#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, December 24, 2020

#50 The Last Days of Jesus. Gothic Punk / Deathrock z Bratislavy. Odpovedá mary0 (spev).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Predpokladám, že nerobíme pracovný pohovor, takže som mary0, spevák skupiny The Last Days of Jesus. A tieto dni ma zaujíma, kedy tento blázinec skončí a aké to všetko bude mať následky. Tých otázok je strašne veľa. Mnohé vyplývajú práve z toho zvláštneho stavu, ktorý žijeme.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

The Last Days of Jesus. Prvých pár mesiacov gitara, odvtedy už len spev - cca 27 rokov. Ale spieval som aj kamošom v niekoľkých kapelách, ale len live na výnimočných koncertoch. A text k jednej špeciálnej skladbe som napísal aj pre kamošov projekt MATO (Me and the Others), ktorý vyšiel v Nemecku a podieľali sa na ňom viacerí speváci goth scény z Ameriky, či Európy.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Taký retro mikrofón. Ani neviem, ako sa volá. Ale páčil sa mi :) a má dobrý mäkký zvuk.

 


 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Umenie je objektívne, pretože je dané skutočnosťou, stavom vecí. Subjektívna je jeho interpretácia. Neviem, či som schopný takéto niečo posudzovať. Je mnoho hudobníkov, maliarov, hercov, ktorí majú svoj kumšt vydretý. Ale to neznamená, že aj tie ich vydreté dovednosti, nemôžu byť umením.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie, resp. jeho tvorcovia, by si mali uvedomovať svoju spoločenskú zodpovednosť a vplyv, ktorý umenie má. Vyvoláva témy, odkrýva spoločenské tabu, stáva sa hlásnou trúbou menšiny. Tá keď zaznie dodstatočne nahlas, môže zmeniť pohľad spoločnosti, prípadne vyvolávať rôzne vášne.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Moja hranica je daná všeobecne tým, čo v živote nie som schopný akceptovať. Pokiaľ daná performance, umenie, čokoľvek, vyhovuje všetkým zúčastneným a zúčastňujú sa toho dobrovoľne, je to ich vec. Nesmie však mať dosah na ľudí, alebo zvieratá, ktorí/ktoré sa toho stanú nedobrovoľne súčasťou. Niektoré druhy umenia môžu pôsobiť šialene, ale práve to, čo vyčnieva dokáže zaujať a posunúť naše vnímanie vecí ďalej.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Rôzne. Sú to impulzy. Niekedy bežný každodenný život, inokedy okamih, ktorý sa mi vryje do hlavy. Bývajú to aj správy, film, kniha, zaujímavý alebo otrasný rozhovor.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

To sa nedá povedať. Mám rád mnohé. Ich tvorba je zrkadlom času, v ktorom vznikali. Preto sa na to často pozerám ako na akýsi denník. K niektorým sa ani nechcem vracať. Potom je to ako žiť svoje traumy znovu a znovu. Ale funguje to niekedy aj ako očistec.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Robot Child. Pretože som ju napísal pre svoju dcéru Ninu, ktorá sa v tom čase práve narodila.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Povedali sme si, že pokiaľ sa naša hudba bude páčiť čo i len jednému človeku, bude to super. Vyšlo to nad očakávania :)


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Milujem koncerty. Tú energiu, ktorú zo seba dokážeme dostať s chalanmi na pódiu a tú silu, ktorá sa nám vracia z publika. A jeden z najsilnejších momentov bolo spievať a hrať pre vypredanú halu na Wave & Gotik Treffen v nemeckom Lipsku v roku 2004. To bola doslova magická hodina mojej "umeleckej" dráhy. Inak s láskou spomínam na desiatky koncertov, ktoré sa mi vryli do pamäte. A pevne verím, že tie časy ešte neskončili a čoskoro budú späť.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?


Príhody si nechám asi na knihu. ;) Ale nie som žiadny rocker typu Ozzy, či Lemmy. V podstate nuda...


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Budúci rok by mal byť plodný. Chystáme nový singel, ďalej Best of vecí, ktoré sme nikdy nevydali na vinyle a nakoniec sa snáď podarí aj nový album. Chuť aj nápady sú.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Od nášho vzniku sa hrdo a radi hlásime ku Gotickej scéne. Tá tu však veľmi nevyčnieva a aj naša tvorba hranice žánru dávno presiahla.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Začiatkom 90. rokov panovalo nadšenie. Otvorili sa hranice, my sme začali cestovať na Západ a tým sa nám otvorilo aj nové publikum. Túžili sme hrať vonku a Západ nás chcel ako exotiku. Robili sme to inak. To, čo dnes mladé kapely považujú za samozrejmosť, sme si my museli vybojovať. Internet bol v plienkach. Všetky info, ktoré sme mali, boli z časopisov alebo od kamošov zo zahraničia. Každý deň som bol na pošte a rozposielal demáče do všetkých kútov sveta a bol vďačný za každý feedback (čítaj: list/recenziu). V Bratislave sme s kamošmi založili 1. Gothic fanzine v našich zemepisných šírkach, mali sme reláciu na alternatívnom rádiu Ragtime (inak, asi nemusím nikomu hovoriť, že alternatívne rádio bolo v tých časoch nový fenomén), robili sme pravidelné gothic-post punk Batcave parties... To všetko nám pomohlo vytvoriť pomerne silnú undergroundovú komunitu. A prinieslo to svoje ovocie, keď sa naša party stala vyhľadávanou a aj známejšie kapely sem chodievali s radosťou a za pár peňazí. Keď naša kapela podpísala zmluvu s nemeckým labelom. Keď sme začali hrávať na prestížnych festivaloch a v prestížnych kluboch po celej Európe. A neskôr sme sa dožili aj turné po Británii (3x), Amerike či Rusku (3x). Posledná dekáda bola už poslabšia. To bolo ale spôsobené aj našou stagnáciou a reprodukčným obdobím členov kapely.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Naše výhody boli v tom, že sme boli viac nadšení dobou. A vonku na nás čakali. A my sme boli iní. V našej tvorbe bolo vždy cítiť akúsi fúziu toho západného a východného sveta.
Dnes majú kapely výhodu, že existuje množstvo ciest, ako sa dostať k publiku. Sú to doslova až neobmedzené možnosti, ktoré sa dnes kapelám naskytajú. Či už sú to hardvérové, či softvérové veci, alebo aj spôsoby, ako dostať hubu k ľuďom. A je až neuveriteľne jednoduché natočiť klip... Stačí dobrý nápad.
Ale špeciálne posledný rok sa veľa vecí zmenilo. Na to si ešte budeme musieť trochu zvykať. A myslím, že umelci budú opäť vďačnejší za každú príležitosť. Tak isto aj publikum si uvedomí, že všetko, čo máme, nie je samozrejmosť. Proste budeme žiť to, čo práve je.
Aby som bol konkrétnejší. Tiež som v minulosti párkrát zaváhal a nešiel na nejaký koncert. Lebo som si povedal, že veď nabudúce, keď nebude dotyčný "len" predskokanom. To nabudúce už neprišlo. Rozz Williams (ex-Christian Death) sa na 1. apríla obesil, Fad Gadget zomrel na infarkt zrovna, keď hlásil návrat na scénu atď.



Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Priznám sa, asi by som sa tu neobmedzoval na kapely. A žánrovo som vždy osciloval niekde medzi temnejšími zánrami ako Goth rock, Minimal electro, New wave a Punkom. Do toho štipka industrialu, kabaretu, či Psychobilly. Z každého rožku trošku. A keď to nejaká kapelka v sebe mala, potešilo ma to.

 

Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Neviem... asi to nedokážem pomenovať. A nie som si istý, či sa to dá takto zjednodušiť.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Mňa už nič. So všetkým som sa nejak vyrovnal. Od nikoho a ničoho nič nečakám. Takže ma neserie nič. A pri dnešných možnostiach, keď kapely majú X možností ako preraziť, tak je to len na ich fantázii a schopnostiach.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?


Osobne mám rád zvuk, aký vychádza z PULP štúdia v Bratislave. Preto tam aj nahrávame. Chalani sú šikovní a dokážu mať skvelý nadhľad a do projektov vstupujú s neuveriteľnou invenciou. Z artworkov sa mi celkom páči cover od Jana Hrčku pre Princov, alebo obal od Martina Gerboca k druhému albumu Bratislavských dievčat je fajn, hoci mi nefituje s obsahom a hudbou kapely. Ale inak sa mi k tomu vyjadruje trochu ťažšie, pretože to veľmi nesledujem. Týmto sa domácej scéne ospravedlňujem...

 

Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Album: Depeche Mode - Black Celebration. V období puberty som sa v ňom našiel a nasmeroval ma. Ale momentálne napr The World/Inferno Friendship Society a ich All Borders are Porous to Cats, pretože má v sebe všetko, čo mám rád.
Kniha: Tim Marshall - V zajatí geografie, hoci nie so všetkým v nej úplne súhlasím. Ale otvára oči do sveta. Jednoducho a jasne.
Film: Requiem for a Dream od Aronofskeho. Joker s Joaquinom Phoenixom. Falling Down s Michaelom Douglasom. One flew over the cuckoo's nest... je ich viac a na mnohé si teraz ani nespomeniem.
Seriály nepozerám. Keď som bol mladší, pamätám si Nemocnicu na okraji mesta a seriál Sanitka. Osobne svoj voľný čas využijem radšej inak.
Počítačové hry nehrávam. Strata času...
Tetovacie štúdio: Ja chodím rád do Rooster Tattoo, k Peklo Tattoo alebo Recoil Tattoo. Lebo im verím. A keď niečo neviem nakresliť, oni vedia.
Pivo: Vždy Pilsner Urquell, lebo je najlepší. A z menších pivovarov Hellstork, Stupavar, Matúška, či Zichovec. A okrem toho aj Brew Dog, hocikedy.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?


Vždy som mal rád Wave & Gotik Treffen v nemeckom Lipsku. Je to najkrajšia prehliadka všetkého, čo ma baví. Festival nie je na jednom mieste, ale žije ním celé mesto. Desiatky pódií od malých klubových, až po veľké open air. Čítačky kníh aj veselé stredoveké trhy. Koncerty vážnej hudby aj punková špina. Industrial parties či magické seansy. A je to vždy ten najlepší čas stretnúť podobne zmýšľajúcich ľudí z celého sveta, z ktorých sa stávajú časom priatelia.

Vinyl alebo CD ?

Už len vinyl.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?


Ani nie.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

A bude hůř.

 


===============================

Linky:

https://thelastdaysofjesus.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/thelastdaysofjesus/

https://www.instagram.com/thelastdaysofjesusband/?hl=en

https://www.youtube.com/channel/UCGBtnfjsK1geDQMnuPrwhRg

No comments:

Post a Comment