Aeon Winds - Ode to the Mountains (2025)
By Lord Belial
Najdlhší deň s najkratšou nocou
vedený múdrosťou dávnych hlasov.
V komnatách lesa, mesačný svit
v žalári bažín nedá sa skryť.
Aeon Winds – Lunar Ascension
Cítim ich energiu, obdivujem ich silu ... kamenné veže dotýkajúce sa nebies, nemí svedkovia času vzbudzujúci úctu a pokoru. Neznáma sila ma priťahuje tam, kde sa zem dotýka neba, kde sa mĺkvo rozprávajú príbehy vekov, do skalnatých chrámov, kde človek, malý a bezvýznamný, nachádza sám seba. Vždy, kráčajúc horským chodníkom, vzďaľujúc sa od ruchu mesta, ďaleko od civilizácie, od jej nástrah, jej malosti a skazenosti, v ústrety ich majestátnosti, približujem sa k skutočnej podstate bytia. Učia nás veľa; nebyť slabými, ale pokornými, nemať strach ale byť obozretný. Chyby sa tu neodpúšťajú; každý výstup si vyžaduje námahu, každý zostup múdrosť. Ich ticho preniká pod kožu; nič nehovoria, a predsa ich počujem. Keď šumí les, spievajú vtáci, praskajú konáre, zurčia potoky, vtedy nachádzam odpovede, ktoré som márne hľadal v hluku civilizácie. Pripomínajú, že sila spočíva vo vytrvalosti, krása v jednoduchosti a sloboda v prírode. Umožňujú pohľad do diaľky i do seba, priestor na zamyslenie, poznanie, že najvyššie méty sa nedosahujú len nohami, ale aj srdcom. Hory nás obohacujú svojou vznešenosťou a toto je óda na ich krásu.
Atmosféru legiend a príbehov starých čias navodzuje niečo vyše štvorminútové intro, ktoré by sa nestratilo ani ako soundtrack k výpravnému veľkofilmu o dobách dávno minulých. Titulná Ode to the Mountains je tá najkrajšia pocta horám, akú som kedy počul! Pomalší, značne dramatický rozbeh, tŕnistá je cesta k vrcholu nad oblakmi, hrejivý dotyk slnka na vrchole dodáva novú silu a z piesne to počuť, už je to ten našľapaný atmosférický black metal, typický rukopis Aeon Winds, kedy orchestrálne klávesy dotvárajú veľkolepú zvukovú panorámu. Ocitám sa v bránach lesných katedrál, míňam posvätné kamene stojace na večnej stráži v dubových hájoch. Jedná vec mi je jasná hneď na začiatku. Aeon Winds znie na novom albume presne tak, ako som chcel! Toľko nápadov, atmosfér, chorálov, nenápadných melódií v jednom songu, a navyše parádny text! Medicína pre každého horala a metalistu. Spája šťastie aj smútok, silu aj odovzdanie. Tie majestátne miesta nikdy nesmú byť dobité ľudskou rukou! Mystiku tohto arcidiela zvyšuje Hupogrammos (DORDEDUH, ex-NEGURA BUNGET), prvý zo skvelých hostí, ktorí sa na albume objavili.
Devoured by Time and Long Forgotten je fenomenálna meditácia nad pominuteľnosťou, silou prírody a strateným putom k dávnym časom. Pripomína nám, kde je naše miesto, je mementom našej malosti a bohorovnosti. Skladba spája black metalovú surovosť s ambientnou mystikou a zemitým, dobre artikulovaným vokálom. A tí, čo si pamätajú na Aphazela z nórskych Ancient, tak ho tu dokonca môžu aj počuť. To, ako ten song neustále graduje, mi pripomína stratenú bytosť, ktorá neustále pred niečím uteká a vždy, keď už má pocit že je v bezpečí, ju tá sila opäť opantá.
Na Unyielding Citadel je úžasne badať, ako dokáže byť atmosférický black metal zároveň tvrdý aj hlboko emocionálny. Chladné ambientné plochy evokujú zamrznuté hradby opustenej, stratenej pevnosti, mohutné gitary podporené klávesovými textúrami vytvárajú neustále napätie medzi nádejou a skazou. Skladba sa nikam neponáhľa, ale pomaly, trpezlivo, no nekompromisne pripomína atmosféru v nedobytej pevnosti, postavenú zo spomienok, bolestí a dávnych hriechov, miesta vzdoru voči všetkému pominuteľnému. Vznešený, skoro až divadelný zážitok prinášajú hlboké chorály, ktoré v tejto surovej čiernej básni nachádzajú lúč (bez)nádeje. Opäť nechýba vzácny hosť, tentokrát sám veľký Vicotnik (DØDHEIMSGARD, VED BUENS ENDE). Posledná pevnosť zostáva zahalená v oblakoch a hmle; čo nepohltil oheň, vezme si čas, čo nezničí človek, vezme si príroda.
Lunar Ascension ja osobne považujem za vrchol albumu. To snáď ani nie je pieseň, ale prírodný rituál, modlitba bez boha, výstup k hviezdam, ktoré už zhasli! Ambientné intro dvíha čierny závoj nočnej oblohy a keď už si myslím, že to bude balada o mesačnom svite, Aeon Winds prepína do najvyšších a najrýchlejších black metalových obrátok, ktoré v spojení so slovenským textom a heroicky recitovaným refrénom vyvracajú akékoľvek náznaky mojich pochybností, či kapela dokáže prekonať alebo sa aspoň priblížiť k predošlému opusu Night Sky Illuminations. Podarilo sa! Druhá časť trilógie vychádza pomerne krátko po tej prvej, možno aj preto je ten posun totálne prirodzený a logicky nadväzujúci na svojho predchodcu. Nápady sa zjavne neminuli a to je len dobre. Len v Lunar Ascension sú zvraty, ktoré by iným kapelám vystačili na polovicu albumu. Som veľmi zvedavý, či sa slovenský text stane bežnou súčasťou ďalšej tvorby, alebo sa bude jednať skôr o výnimočný moment. Poďme ale späť k prapodstate tohto albumu, k óde horám.
V Malých Karpatoch sa nachádza vrch Molpír a na ňom sa kedysi dávno v dobe železnej nachádzalo veľké slovanské hradisko, pozostávajúce z troch nádvorí chránených valmi. Impozantné opevnenie bolo postavené z voľne kladeného kamenia, spevnené násypmi a drevenými konštrukciami. Nachádzalo sa tu aj kultové miesto, vytesané do skaly, v ktorom boli tri obetiská (ohniská), pri nich lebka a kosti dieťaťa Dokladom kultu je aj ľudská lebka v základoch jedného domu. Zistili sa stopy po vyspelej remeselnej výrobe a spracovávaní železa a bronzu. Hradisko na styku kalenderberskej a lužickej kultúry bolo zničené niekedy začiatkom 6. storočia pred Kr. V podaní Aeon Winds je Molpír výnimočná pieseň, ktorá sa nebojí prijať našu minulosť a prepojiť ju s mystikou dávnych čias. Miestami pripomína dávny rituál, najmä v pomalších pasážach akoby sme sa preniesli na to tajuplné miesto presiaknuté krvou, kde večne prebýva prekliate tajomstvo. V rýchlejších pasážach vnímam temný folklór, nie však taký ten hopsajúci z moderných učebníc, ale archaický tanec stratenej civilizácie.
Záverečná Woodland Labyrinths sa nesie v klasickom black metalovom strihu, tak typickom pre 90te roky, Emperor, Limbonic Art, temnota lesa a blúdenie mysle. Lesné labyrinty sú miesta, kde sa človek stráca nie len medzi stromami, ale aj vo vlastných spomienkach, myšlienkach a strachu, kde každý krok môže byť posledný. Počujem blúdenie a blúznenie, tiché svedectvo niečoho neviditeľného, vnútorný monológ človeka, ktorý vstúpil do lesa ale už z neho možno nikdy nevyjde. Woodland Labyrinths je cesta, ktorá nemá cieľ, kde jediný zmysel je stratiť sa.
V lese, kde stromy rastú husto pri sebe, a ich korene sú prepletené ako spomienky, ktoré sa odmietli rozpadnúť. Počuješ len šepot; je to šepot stromov, ktoré si rozprávajú, že už si tu zas, že si sa vrátil, tam kam patríš. Keď cítiš, že už nekráčaš, ale kráča les, mení sa, a Ty nevieš nájsť cesty späť, už nemáš strach, ovláda ťa prazvláštny pokoj, taký ako mávajú len veci ktoré už nemajú zmysel, keď zbadáš studňu bez vody a nevidíš v nej nič len svoje oči v úplnej tme, vtedy pochopíš že to ty si ten labyrint a les je len jeho tieň. Povráva sa, že počas splnu v lese počuť kroky, ktoré ako by nikam neviedli. To len ľudstvo v tom labyrinte márne hľadá samé seba.
V tichu plynúceho času
v opare hory spia vo večnom spánku.
S nocou ožívajú, vyčkávajú, oni…
začiatok cesty, začiatok mojej skazy.
Aeon Winds – Woodland Labyrinths
============================================================================
Links:
https://aeonwinds.bandcamp.com/album/an-ode-to-the-mountains-full-length-2025
https://www.facebook.com/AeonWinds
https://www.instagram.com/aeonwindsofficial/
https://www.youtube.com/channel/UC58pywtnQNl5ZjjHIZ4v74w
Aeon Winds @ JBLK:
https://jablkadaleko.blogspot.com/2023/11/100-hell-architect-reviews-aeon-winds.html
https://jablkadaleko.blogspot.com/2022/01/rk16-citanie-po-rannej-kave-so.html
https://jablkadaleko.blogspot.com/2021/12/6-review-tomezr-reviews-aeon-winds.html
https://jablkadaleko.blogspot.com/2021/05/86-aeon-winds-black-metal-z-bratislavy.html
============================================================================
Aeon Winds - Ode to the Mountains (2025)
By Lord Belial
The longest day with the shortest night
led by the wisdom of ancient voices.
In the chambers of the forest, moonlight
cannot be hidden in the prison of the swamps.
Aeon Winds – Lunar Ascension
I feel their energy, I admire their strength… stone towers touching the skies, silent witnesses of time, evoking reverence and humility. Some unknown force draws me to the places where earth touches sky, where stories of the ages are silently whispered, to rocky temples where a man, small and insignificant, finds himself. Always, when walking a mountain path, moving away from the noise of the city, far from civilization, from its traps, its pettiness and decay, heading toward their majesty, I come closer to the true essence of being. They teach us much—not to be weak, but humble; not to be fearful, but cautious. Mistakes are not forgiven here; every ascent demands effort, every descent requires wisdom. Their silence gets under the skin; they say nothing, yet I hear them. When the forest rustles, birds sing, branches crack, streams murmur—that's when I find the answers I searched for in vain amid civilization’s noise. They remind us that strength lies in perseverance, beauty in simplicity, and freedom in nature. They offer a view into the distance and into oneself—a space for reflection and understanding that the highest peaks are not reached only with feet but with the heart. The mountains enrich us with their grandeur, and this is an ode to their beauty.
The atmosphere of legends and ancient tales is evoked by a four-minute intro that could easily serve as the soundtrack to an epic film about long-forgotten times. The title track Ode to the Mountains is the most beautiful tribute to the mountains I’ve ever heard! A slower, dramatic beginning—the path to the peak above the clouds is thorny. The warm touch of sunlight at the summit gives new strength, and you can hear it in the music—it becomes the fully loaded atmospheric black metal, the unmistakable signature of Aeon Winds, where orchestral keyboards build a grand sonic panorama. I find myself at the gates of forest cathedrals, passing sacred stones standing eternal guard in oak groves. One thing is clear from the start: Aeon Winds sounds on this new album exactly the way I hoped! So many ideas, atmospheres, chants, subtle melodies in one song—and an excellent lyric on top! Medicine for every mountaineer and metalhead. It blends joy and sorrow, strength and surrender. Those majestic places must never be conquered by human hands! The mystique of this masterwork is elevated by Hupogrammos (DORDEDUH, ex-NEGURĂ BUNGET), the first of several amazing guest musicians.
Devoured by Time and Long Forgotten is a phenomenal meditation on impermanence, the power of nature, and our lost bond with ancient times. It reminds us of our place—a memento of our smallness and arrogance. The song merges black metal rawness with ambient mysticism and grounded, well-articulated vocals. And for those who remember Aphazel from Norway’s Ancient—you can actually hear him here. The way the song continuously escalates reminds me of a lost soul forever fleeing something, only to be caught again each time it thinks it’s safe.
Unyielding Citadel shows beautifully how atmospheric black metal can be both intense and deeply emotional. Cold ambient layers evoke frozen walls of an abandoned, lost fortress, while powerful guitars supported by keyboard textures create constant tension between hope and ruin. The track takes its time, slowly and patiently, yet relentlessly reminding us of the atmosphere of an unconquered stronghold, built from memories, pain, and ancient sins—a place of resistance to all things transient. The deep choirs deliver an almost theatrical experience, a ray of (hopeless) hope in this raw black poem. Again, a rare guest appears—this time the legendary Vicotnik (DØDHEIMSGARD, VED BUENS ENDE). The last fortress remains shrouded in clouds and mist; what fire doesn’t consume, time will claim, and what man doesn’t destroy, nature will.
Lunar Ascension is, for me, the peak of the album. It’s more than a song—it’s a natural ritual, a godless prayer, an ascent to stars that have already faded! The ambient intro lifts the black veil of the night sky, and just when I expect a moonlit ballad, Aeon Winds shift into the highest, fastest black metal gear. In combination with Slovak lyrics and the heroically recited chorus, it crushes any doubts I had about whether the band could match or surpass their previous opus Night Sky Illuminations. They succeeded! The second part of the trilogy follows quite soon after the first, which may be why the evolution feels so natural and seamlessly connected to its predecessor. Clearly, they’ve not run out of ideas—and that’s good news. Lunar Ascension alone contains enough twists and turns to fill half an album for most bands. I’m very curious whether Slovak lyrics will become a standard part of their future work, or if this was a one-off moment. But let’s return to the album’s essence—its ode to the mountains.
In the Little Carpathians, there’s a peak called Molpír, where once stood a large Slavic hillfort from the Iron Age, with three courtyards protected by ramparts. The impressive fortification was built from loose stones reinforced with embankments and wooden structures. There was also a cult site carved into rock with three fire altars, near which a child’s skull and bones were found. A human skull was also discovered in the foundations of one of the houses, suggesting ritual practice. Traces of advanced craft and metalwork with iron and bronze were uncovered. The settlement—at the intersection of the Kalenderberg and Lusatian cultures—was destroyed sometime in the early 6th century BCE. In Aeon Winds’ hands, Molpír is a unique song that boldly accepts our past and connects it with the mysticism of ancient times. At moments, it feels like an ancient ritual—especially in the slower passages—as if we’ve been transported to that blood-soaked sacred place, where a cursed secret eternally dwells. In faster parts, I hear dark folklore—not the bouncy kind from modern textbooks, but the archaic dance of a lost civilization.
The final Woodland Labyrinths follows the classic black metal cut, so typical of the 90s—Emperor, Limbonic Art, forest darkness, and wandering of the mind. Woodland labyrinths are places where one gets lost not only among trees but also in memories, thoughts, and fear—where every step may be the last. I hear wandering and delirium, the quiet testimony of something unseen, an inner monologue of someone who entered the forest and may never come out. Woodland Labyrinths is a journey with no destination, where the only meaning is to become lost.
In the forest, where trees grow densely together and their roots entwine like memories refusing to fall apart, you hear only whispers—the whispers of trees saying you’re here again, that you’ve returned to where you belong. When you feel that it’s no longer you walking, but the forest itself moving, shifting, and you cannot find your way back, and you no longer fear, overtaken by a strange calm, the kind only felt by things that no longer have meaning—when you see a well without water and see nothing in it but your own eyes in complete darkness—then you understand that you are the labyrinth, and the forest is just its shadow. They say that during the full moon, footsteps can be heard in the forest that seem to lead nowhere. That’s just humanity, lost in the labyrinth, searching in vain for itself.
In the silence of passing time,
in the mountain mist, they sleep an eternal slumber.
With the night they awaken, they wait…
the beginning of the journey, the beginning of my ruin.
Aeon Winds – Woodland Labyrinths
No comments:
Post a Comment