#122 Flork Reviews: Samsara - Charon's Lullaby (2024)

Samsara - Charon's Lullaby By Flork Emerging from the remnants of the Black Death Metal band MORS OMNIA SOLVIT in 2009 (which is a la...

Friday, November 24, 2023

#100 Lord Belial Reviews: Aeon Winds - Night Sky Illuminations (2023)

Aeon Winds - Night Sky Illuminations (2023)

by Lord Belial

V black metale dlhodobo zaznamenávame pretlak nových aj zánovných kapiel, nesväto nesväte prisahajúcich, že to ony sú tie najtemnejšie, najagresívnejšie, najpohanskejšie, ale nájsť medzi nimi skutočnú kvalitu, to si často vyžaduje riadnu dávku bádania, trpezlivosti a prižmúrených očí. Žijeme metalovú dobu supermarketovú, a to doslova. Hudby je skoro až zbytočne veľa a je ľahko dostupná, avšak nechutí tak ako kedysi a nostalgicky spomíname na staré dobré časy, keď zo skromne vybavených štúdií čierneho undergroundu vychádzali samé klenoty. Nie všetci si však zaslúžia hanu a ja hrdo konštatujem, že slovenský (black) metal je v životnej forme!

Je sedemnásty november, významný deň novodobých slovenských dejín, a práve v tento deň, 34 rokov po odmietnutí totalitného režimu, uzrel svetlo nášho pozemského sveta nový album bratislavských Aeon Winds. Night Sky Illuminations vydáva agilný taliansky Avantgarde Music a vrátane bonusovej skladby Nox Aeterna prináša 8 songov na ploche 52 minút. Už predošlý Stormveiled ma presvedčil, že kapela si zaslúži pozornosť, no to čo počúvam na čerstvo vylisovanej novinke ma úplne dostalo. Aeon Wind osvietil nočnú oblohu skutočne žiarivo a piesne, ktoré sa k nám z nej šíria, nesú nádej, že niekde ďaleko od pozemskej márnotratnosti je ešte všetko v poriadku. Nádherné atmosférické pasáže, strhujúco mystické, miestami melancholické, no nestrácajúce black metalové ostrie vždy, keď práve treba pritvrdiť. Tie prechody od náladotvornosti k rúbaníci sú veľkolepé! Tomu všetkému kráľuje slovenčina, ale žiadne prvoplánové klišé texty. Ak niekto dúfa, že fakle osvietia hmlisté pláne dolín tam, kde leží viera tých, čo vo hviezdach spia, tak vedzte že to tak bude, pretože presne toto Svarthen prisahá v majestátnom opuse Primordial Fire. Hudobná i lyrická ekvilibristika v plnej paráde! Ale poďme pekne po poriadku.

Úvodná, titulná Night Sky Illuninations, dáva jasne najavo, čo nás čaká a neminie. Krátke symfonické intro, skôr decentné, navodí atmosféru, ktorá nás bude sprevádzať celým albumom. A latku stavia prekliate vysoko! Ako by aj nie, keď ten, čo zmárnil zrak v blčiacom obzore, ukrytý na vrcholoch spiacich hôr, našiel skon v náručí tichých lesov, žezlom noci v lúčoch posmrtných. Krásny black metal, ale žiadna „raw pure true“ zabíjačka, cítim tam hravosť, počujem sóla, heavy riffy, precíznosť. Opus Coronations sa rozbieha pomaly, žeby prebudený úderom hromu? Nedozvedám sa síce, či sa naozaj ortuť premenila na zlato, zato už teraz celkom určite viem, že mám do činenia s niečím výnimočným. Of Revenants and Apparitions znie o poznanie rýchlejšie. Takmer heavy metalové vyhrávky striedajú obvyklé black metalové postupy. Je vidieť že páni už majú niečo za sebou a vedia sa vyhrať s každým detailom tak, že počas vyše siedmich minút nuda nehrozí ani náhodou. Stellar Transcendence je mimoriadne vydarená hard rocková inštrumentálka s príjemnou atmosférou, ktorá dláždi cestu pre (pre mňa) vyvrcholenie albumu, už spomínaný song Primordial Fire. Po krátkom oddychu teda prichádza atmosferický black metal v plnej paráde. Nech ožije z pahreby plameň! Nech ožiari najkratšiu noc! Toto je balzam na moju ubolenú dušu, toto je liek na starobu, toto je nekompromisné vyvrátenie predsudku, že všetko dobré som už počul. Primordial Fire ma vracia na zem a dáva mi lekciu z pokory a zaslúžený rešpekt pred Aeon Winds. Ani Blazing Monuments v ničom nezaostáva, naopak je suverénnym potvrdením toho, že sa jedna o komplexný, vyrovnaný album, ktorý nemá slabé miesta. A to ma ešte čaká Moonglow. Ivan Krasko, predstaviteľ Slovenskej moderny, začiatkom dvadsiateho storočia určite netušil, že jeho báseň Nox et Solitudo sa o sto rokov stane námetom metalovej hymny slovenskej kapely so svetovými parametrami.

Pretože áno, Aeon Winds už dávno prekročili tieň slovenského undergroundu. Nahrali skutočne výnimočný metalový album, ktorý sa nesnaží nasilu držať v pazúroch jedného subžánru, pôsobí hráčsky aj skladateľsky vyzreto a ja som už teraz zvedavý, kam budú smerovať ich ďalšie kroky. Tie moje sú jasné, idem si Night Sky Illuninations pustiť znova. Dobrá správa pre zberateľov, album vychádza na CD, LP aj MC.