#250 blve_velvet / Punk, Indie / Rob, Ris, Nin, Mis / 14.12.2024

1. Vyšiel vám prvý album Zmysluplná náhoda, ako dlho ste na ňom makali a ako ste s ním spokojní? Rob : na albume sme pracovali nieco cez pol...

Najčítanejšie za 7 dní

Thursday, July 8, 2021

#94 Cresset. Black metal z Bratislavy. Odpovedá Vvytchfynder (gitara).


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Zdravím, vystupujem pod pseudonymom Vvytchfynder, hrám gitaru a z väčšej časti skladám hudbu pre Cresset.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Hral som v Aeon Winds na base ako živý hráč a pár skladieb som s nimi nahral pre split s Midnight Odyssey. Niečo som odohral ako živý gitarista s Rawcvlt a Krolok. Momentálne sa venujem iba Cresset.


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Gitarová hlava Blackstar cez Orange bedňu. Ako Nástroj mám Gibson Les Paul studio. Efekty nepoužívam žiadne, zvuk si viem zatial dostatočne nastaviť na hlave. Používam ladenie Drop A, to bude možno jediná zaujímavosť.
 

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Aj aj. Niečo môže spĺňať objektívne štandardy pre dobré umenie, ale tebe ako individuálnemu človeku sa to absolútne nemusí páčiť a naopak. Čo oddeľuje manuálnu zručnosť od umenia? Najlepšie by som to vysvetlil príkladom, že môžeš byť schopný ovládať hudobný nástroj, ale nie si schopný túto zručnosť pretaviť do kompozície, alebo hrania na živo.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Zastávam názor že umenie nepozná hranice. Každý ale máme svoje subjektívne hranice.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Skupina Elán, prípadne keď interpret spraví agitatívnu skladbu pre konkrétnu politickú stranu alebo politika.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Externá inšpirácia na námety pramení z rôznych oblastí stredovekého života, prípadne funerárneho umenia. Čo sa tvorby samotnej týka, sadnem si a začnem tvoriť. Venujem tomu všetok čas a energiu ktorú môžem.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Najnovší album Obscurantism. Album sme skladali ako celok, nemám tam preferovanú skladbu.


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Všetky texty na Obscurantism. Je to súšasť zážitku z celého albumu, čitatelia si ich môžu prečítať tu:

https://www.metal-archives.com/albums/Cresset/Obscurantism/944421


Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Chcel som hrať hudbu, ktorá by poslucháča preniesla do iných miest a časov, tzv. escapistický účinok. Myslím že albumom Obscurantism sa nám to zatial podarilo.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Ten moment ešte neprišiel.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Divoké alebo dekadentné príhody moc nemáme. No počas skladania albuu Obscurantism boli možno 3 alebo 4 skúšky kde bola celá kapela po kope.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Začínam písať druhý dlhohrajúci album.


Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Uf, škatulkovanie mám už za sebou :)  Nakoľko chodievam najčastejšie na metalové akcie, budem asi súčasťou metalovej scény. Samozrejme, sociálne kontakty a priateľstvá presahujú tento okruh.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

90. roky boli pre mňa rokmi detstva, takže domácu scénu som vôbec nevnímal. K slovenským metalovýcm kapelám som sa dostal až okolo rokov 2004 alebo 2005. Môžem retrospektívne zhodniť ich tvorbu, ale nie scénu. Cresset sme založili až v roku 2014, dovtedy sme hrával v bezmenných pubertálnch a post pubertálnych pičovinách.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

V dnešej dobe majú kapely výhodu, že si vedia vyprodukovať hudbu takpovediac doma s profesionálnym zvukom. Je jednoduchší niečo vyprodukovať ako v 90. rokoch, alebo začiatkom 00. Tak isto cez internet sa vie ich hudba dostať veľmi rýchlo k obrovskému mnužstvu poslucháčov. Stačí sa pozreť na youtube kanály ako Black Metal Promotion, kde niektoré z albumov majú stovky tisíc videní.
V 90. boli mnohé kapely žáner definujúce a nové a hlavne ich nebolo toľko. Na druhú stranu, ale skladali albumy, ktoré boli určene na počúvanie. Myslím to tak, že počúvanie bola tá primárna činnosť, dnes mám pocit že niektoré kapely hrajú metal, ktorý sa príjemne počúva v pozadí.



 

Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Spoločný menovateľ je určite potreba tvoriť, alebo ten primárny impulz ktorý k tvorbe vedie. Čo ich rozdeluje je paradoxne práve primárny impulz, pretože každý umelec, alebo interpret ho má iný.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Veci, ktoré ma serú som sa naučil viac menej ignorovať, nielen na domácej ale aj svetovej scéne. To, čo ma sralo na iných kapelách proste so svojou nerobím. Nemá zmysel sa v takýchto veciach vŕtať lebo aj tak sa nič nezmení.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Zvukom ma určite zaujal posledný počin Goatcraft Spheres Below. Má správny záhrobný zvuk adekvátny k morbídnosti hudby. Čo sa štúdia týka, Tryzna studios. Svarthen, ktorý ho vedie má cit pre zvuk extrémneho metalu. Artworky ktoré ma zaujali bol obal posledného albumu Malokarpatan, kvôli inšpirácii českým filmom Hrátky s čertem a obal posledného počinu Concubia Nocte, keďže je to doposial nepoužitý artwork nebého Sama Samosa z Folkingrimm art. Videoklipy nemám osobne príliš rád, ale klip Forlorn od Doomas ma vždy rozosmeje.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Albumov, kníh, filmov atd. by som vedel odporučiť ako mnohý z nás stovky. Ale vyskúšam teda.

Cultes des Ghoules - Henbane. Pre každého, kto počúva black metal a tento album nepočul je to povinnosť.
Cormac McCarthy - Krvavý poludník. Cesta do absolútnej ľudskej temnoty a formát, ktorý bude pre mnohých čitateľov výzva.
Vvitch - Genialne spravený folk horror s úžasnou atmosférou.
Dark souls - Hra ktorá vzdáva hold starým RPG aj doskovým hrám a je to hra ktorá je opäť výzvou pre hráča.
Rooster tattoo - jediné tetovacie štúdio kde som bol a vyhovuje mojej predstave. Kto nepozná, určite si pozrite ich práce.
Stupavar red ale. Osobne moje najoblúbenejšie pivo, akurátny pomer horkosti, plnosti a sviežosti. Perfektné v lete aj v zime.


Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Niesom pravidelný návštevník opakujúcich sa akcii takže na túto otázku neviem pravdivo odpovedať. Akcie si vyberám podľa súpisky kapiel. Čo ale môžem povedať, je, že domáce akcie už konkurujú zahraničným. Čo sa návštevnosti, kapiel aj organizácie týka.


Vinyl alebo CD ?

Kupujem CD, Vinyl, MC aj digitálne kópie. Nemám prílišnú preferenciu, istú dobu som kupoval viac platní, minulý rok zase viac kaziet, tento vedú CD. Uvidíme, ktorý nosič bude dominovať o pol roka, haha!


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Peter z Hexencave Productions. D. z Goatcraft.


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Disciplína je viac ako motivácia. Ďakujem za rozhovor.

=============================

Linky:

https://cresset.bandcamp.com/

No comments:

Post a Comment