#249 Nuummite / Post Rock / Marek / 9-12-2024

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch? Ahoj, jsem Marek a hraju na kytaru v Nuummite . Nejvíc teď bojuju se svým pesi...

Najčítanejšie za 7 dní

Tuesday, December 1, 2020

#44 Porenut. Black metal z Banskej Bystrice. Odpovedá Neplex (spev).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Neplex. Nič. Nič.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Lugubris - bedroom black metal vykrádajúci Hornu a Satanic Warmaster. Asi 4 koncerty odohrané s Rawcvltom. Keďže si použil minulý čas, súčasnými pôsobiskami sa zaoberať nebudem.      


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Neviem, Pořenuták mi kúpil nejaký mikrofón. Nemám k nemu citový vzťah.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Dokážeme stvoriť dielo, ktoré je objektívne? Dokážeme objektívne hodnotiť diela? Sú dejiny umenia objektívne? Čo je umenie? Čo je objektivita? Neviem na čo sa pýtaš. Aby som to takto neodbil, veľmi zjednodušene: dostane sa k tebe dielko, prečítaš, vypočuješ, pozrieš. Zacítiš emocionálne/racionálne/ politicko-ideologické/estetické súznenie a povieš si: super! Povie si to aj ďalších xy ľudí, vzniká povedomie o kvalite. Dobré prvky začnú preberať ďalší umelci. Niekto napíše článok, či štúdiu. Z dielka sa stáva dielo, odborná komisia humanitných vedcov/žurnalistov časom kvalitu potvrdí, zaradí ho do dejinného kontextu a bum!, máme tu objektívny medzník... Janko Kráľ, Bathory: nikto sa nebude prieť, že - objektívne - do vývoja náležitých kánonov výrazne zasiahli, subjektívne ma nezaujíma ani jeden, ani druhý. Druhá časť otázky: chceš zjesť polievku, vystružlikáš lyžicu - remeslo. Lyžica sa ti zdá nudná a profánna: vyrežeš do nej krížik. Umenie.
 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?  Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?


Tému netreba limitovať. Nech si umelec hrá, píše, tancuje o láske, jogurte, holokauste, enviromentálnych problémoch, nekrofílii... No ak v téme len reprodukuje neustále opakujúce sa vzorce, dielo sa v mojich očiach mení na štylistické cvičenie a nie je dôvod sa ním viac zaoberať. Samozrejme, ak ma téma zaujíma, odpúšťam opakovanie vzorca a ideologicky sa utvrdzujem vo svojich názoroch.   



 

Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Pre posledný album bola inšpiráciou chronická absencia inšpirácie.  


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ? Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Nemám a nepovažujem, lebo proces vlastnej tvorby je zaujímavý len do momentu jeho ukončenia. Kým na niečom pracuješ, stále sú otvorené dvere pre potenciálny geniálny nápad. Nepríde. I tak to nahráš/napíšeš, zavrieš dekel, obzrieš sa, pokrčíš plecami a ideš ďalej. Cestou sa pýtaš načo je toto celé dobré a ak sa podarí, z podobných úvah vznikne nový materiál, prípadne zistíš, že treba robiť niečo iné/inak.      


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Redefinovať black metal - redefinovali sme piču drevenú. V čase formovania Porenutu - minimálne na lokálnej úrovni - odvšadial vyskakoval nejaký pagan, folk - husličky, kožúšky, kokotiny. Prípadne tu ľudia so zbožnou úctou kládli vence na pomník kultu nórskeho black metalu. Ja neviem človeče, ale už vtedy to bolo viac ako 15 rokov od hlavnej vlny a ešte furt všetkých fascinoval sniežik, mesiačik. Na tom nie je nič zlé, ale LEN donekonečna adorovať kópie kopií kópií je podľa mňa málo. V tomto prostredí bolo dôležité nájsť vlastnú poetiku.         


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy (naschvál sa vyhýbam slovu kariéra) ?

Tie krátke a vzácne obdobia keď kapela naozaj fungovala, skúšky mali svoju energiu a atmosféru; keď sa nikto sa netváril akoby mal odrobiť 16 hodinovú šichtu v uránovej bani.    
 

Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Nezažil som nič, čo by sa nestalo každému druhému degenerovanému alkoholikovi. Radšej venujme priestor výnimočným príbehom: 

http://www.bardomethodology.com/articles/2020/09/30/ofdrykkja-interview/
http://www.bardomethodology.com/articles/2020/05/20/ehlder-armagedda-interview/
 

Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Nahrať album, nahrať ďalší album... a tak ďalej.
 


 

Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?
 
Proces formovania scény je dobre zdokumentovaný, ďalšie adorácie Mystic Death netreba. 

90. som nezažil. Občas mi nadvihnú obočie blúznivé hyperboly vlastného prínosu niektorých veteránov a predstavy neobmedzeného potenciálu, ktorý sa nepodarilo naplniť, lebo [vlož externý faktor]. Stačí prečítať rozhovor s jednou legendou v predposlednom Unholy Pagan Fire (13/2020). 

00 - pekné obdobie, prechod od: neviem čo robím, ale znie to dobre, k: viem čo robím a znie to dobre. Korium, čadčianske komandá, Remmirath, Ancestral Volkhves. V poslednej dekáde nejaká profesionalizácia, tzn. “aj na skúšobni vyčarujeme dobrý zvuk”, SK black metal spravil výpad za hranice. Goatcraft, Tujarot, Malokarpatan, Zhor, Ain, Krajiny hmly atď.! Dobre je.      


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?


Nič sa nemení. Ružové okuliare nostalgie zostávajú nasadené, a pri splitku Korium/Holomráz sa radujem ako voľakedy. Mŕtve schody, do piči! K súčasným ešte dodám Torevu. Katolícky dogmatizmus+Hate forest? Yes! Sľubne znie aj popradský (?) Klifot, netrpezlivo očakávam album.    


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Ono to asi bude všade to isté, s rozdielnym percentuálnym zastúpením tradičných archetypov ako zberateľ, alkoholik, fotograf, teoretik, zvodca atď. Líšia sa kulisy - jeden sa rozplýva v éter, ďalší teoretizuje o ochrane stromčekov a vynášaní odpadu v anarchistickej spoločnosti, ďalší jazdí na tigrovi. Potom sa na to všetci vyserú, začnú chodiť do roboty, nakotia sa a budú vnúčencom rozprávať ako naplno žili. Tí, čo v subkultúre vydržia, zatrpknú, budú v krčme hromžiť do piva a na konci všetci pomrieme. 

 

Čo ťa na domácej scéne serie?

S nikým sa nebavím, nemá ma kto nasierať. A tradiční podozriví, ktorí zvyknú víriť pokojnú hladinu scénovej bažiny sú v poslednom čase ticho. Asi.



 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Posledný TujArot - Stellea Errantes. A klip? Jednoznačne Mysterious Eclipse - Samo Vražda... to je bomba.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
 
Hudba z poslednej doby: produkcia združenia Haeresis Noviomagi - posledná Turia, nové EP Iskandr znie fajn. Precambrian - Tectonics. Geologický black metal je popiči koncept. Dunkel so Sale Freux nahráva už 10 rokov tú istú skladbu a aj posledná inkarnácia ma baví, tak aj obnovený Drakonhail. Napriek počiatočnému odporu som sa dostal aj do novej Odrazy a učaroval holandský Wolfmachine (2018). 

Knihy: Prvoplánové, ale k tejto dobe patrí Mor A. Camusa. Veselé čítanie bolo Storočie chirurgov J. Thorwalda - opis vyberania močových kameňov cez dieru vyrezanú v podrití je drsná vec. Pozdával sa mi aj buržujský útek Sylvaina Tessona do chajdy na Sibíri, kde popíjal vodku, čítal knihy, behal po zamrznutom jazere. Tento štylizovaný denník vyšiel po názvom v Sibírskych lesoch. A ešte dodám môj obľúbený, fakt dobrý román tradičného strihu: Traktát o lúskaní fazule od Wiesława Myśliwského. Posledná vec: hoci z Wittgensteinovej filozofie neviem nič, jeho životopis od Raya Monka je (čitateľsky) famózny.  

Z filmov, animovaný It’s such a beutiful day - minimalisticky podaný priebeh/príbeh jednej psychickej poruchy. Trierov The House That Jack Built, skvelá kombinácia hnusu, odporu a čiernočierneho humoru. Musím spomenúť aj totálnu Hanákovu klasiku Obrazy starého sveta - lebo človek vydrží viac ako hovado a samozrejme Bláznivé strely s L.Nielsenom - lebo sú popiči.   

Pivo nepijem kvôli chuti, ale kvôli mentálnemu klystíru, takže hocaký patok je vhodný. A vlastne hej, toto ma na scéne serie: z každého sa tu v poslednej dobe stal bohový gurmán a pivný fašista rozdávajúci rozumy o správnej teplote, chuti, varení. Nezaujíma ma to a nakoniec aj tak o druhej ráno grcáme všetci rovnako.          



Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Rakúsky House of the Holy. S tým si fakt dal niekto prácu. Dívam sa na Sinmaru (čo samo o sebe nie je až taká výhra) a zrazu sa v okruhu niekoľkých desiatok kilometrov na alpských vrcholcoch zapaľujú vatry... a tu zničoho nič pocit, že som súčasťou niečoho väčšieho. Vidíš, ako málo stačí - svetielka!   


Vinyl alebo CD ?

Je to jedno, ale keď už podporiť, na ničom nešetríme: vinyl.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Nemrael, Slavjane, Doomas


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

“Mačke trčí klinec z piči” 7MS

 =========================================

Linky:

https://www.facebook.com/PorenutSk/videos/

https://porenut.bandcamp.com/


No comments:

Post a Comment