#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, April 25, 2022

#157 timmi & Řehole // electronic-drone & label // Adri // 14-03-2022.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?


Som Adriana, venujem sa baristike a profesionálnemu foteniu. Zaujíma ma vesmír, história elektronickej hudby, príroda, duchovno, podstata bytia, história fotografie...


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.


Niekoľko rokov som spievala v zbore, bola som speváčka v jednej nemenovanej kapele, počas strednej školy som hrala na bicie v jednej dievčenskej gruge kapele, ktorá nikdy nemala koncert ani nič nevydala, ďalej sme začali spolu hrávať s Koroze (pred rokom sme odohrali spolu koncert v pražskom Puncum). Momentálne hrávam a skúšam s kamarátom nejaké veci na synťákoch, sme také "KORG" duo. Uvidíme, ako sa to bude vyvíjať.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?


Hrávam na starých klávesoch CASIO, ktoré mám už asi 17 rokov, na nich som sa učila hrať na klávesové nástroje. Tento synťák mi vyhovuje hlavne v tom, že je to jednoduché hardware, prepájam ho so samplerom, pedálmi a hrám v reálnom čase. V ďaka sampleru Roland si viem stopy nahrať priamo, s čistým zvukom bez skreslenia a ďalej s tým pracovať ďalej (alebo to nechávam tak). Málokedy spracúvam svoju hudbu v pc, teda- spracúvam, ale pariamo nevytváram. Upravujem hudbu iba "kozmeticky", ale striktne sa tomu nebránim. Ďalej používam klasicky mikrofón, vrstvené vokály cez sampler, prípadne jeden vokálový efekt ZOOM V3, s ktorým som odohrala iba pár koncertov.  


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Umenie je subjektívne. V súčasnej dobe je umenie skôr stret kontextov, ktoré potom vytvárajú celok. Ten moment, ktorý oddeľuje manuálnu zručnosť od umenia je prítomnosť duše, citov a zámeru. Technická zručnosť je skvelá v tom, že vďaka nej sa vie človek lepšie vyjadriť a byť flexibilný, tvoriť veci konštruktívne, nie len intuitívne.



 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie nemá hranice, teda- opäť sme pri tej konetxtualite.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Dobrá otázka... Čo znamená akceptovať? Cielene toho umelca vyhľadávať alebo "neakceptovať" v zmysle, že sa mu budem vyhýbať? Rozhodne nebudem vyhľadávať tvorbu človeka, ktorý napríkald pácha násilie priamo na ľuďoch alebo na zvieratách. Tých forem môže byť viac. Nemám tým na mysli násilie po vzájomnej dohode s druhou osobou.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?


Všade? 
Často počúvam niekoľko hodín denne v práci internetové NTS rádio, ktoré je nevyčerpateľnou studnicou inšpirácie. Ďalej taktiež internetové rádio KPISS. Inšpirácia sa dá ale získať skutočne kdekoľvek, niekedy aj v sne, na prechádzke v prírode, alebo na poriadnom koncerte.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?


Najradšej mám Slzavé údolie. Pre mňa je to jedna z najemotívnejších skladieb, kde som použila viacero vrstiev, a takmer "vypľula dušu". Vznikla v období, keď samotná existencia v tomto svete bola veľmi náročná a všetko bolo na pi*u. Lockdowny, existenčná a existenciálna kríza.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?


V mojej hudbe sa texty často nevyužívajú, teda nie sú hlavným nositeľom informácie. Je tu ale jeden krátky text, ktorý som si napísala do skladby Biotops. Mám ho rada a je stále aktuálny. 



"Sediments of an ostensibly sentimental call
 Cover me with your blood, the green bitter healing coat...
with the fields of biotops and crystal gates
we withdrew voluntarily
 Calling you from the world beneath the mud of summer nights and autumn flooding rivers. I am calling you from the swamp full of cybernetic sorrow, from the whisper of spring herbs, penetrating my soul
borders of my spectacular self,
to what extent it is authentic
juxtaposition of a higher self and the body, animalism... it is all, it is unity, consequence of decisions born under expired love, which doesn´t make me feel guilty
Like a wreck has its own beauty
The biotops and its consciousness, the will of human nature tryin to appropriate eternal wisdom, nailpolish on my old hands, seems to be like the matter, atribute of a selflove
Body as a temple"



 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?


Moja veľká hudobná ambícia bola zahrať si v Puncum v Prahe. Keď som začínala, nepredpokladala som, že si tam hahrám niekoľkokrát. Ďalšia ambícia bola zahrať si v nejakom sakrálnom priestore. To sa mi podarilo v jeseni 2021, AEOD kolektív zorganizoval hudobný event v starej barokovej obradnej sieni v Karlových Varoch. Bolo to nezabudnuteľné.
Pripadá mi, že realita je ešte lepšia, než ambícia. Nemám na mysli iba spomínané hrania.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?


Najsilnejší moment bol, keď som si zahrala na minifestivale, ktorý som zorganizovala s kamarátom, spoluzakladateľom kolektívu/labelu Řehole. Hrala som ako jedna z posledných ľudí, dokonca som myslela, že to už nedám. Bola som nesmierne vyčerpná a nevyspatá z organizácie eventu. Napokon sa na mieste vytvorila úžasná close atmosféra, pozerali sa na mňa ľudia, ktorých mám rada a vzájomne sme boli všetci nejak prepojení. A zároveň som už nemala žiaden stres. Bolo mi to jedno, a vďaka tomu som nadobudla pocit ľahkosti a koncert dopadol super (aj keď napríkald vypadol prúd z centrály), haha.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?


Ťažko povedať. Dekadencia sa v mojom živote objavovala v istom období dosť výrazne, ale to som sa hudbe nevenovala ešte tak intenzívne do hĺbky.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Plánujem vydať nejaké kazety s vlastnou hudbou, bude to asi dvojkazeta. Ďalej budeme vydávať ako Řehole pár releasov najbližší polrok. Teším sa na to a som zvedavá. Čo sa týka hudby, tak pláujem jeden timmi projekt, ktorý bude troška iný. Sama som zvedavá, ako to dopadne, nebudem viac prezrádzať.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?


Cítim sa byť čiastočne súčasťou pražskej elektronickej scény. Necítim sa však fixovaná na žiadnu zo skupín. Všetko sa rýchlo mení.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?


V 90´s som chodila na keyboard na zušku a do zboru, spievali sme  v kostole a natáčala nás popradská televízia. Mali sme na sebe rovnošaty. Bolo to bizár. Ale som za to rada. V tom období v Poprade vznikali skvelé metalové kapely, a ja som to len ticho obdivovala.



 

V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?


90´s bolo prelomové obdobie asi pre všetky hudobné štýly, ukončenie starej éry 80´s a začiatok nultých rokov. Nové tisícročie mi pripadá hudobne úplne iné než staré. 90´s bola temná, no zároveň zlatá éra bez inernetu, obdobie rave parties kdesi na poli za mestom, kam ľudia chodili na škodovkách 105 či na Favoritoch. Toto sa už nezopakuje. Kapely alebo hudobní tvorcovia zažili to obdobie po revolúcii na vlastnej koži, pocit znovu nadobudnutej slobody.


Ktoré UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?


Aphex twin, The Cure, Antestor, Arvo Pärt, Hildegard von Bingen, Depeche, Diamanda Gals, Vangelis, Jean Michel Jarré, Tool...


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Spája ich napríklad atmosféra, hĺbka, nejaká životná filozofia (napríkald dekadentná, alebo dystopická)...A naopak ich rozdeľujú napríklad iné životné hodnoty a priority,


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?


To je veľmi ťažké posúdiť, lebo by to vyznelo dosť ultimátne, ale môžem povedať, čo ma zaujalo v poslednej dobe, čo mi utkvelo v pamäti viac, než iné veci, ale to ARBOZEN ELECTRONICS E​.​P. od N.B.D.Y. (hudba). Týmto pozdravujem tvorcu.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Doporučujem album Aftertouches od Kara-Lis Coverdale, Sheila Chandra, Albatros - EP od Raze de Soare, Solitude od Ramihrdus, Veľa vecí od Lustre, kniha Tao Fyziky, film Melancholia od Triera, Záhrada z 1995, kerky od kamarátov u nich doma, pivo: Apa od Zichovca.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?


Počula som výborné ohlasy na akciu Jednota, tohto roku sa ju chystám navštíviť.


Vinyl, CD, kazeta alebo digital? 


Kazeta a vinyl.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?


Scivias


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Nemám.

======================================

Linky:

https://linktr.ee/timmmi



No comments:

Post a Comment