#121 Lord Belial Reviews: Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024)

  Hecatonchair - Nightmare Utopia (2024) by Lord Belial     „Sluníčko už dávno vstalo, mně však stále nedá spát, Všechno to, co už se stalo...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, January 7, 2021

#52 Sorgoth. Black metal z Bytče. Odpovedá Rado (gitara).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som Rado a som študentom Akadémie umení v BB. V týchto dňoch mám kvôli seminárkam tvorivú krízu.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.


Nejaký rok hrám gitaru v Sorgoth, so spoluhráčmi tiež zakladáme historickú kapelu Artio. Hrám ešte s umeleckými telesami mimo metal.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Hrám na čiernu Jackson SL3X, bavia ma tie celkom univerzálne hot rail snímače v strede a pri krku. Reprobox Randall a zosilovač Bugera 6262 Infinium. Môj jediný efekt je Digitech Polara reverb, má širokú škálu reverbu od jemného podfarbenia po vesmírny ambient. Viac mi zatiaľ netreba, hlavný je pre mňa solídny zvuk celolampovej hlavy a dobrý reverb na clean kanále.



 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Subjektívne. Dojem umenia v songoch navodzuje asi pridaná hodnota, nápad, ktorý pridáva originalitu. Vycibrená technika má pre mňa zmysel len keď je v nej trochu hudobného cítenia. Sorgoth ale nevnímam ako „umenie“, vlastne to oddeľujem, je to taký útek od klasického umenia, ktorým sa viac-menej zaoberám. Nejakú hypotézu umenia nechcem rozoberať, nie je to potrebné, potrebné je to cítiť – preto je subjektívne.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Nie, nemá - umenie môže byť hocičím a vlastne aj ničím konkrétnym, keď chceš. Môže to byť tvoja akákoľvek vnútorná spoveď alebo tým nemusíš povedať vôbec nič seriózne. V poslednom čase u kapiel oceňujem skôr zaujímavé spracovanie a originálny prístup, než vážne témy o spoločnosti tisíckrát prežuté rovnakým spôsobom...
    

Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Naivný radikálny extrém. V jednom rozhovore s Porenutom sa píše, že kapely by mali brať vážne svoju muziku a mali by prestať brať smrteľne vážne samých seba.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Inšpiruje ma len špecifický pocit a atmosféra, ktorú mi navodí jedine black metal. Má takú úprimnú surovosť, ktorá mi imponuje najviac zo všetkých metalových subžánrov. Väčšinou vytvorím nejaký riff/nápad a s chalanmi ho ďalej rozvíjame. Texty píšeme väčšinou až na konci celého procesu, niekedy spolu, niekedy každý sám. Impurity bol taký surový úlet, chcel som to čo najviac kvlt od začiatku do konca. Textovo som sa inšpiroval horormi, tie ma dosť bavili. Veľkú motiváciu k tvorbe metalu mi tiež dodávajú koncerty, kontakt s publikom. Je to skvelý pocit, ktorý cíti celá kapela, dodáva nám to chuť a posúva dopredu.


 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Song Post Mortem, po ňom prišla inšpirácia na celý album a na koncerte ho hráme v najrýchlejšom bpm z celého setu.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Post Mortem:
Scum of the earth rising from the womb
awakened living dead broke the rotten tomb


...To je kvlt! Myslím, že som to napísal na hodine občianskej náuky.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Pamätám si prečo som začal hrať black metal. Keď som mal 13 rokov, založili sme s kamošmi kapelu a hrávali sme nejaký rock.  Raz som bol na strašne nudnom pomalom koncerte, vôbec ma to nebavilo. Tam som si uvedomil, že chcem hrať rýchlu surovú hudbu bez vaty, prišiel som domov a napísal prvú skladbu. Začínali sme v žalostnej skúšobni, kde vnútri dokonca mrzlo a vlastne som ani netušil čo so Sorgothom chcem dosiahnuť, ťahala nás dopredu asi len oddanosť hudbe. O kapele celkovo napísali zopár dobrých recenzií, dostávali sme pozitívne ohlasy. Hovoriť o naplnených/nenaplnených ambíciách je ešte priskoro, plnohodnotný album máme stále ešte pred sebou. Po vydaní by sme chceli hrávať väčšie koncerty na nových miestach.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Miniturné po česku a slovensku. Na tento rok sa rysovalo niečo podobné, no...


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Po koncerte v Prahe sa nám nechcelo zmývať corpse paint a prezliekať sa do normálneho oblečenia. Všetci okrem šoféra sme nasadli do auta s paintom, strapatí a s reťazami z koncertu. Cestou na ubytovňu sme sa naschvál vyhýbali frekventovaným cestám aby sme nestretli policajtov. A na poslednej tmavej dedinskej ceste – policajti. Pri kontrole sa len udivene zatvárili a poslali nás na obchádzku, bola uzatvorená cesta. Inak ťa sklamem, na koncerte nás zaujíma len náš dobrý výkon.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?


Momentálne píšem (pokúšam sa písať) skladby pre Sorgoth a Artio. Pre obe kapely pripravujeme album. Veľkú časť skladieb pre Sorgoth máme aj vďaka karanténe dopísanú, no kedy napokon ten album vyjde ukáže len čas. Mám plány aj s inými projektmi a často hrávam s bábkovým divadlom.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Osobne sa necítim byť súčasťou, ale kapela isto patrí k lokálnej scéne tvrdého metalu. Vďaka UG akciám sme spoznali veľa kapiel, organizátorov, podporovateľov.  Túto scénu sledujem len letmo, no rád si vypočujem nové skladby.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Som ročník 99, prvý metalový koncert som zažil okolo roku 2010 na bytčianskom RockStone Fest (nech je mu zem ľahká), potom Terchovský Budzogáň. Dovtedy som videl hrať len speváka z Arzénu na výchovnom koncerte. Poznám zopár starších UG kapiel, no celú scénu ti neviem zhodnotiť, nechcem mudrovať. Na Brutal Assaulte raz boli staré UG black metal ziny ako súčasť výstavy. Bolo to fascinujúce, musím uznať, že to mystické čaro sa už pravdepodobne nevráti. Občas zachytím nejaké príbehy o 90´s a viem si predstaviť, že to bolo jednoducho iné, len bližšie ti to fakt neviem povedať. V súvislosti so Sorgothom sa nedá hovoriť o dekádach...


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Asi sa viac podporovala lokálna scéna a kupovalo sa viac fyzických nosičov. Výhody dnešnej doby sú úplne jasné, stačí zverejniť album na bandcampe a môžeš sa (relatívne) presláviť. Na youtube je veľa kanálov venovaných čisto len black metalu, na tom môžeš získať nových fanúšikov. Crowdfunding, promo, dostupnejšia zvuková technika... všetko je ľuďom prístupnejšie.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Neviem či to je UG, ale z takýchto slovenských kapiel som vyrastal na Lunatic gods, Čad, Adacta, Brainscan, Prípad Ewi Burdovej... Z nových kapiel sa mi páči Jób, Malokarpatan, Brian Bajak, Porenut, Jakub Tirco... a vždy si rád pozriem set kapiel, s ktorými hráme. Špeciálne miesto má u mňa ešte Samčo, brat dážďoviek, Dáša fon Fľaša a všetko s Braňom Jobusom.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Naša lokálna scéna je malá, ľudia sa medzi sebou poznajú nezávisle od žánru. Vedľa nás skúšajú skate punkáči a vždy si ochotne pomáhame, keď je treba. Hráme slobodnú hudbu pre slobodných ľudí, ťaháme za rovnaký povraz. To nás spája a sme si toho vedomí. Kapely rozdeľujú bežné ľudské nezhody, ale to je súčasť života.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Hádzanie polien pod nohy klubom, umelcom, organizátorom. V malomestách ako je napr. naša Bytča sa sto rokov nič neorganizuje a keď sa aj začne, tak vzniknú zbytočné problémy - či už od vedenia mesta, nahnevaných domácich... A hudobné kluby krachovali aj pred koronou, niektorým ľuďom sa asi zdalo pár eur za koncert priveľa.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Album: Lunatic gods – Vlnobytie (musím ešte spomenúť Jób – MMXIX) Artwork: Darktimes – Utter coldness. Klip: Lunatic Gods - Balada o makovom mlynčeku. Na ten som si spomenul teraz asi po siedmych rokoch.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Album: Repugnant – Epitome of darkness. Nekompromisný riffový guľomet od začiatku do konca, surový záhrobný zvuk.
Kniha: Bulgakov – Majster a Margaréta
Film: Samotáři ("Počkej, počkej nech to.. to je skvělá muzika. Ty jo, co to je za muziku?"
"To je státní hymna, ty vole!"
"No jo vlastně. Státní hymna. Já jenom, že ji nehráli dlouho takhle instrumentálně,... tak jsem na ni zapomněl.")
Seriál: South Park
Hra: South Park – Fractured but whole
Pivo: Zichovec


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Brutal Assault – žánrovo pestrý festival so skvelými mimohudobnými atrakciami a bezchybnou organizáciou.  A konečne chcem prísť na Hradby Samoty.


Vinyl alebo CD ?

Vinyl.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Kapela Jób.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Sorgoth sa zrejme na dlhý čas uloží k zimnému spánku. Mali sme naplánovaných viacero koncertov, z ktorých nič nebolo a nebude, a na tvorbu bohužiaľ neostáva veľa voľného času. Potom sa však rozhodne prebudí v plnej sile. 

===============================

Linky:

https://sorgoth.bandcamp.com/releases

No comments:

Post a Comment