#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Monday, December 19, 2022

#193 dISHARMONY // EBM // Ryby // 16-12-2022.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Všetci ma volajú Ryby. Už od mladíka a školských čias nakoľko im bolo moje priezvisko na škole smiešne. Ja som si to samozrejme po škole s každým vybavil, ale prezývka mi aj tak ostala do dnes. Som protagonistom projektov: dISHARMONY, Oxyd a Triode. Taktiež nejakú dobu vediem vydavateľstvo Aliens production a AV distro. Čo ma najviac zaujíma? Hmmm, na také niečo sa ma už dávno nikto neopýtal. Tak ak myslíš hudobne, zaujímajú ma práce okolo labelu a mojich projektov. V tomto smere som momentálne dosť vyťažený. Snažíme sa spoločne s kolegom niečo tvoriť hudobne, takže v tom sme momentálne ponorení... A najviac ma zaujíma moja rodina a či príde Ježiško, heee...


V ktorých kapelách si pôsobil a na čo si hral ?

Oxyd už nejakú dobu spí zimným spánkom. dISHARMONY a Triode sú momentálne svieže a živé. O čom sú, si stačí preklikať napríklad na našich BC stránkach. Obraz alebo rovno odraz si urobí každý okamžite a na čo hrám? Na nervy... A niekomu na dušu. Kto si čo z toho vezme. Je to experimentálna hudba, čiže noty u mňa nik nenájde. Verím, že trochu slovenskej továrne a melanchólie áno.


Na čom a cez čo hráš/spievaš a ako si spokojný so svojou výbavou?

Priznám sa, že spievať som nikdy nevedel, ale určitý rytmus tam dúfam bude a či som spokojný s výbavou? To sa treba opýtať najlepšie mojej manželky. Verím, že je spokojná...



 

Povedz mi niečo o vašej poslednej nahrávke - ako vznikala, kto na nej spolupracoval ?

Vznikla zrazu. Občas to príde a je. Kolega je taký lapač nápadov. Skúsil to tento x na 8 kanálov a ja som bol z dema nadšený. Tak sa to posunulo ďalej. Mám pocit, že je to taký krok na začiatok "back to roots". Skladba dune už existuje nejaký čas. Trochu sme ju doklepali a páčila sa mi idea s EP. Aspoň sa pripomenieme, že sme. Ak sa to páči ďalej, iba nás to teší.


Čo ťa najviac ovplyvňuje pri tvorbe ?

V minulosti to bol chtíč vytvoriť niečo svoje. Svoj obraz hudby. Boli sme ovplyvnení počúvaním iných dark žánrov, leteli sme v tej kultúre a bažili po nových zážitkoch. Dnes je to skôr o relaxe. Urobiť niečo, čo je v tebe o tebe. Ovplyvní ťa čas keď dlho nič nedáš von. Možno počuješ niečo, čo znie podobne ako sú tvoje chute a chceš sa tiež vyjadriť a možno je to iba ozvena z tvojho vnútra.


Ktorú skladbu, a ktorý text vlastnej kapely by si vyzdvihol ?

Texty si moc nepamätám. Pre mňa to vôbec nie je dôležité.


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Správne antihudobné. Ambícia bola vytvoriť si svoj hudobný smer a svet. To sa podarilo a ostatné je iba bonus.


 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Wahhh. Tých bolo. To by bolo na dlhé čítanie. Tie šialené a samozrejme najplodnejšie boli počas našich ciest na konerty a podobne. O väčšine hovoriť nemôžem. Boli sme správne strelení a vždy dobre naladení. Raz sme išli na koncert požičaným autom do Brna na nejaký hrad. To, že vodiča sme čakali od rána a meškal, ako správny chuj, sme prežili. Ale po výjazde na diaľnicu pred MA nám roztrhalo remeň a auto ostalo stáť pri ceste. Našli sme nejakého kamoša čo bol ochotný to prísť opraviť a nástup na pódium sme stihli len tak tak. Čo bolo pár minút pred desiatou. Nastúpili sme bez skúšky nastavení za 5 minút. Koncert začínal vždy samplom búrky. Keď dohrhmelo a mali sme zabrnkať, prišla polícia a zrušila akciu. Vraj nebola ohlásená. Takže deň ako sa patrí. Vonku už bolo zimšie, tak sme si dali nejaký drink, kávu na cestu a pálili rýchle domov v tej kocábke. Cestou späť nám padlo okno z dverí ako duch Vianoc a auto začalo hovoriť ženským hlasom po francúzsky. Oznamovalo prísne niečo ako: "kaput motor bal serve". Vtedy sme všetci "šťali" smiechom. Keď sme dorazili premrznutí pred petržalský panelák, auto zdochlo úplne. Možno tam stojí ešte dnes. Koho vlastne bolo, doteraz neviem.


Čo chystáš v blízkej budúcnosti?

Moc neplánujem. Chystám nové vydania pre Ap label. Nové dISHARMONY má tiež nejaké vzorky a niečo skúšame vyladiť. Nič konkrétne, ani finálne. Iba sa hráme.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ?

Nie.


Akú emóciu alebo reakciu chceš svojou tvorbou vyvolať ?

Nad tým som sa nikdy nezamýšlal. To sa treba opýtať na druhej strane, či tam nejaké reakcie prebiehajú.
V našej tvorbe je chlad, ale aj fantázia a emócia. Je to postavené na atmosférach a nehudbe v hudbe. Takže názov kapely naša produckia dokonale vystihuje.

 
Snažíš sa v rámci tvorby k niečomu priblížiť alebo naopak sa od niečoho odlíšiť ?

Niekedy k peklu a inokedy zase k nebu.



 

Máš nostalgiu za nejakým retro žánrom alebo dekádou ?

Mám. Chýbajú mi staré časy. Tá vôňa undergoundu. V 90. rokoch bolo všetko nové a všetko znelo nadčasovo. Veľa vecí neprebádaných. Komunita bola ako prízrak. Každý koncert alebo párty bola zážitok. Trvalo to samozrejme ešte pár rokov. Bolo to omamné a čarovné, ale všetko raz skončí. Ja som aktívny a hyperaktívny od roku 1997. Prežil som tú technologickú revolúciu. 

V roku 2001 keď sme začali tvoriť sme mali nejaké, na tú dobu viac než lepšie, pc a celkom drahý analógový zdroj na komponovanie. Jeden efekt nám rátalo aj pól hodinu. Dovtedy si stihol vyslopať aj fľašu vína. Občas ti to zdochlo a musel si ísť odznovu. Internet ešte moc nefrčal a ak áno, nemal ho každý. Ale bolo to úderné a vážili sme si každý jeden počin čo sme dostali von. Dnes? Prd.. a každý je umelec, grg.. a vydanie je na webe. Tak ale áno.. Technológia je úplne inde. Média a priority tiež. Ja som stará škola, mám rad hmotne si hudbu chytiť. Nemám v telefóne nič, ani jednu mp3, ale nebránim sa tomu. Vďaka napr. BC sa naša ako kapela, tak aj label dostáva ďalej... To je evolúcia.


Ktoré dnešné trendy v rámci subkultúr môžeš, a ktoré ti naopak lezú na nervy ?

Mám rád bandcamp. Je prehľadný a inteligentný. Aj keď je už preplnený a naládovaný sračkami. Dlho som sa stránil digitálnej stope. 

Ľudia to po nás chceli, tak som Robovi povedal nech to nakopne a už som sa moc nezaujímal. Tento rok som si to zobral pod seba a až na tie šialené poplatky, čo tam strieľajú, je to dobrá cesta pre prezentáciu umelca. Ostatné? Ani neviem poriadne aké sú. Nemáme nič iné. Taký cloud, hentaký stream servis, tam máš toľko hraní a chudák umelec má na konci veľký prd. Okrem FB a BC nikde inde nie sme. To sa aj dá? Taktiež som prekvapený, ako ľudia visia na streamovacích službách. Zaplatia mesačne spoločnosti, ktorá si na tom mastí kapsu, aby mohli počúvať hudbu iných interpretov?! Zaplať to radšej priamo kapele. Tá bude mať aspoň na nové káble alebo brúsku a podporíš priamo ju. To mi príde trochu divné. Viem o našich veciach, ktoré sú tam zavesené a nikto sa nás nepýtal, či môže. Ale prdím na to, aj to je reklama a cesta k poslucháčovi. Pre mňa však jedna veľká neznáma. Týmto som iba chcel povedať, že ak je tá možnosť ísť priamo k umelcovi a podporiť ho, tak idem tam. Alebo aspoň ja to tak robím. Hudby nakupujem stále dosť, som asi chorý, heeee...


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta ?

Nemám hranice. Hudby sú mraky. Dobrej aj zlej. Hlučnej aj tichej. To isté môže niekto povedať o našej, že je na pi... a nepočúvateľná.  V mojom smere si vyberám a mám určité nároky. V čom sa nevyznám alebo je mimo mňa nesúdim. Ja som v minulosti mal iba určité chuťové spektrum, ktoré som neprekročil, bol som zaškatulkovaný. Pure elektro! Kde bola gitarka, tam som to vypínal. Čo sa vlieklo, som prepínal. Mal som rád takú strojovú dravosť. Ale už dlho to tak nie je. Dnes? Páčia sa mi kapely ako Caliban, Anissokay, Fear Factory, Heaven shall burn Undying, Unearth a veľa ďalších odrhovačiek. Z opačnej strany mám rád Moderat, Boy is fiction, Conjure one, Hurts, The anix a proste ľúbostné piesenky, technicky dobré a emocionálne vyšperkované záležitosti. Samozrejme temnota v štýle Cold meat industry od Desiderii Marginis, Raison d'etre, Sephiroth, Architrav... a kopa iného je pre mňa stále neopočúvaná. To má stále pre mňa čaro. Nepočúvam dnešnú ebm scénu, respektíve málokedy natrafím na fakt plodnú mastenicu, ktorá mi zdvihne chlpy na rukách. Časy kedy sme kakali z vecí ako Polygon, Mortal Constraint, Gridlock, Placebo effect, Yelworc... sú za nami. Doma viac bublem a mám rád plochariny, veci od n5MD alebo Ultimae. Čiže hudobné hranice posúvam stále a mám rád vše hudbu. Už dávno sa neškatulkujem.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Existuje nejaká domáca scéna? Asi som ju prespal! Sledujem Walda a jeho Hradby samoty, keďže mám "fajsbuk". Registrujem na jeho label značke pieknú tape kompilačku. Chcel by som ju mať! Páči sa mi po dizajnovej stránke. Hudobne som ju iba friško prebehol. V takom alternatívnejšom rangu mám rád poslednú vec od Noisecut - december. Hudobne je to taký temný pop, vymakane urobený. Speváčka má emóciu a celkovo sa im ten song dosť podaril. Aj keď je už táto skladba staršieho dáta. Páčil by sa mi od nich nový album v takom duchu. Ináč mám rád domáce parené buchty a sviečkovú.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš.

Ja som naposledy čítal asi magazín pre dospelých, ktorý sa volal Inspirace. Knihy som nikdy nečítal. Ja sa neviem naladiť. Film si nespomeniem a keď si nespomeniem hneď, tak ma asi nič neoslovilo za posledné obdobie, okrem Duny a marveloviek, pri ktorých buď chrním, alebo ich dám na etapy. Ale to je taký relax, mám to rád. Samozrejme Stranger things. Hry nehrám, ale chcem. Poprosil by som teda nintendo. Tetovacie štúdio jedine to moje! Pivo? Wahh.. akurát si dávam Coronu. Pivo často nepijem, ale keď ma pozveš, tak si môžeme niečo spolu lupnúť.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia ?

Na akcie moc nechodím. Skoro vôbec. Ja mám akcii za sebou toľko, že ma môžete volať novou prezývkou "Akcia", hee... Domáce sú jednoznačne Hradby Samoty, zahraničná Dannyho Laushcher festival a Gandy v Nemecku vytvoril dosť profesionálny festival Electroanschlag. Teraz majú pauzu, ale ten odporúčam. Odohráva sa v útrobách starého pivovaru. Naposledy som bol na Youth Code. Pred tým Waldo robil v Bratislave pár temnotiek v A4. Samozrejme, keď sem občas zablúdi nejaká klasika, podporím. To je za poslednú dobu asi tak všetko. V tom akciovom chodení nie som moc aktívny. Nechal som si ujsť môj obľúbený Raison nedávno, no nemohol som. Uši nedovolili. Ale ak treba prídem, nie som drahý, heee... Každopádne Hradby Samoty, ktoré sú tu už pravidlene nejaký ten čas, sa dostali na slušnú úroveň a môžu konkurovať určite medzinárodnej špičke. Len tak ďalej...


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Určite je to Miki z Morbid Fancy a Rišo z Einleitungzseit. Ten vie básniť pekné ódy na kultúru.


Motto/obľúbený citát prípadne odkaz na záver.

Bez temnoty by nebolo svetlo...

=======================================

Linky:

https://aliensproduction.bandcamp.com/album/mindhunter-ep

https://aliensproduction.bandcamp.com/album/karma-ep

https://aliensproduction.bandcamp.com/album/meta-lost-found

https://www.facebook.com/aliensproductionlabel/?fref=ts

www.shop.aliens.sk

No comments:

Post a Comment