#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, January 20, 2021

#55 Kagran. Lo-fi post-punk z Bratislavy. Odpovedá Vlado (gitara, spev).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Cauko, volam sa Vlado, prezyvaju ma Vajco. Som z BA. Robotu mam doma na kompe a momentalne vela veci, co ma normalne zaujima, robit nemozem.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Mam jeden projekt s nazvom Kagran a venujem sa tomu tak 3 roky. Zacal som hravat s byvalou frajerkou, ktora sa vtedy ucila na bicie a potom na prvej nahravke som robil s Oliverom (Lutra, Wargame), ktory mi stym celym pomohol, nahral bubny a basu, mix a ine veci. Bez neho by sa asi nic nikdy nenahralo. A teraz posledne veci som si robil sam, pricom basu napinkal Milan M2 zo Skalice, ktory mi robil aj mix master.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Mam lowcost elektricku gitaru Squier a male kombo na domace brnkanie. Ipad s Garagebandom je tiez zaklad, tam si nahravam dema doma na gauci.



 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Subjektivne. Mam rad filmy, ktore maju 50 % na csfd. Zrucnost v umeni je dolezita, ale zavisi, v ktorom zanri alebo druhu umenia. Castokrat ma v hudbe zaujima skor emocia a moze to byt v klude nahrane aj na krivej jednej strune v kuchyni a bavit ma to bude viac ako daka vycibrena nahravka. Na druhej strane napriklad pri jazze asi nechcem pocut kriveho klaviristu.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorýchby umenie nemalo zasahovať ?

Umenie si myslim je jedna z mala veci, ktore by nemalo byt nicim ohranicene a regulovane. Ci tak aj umelci tvoria, to je uz otazne.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Extremisticke nazory alebo ked to je fake.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Inspiruje ma hudba, ktoru pocuvam a casto ma k tvorbe motivuju take tie melancholicke, emotivne stavy.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Asi songy You know a Still here. You know ma myslim taky prijemny vibe, ktory mam v tomto zanri rad a Still here lebo to je podla mna chytlava pecka s antifasistickym textom.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Texty a obsah pri pocuvani moc nevnimam a zriedkavo si text precitam. Pokial nejde o dake nazi primitivizmy alebo total tupoty, to neriesim. Mozno v hiphope to sledujem viac lebo tie vokaly su take priamociarejsie, a to ma aj potesi ked daky reper vie povedat nieco nieco zmysluplne. Najsilnejsi uryvok z mojich textov je asi refren v hore spomenutom Still here - ‘’Good night white pride you nazi scum’’ hehe



 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Stale viacmenej zacinam a ambicia je robit hudbu , ktora sa mi paci a snad bude aj niekomu inemu. Popripade by bolo fajn mat niekedy aj viac clennu kapelu a koncerty.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Pre mna je uspech to, ze si ma oslovil na rozhovor alebo ked mi niekto povie, ze si moju hudbu vypocul a ze sa mu to lubi. A samozrejme aj to, ze mi vobec podarilo nieco nahrat a dat von.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Tym, ze som one man band, nepijem a nefetujem a nemal som este ani jeden koncert, tak moc tych dekadentnych prihod vtomto smere este nie je hehe.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Snazim sa furt nieco tvorit, nie len hudbu ale aj venujem sa aj vytvarnemu umeniu, dizajnu a tak. V ramci hudby, okrem Kagran, by som chcel poriesit este HC kapelu, uvidime ci sa zadari. V ramci HC sceny je to v BA mam pocit docela mizive, co je myslim dost skoda, lebo posledne roky je v HC vo svete uplny boom dobrych kapiel s pestrou tvorbou a zislo by sa totu troska obnovit.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Pohybujem sa v BA HC punk scene od mlada, cize mozno to nejak najviac. Kagran neviem kam zapada.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Zacal som skejtovat v 97mom asi. Tym sa pre mna otvorili aj brany do punku a inych subkultur. Podla mna to bolo super obdobie, tie neskore 90te a skore 00s. Rad na to s nostalgoiou spominam a som rad ze som to zazil. Vtedy pre mladeho chalana bolo vela veci novych a dalo sa furt daco v ramci scen objavovat. Hudobne na tom bola podla mna aj UG SK scena dost dobre. Chodilo sa s entuziazmom na koncerty barsakych onicom kapiel kapiel, hustlili sa kazety, koncerty v dekacoch, nahancacky z nackami na dennej baze atd.

Mam pocit, ze vtedy bolo aj viac zaujimavych miest pre alternativnu kulturu. Dnes sato vsetko uz zlieva a neni moc kam uniknut od hromadakov.

Celkovo myslim ta doba ludi v scene dost ovplvnila, lebo dostat sa k hudbe, akciam atd. bolo narocnejsie, cize to chcelo urcite vynalozenie usilia. Dnes mam pocit ze mladi nesu schopni ani rozkliknut daky link aby sa k dacomu novemu dostali.
Taktiez aj co sa tyka hiphop sceny to obdobie malo svojsku atmosferu, ci uz zaciatky 2000s alebo potom obdobie s pred takych 6-7 rokov dozadu ked zacal na SK prenikat modernejsi hiphop/ ‘trap’. Bolo zaujimave byt pritom ked sa sem dostava nieco nove. Ked sa zahrala nejaka pecka na party, tak ludia ztoho boli mimo. Teraz je DJ spotify alebo rapper kazdy, tak uz to neni prilis zaujimave.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Mali vyhodu vtom, ze nebolo milion kapiel, ktore zneju podobne skrz dostupnost vsetkeho na internete. Ludia si kapely, koncerty vazili aj ked to casto krat stalo za prd. Dnes je zas vyhoda vtom, ze barsaky jozko (ako ja) si moze dat na spotify hudbu a teoreticky sa to moze dostat do celeho sveta.


 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Cez skate som sa dostal na zakladke ku kapelam ako dog eat dog, ratm, offspring a klasiky skate punk a cez to potom neskor k serioznejsiemu punku a hardcoru a neskor zas skrz nazov stavby a KF k hiphopu az nakoniec ku uplne hocijakemu zanru. Skate videa boli tiez dobry zdroj vsakovakej roznej hudby. Nemam rad nejake zanrove mantinely. Bavi ma HC, indie, folk, grunge, techno, house, jazz, hiphop, shoegaze atd atd.

Zo starych veci ma len tak z hlavy napadne napriklad Karol Miklos a jeho pecka Tomorrow. Z hc punk sceny Balaclava.
Zo sucastnych veci ma v poslednej dobe oslovil projekt DRT (Kascak a Toth), na koncerte to bola dost dobre. Tvorbu saxofonositu a skladatela Miro Totha mam tiez dost rad. Bavila ma aj kapela Vole z Prahy.

Fvck kult ma prijemne prekvapil posledny album, na pomery CS hiphopu je to dost ine a ma to taky svojsky vibe. Nedavno ma oslovil rap z Jihlavy 58G, ktori si idu taki UK style. Je to uveritelne aj po hudobnej aj po vizualnej stranke.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Spolocny menovatel v scene bol antifasizmus a co ich rozdeluje su odlisne svety v ramci jednotlivych zanrov.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Asi ze ziadna scena uz nie moc nie je. Zaseknutie sa v jednej zanrovej ulite a nie prilis sledovanie toho co sa deje na zapade. Sere ma aj napr. to, ze daktore kluby v BA robia koncerty, casto aj kvalitne zahranicne mena a maju uplne v prdeli promo a potom to tak vyzera ze na koncerte je 5 ludi, co je dost bullshit pre kapelu.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Bavia ma teraz napriklad take lofi punk kazetove covery. Z domacej sceny ma nepada momentalne nic . Klip Kagran Still here.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Je toho vela, ale dam dake priklady.
Hudba: Never Ending Game - Just Another Day, HC jak ma byt.
Fiddlehead - Springtime and Blind , projekt spevaka z Have Heart, dobry spev, atmosfera atd., chcel by som vidiet na zivo.
Stranger Ranger - Rememebering Rockets - indie rock, fajnove melodie, jak mam rad.
Blood Orange - Negro Swan. Oblubeny indie/rnb/pop album.
Art Blakey & The jazz messengers - Free For all. Silny, klasicky album z hviezdnym obsadenim.
Happy Diving - Electric Soul Unity. Album, koli ktoremu som si kupil elektricku gitaru.
Serial: Curb Your Enthusiasm - jeden z mojich najoblubenejsich komedialnych serialov, Treme - serial od tvorcu The Wire. Autenticke zobrazenie hudobnej sceny, socialnych, rasovych problemov atd v New Orleans po hurikane Katrina. Film: Bird - Biografia jazzoveho saxofonistu Charlieho Parkera. Dobry pohlad na zivot jazzmana vtej dobe, fajn atmosfera new yorku 40/50 rokov. Kniha: 'Co ja vim', dobre napisana biorafia mojho oblubeneho rezisera Milosa Formana od Jana Novaka


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Aj ked to neni zrovna underground, z domacich akcii mam rad Pohodu. Objavil som tam uz pre mna dovtedy neznamej dost dobrej hudby a zaroven sa tam vzdy objavia aj zahranicne mena, ktore ma realne bavia. Kedysi to bol fluff, ale tam som uz dlho nebol. V BA mam z klubov rad akcie vo fuge a A4. Zo zahranicnych co som zazil par boli HC/ punk koncerty v bostone v cambridge elks lodge, v take kvazi klubovnovej sale. Ma to stale ten riadny hc vibe jak kedysi, plno ludi, moshe stage divingy, singalongy, dobre kapely.


Vinyl alebo CD ?

Teoreticky vinyl, ale prakticky spotify. Podla mna jeden z naj vynalezov internetovej doby.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Neni sice hudobnik, ale Vlado Stupavcan, kedysi prevadzkovatel legendarneho hudobneho klubu obluda.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Aktualne, RIP MF DOOM.

========================================

Linky:

https://kagran.bandcamp.com/

No comments:

Post a Comment