#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, November 10, 2021

#120 Ironic Modern World. Punkrock z Topoľčian. Odpovedá Oto (gitara, spev).



 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Čau, som Oto, venujem sa muzike popri robote a najviac ma zaujíma v týchto dňoch dvojročná dcérka.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Fú...raz si spravím takú časovú os, kde všetky tie kapely a projekty spíšem, ale teraz skúsim: Začalo to husľami na výchovných koncertoch a dixielandom na bicích na zuške. Potom prvé pubertálne punk-rockové zoskupenia, kde sme ledva vedeli hrať, projekt P.O.D. (Peťo Oto Dávid) na deň detí na základnej škole, rôzne hosťovačky, stredoškolská kapela, až cez kapely, v ktorých som hral vo Veľkej Británii a na Kanárskych ostrovoch. Momentálne hráme s kapelou Ironic Modern World, kde mám mikrofón a gitaru, a hlboké zárezy v pomyselnej pažbe mám z kapiel Fishing Strip a Puzzle'n'Pyjamas, kde som trieskal bubny.



 

Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
 
Stačí mi zatiaľ Fender Telecaster a Orange Dualterror. Mám delay, distortion, tremolo a ladičku (smiech). Určite chcem všetky gitary & efekty a mať na to určenú miestnosť, niečo ako šatník pre ženy. Zatiaľ to je v skúšobni, kde mám ešte Mapex bicie, ktoré majú najhustejší kopák čo som kedy počul a rád by som išiel do elektro halušiek typu syntetizátor. Keď si to tak rekapitulujem, tak každý môj nástroj má zaujímavý príbeh v pozadí,  ale ľudia sa zvyknú baviť na pedalboarde, ktorý je vyrobený zo skejtovej dosky a na koncertoch sa pýtajú, či budem robiť triky.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Umenie má veľký vplyv v subjektivite aj objektivite zároveň. Ten moment ťažko nájsť, pretože poznám aj muzikantov, ktorí hrajú na nástroj a pripadajú mi, ako keby pracovali manuálne. Umenie môže byť aj "zlé" a môže sa páčiť objektívne ľuďom, kdež to pri majstrovi, čo manuálne postaví zlý dom, subjektívne sa nikomu nebude páčiť, možno len tak umelcovi. Umenie sa dá odlíšiť od niečoho, čo sa na to podobá uveriteľnosťou.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie by nemalo mať hranice a malo by sa prelínať so všetkými témami, to je dôvod umenia.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Akceptujem všetkých, ale keby sa mám účastniť projektu, čo ma nebaví, tak je to na mne vidieť.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Úplne všade, kd je niečo ironické, absurdné, keď mám z niečoho nervy, rasdosť a chcem mať na to spomienku v podobe piesne, tak napíšem. Niekedy sú to pocity, čo musia von a neviem ich dať len slovami, tak napíšem pesničku.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Momentálne Nothing better to do, ešte sme ju nestihli nahrať v štúdiu a asi aj preto ju mám rád, že ešte nie je ohraťá. Myslím ale, že by som si ju postil keby je od inej kapely a vyhodí mi ju spotify.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Nikdy som sa nad tým nezamýšľal, ale asi najsiľnejší verš mi príde v piesni VP, keď v poslednom refréne sú slová: "Keď chceme, vieme viac!" Ľudia by mali vedieť, akú majú silu.



 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Hudobné ambície boli také prvoplánové, že chcem byť najlepší bubenník. Niekedy mi to po koncerte aj povedali potúženci/puberťáčky, hehe. Realita sa teraz prelína s filozofiou umenia, čo sme riešili vyššie. Radšej sa dotknem hudbou jedného človeka, ako silou mocou ísť za trendami a číslami.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Keď mi môj bubennícky vzor povedal, že som super búchal na koncerte.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Zaujímavé príhody sú, keď potrebuješ wc na pumpe a zistíš, že tá brána berie poľské zloté a ty máš pri sebe len eurá. Toho je veľa...keď je kapela, ktorá si to užíva, tak má x zážitkov za večer. Ide karta, sme páni sveta, odhliadnúc od naších bežných životov, v ten večer sme rakenról. Na jednom koncerte prepichla basgitara blanu na kopáku a típek vytrhol mixpult aj s káblami, inde kapela chcela hrať po nás a nakoniec ani nezahrali, lebo sme dali vysoko laťku a oni sa vyhovorili na časový sklz. Treba sledovať náš feed, tam dávame naše koncertné bizáriky. Slovíčko dekadencia som si musel gúgliť, a myslím, že môj rebríček je veľmi pestrý. V prvej časti otázky ale bolo napísané, že o ktoré sa môžem podeliť, hehe. Sem tam prídu okamihy, keď sa stretnú hovädá a porovnávajú si zážitky, kto spravil väčšiu koninu, vtedy sa dobre nasmejeme.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Najbližšie treba vydať von druhé EP, ktoré sa už naťahuje jak sopel a k tomu aj videoklip. Ďalej skladať nové piesne, hrať naživo, implementovať nové čísla v setliste a tak.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Cítim sa byť súčasťou domácej rockovej scény, sú tam bubny gitary, prvky, zbytočne to budem deliť do subžánru, keď naša scéna je beztak malá.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

V devädesiatkach som sa narodil, tak prvé roky pamätám len z počúvania. Domáca scéna sa formovala ako chcela, skvelý príklad je Gladiátor. Ku mne sa dostali prvé albumy lokálnych UG kapiel na kazetách, neskôr CD, to mohol byť prelom z devedesiatok na nulky. Potom sme to vyhľadávali na bandzone, mal som už aj vek, kedy som chodieval na koncerty a spoznával som punk rock. Časom sme začali hrávať, to bol silný underground po skúšobňach. Špecifické boli úzke gate, reťaze a časom internet ktorý vytvoril aj spojenie v rozličných scénach.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Výhodu mali, že mohli okopírovať západnú muziku, pretextovať na slovenčinu a mali úspech... o tom to ale predsa nie je a ľudia ťo spoznajú. Výhoda dnešnej doby je, že muzikanti nepotrebujú vydavateľstvá, nahrajú si to aj sami v obývačkách, dajú na net, a keď je to dobré, tak sa to chytí. Potom je aj vyššia kvantita a poslucháč má tendenciu ignorovať to množstvo muziky.



 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Teraz mi napadá HT, alebo aj starý rap keď bol UG. Z moderného si idem na zbojníckom metale, alebo aj na kapelách s ktorými sme koncertovali.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Presne taký istý menovateľ, ako u ostatných ľudí. Spája ich pokora a rozdeľuje pýcha.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Keď niekto začne viac hrávať, má čísla rýchlo chytá maniere, ako keby ide world tour. Väčšinou to začína rýchlo a tak to aj končí. Takto ma serú individuálne a všeobecne ma serie slabé povedomie a záujem o kvalitnú, menej známu muziku. V tomto ma serú žiadanosťou varhanových odvrhovačiek. Niekedy mi to pripadá ako hudobná xenofóbia.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Zvuk ma zaujal zo štdia PULP, kapela z domácej scény Bad Karma Boy. Aj FVLCRVM sa mi zapáčil, i keď to nie je úplne moja šálka. Album ma dostal od Horkýže Slíže - Alibaba a 40 krátkych songov 2, keďže som veľký fanúšik jednotky tak som bol zvedavý či to ešte slíže vedia. Ukázali, že sú stále vo forme. Klipy ma zaujali dávnejšie od zoskupenia No Talent Generation, majú ich viac, ja som prvý videl "Uočjunouebauded" a je to spestrenie našej videoklipografie, ak také niečo existuje. Zvuk je nič moc, ale klipy bomby.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Prvé albumy od Arctic Monkeys odporúčam, alebo IDLES všetky albumy. Knihu odporúčam "Can I say", čo je životopisná kniha Travisa Barkera, alebo "Scar Tissue" čo je o Anthony Kiedesovi. Filmy sa mi páčia typu "Butterfly effect" alebo "Mr. Nobody", kde sa pohrávajú s alternatívnymi realitami. Seriál Rick and Morty, Tie roky 70te (vraj bude aj o 90tkach), Better call Saul. Z domácej tvorby odporúčam krátky "Moderný Seriál" kde moderný detektív hľadá počiatky surfingu na Slovensku v obci Havaj v okrese Stropkov. Pivo Topvar pred 2002, Plzeň, Urpiner, záleží kto čapuje.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Domáce akcie na ktoré mám pekné spomienky sú Pohoda, Grape a všetky podobne orientované festivaly. Najväčší zážitok zo zahraničnej akcie som mal na Rakúskom Nova Rock, kde som mal možnosť väčšinu kapiel na ktorých som si v puberte fičal. Dôvod je ten, že som festivalový človek a mám rád bavku.


Vinyl alebo CD ?

Aj aj, CD do auta, vinyl na doma. Aj kazety majú svoje čaro.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Rád by som si prečítal rozhovor s veľmi aktívnym muzikantom Fuxom, aj keď som s ním mal už veľa osobných rozhovorov a popýtal som sa ho hocičo.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Život je vtip, ktorý pochopíme na konci. 

====================================

Linky:

https://www.facebook.com/IronicModernWorld/

https://bandzone.cz/ironicmodernworld


No comments:

Post a Comment