#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, March 18, 2022

#149 Domkirke av Plager // Experimental Black Metal // Blooming Stones // 8-2-2022


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som tvorca vystupujúci pod pseudonymom „Blooming Stones“. V rámci tohto pseudonymu sa venujem komponovaniu experimentálnej hudby, grafike a písaniu. Môj záujem aktuálne smeruje k efektívnym spôsobom ako zmiznúť zo zaužívanej reality a nezmyselnosti každodenností. Mimo toho je to permanentné hľadanie novej hudby.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Aktuálne aktívne pôsobím vo svojich sólových projektoch, teda: Foul Light, Domkirke Av Plager a Blooming Stones. V nich hrám na všetky nástroje sám. Tie sa obmieňajú pri každej nahrávke daného projektu, ale nosná je elektrická gitara. Mimo toho hrám na gitare a robím vokály v Black metalovej kapele INRI, kde aktuálne v nepravidelnom tempe pracujeme na Demo nahrávkach.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá

Nemám nejakú komplexnú výbavu na to čo robím. Mám zopár pedálov ktoré nestoja veľmi za zmienenie, gitaru a basu. Poslednou dobou skúšam komponovať elektroakustickú kalimbu do mojich experimentálnych nahrávok s Blooming stones. Keď je napojená napríklad na Eyemaster od TC electronics, tak znie dosť dobre ako nejaký zvrátený synth, ktorý fakt dobre funguje s basou. Podobný zvuk je na albume od Poľskej skupiny wędrowcy~tułacze~zbiegi - Światu jest wszystko jedno., čo je aktuálne jedna z nosných inšpirácií pre moju tvorbu. To je pravdepodobne najzaujímavejšie čo môžem spomenúť.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Je ťažké definovať umenie bez toho aby táto definícia nepotkýnala nohy umeniu samotnému. Myslím si že ak je umelecké dielo masovo chápane ako kvalitné a krásne, tak to znamená že nesie istú suverenitu vo vlastnom prevedení a spĺňa svojské estetické pravidlá daného odvetvia. Je na tvorcovi ako veľmi svoju poetiku urobí pre verejnosť prístupnú, a na koľko je ochotný zostať nekompromisný v rámci svojho vyjadrovania. Ale aj napriek väčšinovému názoru ohľadom kvality daného diela, si nemyslím že by v súčasnosti nastával moment, kedy by umenie bolo objektívne kvalitné alebo nie. Ide o kompletne subjektívne vnímanie zo strany každého jednotlivca.  Pre mňa je umenie vysoko objektívne hľadanie estetiky v slobode vlastného prejavu. Ak je prejav plnokrvný, a prezentovaný s istou charakteristikou, ktorá sa do niečoho zhmotní, vtedy považujem daný prejav alebo zručnosť, ako umenie. Nemusí to byť pre mňa charizmatické aby som to považoval za umenie, ide skôr o intenzitu daného prejavu.



 

Má mať umenie hranice resp. sú témy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Umenie je nepríčetnosť a nepríčetnosť nemá hranice. Rozlieva svoj tieň do všetkých údolí a na všetky polia bez ohľadu na korektnosť alebo kohokoľvek názor. Podľa mňa by umenie nemalo vytvárať propagandu alebo vštepovať dogmatické ideológie, tvoriace nátlak na verejnosť. Ale deje sa to bez toho aby som s tým súhlasil.  Čím viacej pokusov o zastavenie takéhoto prejavu budeme iniciovať, tým väčšia represia bude nastávať. Nemusí byť početná, ale rozhodne bude intenzívnejšia ako predtým. Umenie má plné právo vyjadrovať sa alebo reflektovať čokoľvek, čo sa deje okolo nás, alebo v nás. A ak niekto zamedzuje toto právo, alebo ho vníma ako nevhodné, tak nesprávne chápe esenciu, respektíve, podstatu samotného umenia


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Ako som už spomenul: propaganda a dogmatické ideológie.


Kde berieš inšpiráciu k výtvarnej a hudobnej tvorbe - čerpáš z rôznych alebo podobných tém/zdrojov ?

Väčšina mojej inšpirácie plynie jednoducho z vecí naokolo. Snažím sa čo najčastejšie tráviť čas v prírode no úspešne sa mi to väčšinu času nedarí. Ale prechádzky v lese alebo po lúkach mojej tvorbe dávajú veľa. Bez ohľadu na počasie. Mimo toho rôzne odvetvia undergroundových žánrov. Veľmi inšpiratívna je pre mňa tvorba projektov ako napríklad Rhinocervs, Ash Borer, Skáphe, Uškumgallu, SLUTET, Vihameditaatio, Teitanblood, Katharsis, NYIÞ, wędrowcy~tułacze~zbiegi, Masks of canaan, Paw Grabowski, Jeremiah Carter a mnoho, mnoho iných.
Mimo toho vizuálna tvorba ľudí ako napríklad Birdofnothing, Klenanerver, Karmazid, H.V. Lyngdal atď.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Najkomplexnejšia práca v rámci svojej diskografie je podľa mňa znázornená na albume „A Descendant Of Tempests“. Konkrétne úvodná skladba „Altar of Storms“ pre mňa perfektne reprezentuje Domkirke av Plager a esenciu ktorú si projekt nesie posledných pár vydaní. Ide o atmosféru ktorú som hľadal pomerne dlho a tvoriť v nej vo mne vyvoláva neuveriteľne katartický pocit.


 

Ktorý svoj výtvarný počin považuješ za najlepší a prečo ?

Grafika s názvom  The Great Burning Of Heinous Temples. Nie je na nej nič extra zaujímavé, len ju mám rád. Neviem či je moja najlepšia, ale rozhodne je moja najobľúbenejšia


Aké boli tvoje umelecké ambície v časoch keď si začínal a aká je realita ?

Domkirke vzišlo z frustrácie spôsobenej absenciou vlastného hudobného prejavu. Aby som vtedy mohol byť spojený s akoukoľvek formou extrémnej hudby, ktorá by mohla ísť vonku na verejnosť, musel som čakať či už na správnych ľudí alebo na peniaze na štúdio a vydavateľstvo. A ak sa tieto dve skutočnosti nejakým zázrakom udiali, tak nastala nová situácia, ktorá pravdepodobnosť týchto skutočnosti oddialila ešte viacej. Takýto stav pretrvával dlho a mne sa už nechcelo čakať. Chcel som  urobiť niečo sám a chcel som to urobiť hneď. Bez vysvetľovania a bez kompromisov. A po dvoch mesiacoch hľadania správneho zvuku a svojpomocného nahrávania bol prvý album hotový. Vtedy išlo o neuveriteľne agresívnu a surovú hudbu, kombinovanie štrukturovaného noisu s prvkami black metalu. Vtedajšia ambícia bola robiť kompletne neľudskú hudbu. Bez ohľadu ako paradoxné to je.  Súčasne ale inklinujem skôr k podprahovej a v konečnom dôsledku tichej temnote než k vreštiacemu chaosu. Predtým bola pre mňa nosná v rámci Domkirke nezrozumiteľnosť a nedostupnosť. No v súčasnosti je pre mňa dôležitejšia istá forma zdegenerovanej slobody. Ide o zdeformovaný manifest ešte zdeformovanejšiemu svetu. Zvuk sa kompletne zmenil, koncepcia sa úplne zmenila. Ide o ďalší krok v neustálom vývoji projektu.



 

Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy - hudobnej a výtvarnej ?

Bezpodmienečne minuloročný koncertový debut vo Fuge. To čo som v ten večer prežíval je pre mňa doteraz neopísateľné.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely alebo umeleckej tvorby, o ktorú/é sa môžeš podeliť ?

Keď projekt začínal, tak si ľudia mysleli že ide o náboženskú organizáciu. Nič zaujímavejšie ma nenapadá ak mám byť úprimný.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Nemám nejaké ultra plány, pretože viem, že to čo mám naplánované, sa ešte milión krát zmení vzhľadom na dané skutočnosti. Napríklad už dva roky dávam dokopy nový album od Foul Light, ktorý by som rád v blízkej dobe dokončil. Ak by sa našiel nejaký ochotný bubeník tak aj prezentoval naživo pred ľuďmi. S Domkirke si nechávam kompletne voľnú ruku. Jedného dňa možno výjde aj ten black metalový album ktorý si už nejakú chvíľu sľubujem. A čo sa týka grafiky tak naďalej hľadať nové podnety na tvorbu. Ale typujem že aj tento plán sa ešte milión krát zmení.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Myslím si že je iba veľmi málo ľudí, ktorý vedia o mojom hudobnom pôsobení. Ak ma náhodou niekto pozná, tak je to skôr kvôli grafike ako kvôli hudbe. Ale môžem sa mýliť.  Nemám pocit že by som so svojou hudbou vyslovene niekam patril, alebo bol súčasťou nejakej scény, či už u nás alebo vo svete.  Veľmi rád by som sa niekam viacej začlenil, ale ešte na to neprišli tie správne príležitosti.


V čom mali podľa teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešným kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Myslím si že predtým mala mystika alebo anonymita novo začínajúcich kapiel/projektov omnoho väčšiu silu ako dnes. Čím menej o sebe dávajú hudobníci vedieť, tým zaujímavejší pre mňa sú. Priveľa informácií o hudbe alebo o tvorcoch z prostredia undergroundu podľa mňa škodí samotným tvorcom. Vo väčšine prípadov keď  niekto vrieska do mikrofónu o manických stavoch spätých s prírodou, tak sa nebrodil nahý a zdrogovaný v bahne alebo neobetúval po nociach zvieratá bohom, ako to robili The End Commune zo Švédska.  Uvedomovanie si ľudskosti takýchto „neľudských“ prejavov pre mňa skoro vždycky býva sklamaním.


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?)

Veľký objav pre mňa bol 777 Babalon. Zo začiatku som neveril že niečo tak ambiciózne môže byť u nás.  Krolok bol dobrý aj predtým aj teraz. A Tujarot je dosť je tiež dosť dobrý

Teraz ma zaujímajú viacej experimentálne projekty u nás. Kragrowa Tma je super experimentálna fúzia, Phragments je tiež perfektný ako naživo tak aj na štúdiových albumoch. Otras je dosť zaujímavý.



 

Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Atmosféra.


Ako sa vyvíjal grafický design domácich UG albumov - čo sú podľa teba zaujímave míľniky, ktoré stoja za zmienku ?

Posledných pár rokov sú zaujímavé linoryty od Svjatogora na rôznych albumoch. Najlepší je podľa mňa na albume od Tujarot- Existencialista. Skvelý je aj cover od Dávida Glombu na Flying Above The Ancient Ruins od Krolok.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Lepšia otázka je skôr čo ma neserie. Všetka česť ľudom čo chodia na koncerty a podporujú domáce kapely. Mimo toho, to čo tu máme je zo strany ľudí čistý odpad v niektorých prípadoch. Mám pocit že vydavateľstvá u nás by sa nemuseli tak báť skúsiť vydávať aj niečo, na čo nie sú tak žánrovo zameraný. Napríklad keď Waldemar ohlási že ide vydať niečo nové, nemám ani šajnu čo to bude, či black metal či ambient či free jazz. Ale viem že keď to vydáva on, tak to rozhodne bude zaujímavé. A to isté platí aj pre kapely. Podľa mňa často krát hudobníci u nás stavia na istotu a boja sa experimentovať už v našej aj tak maličkej scéne. Tí čo tak nerobia, len dobre pre nich, lebo je to omnoho zaujímavejšie ako stále robiť to isté.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Otras je nádych niečoho nového u nás, čo ma teší, lebo mám rád Slavehouse, Grinning Deaths Head a tomu podobné. Rovnako tak ako aj z hľadiska grafiky, ten pocit že sú vydania DIY je viac než vhodné pre takúto hudbu. Videoklipy z našej scény nepozerám čiže o žiadnych zaujímavých neviem.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Napíšem viacej albumov, pretože si nedokážem vybrať iba jeden. RH-07 od Rhinocervs je pravdepodobne najlepšie black metalové demo vôbec. Každý kto to nepozná by to mal zmeniť. S/T od Ash Borer je dokonalá reprezentácia agresívneho no zároveň esteticky plného albumu. Kuoleman Silmän Kontinuumi od Vihameditaatio je šialene zdegenerovaný a diverzne znejúci black metalový album s psychedelickými prvkami. Your style life od Autumn Pool je nádherný ambientný album, rovnako ako Rejoice! od J.Cartera.  Básnická zbierka Arytmia od Jacka Podsiadleho je dobrá vec. Na srebrnym globie od Żuławskeho je niečo čo by si každý mal pozrieť aspoň raz vo svojom živote. Aktuálne aj napriek svojmu prvotnému odporu pozrieť si to, som na štvrtej epizóde The Book Of Boba Fett a zatiaľ ma to dosť baví. Nové štúdio ktoré si založila Les Paskarenko v Bratislave je perfektným miestom na tetovanie. Čapovaný Plzeň ma nikdy nesklamal ale v plechovke je nechutný. Hry nehrávam.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Najlepšia akcia na akej som doposiaľ bol bola Misþyrming, Darvaza a Vortex of End v Modrej opici v Prahe. Dostal som pozvanie na akciu od Tomasa z Misþyrming aby som prišiel v rámci ich koncertnej šnúry do Prahy a bola to šialená akcia. Brutálny zážitok bolo tiež vidieť Mariu W. Horn naživo v T3 minulý rok. Je to čisto subjektívne.


Vinyl alebo CD ?

Vinyl. A kazety. Hlavne kazety.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Nechápem prečo tu Phragments nemá rozhovor, čiže rozhodne s ním.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

„Seek Forever“
 

================================

Linky:

https://domkirkeavplager.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/Domkirkeavplager/

 

No comments:

Post a Comment