Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Ahoj Jablko! Tebe i čtenáře zdraví RadeK.K. z České republiky. Aktuálně, jako už pár let dozadu mě zajímá experimentování s elektronikou, hraní si se zvuky, hledání jakéhosi ideálu.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.
Od poloviny devadesátých let jsem byl členem kapely Napalmed. Od roku 2014 hlučím ve skupine Eine Stunde Merzbauten. Kromě toho dosti nahrávám sólově pod hlavičkou RDKPL. Názvů mých projektů a variant bylo více, ale od této hry se slovy už jsem nadobro upustil.
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
Jako elektroniku používám dělané i profi kousky. Jejich zvuk je upravován pedálovými efekty a dále posílány do reprobeden přes domácí hifi aparaturu, nebo do malých PC odposlechů. Někdy poslouchám na sluchátka. Zajímavost spatřuji v možnosti barev, kombinací a možnosti hledání.
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
Pro mě osobně je "moje" zvukové umění objektivní. Pro posluchače a pozorovatele je samozřejmě subjektivní. Manuální zručnost může být uměním, kdy se objeví ten moment, je na každém pozorovateli, uživateli a spotřebiteli.
Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?
Umění by mělo zůstat demokratické se vším, co s tím souvisí. Výboje, provokace a extremismus byly jsou a budou, kulturně vzdělaná obec je, věřím tomu, oddělí.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?
Nezatěžuji se cíleně komerčním nátlakem, extrémním útokem jakékoli podoby, rozporuplností o níž mnoho nevím a nechci se jí zatěžovat.
Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?
Fanzatie, barevnost, optimismus, pozitivum, rodina, okolí, no prostě z běžného života, který takový mnohdy není.
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
Nahrávek je mnoho, takže je pro mě obtížné se vyjádřit. S odstupem si stále stojím za "řadovými" "oficiálními" alby Napalmed: "...Tinnitus", "iii", "Noisax...", "Nevemind..."
Podobně jsou na tom velké desky Eine Stunde Merzbauten, které jsou jednak velmi působivé kvalitou zvuku a zajímavé zozporuplnou podivností hudební produkce.
U sólových nahrávek, ukáže čas, které se prosadí. Nahrál jsem jich dosti v různých směrek: od rytmického glitch elektro industriálu, přes samplovací blázniviny, elektro legrácky a, experimentální pokoušení až po drsné hukové parády.
Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?
Ani v Napalmed, ani v ESM texty nepoužíváme. Jedinou vyjímkou je skladba "HlaSlova", v níž jsou tři textové linie, které se vzájemně proplétají.
"zenová vlínavost
neproměnné zurčení s příměsí postupnosti, sestupnosti či vzestupnosti
traumatizující přelétavost
perpetuální drónová magie průtočného zvučení
procyklované a kumulované ve zvukových spirálách
ustavičná rozvíravost v monotónii
harašivá improvizace
osciluje mezi předurčením a přídavkováním
tónové následničení
úzkokolejná jednolitost
vichrno
rozčeřována drobnými přídavnostmi
stáložárné směřování
minimalismus je proti tomu velekošatý
metronomicky kutá
umanutě rozmanžírovaná
jančivě vybičovává a prodrnčivě rozropotá ......."
Obraty jsou vybrané pasáže z hudebních recenzí pánů Zdenka a Petra Slabých.
Celé možno stáhnou a přečíst na našich stránkách www.napalmed.cz
http://www.napalmed.cz/nesmysl_1.pdf
http://www.napalmed.cz/nesmysl_2.pdf
http://www.napalmed.cz/nesmysl_3.pdf
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?
Od začátku Napalmed bylo cílem dělat hluk. To se nám dařilo nejprve v podobě noisecore, potom silně infikováno industriálem a v závěru smícháno s elektronikou.
Aktuální realita je taková, že i s ESM si děláme co chceme a nenecháváme se svázat obecnými žánrovými pravidly. Samozřejmě jsme si vědomi, že při hledání fanoušků a posluchačů je to velmi kontraproduktivní.
Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?
Nic víc, nic míň, než, že jsem to (bez přerušení!) dotáhnul až k dnešním dnům.
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
Nic extra mě nenapadá. Několik koncertů bez návštěvníků, zkurvený zvuk, hledání místa akce, porouchaná auta, ... žádná dekadence, naprosto nudné, šedivé situace, kterých každá kapela zažila nepočítaně.
Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
Opět musím odpovědět velmi nudně: hledat, experimentovat, objevovat, zkoušet novinky (i ty, které už mnozí dávno v historii objevili), nahrávat, komunikovat se členy kapely a muzikanty vůbec.
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?
Rád bych patřil do hudební rodiny, ale na to zřejmě nedozrál (můj) správný čas. Pokud nějaké scény existují, zřejmě do žádné nepatřím.
Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?
V 90. letech jsem hodně komunikoval s každým, kdo se objevil v dopisech na letácích. Hudební žánry byly semknutější, takže nebyl problém si psát s nejrůznějšími hudebníky a kapelami doma i po celém světě.
Dnes už je vše přesunuto do digitálu, a já jsem línější. Nepochybně se mladí lidé spojují, hledají a spolupracují - beze mě. Snažím se dohledat staré kontakty, s Těmi, kdo ještě vyvíjejí aktivitu si bez problémů dále píšu.
V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?
Existovala určitá forma hladu (u nás) a forma exotiky objevovat post-komunistické zěmě (v cizině). Tyto parametry a vzájemná pospolitost promíjely některé nedostatky.
Internet poskytuje vše nebo mnoho, což jde mnohdy proti smylu, protože není síto, není předtřídění.
Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?
Měl jsem rád a hltal jsem metalové kapely, které se mi vyčerpaly lpěním a opakovaných postupech a klišé. Samozřejmě jsem si vědom, že právě tyto atributy jsou pro skalní fanoušky zajímavé.
V posluchačském srdci mi zůstal grindcore, noiseocre, industrial, noise, free jazz, experimentální elektronika, garážový rock, divný pop, jsem ochoten tolerovat špatnou i hloupou muziku z Japonska.
Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?
Spojuje: otevřenost, tolerance, radost, pomoc, vstřícnost, ...
Rozděluje: neotevřenost, netolerance, předsudky, zarputilost, klišé, ...
Čo ťa na domácej scéne serie?
Žádnou "domácí scénu" nevnímám, takže nic. Jsme malá země, v zásadě jeden ví o druhém a pokud ne, brzy o něm uslyší.
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?
Vzhledem k tomu, že už muziku nehltám jako dřív, potěšil mě např. videoklip litvínovských goregrinderů Fuckers Freakers. Nic nového pod sluncem, přesto mě oslovil slušným střihem a výtěčným provedením.
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
Když už čtu, nejvíce kulruní magazín UNI, knihy o hudbě a hudebnících. Piva je všude dost, osobně mám rád výrobky z malých místních pivovarů Ossegg nebo MiniPivovar Most.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo?
Obscene Extreme Festival protože mohu poslechnou klasiku, novinky, pokecat s kámoši.
Vinyl alebo CD ?
Na prvním místě CD. potom digitál, pak vinyl.
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
Pavel Tušl - producent
Jan Šmejkal - zvukař
Martin Čech - producent
Martin Brzobohatý - producent
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
Díky za zájem.
=============================================
Linky:
https://merzbauten.bandcamp.com/
No comments:
Post a Comment