#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, March 4, 2022

#144 Faüst. Thrash Metal z Prahy. Odpovedá Jenda (basa).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch?

Nazdar zdar, jsem Jenda. Aktuálně jsem studentem ČVUT a občasným sanitářem na operačních sálech urologického oddělení. V těchto dnech se aktuálně nejvíc věnuju zkouškovýmu období, který vyplňuju hraním Dooma a plánováním kapelních věci pro léto.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Moje první kapela byla CBF, se kterou jsem vydal jedno album, než došlo k přerodu na Faüst, se kterým teď v dubnu budu vydávat nový album.
Společně s CBF jsem měl noisecore powertrio Grindis Khan, který bylo takovým špatným odvarem Fear Of God a Anal Cunt. Grindis Khan je aktuálně u ledu, protože svoje grindcore choutky si plním v Siege Control, se kterejma snad nahrajeme v tomhle roce nějaké EP nebo snad LP, ale to je trochu ve hvězdách.
Všude hraju na basu, přičemž ve Faustu mám backing vokály a v Grindis Khanu jsem drtil hlavní vokál a snažil se znít jako Dean Jones.



 

Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Mám úplně nejvíc jednoduchej set-up na planetě. Dva pedály: žlutej boss distortion a ladičku. Hlavu Hartke LH- 500, box od Galien Krugera a basu Fender Squier – Precision Classic 60‘s vibe. Jelikož nevěřim baterkám, tak se neustále motám v drátech.


Je umenie subjektívne alebo objektívne? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Na tohle asi odpovědět neumím. Logicky každej vnímá umění subjektivně, na druhou stranu, když trochu poodstoupíš a koukneš se na věci z dálky, přičemž už máš ňáký znalosti nabraný z různejch směrů, tak můžeš posoudit, zdali se jedná o řemeslo nebo ten člověk doopravdy tvoří něco novýho. Já jsem typickej řemeslník, horko těžko se dokážu vyhrabat z prokletí 3 akordů, který jsem se učil celou věčnost a pokud mi to nic nepřipomíná, tak nevím, co s tím. Jsem tedy svým vlastním zajatcem a omezovatelem.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať?

Umění hranice nemá a mělo by nějakou mírou zasahovat do všeho. Pak se samozřejmě můžeme bavit o tom, jestli to je nebo není vkusný či v danej moment vhodný.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca?

Jednoduše nepodporuju nácky a stalinisty. Nebo se o to aspoň snažím, protože podchytnout je vždycky je nemožný. Jinak na stage mi nevadí žádný tělesný tekutiny ani nahota.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe?

Od jinejch kapel nebo spíš muzikantů, který v tý době poslouchám. Někdy se přímo inspiruju riffem a snažím se ho zahrát po svým nebo udělat naschvál podobnej a vzdát tim hold tý kapele. Docela často jen poslouchám rozhovory s hudebníkama a hledám si věci, který oni sami zmiňujou jako inspiraci. Takhle jsem našel zajímavý kapely a hlavně se trochu naučil čerpat z věcí, který nejsou jasně metalový. Takový inspirativní stálice jsou Motorhead a Napalm Death.
Co se textů týče, tak mi stačí novinovej titulek, knížka nebo kus filmu. Jinak takovej zdroj energie jsou kámoši ze Sněti, každej z nich má spoustu činností, který jsou spojený se zinama, grafikou a samozřejmě muzikou. To jejich nadšení je nakažlivý.



 

Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo?

Aktuálně Curse Eternal z nový desky Faüstu. Baví mě to hrát, jsou to takový punk metalový riffy a to mám rád.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok)?

Kryštofovi (frontman Faust) se na naší desce s CBF povedly 3 fakt dobrý texty k songům Life is an open grave, Them against us a Easy way out. Na nový desce jsem dělal text, kterej pojednává o protestech v Hong Kongu. Doufám, že se mi aspoň trochu podařilo vystihnout zoufalost účastníků těchto událostí. Takže přihřívám polívčičku a posílám sem poslední verš.  

It takes a short time
To beat democracy down
It‘s always the brute
Who takes the crown


Prostě mrdat CCP!


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita?

Chtěl jsem odjet tour s Iron Maiden jako předskokanama, ale to bylo v dobách, když jsem si vyráběl kytary z kartónu. Když jsem do ruky dostal první opravdovou, tak mi rychle došlo, že budu rád, když Iron Maiden budu na koncertě zametat, protože jsem fakt koště na hudební nástroje.
Aktuálně je ambice bejt jako Napalm Death. Objíždíš Českou republiku každej rok, pokaždý je to vyprodaný a když napíšeš Čurbymu, tak ti dá volňásek na OEF.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy?

Hraní na OEF. Poprvý jsem tam byl v šestnácti nebo sedmnácti, a od tý doby je to moje nejoblíbenější letní destinace.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie?

Většinou se někde vožeru a ztratím sebe nebo něco, co nutně potřebuju k výkonu na pódiu. Třeba v Belgii mi byla ztracena baskytara bývalým zpěvákem. Ožralej jsem sice byl, ale při přejezdu mi ji zapomněl dát do auta on. Naštěstí se ke mně pak vrátila. Jinak jsem se ani jednou nepochcal ani neposral.



 

Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Chci psát víc článků do různejch zinů, natočit klip a natočit desku. Můj vzdálenej sen je natočit film, kterej se bude jmenovat „Přišli k vám z Hovnové Lhoty“. Bude to o buranech, se kterejma jsem musel v září letět do Španělska. Větší partu nevychovanejch dementních kreténů jsem zatím nepotkal.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény? Ak áno, ktorej?

Cejtím se být součastí takovýho hudebního mikrokosmu, ve kterým se každej tejden hádáme o nejlepší desce Carcass a nejlepším koncertním výkonu Roba Halforda. Co se subkultury týče, tak je mi hudebně i myšlenkově nejbližší grindcore, takže možná patřím tam.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Devadesátky jsem si užíval jen dva roky, takže tohle je spíš otázka pro ňákýho starýho pardála.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby? ¨

Byly dřív ve správnej čas na správným místě. V tý době heavy metal docela frčel, takže na to chodilo spousta mladejch lidí. Dneska je to taková výkladní skříň podivnýho stáří, kdy kapely neví, kdy maj přestat, protože nic jinýho neuměj. Naprosto je chápu, ale snad takhle nedopadnu.
Výhoda dnešní doby je, že se můžeš stát poslouchanej bez jakejchkoliv koncertů nebo dokonce celýho alba. Prostě prcneš song na soundcloud v 18:00 a lidi tě vyšlou do nebes.



 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Ze Slovenska jsem měl vždycky hodně rád 7 minút strachu. A dřív jsem měl dost rád Hypnotic a Acid Force, když ještě fungovaly.


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje?

Spájí hluk a rozděluje přístup k melodii. Někdo ji chce pokřivenou à la Carcass a někdo je dement a hraje power metal.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Jak jsem zmínil, tak žiju v takovým mikrokosmu. Ale když někdy vytáhnu hlavu z prdele a kouknu se na celkovou českou scénu, tak vidím téměř jen demenci a zaostalost. Podivný metaláci, který jezděj každej rok na MoR a neznaj jinou kapelu než Helloween a na menší gig nezalezou bo co jim nenaservíruje velká agentura, tak to neznaj. Úplně nenávidím tu mentalitu my (temní příznivci železa) versus oni (oškliví posluchači komerčních rádií). Vždyť můžeš mít rád spoustu muziky různejch žánrů, tak proč stavět svoji osobnost na tom, že posloucháš kapelu se zkreslenejma kytarama.


 

Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Zvuk mě dostal u dema Plague Patrol. Zní to jako Incantation s Martinem Van Drunenem na vokálů.

Artwork: Miturův obal k Mokvání v okovech je magickej.

Videoklip: GrideMembrana Timpani, je to sice asi 2 roky starý, ale myslím, že to je fakt povedený. Jinak mi přijde, že videoklipy dělá fakt minimum kapel, což je škoděc.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Album: SwansTo Be Kind, protože to zní jak dítě Pink Floyd a Merzbowa.

Seriál: Hlava 22. Je to srozumitelnější než film z roku 1970 a ideální pro lidi, kterým vadilo nechronologické knižní uspořádání. Kniha je nepřekonatelná, ale seroš ji dobře supluje.

Hra: Hraju téměř jen Doom, takže vybírám JPCP.wad, což je 32 levelů vytvořených různejma hráčema japonský doom komunity. Některý levely jsou dost ulítlý.

Tetovací studio: Tomáše Mituru zpěváka Sněti a Vole. Na instagramu ho najdeš jako blond_from_vole

Pivo: Radegast, protože živote je hořký. Bohudík


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo?

Nejlepší je pro mě Obscene Extreme v Trutnově. Miluju ten genius loci, kterej areál na bojišti má, stejně jako dramaturgii a spirit celýho festivalu. In grind we trust.


Vinyl alebo CD?

Vinyl, ale CD taky ocením, ikdyž je fakt ošklivý.



 

Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu?

Vokatej z Insistent!


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver

Ahooooj! Ahoj. Slyšíš ten rozdíl jo?

===========================================================

Linky:

https://faustxthrashingdoom.bandcamp.com

https://www.facebook.com/faustxthrashingdoom/

https://www.youtube.com/channel/UCEHhOOVGGcDEjkIy37SFIiA




No comments:

Post a Comment