#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, August 6, 2021

#99 Beautiful Bastards. Punk Rock'n'Roll z Topoľčian. Odpovedajú Harwy a Boris.


 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Čauko, moje meno je Harwy, v Bastardoch spievam a hrám sprievodnú gitaru. Okrem kapely sa venujem aj DYI talkshow, ktorá sa volá Harwyho kaváreň, práve riešim nejaké organizačné veci ohľadom najbližšej časti.

Ja som Boris, pracujem ako procesný inžinier a momentálne ma najviac zaujíma rodina a dovolenka, ktorú absolvujem budúci  týždeň :D. Medzitým ešte finálne dolaďovačky festivalu TOHC Fest, ktorý sa uskutoční 17. – 18.9., tak snáď nám ho zas opatrenia nezrušia... Okrem toho ma bavia dokumenty o technike a rád pozerám recenzie o basgitarách, aparátoch, muzikantoch a kapelách.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Harwy: Takže okrem už horespomínaných Bastardoch, som hrával asi 20 rokov späť v pankovej kapele DPH. Zúčastnil som sa aj zopár skúšok bandu Začiatok Konca, ale kedže moje gitarové hráčske skills sú značne obmedzené, nakoniec som sa nimi na pódiu neocitol :D Ja som to vždy skôr hral na image, ako na inštrumentálnosť, v podstate aj za čias pôsobenia v DPH :D

Boris: Kedysi v nejakom 97-om roku som začal hrať v starej topoľčianskej kapele Mosquito, potom bola dlho pauza, lebo som bol na škole a po návrate z UK som v r. 2009 založil kapelu True Reason, v ktorej som hral asi 9 rokov. Kapela funguje stále, s chalanmi som v kontakte, aj keď už nie toľko, ako predtým. Sme stále kamoši, rozumieme aj ľudskej stránke a spolu organizujeme už spomínaný TOHC Fest. Medzitým som hral ešte cca rok v TPS Crew. Všade na basu, na nič iné hrať neviem, ešte tak na nervy možno 😊
             
 


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Harwy: Momentálne hrávam na hlave Laney, gitare Gretsch Streamliner, gitarové efekty nepoužívam

Boris: Basa Fender Precision bass MX, snímače Dimarzio, hlava Ampeg SVT450H, bedňa Ampeg 410HLF. Je to klasika, páči sa mi zvuk Ampegov, príde mi veľmi vhodné do muziky, ktorú hráme. Taktiež som už po tých rokoch chcel zmenu a padla voľba na Ampeg. Efekty už teraz nepoužívam, mal som Hartke Bass Attack a ekvalizér. Predtým som mal aparát Ashdown ABM Evo III - tiež OK.


Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Harwy: Určite subjektívne, umelecké dielo môže byť pre niekoho brak, a pre iného môže mať hlbokú výpovednú hodnotu, určite je to vec vnímania a názoru.
 
Boris: Zaujímavá otázka, skôr by mal odpovedať nejaký umelec 😊 Podľa mňa subjektívne, každému sa páči niečo iné, čo môže považovať za umenie. Ja napr. nepokladám za umenie obraz, ktorý vyzerá ako keby sa naň vyliali všetky olejové farby a zamiešali sa štetcom, ešte to údajne má aj vyjadrovať nejakú emóciu... Vidíš, mal si sa spýtať umelca. Zručnosť je skôr o cviku, umenie asi o cítení.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Harwy: Určite nie, podľa mojho názoru umenie môže pozitívne zasahovať do všetkých tém.

Boris: Asi nejaké áno, ale toto sa mi fakt ťažko komentuje, záleží od typu umenia a pre koho je určené.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca ?

Harwy: Politická prostitúcia, tolerovanie alebo podpora neonacizmu.

Boris: Zapredaných pseudoumelcov, ktorí podporujú nejakú politickú stranu.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

Harwy: Nekonečným zdrojom inšpirácií  sú premňa ženy :D bežné životné skúsenosti, pozitívne, či negatívne.

Boris: Ja robím len muziku, takže niekedy len tak chytím basu, volačo si zahrám a potom to s Mayom a chalanmi na skúšobni dotunujeme – texty robili Harwy a Feďo zo ZK.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Harwy: Momentálne najviac obľúbený je náš posledný album „S krvou Bastarda“, čo sa týka songov, Starí  psi, Konečná, Poklady, odvíja sa to možno od môjho momentálneho rozpoloženia, neviem...

Boris: Z nového albumu „Správny čas“  mám rád takú dynamickú muziku, hlavne refrénový riff, zo starého asi Family, Tvoja cesta – dobré skladby a silný text


 

Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Harwy: Zamňa asi Lúzer, je to síce jeden z jednoduchších a priamočiarejších textov, ktoré som napísal, ale o to väčšiu výpovednú hodnotu má :D Song je o ľudoch, ktorí za svoje problémy vinia všetkých ostatných a majú absolútny nedostatok sebareflexie, velmi krásne aplikovateľné napríklad na prakokotov a pod. :D 

„Nudí ma počúvať  ťa, rovnaké drísty dokola, stále sa len sťažuješ a každý ti ubližuje
Jak je tvoj život napiču, jak ti nikdy nič nevyjde, jak sa ti nič nepodarí a nikdy nič nedostaneš“


Boris: Family – celá skladba a Tvoja cesta: „...máš svoju hlavu, máš svoju vieru, máš svoju cestu a vytýčený ciel. .... zažiješ pocit, čo ti dá krídla, rozbúši srdce, dostane do varuuuu JE TO TVOJA CESTA, JE TO TVOJA VIERA."


 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Harwy: Žiadne, kedže som začínal a aj skončil v pankovej kapele :D

Boris: Chcel som hrať na basu v punkovej kapele a realita je že hrám v Bastardoch na basu 😊


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Harwy: Tých bolo viacero, ale asi by som vypichol backstage párty s Ďurom Černým po koncerte v Šali, pár týždňov pred jeho smrťou, úžasný žúr s úžasným človekom :)

Boris: Neviem ktorý je najsilnejší, ale keď hráme na pódiu a pod nami sa ludia bavia, pogujú tak to sú pre mňa najsilnejšie momenty, preto hráme. Čím viac ludí sa baví, tým silnejší moment 😊


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Harwy: Fúúú, tie zážitky, to by bolo na knihu :D každopádne by som asi rozhovor udržal v serióznej rovine a neškrábal to :D

Boris: Zažili sme už kadečo. Raz som sa pred koncertom tak napil, že som nevedel ani strčiť kábel do komba a pol koncertu som sa opieral o gitaristu... ale to bolo dávno a v inej kapele. Odvtedy si dávam bacha a pijem až po koncerte :D V podstate každá cesta na koncert je vďaka našemu bubeníkovi Rasťovi zážitok :D


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Harwy: Nemám žiadne, nechávam to voľne plynúť :D

Boris: Určite dokončiť skladby, ktoré máme rozrobené, zložiť nejaké nové a vydať náš tretí album.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Harwy: Ja to nejako žánrovo neškatuľkujem, zhrnul by som to tak, že pankovej :)

Boris: TOHC, Punkovej.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Harwy: Ja som vnímal v 90tych rokoch hlavne topoľčiansku scénu, ktorá vždy bola a aj je špecifická sama o sebe. Najskôr to boli kapely Ostrov P, Začiatok Konca, Dr. Pako z Partizánskeho, Ilegality... Najprv to bolo skôr o Punku, potom postupne sa formovala aj HC scéna – u mňa Lavatory Spider prvá TOHC kapela. Potom v 2000s kapela Godnoise. Celkovo som mal štastie, že v takom malom meste pôsobilo toľko výborných kapiel – tieto všetky ma svojím spôsobom ovplyvnili.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Harwy: Podla mojho názoru chodilo na koncerty viac ľudí, dnes je paradoxne väčší výber koncertov, kapiel, atď., a záujem menší, neviem

Boris: Podla mňa Punk na Slovensku zažil vrchol v 90tych rokoch. Veľa mladých ludí inklinovalo k týmto žánrom, boli sme taká jedna veľká partia, Punkeri, Hardcoráci, „nezávisláci“ :D Koncertov bolo málo, takže dopyt vysoko prevyšoval ponuku /by povedal kapitalista... Teraz je FB, Youtube a streamovacie služby skôr podporujú ludí v tom, aby sedeli doma. Naštastie v Topoľčanoch je to ešte relatívne dobré.



 

Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Harwy: Toho je strašne vela, z tých, čo počúvam teraz, by som asi vypichol BOX, Catastrofy, Uhol Dopadu, Bratislavské Dievčatá, Parketový Lev, milujem Superteslu (aj keď je to český, nie slovenský band :D ), DR.PAKO, Wilderness a mnoho iných

Boris: Tak kedysi tie naše staré kapely – Davová Psychóza, Zóna A, Začiatok Konca, Dr. Pako, Lavatory Spider, Konflikt, Nonconformist, HT... veľa ich bolo. Teraz počúvam zo slovenskej scény viac menej tie isté ...


Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Harwy: Odsudzovanie fašizmu, rasizmu a antisemitizmu atď. Rozdeľuje ich možno prístup k sláve, peniazom, komercia, závisť.


Čo ťa na domácej scéne serie?

Harwy: Roztrieštenosť, v porovnaní so situáciou pred 15-20. rokmi mi prišla scéna viac zjednotená

Boris: Že ludia prestali chodiť na koncerty, niekedy mi príde, že je viac kapiel ako fanúšikov. Snáď sa to zlepší po pandémii... Uvidíme


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?

Harwy: Čo sa týka artworku, Wilderness, Box, Čo sa týka klipov, „čo s tým hnevom“ od the W a „Najviac“ od Hula

Boris: Mne sa páči zvuk aj klipy Konfrontu, Nekultúra má tiež výborné klipy.


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Harwy: Gaslight AnthemHandwritten, čítam momentálne Heroínové denníky od Nikkiho Sixxa, New Kids Turbo & Nitro, Young Ones, Mirrors Edge, tetovacie štúdio Riša Padúcha a Janka Hullu a Stupavar sa celkom dobre pije :D

Boris: Rancid – všetky albumy, najviac asi Trouble Maker, na knihy a počítačové hry nemám čas... Seriál – dokumenty /letecké katastrofy, vesmír, história, hudobné dokumenty. Tetovacie štúdio – Satan z kapely Dr. Pako (Richard Padúch z PE, ak by náhodou niekto nevedel a chcel si vyhľadať)  - odporúčam určite najvác, z piva Plzeň a Svijany



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Harwy: TOHC FEST, Punkáči deťom, OHY FEST atď.  atď.

Boris: Ťažko vybrať, keby to nebolo subjektívne, tak by som povedal, že TOHC Fest :D Zahraničných akcii je veľa dobrých...


Vinyl alebo CD ?

Harwy: Ja osobne preferujem skôr streamovacie služby, nie som zberateľ :) ale nahrávka je určite lepšia z vinylu

Boris: Teraz sú v móde Vinyly :D


Je niekto na domácej scéne (aktívny alebo neaktívny hudobník) s kým by si si rád prečítal rozhovor na Jablkách ďaleko od stromu ?

Harwy: S Mišákom z BOXU

Boris: S Novkom, alebo Feďom (Začiatok Konca), Richar, alebo Tonko (Dr. Pako), Lukáš (True Reason)


Motto/obľúbený citát pripadne odkaz na záver.

Harwy: Teš sa z maličkostí :D

Boris: Mysli pozitívne a pozitívne veci sa začnú odohrávať aj v tvojom živote.

=================================

Linky:

https://beautifulbastards1.bandcamp.com/releases

https://www.facebook.com/bastardswolfpack

https://bandzone.cz/beautifulbastards/album/95958-s-krvou-bastarda.html

 




No comments:

Post a Comment