#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, May 4, 2022

#159 Kabal aka Žakhéles // Electro Ambient, Trap, DJ // Kabal // 25-03-2022.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Ahoj, volám sa Žakhéles, alebo Andrej Kabal. Mimo svojej štandardnej práce sa venujem hudbe. Produkujem elektronické tracky, riešim DJing a občas trocha aj rapujem. Najviac ma momentálne zaujíma osud balíka s knihami, ktoré mi kamoš poslal z Anglicka a viazne niekde na pražskej colnej správe. Strašne sa na tie knihy teším a sere ma že musím čakať jak taký kár kým to preclia. Plus sa ešte snažím rozbehať si VPN priamo na routeri aby som mohol nerušene pozerať filmy a seriály cez americké streaming služby (obzvlášt Adult Swim) na mojom vyjebanom televízore. Proste také pičoviny.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Výklenkové Rezonancie, Jacques Kustod, Zelený Antoin.. tu som všade sólo riešil elektroniku. Potom som spieval chvíľu vo Vrakuni, potom som sa na to vysral a chvíľu sa ma Bulánek s Holubom snažili zapojiť do ich kapely (tiež spev), ale nechodil som na skúšky tak z toho nič nebolo. Na koncertoch supportujem Edúvho Syna a FVCK KVLTa a rapujem ako Žakhéles. A asi tisíc one off projektov, ktoré vlastne ani nestoja za zmienku.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Mimo rap používam primárne krabičky, pedále a análogové aj digitálne synťáky. Občas sa niečo snažím zahrať aj na gitare, base, ale som celkom nešikovný. Rád si nahrávam aj nejaké tie field recordings na nahrávacie zariadenia rozličnej kvality. Baví ma hrať sa so zvukom, alebo tupo uctievať nejaký žánrový fetiš ktorý sa následne snažím zreprodukovať. Výsledok je väčšinou rozdielny od pôvodného plánu, ale to mám na tom vlastne rád. Mám rad lo-fi a nedokonalý zvuk, príde mi viac zaujimavý ako „dokonalé“ veci.
 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

V umení su určite kritéria, ale v dnešnej dobe naozaj nie su o nejakej technickej kvalite. Dôležitý je určite kontext, pôvodný zámer tvorcu, nápad..Keď robíš peknú modranskú keramiku, tak je to zručnosť, keď nejakým na prvý pohľad primitívnym performance niečo beztak vieš vyjadriť a na niečo poukázať, tak je to stále umenie.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?


Myslím si že umenie by hranice mať nemalo, ale asi by bolo fajn ním niekomu vyslovene neubližovať. A keď už v jeho rámci riešiš niečo kontroverzné, tak je asi fajn k tomu dať nejaký disclaimer. Aj vyslovene negatívne a zlé veci môžu mať v sebe umelecký potenciál, ale to neznamená že su ok.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Ja mám tie hranice dlhoročným posluchom všeličoho celkom posunuté. Totálne odsudzujem rasizmus, sexismus a homofóbiu atď., ale zo zvedavosti som si tie veci ochotný vypočuť, aby som ich spoznal. Ale určite som si vedomý toho, že tie myšlienky nie sú správne. A takisto by som ich finančne, alebo inač nepodporoval.



 

Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Čojaviem, všade, žijeme v dobe keď sme zavalení toľkými dátami, že jeden zdroj to nemôže byť. V rámci Žakhélesa ma najviac inšpiruje samozrejme ulica a spodina.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Žiadny, keď niečo spravím a po pol roku si to pustím, tak ma to vyslovene štve, lebo tam počujem tisíc vecí ktoré som mohol urobiť lepšie. Preto vyslovene trpím keď mi label odkladá release, ja tie tracky už neznášam a ešte nie su ani vonku.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Hmmm...jediné čo chcem je fajčiť crack, jediné čo chcem je fajčiť crack.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Vždy som to bral ako vylepšenie si klasického worklife doomu, chvíľu som mal možno túžbu sa tým živiť, ale takto je to vlastne ok. Netlačí ma materiálna potreba a robím veci kedy chcem  a hlavne ako ich chcem.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Asi možnosť byť súčasťou KVLT CREW, super ľudia ktorým rozumiem a oni rozumejú mne, napriek tomu že každý z nás je trocha iný.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Strávil som signifikantný čas na turné v spoločnosti Wilderness a FVCK KVLTa, zvyšok radšej niekedy osobne.




Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Prežiť tých milión koncertov, zapracovať na ďaľšom Žakhélesovi, začať robiť na ďaľšom elektronickom albume. Vrátiť sa možno trocha k písaniu o hudbe. A určite zamakať na našej skúšobni ktorú máme s Edúv Syn. V polovici apríla mi po dlhej dobe vychádza elektronický release na maďarskom labeli Dalmata Daniel, niečo medzi post punkom, giallo soundtrackom a dronom, tak som zvedavý na reakcie (ak nejaké budú). A v neposlednom rade sa venovať viac Djingu.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Cítim sa byť súčasťou domácej scény, ale neviem či nejakej konkrétnej.    Ale v každej scéne sa nájdu super otvorení ľudia so zaujimavým pohľadom na veci a to mám najradšej.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Toto je extrémne komplexná otázka, tak neviem či na ňu dokážem odpovedať bez toho aby som tu napísal grafomanský výplod na 10 000 znakov. Ale kedysi to bolo určite menej o peniazoch ako je to dnes a vzhľadom na to že nebol internet, tak sa ľudia viac supportovali a tvorili lepšiu a súdržnejšiu komunitu. Dnes je všetko viac decentralizované, tých vecí je viac, ale nie sú tak súdržné.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Totálna výhoda dnešnej doby je posun v rámci nahrávacích technológií. Dnes bez problémov môžeš doma na kolene urobiť decentne znejúcu nahrávku (ak teda chceš aby znela decentne), zavesíš ju na internet a nemusíš až tak moc riešiť distribúciu a štúdio. V 90’s som síce ťahal káčera po dvore (v roku 2000 mi bolo 13), ale asi to nebola tak regulovaná doba, ľudia sa viac zaujímali o hudbu a boli nútení viac komunikovať a spolupracovať, čo nie je nikdy na škodu. Takto nejak si to predstavujem. A údajne bol kvalitnejší pervitín.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Vymenujem dokopy: Betón, Martin Burlas, Samčo, Raptor Koch, Shibuya Motors, Kosa Z Nosa, Dušan Vlk, Wilderness, Berlin Manson, Shallov, 52hz Whale, Morbid Angel Dust, Iamnøt, 0n0, Amentma, Jonáš Gruska, Bolka, Lues de Funes, Goatcraft, Otras, Pokora, Fyasco, Mental Tension, Boh Vajec, Bartek, RBNX, urbanfailure, hlukar, Jamka, noitt, Krajné Čierno, Kultúra Smrti, Blackwood Incident, Dj Sniffah, Demolizer, drén, BIOS, Brada, Monikino Kino... zabudol som na asi milión vecí, tak sa ospravedlňujem. České si nechám na inokedy. A nemôžem zabudnúť na Mekyho, RIP.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Asi chuť tvoriť...lol. Rozdeľujú ich asi predsudky voči iným žánrom a skupinám?


Čo ťa na domácej scéne serie?

Pocit nadradenosti, dôležitosti a toho, že „ja som lepší ako oni“. Hierarchia a gatekeeping ma serú totálne. Hlúpy sexizmus a machizmus tiež.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

V poslednej dobe ma zaujali vizuály od Serusa, šikovný . A posledný videoklip od Shallov bol super.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

V poslednej dobe ma bavili:
Album: V0NTRovnost, Townes Van ZandtOur Mother The Mountain, Morbid Angel DustDEMO, Dj SacredMemphis Rap Strikes Back, Scott WalkerFire Escape In The Sky, BahratalLégie Ubožákú, Lucretia DaltThe Seed(original score), Zip Code RapistsSing And Play The Three Doctors, VoleTohle Není Prdel...

Kniha: Gott: Československý Přiběh, Petr Uhl – Za Svobodu je Třeba Neustále Bojovat, William Gibson – Agency, Yukio Mishima – Confessions of a Mask, Quentin Tarantino – Once Upon A Time in Hollywood
plus odporúčam túto kolekciu 80’s punk zinov: https://www.circulationzero.com/

Film: Uncut Gems, Scanners, Throne of Blood, Hellaware, Line of Demarcation, The Beatles: Get Back, Dune, Judas and the Black Messiah, Tenebre, Driller Killer.

Seriál: On Cinema Oscar Special, Black Dynamite, Smiling Friends, Tim & Eric Bedtime Stories, Channel 5 News.

PC hra: Hyperlight Drifter, Dwarf Fortress


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Najlepšie som sa v poslednej dobe cítil na Punxtreffen Zarch.


Vinyl alebo CD ?

Za mňa určite vinyl.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

DJ Sniffah aka Adam el Muflono, Hargi z Fugy.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Obľúbené motto sa skrýva v tomto tracku:
https://youtu.be/6ZFSFVKELwE

====================================

Linky:

https://dalmatadaniel.bandcamp.com/album/vampire-castle-ep



No comments:

Post a Comment