Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?
Volám sa Filip Miklánek. Pracujem ako elektromontér meracích a regulačných systémov. Popri tom sa venujem aktivitám ako napr. Živá Klanečnica. Od malička ma zaujíma príroda a ochrana prirodzeného života v nej. Je to pre mňa veľká výzva, snažiť sa naprávať to, čo človek pokazil. Lepší a hodnotnejší systém ako je ten v prírode ešte nikto nevymyslel, ani nevymyslí. Čistá nádhera! Fascinuje ma to. V týchto dňoch ma jednoznačne najviac zaujíma môj jednoročný syn. To je najviac!
Moje meno je Mišák, a v týchto dňoch ma určite najviac zaujíma moja dvojmesačná dcéruška Hanka. Keď je fajín počasie nalodíme sa podľa možností celá rodina a oddychujeme a pracujeme vo vinohrade, ktorý bude mať tento rok prvý krát úrodu. Veľmi sa na to teším, že po toľkých hodinách strávených na záhrade budeme môcť pozbierať okrem hrozna aj ostatnú úrodu, ktorá pomaly v týchto dňoch dozrieva. Ten pocit keď človek potom len sedí na kopci a pozerá z vinohradu dolu do sveta je na nezaplatenie. Okrem úrody zbieram samozrejme aj inšpiráciu na nové pesničky Boxu, ktoré plánujeme dať von na ďalšom EP a pracujem popritom aj na sólo akustických pesničkách. Uvidíme v akom formáte vyjdú tie, ale minimálne už teraz sa teším na ten proces nahrávania na záhrade s kamošom Klokanom. Demáče, ktoré tam vznikli v zime mali svoje čaro a celý ten minimalizmus v extrémnych podmienkach tomu dodal strašne moc a obohatil nás veľkou radosťou.
Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.
Filip - Začalo sa to ešte na konci základnej školy. Prvé zoznamovania sa s nástrojmi. Prvé skúšobne. Ovoniavane kapelového života. Prvá kapela, ktorú som založil s kamošmi bola Z Polovice. Už nie je aktívna. Dnes pôsobím v kapele Roztopaš a BOX.
Mišák - Moja cesta sa začala asi niekedy v roku 2002. Kedy som z krčmového vyhrávania neoficiálne začal hrať a naberať prvé skúsenosti v jednej miestnej dedinskej kapele. Tie som potom zúročil s kamošmi, keď sme v roku 2003 súbežne dali dokopy kapely Joyride, kde som hral na bicie asi 5 rokov a Anonym Kids kde som hral na gitaru a hulákal. Anonym Kids bola 11 rokov moja srdcová záležitosť. Súbežne s ňou som hral v kapele Peter Nať na gitaru a s tou istou partiou, ale v obrátenej zostave som hral pod menom Veselé Matrace na bicie. Keď sa tieto tri kapely v rôznom poradí rozpadli, vznikla z Petra Naťa a Veselých Matracov berlínsko-slovenská úderka Marie Rottenová, ktorá funguje na diaľku dodnes keďže chalani žijú niekoľko rokov v Berlíne. Po rozpade Anonym Kids sme moc dlho s Filipom a Jankom neváhali a prirodzene vznikol hneď BOX. Ten ťaháme od roku 2015 dodnes v pozmenenej zostave o Jankovho brata Lukáša za bicími, s ktorým som hral predtým v Anonym Kids. Ešte treba spomenúť aj vzájomne poprepletané obdobie BOX/Uhol Dopadu, kedy som asi dva roky hral v Uhol Dopadu na gitaru a spieval. Aby toho nebolo málo, v najtemnejšej zime roku 2020 vo mne dozrelo moje nadšenie pre akustické pesničky, ktoré ako som spomínal si pomaly derú svoju cestu von.
Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?
Mišák - Moja zostava je pre mňa očarujúca a zaujímavá dodnes nakoľko som si to všetko kúpil, alebo našiel ako totálny nímand, ktorý tomu absolútne nerozumel. Tomu celému, ale predchádzal prvý album BOXU, ktorý som nahral ešte na tranzistorovom kombe Fender Frontman bez krabičiek, ktoré keď sme trošku viac ohulili v štúdiu, tak nášmu zvukmajstrovi znelo jak cez sluchátko starého telefónu. To ma v tom období asi natoľko vyrušilo, že som strašne chcel mať kvalitný lampový aparát, ale vlastne som ani nevedel aký a prečo :) Ale jedno som vedel určite. Chcel som aparát, ktorý bude znieť krásne čisto, ale po nakopnutí dokaže hrať tvrdo a odohrá aj nejake prasačinky. Tak som kúpil od kamoša legendárny Vox AC15C2 a k tomu mi predal ladičku a overdrive Bad Monkey. Doma som našiel starý Distortion/Feedbacker a Superchorus od BOSS a neskôr som dokúpil reverb Hall of Fame. Aby som nemusel baliť na každom koncerte milión káblov a zároveň to bolo DIY, lebo srať na drahé haraburdy, tak som to cele práskol na starú španielku a vznikol tak unikátny pedálbord.
Čo sa týka gitár. Keďže sa k nim chovám jak dobytek tak si nepotrpím na platenie si za drahú značku, ktorú potom tresknem aj niekde na koncerte trošku o zem tak preto základ tvorí Squier Telecaster obohatený o Fender custom shop snímače, podladené veci hrám na starej Jolane Iris a gitarovú zostavu som obhatil o nádhernú hollow body Ibanez zo záložne. Akustické veci brnkám na úžasnej elektroakusticke Yamaha, ktorú mám po strýkovi a do zálohy mám elektroakustiku Cort.
Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?
Filip - Myslím si, že umenie sa dá uchopiť objektívne. No ten pravý rozmer mu dá až hodnotový postoj, vnútorný pocit, prežívanie, individualita osobnosti, a to pre mňa znamená subjektívne vnímanie umenia. To, čo z toho celého ako celok ide von, a ako to prijímajú ľudia.
Mišák - Podľa mňa subjektívne. Ale na druhej strane objektívne vyjadruje určitý veľmi špeciálny okamih v duši umelca. Ktorý keď obohatí charizma a teda energia a vášeň, tak aj obyčajná stupnica môže znieť svetovo. To sú tie veci ktoré od toho krásne oddeľujú manuálnu zručnosť, a vidíš a cítiš umenie.
Má mať umenie hranice resp. sú témy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?
Filip - Umenie nemá mať hranice.
Mišák - Na túto otázku som chcel odpovedať asi ako všetci doteraz až do chvíle, kedy som sa hlbšie nezamyslel a nenarazil som na vlastnú hranicu. Súhlasím s tým, že umenie nemám mať hranice do chvíle, kedy sa začneme baviť o umelcoch tipu Adam/Ondrej Ďurica a Lukáš Adamec, alebo Koňýk.
Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?
Filip - Nie som ochotný akceptovať ,,umelcov", ktorí dehonestujú ľudské rasy, šíria nenávisť, zlo a strach.
Mišák - Obohatím predošlú odpoveď snáď len o to základné. Ak niekto sympatizuje s politickými režimami, ktoré potláčajú ľudské práva a slobody tak to je konečná. Takže nedokážem oddeliť to, keď je niekto hlupák ale zároveň produkuje žánrovo mne blízku hudbu, alebo iný tip umenia.
Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?
Filip - Väčšinou to prichádza spontánne. Najmä zo života. Životné situácie a ich rozuzlenie. Celkovo prežívanie. Často sa mi snívajú veci, z ktorých potom čerpám inšpiráciu.
Mišák - Vo vlastných pádoch a temných životných obdobiach, kedy písanie textov pôsobí ako katarzia.
Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?
Mišák - Album "JA", ktorý sme dali dokopy v základnej zostave, a EP "Slnko ráta naše dni" v druhej pevnej zostave. Toto sú pre mňa dve veľmi zásadné obdobia našej kapely, kedy sme fungovali na báze najčistejšej a najpevnejšej kapelovej chémie ako celok, a tieto nahrávky to úžasne odzrkadľujú a sú toho výsledkom.
Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?
Mišák - Vyrovnanie sa s vlastným ja je ako rekonštrukcia vraždy, iba odpustenie dokáže zaceliť tieto jazvy navždy.
Tento úryvok by mal byť v jednom z textov EPčka, ktoré chystáme. Asi zámerne som vybral ten, lebo podčiarkuje snáď všetko čo som doteraz napísal, ale hlavne najsilnejší úryvok textu doterajšej tvorby sa mi vyberá veľmi ťažko nakoľko tie texty lemujú moju cestu z najväčšieho temna, ktoré som prežíval v krízovom centre až po samostatný balans a hľadanie rovnováhy bez barličiek na lane menom vlastný život.
Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch keď si začínal a aká je realita ?
Filip - Moje hudobné ambície sú zatiaľ stále rovnaké. Robiť to pre radosť a zanechať v ľuďoch niečo hodnotné.
Mišák - V období kapely Anonym Kids prišiel náš gitarista so zaujímavou myšlienkou a zároveň métou, ktorú sme sa ale snažili (márne) dosiahnuť. Bolo to myslím niekedy v bujných koncertných rokoch 2008-2012 kedy prišiel s myšlienkou byť dvojka na pankovej scéne po Slobodnej Európe. Ako dvadsaťročným chalanom nám to znelo úžasne, a robili sme všetko preto. Akurát my sme sa rozpadli, a Slobodka stále koncertuje :) Aktuálne je moja najväčšia ambícia udržať zdravý balans a vzájomnú radosť medzi rodinou a kapelou.
Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?
Mišák – Tých bolo veľmi veľa a som za ne veľmi vďačný, že vďaka vlastnej kapele som mohol prežiť všetky tie stretnutia so svojimi hrdinami na spoločnom pódiu. Ale môj najsilnejší moment je z pražského squatu Milada z obdobia Anonym Kids. V období kedy som objavil The Clash a začal sa zaujímať hlbšie o squaty a celkovo punkovú kultúru sa mi podarilo vybaviť koncert práve na Milade a to bolo niečo magické vtedy. Sadli sme do vlaku s nástrojmi a vybrali sa spoločne s kapelou Peter Nať na výlet a spoločný koncert do Prahy. Kto ma pozná vie, že neviem staticky stáť na pódiu, ale môj prejav miestami pripomína epileptika, ktorého zasiahne elektrický prúd. Noa v tom najsilnejšom rauši sa mi prihodilo to, že ma proste vlastné šialenstvo preklopilo a ja som padol z pódia a zostal som tak hlavou dolu opretý o zem a pódium jak rebrík. Kapela dohrala pesničku, ľudia v squate zrazu stíchli a ja som sa v tom vytržení opieral hlavou o zem obliatu pivom a užíval si ten neskutočný pocit. Stalo sa mi to potom ešte zopárkrát, že som padol do bicích, alebo som zletel z pódia, ale nikdy to nebolo také magické ako na Milade. Všetky tie pocity, ktoré som zažíval pri čítaní kníh o svojich hrdinoch sa v ten večer spojili a ja som to cítil na vlastnej koži.
Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?
Mišák - Podľa predošlej príhody z Milady zrejme dokáže každý usúdiť, že na rebríčku dekadencie sme sa dostali veľmi vysoko, a tie najlepšie príhody nie sú zverejniteľné :)
Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?
Filip - Jednoznačne hrať koncerty. Tvoriť nové veci, zachytávať ich tak, aby ostali zvečnené. Zachytávať pocity a hodnoty.
Mišák - Ako spomína Filip. Hrať koncerty, dorobiť EPčko Boxu a nechať sa unášať tým čo nám život prinesie. Popritom by som rád dal dokopy aj svoj samostatný roľnícko-akustický materiál, ktorý chceme nahrať DIY na záhrade. Na jeseň potom orezať stromy, obrať úrodu a dorobiť svoje prvé víno.
Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?
Mišák - Keďže sme pomerne aktívna kapela tak áno, ale ktorej to je ťažko povedať. Páči sa mi, že ako BOX nie sme tak jednoznačne zaškatulkovateľní :)
Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu? V čom mali podľa teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?
Mišák - 90´s kapely mali výhodu, že ľudia boli hladní priamo po muzike a v komunitnom živote neriešili hlúposti typu fb, insta, nereálny virtuálny priestor, ktorý má bublinový efekt a nič skutočne neznamená. V oboch prípadoch vnímam samotné možnosti kapiel dekády 90´s a súčasnosti ako ich veľké plus a zároveň aj ako mínus.
Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?
Mišák – Ak vymenujem kapely tak myslím, že by to mohlo postačiť ako žánrové zrkadlo môjho vývoja vrámci SK scény. Konflikt-HT-Slobodná európa-Zónaa-Horkýže Slíže-Inekafe-Polemic-Peha-IMT Smile-Nocadeň-Ska2tonics-Skaprašupina-Hogo Pogo-Hospital bukra-Zhoda Náhod-Nekultúra-DPH-Incident-Začiatok konca-ČAD-Davovka-Živé kvety-Tomáš Sloboda a Sounds like this-Wildžerness-From our hands-Shallov.-52hertz whale-Prach-Dáša fon fľaša-Jaro Filip-Marek Brezovský-...
Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?
Mišák - ego
Čo ťa na domácej scéne serie?
Filip - Nemám rád plytkosť. Serú ma sračky, ktoré sa produkujú a ľudia to ,,žerú". Ale zjavne to na veľkú skupinu ľudí a funguje. Každý si môže ale predsa vybrať a ja to rešpektujem.
Mišák - Toto krásne spracoval Dášo v pesničke Stereotypy. A na odľahčenie možno krátky vtip, ktorý veľa vystihne – Stretnú sa dvaja muzikanti a nikoho neohovárajú ...
Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?
Mišák – Zvuk - Ak mám spomenúť iba slovenskú scénu tak určite autenticita zvuku, ktorú má Rubanisko na Nihil blues, vymakaný zvuk maju From our hands, alebo Fishface
Artwork - mačka od Wilderness, Mechanické násilie od Kazostroj, od Davovky Nakŕmte prežratých, Individuals od From our hands. Klipy majú svetové už spomínaní From our hands, ale Tina Tarner od Fyasco je top topov!
Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.
Mišák - album - Kapela Sarg a ich album Slow revenge, Stolen lives s albumom Spal svou vlajku sú nenormálne nakladačky, a to chceš! Společnost psu od Esazlesa, Nulajednanulanula s albumom Mit liebe aus Sudeten a Život je pomalá smrt sú nahrávky, ktoré ma odrovnali vo všetkých smeroch. Obal, texty, muzika proste úžasné veci! Albumy Dreamer a Moonshower and razorblades od Sunshine, Pul litru zemně od Pacino, album Stres od Protijed, Hanba a ich album Silou kovadliny, Kovadlina a ich album Životy těch druhých, Člověk krve s albumom V kuchyni, Les Myzérables a ich posledná pecka Dievčatko s náklaďákom, Severní nástupište a ich album Rostli sme spolu, debut od kapely Parketový lev je výborný, I am pentagon a ich album Zdi nemluví, Stará puška a jeho album Maminko vzbuťte mně až bude videt moře, Rutka laskier, Ravelin 7, Vypsaná fixa no na mraky je toho čo by som rád odporučil, lebo sú to všetko úžasné kapely a majú vymakané nahrávky.
kniha - Jemné umenie mať veci v p..i
film – De Behandeling, Zberateľ kostí
seriál - Papírový dum, 13 dôvodov prečo, Chernobyl
tetovacie štúdio - ja o kérkach nemôžem hovoriť, ale mám jednu a tá nie je zo štúdia
pivo - Sariš Ejl bol v čase pandémie a zatvorených pohostinstiev príjemným spoločníkom na doma takže sa aktuálne moc neorientujem v tom čo dobré sa točí z remeselných, alebo iných pivovarov.
Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?
Mišák - Veľmi ťažké si spomenúť na nejakú akciu v dnešnej dobe, ale Ffud fest a Family fest určite stoja za zmienku pri tejto otázke.
Vinyl alebo CD ?
Mišák - Vinyl, lebo je to proste kus umenia, ktorý keď ti nepoškodený poštou príde domov, alebo ho kúpiš od kapely na koncerte, tak je to celé od rozbaľovania až po samotné pustenie proste sviatok držať v rukách zhmotnenú niekoho námahu pretavenú do kusu asfaltu. CD má tiež svoje čaro keď chceš podporiť kapelu v tom že je praktické na počúvanie snáď kdekoľvek.
Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?
Mišák - Zaujímalo by ma ako sa má Peter Bálik, alebo Harwy z kapely Beautiful Bastards.
Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.
Mišák - Ďakujem ti za to, že robíš to čo robíš, a si (minimálne pri nás) neskutočne vytrvalý. Zaslúžiš si za to obdiv a rešpekt, že prispievaš k zaujímavému obsahu scény.
=================================
Linky:
https://www.facebook.com/boxrnr
https://boxnroll.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UCGv0GUq9pkL6mebg5hTYxuw/featured
No comments:
Post a Comment