj celý deň. Dnes na to akosi nemám už ani čas, ani chuť.

Z: Áno, celkom mi chýba zvuk ´90 a ´00 rokov na ktorom som vyrastala.



14 Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

D: Snažím sa oddeľovať umenie od interpreta, tak aby ma neovplyvňovali napríklad jeho politické názory. Ak by som detailne skúmal postoje umelcov, myslím že by mi uniklo veľa kvalitných diel.

Z: Keď sa jeho tvorba/verejné vystupovanie nestotožňuje s jeho charakterom v súkromí, chovaním ku fanúšikom.


15 Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Z: V poslednej dobe ma veľmi oslovila prešovská kapela Papyllon a ich nový album +1Y. Na slovenské pomery majú super zvuk a taktiež videoklipy. Čo sa týka album coveru, tak je to kapela Diptych.


16 Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

D:

- Album: Souvenirs dun Autre Monde (Alcest)
- Kniha: Húrinove deti (J. R. R. Tolkien)
- Film: Cloud Atlas
- Seriál: Haunting of the Hill House
- Pivo: Plzeň

Z:

- Album: Seventeen going under od Sam Fender
- Kniha: Najšťastnejší človek na zemi od Eddie Jaku
- Film: Once
- Seriál: Monk
- Pivo: Plzeň


17 Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?


Z: Áno, s kapelou Diptych.


18 Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

D: Ďakujeme krásne za interview a pozdravujeme čitateľov jabĺk!

=========================================================

Linky:

https://luneth.bandcamp.com/album/luneth

https://www.facebook.com/profile.php?id=61555350123523

No comments:

Post a Comment