#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Sunday, November 7, 2021

#119 Toreva. Unblack metal z Bratislavy. Odpovedá Pax.



 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som Peťo z centra Bratislavy a priznám, že momentálne sa čo možno najviac snažím sústrediť sa na Boha a nenechať si odvádzať pozornoť všetkým, čo sa deje naokolo. Zatiaľ sa jedná len o tú snahu, darí sa mi len veľmi málo.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.


Hral som kedysi dávno v 90. rokoch v jednej UG kapele, a to je azda asi všetko čo sa kapiel týka. Projektov bolo viac, ale moje staršie radšej nespomeniem pre istotu. Novšie projekty teda : Toreva, Vyatûr, Master Hunter. Hral som na gitaru a bubnoval som.



 

Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Toto rád spravím, zaujímam sa o techniku. Mám momentálne dve gitary (obe používam v iných projektoch) ESP LTD EC BLACK SATIN so Seymour Duncan Black Winter snímačom a starú Jacksonu Dinky s Nazgul kobilkovým snímačom. Doteraz som používal 11-49 Elixir struny ale precházam na 10-46. Ladím do D štandard až E štandard (to už pomenej). Takisto mám 3 gitarové hlavy, Peavey 6505+ 120W - táto je používaná na rytmické gitary v Toreve a je to valec. ENGL Thunder 50 E325, ktorú používam na melodiské linky v Toreve a ako hlavný aparát v Master Hunter projekte. Mám ešte Bugeru 1990 120W, lacná, ale skvelá hlava s fantastickým zvukom. Je to taká vydarená kópia Marshallu JCM900. Robím s ňou všetky gitary do Vyatûru. A keďže som bytový, nie domový obyvateľ, treba mi byť potichu a preto mám ešte Two Notes Torpedo Live ako speaker emulátor. Všetky hlavy boostujem dvoma klasikamy - Ibanez Tube Screamerom a Boss Super Overdrive-om. Stále mi znejú najlepšie, aj keď už nemajú moderný zvuk. Ešte používam Marshall Bluesbreaker, zopár ekvalizérov a noise-gate (Decimator II) na škrtenie basových frekvencií. Z Torpedo Live idem optickým káblom do zvukovky (RME Babyface) a do Cubase, kde to všetko nahrávam a mixujem. Uff.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Som tak rozmýšľal o tomto, ale viem akurát tak selsky pouvažovať. Musíme sa ale najprv dohodnúť na tom, čo je to umenie, lebo každý to vníma inak. Z mojho pohľadu mi to príde, že je Pravda subjektívna alebo objektívna ? Ak je subjektívna, tak potom aj umenie je subjektívne. Ale ak je objektívna a teda jedna, potom je umenie len ódou na Pravdu, potom je objektívne. Krása stredovekých chrámov, ktoré nájdeš po celej Európe,je dokladom o objektivite umenia. Neverím, že v niekom vyvolajú spontánny hnus a odpor. Umelecký dar využitý presne tak ako mal byť, to jest, na chválu Boha. Takéto umenie povznáša ľudského ducha. Ľudia využívajú svoje nadania ale aj na iné, ako na Božiu oslavu, napr. na presný opak. Tam teda nájdeš aj odpor, aj hnus aj nepokoj. Umenie, ktoré nepoukazuje na Boha je prázdne, zbavené svojho zmyslu. Ako človek, ak je duchovne mŕtvy, tak je celkom prázdny ako zviera, alebo kus šutra.



 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Myslím, že som na to už čiastočne odpovedal v predošlej odpovedi. Samozrejme, všetky témy sú tu presne na to, aby sa do nich zasahovalo. A špeciálne kresťania sú pozvaní vyjadrovať sa aj skrz umenie ku všetkému. Tento svet si veľmi praje, aby sa niektoré veci nevyťahovali na svetlo. Taký luxus mu netreba dopriať. Jediný kameň nemá zostať neprekotený.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Nemám rád perverzitu a do očí bijúce rúhanie sa, lebo svet niekomu povedal, že to je fajn. Ľudí, ktorí chcú používať zlo na to aby niečo povedali. Zlo vie robiť každý, to je to najľahšie, zato pravé dobro len ten, kto je naozaj slobodný.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Vo všetkých ľuďoch naokolo. Všímam si ich, ako sa majú a ako fungujú. Kde sa zhruba nachádzajú. Väčšinou, toto mnou hýbe najviac. A samozrejme hudba ma inšpiruje.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Najlepšia vec, htorá sa mi podarila je album Vyatûr - The Beginning a jediná pieseň Contemplating the dying. Myslím si, že sú tam pasáže, ktoré sú fakt dobré. Až sa sám tomu divím.

 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Tak najsilnejší čo do efektu je nepochybne "Protestant Heresy", celé protestantké black metalové podhubie sa so mnou prestalo rozprávať po tomto kúsku :) Ale, najdôležitelší je v piesni "Salutaris Hostia", pretože hovorí o eucharistickom Kristovi.
-
"The victim is bearing aid
As the screaming blind
Are being crushed
By the freeing knowing

Hidden for so long
Not so bloody anymore
Feeding the crowds
To bear the fruits

The magnetic attraction
Is not possible to ignore
The hostile ones will stay
untouched by the force"



Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Vidíš, úplne konkrétne som na toto ešte nikdy neodpovedal. Ja som vždy mal ambíciu prekračovať slovenké hranice. Nebyť len lokálny, ale viac než to. Motivovala ma sláva (slavomam). Celé sa to rozplynulo po mojom obrátení. A teraz budem s radosťou len lokálny, aj keď rád by som textami siahal možno čo najďalej.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Priznám sa, že len s ťažkosťami si sám seba predstavujem ako umelca. Nič, čo by som označil za umelecké dielo ja nejako nevnímam. Možno ten Vyatûr, na ten sa hrdím sám pred sebou che-che. Aj text tam je dobrý, dokonca aj dôležitý.



 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Tak hej, istej dekadentnosti bolo dosť, ja som mal aj iné hudobné aktivity a veci s tým spojené, Toreva prišla vlastne až roky po ukončení mojej "kariéry", ako niečo s čím som už nerátal, že by sa mi mohlo prihodiť. Celá tá moja skoršia tvorba bola jedna dekadentnosť a vlastne celý môj život.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Rozmýšľam nad tým teraz, že ako pokračovať. Vydal som 3 albumy a 2 EPs za rok a pol, tak v tomto štýle už nepôjdem, výrazne zvolním. Chcel som si vyskúšať, že čo som schopný dať. Ak teda vyjde jedna vec ročne bude to veľa. Aj tak nemám pocit, že by to niekoho priveľmi zaujímalo.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Scény sú pre mladých aby sa formovali, hľadali sa a potvrzovali sa, pomáha im to potom neskôr rozhodnúť sa ako a kam ďalej. Ja už sa nehľadám, úspešne som sa našiel. Aj formáciu dostávam z iného zdroja. Na druhej strane, byť súčasťou skupiny ľudí, ktorá má rovnaký koníček je veľmi fajn. O také mám záujem aj ja.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Myslím, že sa veci hýbali len veľmi pomaly a všetko trvalo roky. U nás každý hral technický death metal a vo všeobecnosti bolo len málo ľudí, ktorých by zaujímali okrajové žánre. Zato sme sa skoro všetci poznali osobne a to dokonca ešte aj v rámci Čiech. Dokážem sa vyjadriť len k 90tym a skorším 2000, lebo vtedy som hudobne fungoval. 90te roky mali svoje čaro a jednoznačne som videl progres v celej spoločnosti, ale úderom 2000 roku akoby sa niečo zmenilo a to čaro zmizlo. Mám pocit, že ešte do 2010 sa veci posúvali akousi zotrvačnosťou, ale v druhej dekáde sa všetko zastavilo a veci sa zastavili. Ja osobne to vnímam tak, že ľudská história sa končí a vstupujeme do novej, veľmi odlišnej éry. Toto všetko vnímam aj čo sa hudby týka. Kompletný regres a stagnácia (doslova hromadné štylizovanie sa do prejavu starších kapiel), kapely sa snažia ísť naspäť namiesto toho aby tvorili niečo nové.



 

V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Beriem tu do úvahy len domácu scénu, a rovno priznám, že všetky výhody vypapali tí, ktorí začínali v druhej dekáde rokov 2000cich. Lebo mám pocit, že až vtedy sa na Slovensku začalo niečo diať vo vačšom. V 90tych rokoch bolo tých ľudí tak málo a všetko tak plienkovité, že tam bolo vlastne len to čaro. Všetko iba začínalo a ako som spomenul vyššie, len veľmi pozvolna. Dnes je síce viac možností a omnoho viac kapiel a ľudí, ale vnímam len stagnáciu a regres napriek super talentovaným umelcom.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Úprimne musím priznať, že toho nebolo veľa, o nejakých rôznorodých žánroch sa tu ani nedá hovoriť. Niektoré tu vôbec neboli (grindcore, noisecore, industrial, black metal), alebo len nejakí jednotlivci. Zopár death metalových kapiel a zopár hc/crustových. Vlastne jediná kapela ktorú som mal zo Slovenska rád boli košičania Obliterate. Dnes už nepočúvam sekulárne metalové kapely a nemám prehľad. Len som si stihol všimnúť, že talent tu ľuďom nechýba. Zdravé sebavedomie žiaľ áno.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Nerozumiem úplne tejto otázke, tak ale pokúsim sa nad tým zamyslieť. Hudobne ťa nemusí niečo spájať s niek
ým, kto má iný vkus ako ty. To je v poriadku. Jedine potom asi radosť z hudby.
Hudba samotná nemôže predsa nikoho rozdeľovať, náš vlastný hriech nás rozdeľuje, prejav sebeckosti, ktorá pramení z nezriadenej sebalásky. Ale to je tak vo všetkom, nie len v hudbe.



 

Čo ťa na domácej scéne serie?

Vôbec nič :-)


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Zaujali ma logá niektorých kapiel, aj artwork. Tu vnímam viacero talentov. Čo sa albumu týka, priznám sa, že nemám napočúvané vôbec nič, len som sa na youtube preklikal zopár videami, aby som mal aspoň trochu šajnu, kde sa nachádzame. Rozumej prosím, že ja od roku 2008 neviem o tunajšej hudobnej scéne mnoho. Respektíve nič.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Odporúčam "Umučenie Krista" od Mela Gibsona a "Veľké ticho", čo je dokument o Kartuziánoch. A ešte francuzsku komédiu "Drž hubu".


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Ja úprimne neviem :-)


Vinyl alebo CD ?

Definitívne CD.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Nemám nikoho v merku, ale rád si čítam rozhovory, aby som vedel, čo si dnešní mladí myslia a ako uvažujú.



 

Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

"Pohanské srdce bude v ten deň sťa srdce ženy pri pôrode, ich nivy užasnú nad ich osudom" (ktorýsi starozákonný prorok).

Veľká vďaka za tvoj záujem. Pax

================================

Linky:

https://toreva.bandcamp.com/











No comments:

Post a Comment