#239 Junkfish / Alternative / Šimon a Šimon / 19-4-2024

  1 Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ? Šimon (gitara): Som Šimon, som stredoškolák, baví ma všetko okolo hudby ...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, March 16, 2022

#148 Sloth // Stoner Doom // Alex, Petr, Marian a Tom // 7-2-2022.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Alex: Zdarec, jmenuju se Alex a aktuálně makám z domu. V těchto a a všech ostatních dnech mě zajíma hudba a skejt.

Petr: Jmenuju se Petr a jsem lidská bytost. Živím se jako strojvedoucí. Zajímám se o hudbu, životní prostředí, práci se dřevem, ale především o svou rodinu.

Marian: Přeprodávám streetwear a sportovní obuv a olbečení.

Tom: Ahoj, jsem Tomáš a hraju na basu v Lenochodovi. V posledních dnech se především snažím pochopit, jak se mohl svět tak zbláznit, tak rychle.
 

Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Alex: V Lanškrouně odkud pocházím jsem začínal s kapelou The Fighter na el. kytaru. Bylo nám kolem patnácti let a hráli jsme mix mezi RHCP a Hendrixem. Později jsem se přestěhoval do Brna za hudbou a skejtem. V Brně jsem založil kapelu Sloth se kterou hrajeme Stoner/Psychedelic kde hraju na el. kytaru. Další projekt je Marra H kde hraju na akustickou kytaru.

Petr: Foursquare - kytara, zpěv, Wiped - zpěv, White Cube - syntetizátor, Yucatan - zpěv, Jampe - triangl.

Marian: Hrál jsem s Velas boys, Dead earth, a v ostatním projektech, které něměly názvy.

Tom: Hrál jsem v kapelách Mad Line (kytara), Denoi (kytara), Enrage (basa), Eponine (basa), Señor Sanchez (kytara) a teď Sloth (basa). A čas od času nu-metalová zábavovka Nu-Friends (kytara).


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Alex: Aktualně hraju na Epiphone SG s P90 na které nezůstalo skoro nic původního a Jolana Grazioso z nové produkce..s fuzzem je úplně přehrocená.
Apce mám dva - Orange OR 120 ze 74' a Orange AD30, obojí jde do bedny SBR ( Jan Sudár ) 1x15/2x12. repraky jsou Weber/Eminence.
Efektů je dost, baví mě vrstvit a dělat noise. Boss ladička ( nejlepší zvuk, ) Ditto looper, MXR Phase 90, Walrus Harmonic trem, Walrus Phantom, Bigfoot King Fuzz, EHX Muff Pi, Lokaj Octave, Ibanez DL7 a budou další. Baví mě jak je ten zvuk velký, největší podíl má na tom bedna od Jana, super borec. Každej by měl mít bednu od něj. :D

Petr: Mám syntetizátor M-audio Venom, ale říkám mu Monster, jelikož je to vážně bestie. Je to samo o sobě dost přísný nástroj, který se dost obtížně shání, takže jsem moc rád že ho vlastním.

Marian: Používám teď AAX 16” vote hi hat a je to zatím nejlepší činel co jsem měl. Jsem s ním fakt spokojenej a hlavně se hodí do stylu který hrajeme.

Tom: Hraju na baskytaru SG by Ibanez, kterou mi v 15 daroval bratranec. Moje aparatura se skládá z bezejmenné lednice a jakéhosi Peavey zesilovače, který maskuju za Orange. Nejzajímavější částí vybavení jsou pro mě efekty (fuzz, phaser, tremolo), protože až Lenochod byl kapela, jež mě k jejich používání přivedla.
 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Alex: Subjektivní.

Petr: Subjektivní. Například řezbářství. Na začátku je to kus dřeva. Někdo by ho hodil do kamen. Já vidím například hračku pro syna (umění), která se ovšem furt dá hodit do kamen (manuální zručnost). Vše je o spontánním myšlení a fantazii. Rád dělám věci krásnější, ale ne vždy se to podaří. Občas je potřeba i zatopit :)

Marian: To je v hlavě.

Tom: Umění je stoprocentně subjektivní. Existují obskurní žánry, které by "normální člověk" nikdy neoznačil za muziku, ale přesto mají ohlas. Myslím, že nikdo není v roli arbitra rozhodujícího o tom, co je ještě umění, a co už ne. A to včetně tvorby založené na manuální zručnosti.



 

Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Alex: Rasismus a podobné, vydávání cizí hudby za svou.

Petr: Umění může být podle mě cokoliv. Když si ale vezmu, že nějaký ,,influencer,, natočí jak oloupe pomeranč a má za to nehorázné peníze na sledovanosti, to mi přijde fakt ujeté. Na druhou stranu, takhle snadno vydělat prachy je svým způsobem taky umění. Bohužel.

Marian: Umění může zasahovat do jakéhokoliv oboru

Tom: Cenzura je nepřípustná a v umění to platí dvojnásob. Umění totiž dává jedinečný způsob, jak se vyjádřit i k těm nejožehavějším tématům, třeba pomocí nadsázky. To je něco, čeho bychom si měli cenit, a taky za to bojovat. Jakákoliv "regulace svobody slova" (což je jen kulantní výraz pro cenzuru) se dá totiž velmi snadno zneužít. Málokdo zná třeba kauzu Hanuše Keclíka, jenž si dovolil ve své tvorbě kritizovat katastrofální pracovní podmínky v jedné nejmenované německé fabrice. V současnosti čelí mnohatisícovým pokutám za pomluvu. V demokratickém státě něco neuvěřitelného.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Alex: Řekl bych, že moje hranice jsou dost velké. Dokud mě to neohrožuje na zdraví, tak je to v pohodě. :D

Petr: Když je schopný prodávat cizí umění. Mnoho interpretů se proslavilo hudbou, kterou napsal někdo dávno předtím. Jen vlastně zneužívá svého talentu.

Marian: Akceptuju všechno. Cokoliv nového je pro někoho zajímavé a já to respektuji

Tom: Jak jsem psal výše, v zásadě akceptuju každou formu umění. Že to podle mého názoru může stát totálně za hovno je věc druhá.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Alex: Skejt, kamarádi, random playlisty na Spotify/Bandcamp.

Petr: To nevím přesně. Někdy mám nápad, ale nemám prostě sílu ho vyjádřit. Každopádně jsou to většinou vlastní životní zkušenosti, zážitky, nebo problémy, které ze sebe potřebuju dostat.

Marian: Koncerty, poslech hudby doma, hraní s ostatními muzikanty.

Tom: Nedokážu odpovědět. Přichází to samo.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Alex: Nejraději mám V. Na demách je jen polovina songu, chtělo by to nahrát singl? Měl by aspoň 10 minut.

Petr: Žádnou takovou nemám. Celkově nemám rád slova jako nejlepší, nejoblíbenější...na každé věci je něco nej a když bych tak označil jen jednu věc, asi bych tím křivdil těm zbylým.

Tom: Nejradši mám každou pasáž, která duní a hypnotizuje. Takže skoro všechny:D


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Alex: Nemáme texty, hrajeme instrumentálně. Do budoucna možná texty budou, kdoví.

Petr: Není to zadarmo, má drahá karmo.

Tom: Jsme instrumentální kapela, a tak je to správně.


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Alex: Chtěl jsem hrát každý den, to se mi daří a snad to i jindy jiný nebude. Zbytek je jen přidaná hodnota.

Petr: Chtěl jsem uznání, pochopení a taky nejspíš slávu. Ale kdo ve třinácti nechtěl být jako jeho světoznámý idol ? Teď beru hudbu jako osvobození z běžného života.

Marian: Chtěl jsem hrát na bicí v profi kapele a živit se tím. Teď je to pro mě spíš zábava.

Tom: Dřív jsem si myslel, že lidé hrají přesně tu hudbu, kterou chtějí, s lidmi se kterými si stoprocentně rozumí. Teď vím, že úplná shoda je většinou nemožná. Ale to je právě ten důvod, díky čemu je kapela víc než jen součet svých členů.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Alex: Přestěhování do Brna.

Petr: Když to moje řvaní a rachot ocenila moje rodina při živém vystoupení.

Marian: Jednou jsme dávali houby s kapelou a to propojení mezi spoluhráci bylo jedinečný. Nikdy jsem takový propojení nezažil.

Tom: Každoročně vystupujeme s Nu-Friends na Fajtfestu v rámci after party. Koncert nehrajeme na pódiu, ale v lyžárně s kapacitou pár desítek lidí, je to vždycky divočina. Poprvé jsme takto hráli v roce 2017. Celý den bylo krásně, ale v podvečer přišla bouřka, nebe bylo úplně černé. A přesně v té době mezi lidmi začala kolovat zpráva, že zemřel Chester z Linkin Park. Náš setlist, který obsahoval 3 věci od LP, jsme pak věnovali jeho památce. To byl opravdu silný zážitek


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Alex: Jednou nám v dodávce odešla spojka, když se chtělo jet zpět z koncertu. Skončilo to v hroznou kalbu v místním klubu a druhej den se to nějak vyhaluzilo a dojelo se do Brna i bez ní. Žebříček dekadence 10/10.

Petr: Jeden koncert si téměř nepamatuju. Bylo mi myslím sedmnáct. Dostávali jsme pivo zadarmo z nějakého místního pivovaru. Bylo moc dobré. No pak jsem viděl záznam z koncertu. S druhým kytaristou jsme se hned na začátku zamotali kabelama až se mi vytrhl z aparátu. Zjistil jsem to až myslím u další písničky. Těžká improvizace :)

Marian: Když jsme jeli s kapelou z koncertu, tak se nám pokazila spojka na autě a museli jsme několik kilometrů jet pouze na 1 kvalt. Večer jsme to vyřešili tak, že jsme se ožrali a ráno jsme jeli 90 km dom bez spojky.

Tom: Moc se mi líbily "underground" koncerty na zkušebně minulý rok v době nejtvrdšího lockdownu, když byly kluby zavřené. V podstatě bylo úplně jedno, co hraje, lidi byli šťastní, že jsou na akci. Spousta pozitivní energie. Dekadence byla samozřejmě taky:)


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Alex: Chtěl bych vydat kazetu a vinil se Sloth a vytáhnout to na tour. S Marra H máme v plánu udělat busk tour po EU. Co bude dál se uvidí.

Petr: Chci dodělat vlastní EP, jen tak doma, pro potěšení. Každopádně je pro mě prioritou Lenochod !

Marian: Chtěl bych  zahrát pár koncíků, nahrát pár desek a posunout hraní dál. Nejsem zas tak tvořivý člověk. Hudebně jsem teď spokojen tam, kde jsem:)


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Alex: Cejtím se být součástí skejtové scény, kde je hudba velkým faktorem.

Petr: Tak asi ten underground, ale spíš se osobně nikam nezařazuju.

Marian: Ano, myslím, že jsme součástí Brněnské stonerockové scény.

Tom:  Necítím.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK/CZ UG scénu?

Alex: Též jako Petr na to nemám bohužel odpověd. Jsem rok 98' :D

Petr: Těžko říct. Já byl ještě na houbách :) Hudbu jsem poznal, když frčel nu-metal.

Tom: V devadesátkách jsem byl ve školce, takže těžko říct. Každopádně na sklonku tisíciletí Česko dost zasáhla nu-metalová vlna a zplodila spoustu kapel, ke kterým jsem se dostal až po jejich zániku: Crashpoint, Dolores Clan, Jade Wah`oo, DIVe a jiné. Trochu mě mrzí, že jsem tu dobu nezažil.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Alex: Řekl bych, že v 90' si lidé užívali život hudbu mnohem více než dnes. Naopak výhodou dnešní doby je dostupnost veškeré hudby pro kohokoliv a kapely mají také mnohem více možností jak se zviditelnit. Viz x platforem kde se da postovat kapelní obsah.

Petr: Proč už nikde nejsou bílé psí výkaly ? Je to dobře ? Co já vím.

Marian: Nenapadá mě žádná výhoda

Tom: Výhoda byla jistě v menší konkurenci a větším hladu lidí po neotřelé muzice. Dnes si může každý sám doma nahrát album a zpropagovat si jej, scéna je neuvěřitelně zahlcená. Zákonitě tak rostou i nároky na kvalitu, což je ale dvojsečná zbraň, protože se tím z muziky stává soutěž namísto zábavy.



 

Ktoré SK/CZ UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Alex: Je toho hrozně moc, to se dá obecně říct i teď. Dost jsem poslouchal thrash, skatepunk, ale taky funk, oldschool hip hop a všechno mezi tím, např : Iron Reagan, Municipal Waste, Suicidal Tendencies, Jimi Hendrix, Cream, Creedence Clearwater Revival, US Bombs, B.I.G, Wu Tang Clan,.. zkratka pořádnej mix.
Dnes mě například v CZ scéně baví Madhouse Express, Acid Row, Slať, Gospel of the Future, Impulsealer, Hever a nedávný objev Beton, bezva se na to skejtuje. je toho hodně. Ze zahraničí mě teď baví All Them Witches, Melvins, Somali Yacht Club, Bongzilla, Sleep, Om, Red Fang, Dope Smoker, Weedeater, HOT LUNCH, Greveyard. Uncle Acid & The Deadbeats,..

Petr: Určitě Lvmen, jsem rád že hrají doteď. Kdybych mohl vrátit čas, zašel bych na Ravelin 7. Všechno, co jsem kdy poslouchal, mám rád doteď.

Marian: DG 307

Tom: LVMEN


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Alex: Spojuje nás společná láska k hudbě a rozděluje nás nedostatek respektu vůči sobě.

Petr: Cože ? Matematika mi nikdy moc nešla.

Marian: Akce a zábava

Tom: Kalba spojuje.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Alex: Kokoty a lidi co kritizují a ani neví proč.

Petr: Richard Krajčo.

Tom: Sere mě, že současná "undergroundová" scéna padla za oběť globohomo propagandě, dneska nazývané "liberální demokracie".


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Alex: Jsem zvědav na album GOTF, líbil se mi poslední klip Acid Row.

Petr: Kapela Chinaski, opravdu obdivuju, že se tohle dá udělat.

Marian: Doporučil bych War Stories od UNKLE.

Tom: Nic, jsem znechucen domácí scénou. Viz předchozí otázka.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Alex: Album : Hot Lunch - Hot Lunch. Schválně kolik z vás to zná. Spoustu dobrých riffů a bezva    energie.
Kniha : 12 Pravidel pro život. Zrovna ji čtu, nenapadla mě jiná :D    
Film  : Rocky. Kultovka, nikdy neomrzí.
Hra   : Zaklínač 3. Nejepší příběh a hratelnost.
Studio: Teď se mi hodně líbí Nejc ze Slovinska. Na poslední kéře jsem byl u Bizard Wizard z Brna.
Pivo  : Radegast 12 ! Nejlepší pivo.

Petr: Francouzští Hypno5e a všechny jejích alba. Tomu říkám hudba ! Mechanický pomeranč od Kubricka a k tomu Radegast 12 !

Marian: Daft punk - Discovery

Tom: Doporučuju Radka 12ku, zbytek nechám na čtenářově uvážení.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Alex: Nemám moc naježděné fesťáky. Minulej rok jsem byl prvně na Obscene Extreme. Podobný zažitek jsem ještě z jiné akce neměl. :D

Petr: Fajtfest býval super, ale taky už to není, co to bývalo. Sorry Bobe !

Marian: Asi Colours of Ostrava. Vždycky jsem si to tam super užil.

Tom: Nejlepší je akce, na které hraju. Jiné nároky nemám.


Vinyl alebo CD ?

Alex: Vinil se mi líbí po designové stránce a kvalitou zvuku, CD je zas lépe přenosný.

Petr: Nemám doma ani jeden, ale určitě vinyl.

Marian: Vinyl

Tom: Oboje.


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Alex: Marek Heczko,  Kuba Karlík.

Petr: Vlasta Plamínek.

Tom: LVMEN


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Alex: The Doors - People Are Strange

Petr: Čekej nečekané. Konec.

Tom: "Ti, kteří by se vzdali základní svobody, aby získali trochu dočasné bezpečnosti, si nezaslouží ani svobodu, ani bezpečnost."- Benjamin Franklin

================================

Linky:

https://sloth420.bandcamp.com/releases

https://www.facebook.com/SlothBrno420

No comments:

Post a Comment