#119 Tom/EZR Contemplates: Righeira – Vamos a la playa (SP, 1983)

  Righeira – Vamos a la playa (Single, 1983) by Tom/EZR “Vamos a la playa La bomba estalló Las radiaciones tostan Y matizan de azul” Pred It...

Najčítanejšie za 7 dní

Wednesday, September 29, 2021

#111 Teufelsmauer. Black metal zo Svidníka. Odpovedá Špaky (bicie a spev).



 

Kto si, čo robíš, čo ťa najviac zaujíma práve v týchto dňoch ?

Som Špaky, po blekmetalovsky “Scrobis” a keďže mám momentálne prázdniny, najviac ma v týchto dňoch zaujímajú alkokalby s kamošmi, cigy a márnenie času ničnerobením. Keď ma ale (sem-tam) vyššie uvedené omrzí, tak zvyšujem pomaličky skill na gitare, skúšam si robiť nahrávky (či už bicie alebo gitara) a potom ich všelijako zvukovo upravujem, a zväčša takéto s hudbou spojené hobbies.


Vymenuj kapely a projekty, v ktorých si pôsobil a na čo si hral.

Ortomen-Bicie a spev, Alma persona-bicie, Ivin-bicie, Obliterate-bicie, Stabbed-bicie, Time Sprout Orchestra-bicie


Popíš svoju poslednú výbavu (nástroj, aparatúru, efekty) a čím je/bola pre teba zaujímavá?

Bicie Mapex Mars vo farbe bloodwood, mix Meinl činelov, Tama speed cobra pedal. A čím je pre mňa výbava zaujímavá? Jednoduchá odpoveď, znie bombovo. Zatiaľ bez debát najlepšia sada za ktorou som kedy sedel.

 


                                                                      foto: Adiska Mrtvolka Zlysko

Je umenie subjektívne alebo objektívne ? Čo je ten moment, ktorý oddeľuje "manuálnu zručnosť" od umenia?

Subjektívne. Je 2k21, umenia (hudby, alebo aj iných výtvorov nesúcich túto “nálepku”) je na svete cez hlavu a každý nech počúva/obdivuje to čo mu najviac srdcu lahodí. Keď sa niekomu lúbi prdenie do mikrofónu, nech sa páči.


Má mať umenie hranice resp. sú temy, do ktorých by umenie nemalo zasahovať ?

Nemyslím si. Umenie je pre mňa sloboda, tým pádom by tu nemali byť žiadne hranice, aj keď sa zachádza do extrémov. Jak sa vraví: 100 ľudí, 100 chutí, preto by mal mať každý možnosť vyjadriť svoje myšlienky slobodne. Samozrejme, je na zaplakanie, keď niekto v 21. storočí spraví kapelu v ktorej propaguje (dajme tomu) nazi sračky, no bohužiaľ, sú aj takí ľudia a keď chcú robiť taký hnoj, nech sa páči. Je už potom na ľuďoch, či to chcú počúvať, alebo nie.


Čo je Tvoja osobná hranica, za ktorou nie si ochotný akceptovať interpreta/umelca?

Veľa ľudí má dnes problém počúvať hudbu, ktorá so sebou nesie nejakú kontroverziu. A prečo? No lebo členovia tej a tej kapely šíria takú a takú hnedú ideológiu, spievajú o hentom a tamtom. No šak ok, nikto ťa nenúti tu kapelu propagovať/finančne podporovať. Čiže nevidím nič zlé na tom si takú hudbu pustiť. Taktiež, osobne sa viac zameriavam na hudbu samotnú, ako na lyrics, čiže čo sa mňa týka, žiadne hranice a počúvam čo chcem.


Kde berieš inšpiráciu k tvorbe ?

V svojej izbe. Popravde, keď sa snažím zložiť nejakú songu, neinšpirujem sa viac-menej ničím, len tým čo ma napadne v hlave. Sedím pred kompom, hrám si na gitare a keď ma napadne niečo fajn, nahrám to. Potom skladám ďalšie a ďalšie riffy až kým nevznikne nejaký výsledný celok, ktorý je potom súci buď do koša, abo na EP/album. No určitá mini inšpirácia tu ale je. Počúvam veľa black metalu, a celkovo mám rád temné PC hry/filmy/knihy, čiže keď niečo robím, snažím sa aby to bola čo najväčšia temnota.


Ktorý album/song z tvojej/vašej tvorby máš najradšej a prečo ?

Všetky. Myslím si, že Tibor (Riglina) je majster blekového panku. Z tých riffov čo on zlúskava sú stále solídne bengre z ktorých som veľmi šťastný. No keď mám vybrať moju momentálne najobľúbenejšiu, tak je to songa z nového EP ktoré pripravujeme, zatiaľ ale ešte nemá offiko názov.


Ktorý text tvojej kapely považuješ za najsilnejší (+úryvok) ?

Ostrá čepeľ v chrbte,
posledný Kozel v hrdle,
nôž po ceste drhne,
už len chuť hrdze.



 

Aké boli tvoje hudobné ambície v časoch ked si začínal a aká je realita ?

Dobrá otázka. V podstate, na bicie som začal hrať jak 11 ročné kido po tom, čo som videl drum cam Joeyho Jordisna (RIP) jak mastil People=shit. Vtedy mi odpálilo dekel dakde do Bardejova, hneď som vedel že chcem byť bicista a moje predstavy do budúcna boli také, že budem raz hrať na veľkom stejdži pred tisíckami ľudí. Realita je úplne inde, hrám na malých stejdžoch pre max pár desiatok ľudí, ale vôbec sa nesťažujem. S vekom sa zmenili aj hodnoty, teraz sa teším keď dostanem cesťak, guláš, pivsony na bare za free a môžem na akciách spoznávať plno nových ľudí. Takto je to sehr gut.


Čo považuješ za doteraz najsilnejší moment vlastnej umeleckej dráhy ?

Hmm, asi keď som začal hrať s Košickými Obliterate. Predtým som tú kapelu veľmi žral a veľmi ma potešilo, keď ma chlapci zavolali, aby som s nimi hral.


Zaujímavá príhoda/príhody zo života kapely, o ktorú/é sa môžeš podeliť ? Ako vysoko si sa dostal na rebríčku dekadencie ?

Naah, nič zaujimavé. Taká klasika, prísť na akciu, dať pár poldeci pred gigom (nech nie sú rozladené nástroje) a po koncíku sa dobombiť pod obraz boží. Nie je to pravidlo, ale keď to tak je, zážitky sú väčšinou ráno zabudnuté.


Aké tvorivé plány máš do budúcnosti?

Robiť veľa Blekmetalu.



 

Cítiš sa byť súčasťou domácej scény ? Ak áno, ktorej ?

Nie, a ani nechcem byť.


Ako sa podľa teba formovala domáca scéna od 1990's a v čom boli špecifické jednotlivé dekády pre teba osobne, pre tvoju kapelu a pre SK UG scénu?

Sorry, ale na túto otázku neviem odpovedať. V prvom rade som vtedy ani kačura neťahal po dvore. Druhá vec je, že aj keď som začal počúvať metal celkom mladý, slovenská UG scéna išla úplne mimo mňa.


V čom mali podla teba výhodu kapely, ktoré začínali v 90's oproti dnešnym kapelám a naopak, čo vnímaš ako výhody dnešnej doby ?

Kapely v 90’s nemám tucha. Čo sa dnešných kapiel týka, myslím že sa robí viac metalových akcií, čiže sa kapely môžu viac prezentovať, jednoduchší prístup k rôznym hudobným nástrojom, jednoduchšie cestovanie (vlaky zadarmo pre študentov na Slovensku FTW!).


Ktoré SK UG kapely a žánre si mal rád v minulosti, a ktoré máš rád dnes?

Ako som spomenul už skôr, slovenská UG scéna išla v minulosti celkom mimo mňa. Dnes ale objavujem veľa solídnych klenotov, napr. Old Tomb. Old kurva Tomb. To je taká kapela že dovi. Jak počujem Destroying of Ib sa mi v gačoch čosi deje. Veľka pecka. No a ďalšie take luxusko veci sú napr. Medication time, Absolútna nula, Morna, Parasite dreams, Otras atď. atď.
 

Čo je podľa teba spoločný menovateľ, ktorý spája umelcov z rôznych žánrov/scén a čo ich naopak rozdeľuje ?

Hudba samotná spája. Osobne vždy rád podebatujem s kolegami v brandži, kľudne aj z iných žánrov. A čo ich rozdeľuje, to neviem. Možno hádka dvoch gitaristov, kto má lepšiu gitaru, keď vypijú fľašu vodky. :D


Čo ťa na domácej scéne serie?

Zatiaľ nič.


Ktorý zvuk (štúdio, album/kapela), artwork (album cover) a videoklip na domácej scéne ťa zaujal najviac ?


Zvuk-Medication time (demo tape), artwork-Absolútna nula (Dobšinská ľadová demo).


Hudobný album, kniha, film, seriál, počítačová hra, tetovacie štúdio a pivo ktoré odporúčaš a prečo.

Hudobný album-Opeth (Deliverance)-kto by rád nepočúval 15mins songy s démonickým growlom Miška Akerfeldta.
Kniha-Piknik pri ceste (Bratia Strugatsky)-pecka atmosféra.
Film-The hateful eight-tu netreba hádam nič popisovať.
Seriál-Castlevania-keď máš rad anime, upírov a veľa krvi, celkom dobrá voľba. Samozrejme príbeh je jedna radosť.
Počítačová hra-Hellblade:Senua’s sacrifice-dobrý storytelling a hlavne zaujímavý náhľad do hlavy človeka so schizofréniou.
Tetovacie štúdio-Andrej a Kizo z gumeňaku-lebo lowcost kerky su najlepšie
Pivo-no tu takto, keď chceš veľa muziky za málo peňazí, v kaufiku zrieš Leon Stainer. Chutí to odporne, ale jak si dáš 4 si fajnovo načatý. Inač mám rad také klasiky jak smädný mních 10, alebo šariš 12.



 

Ktorá domáca/zahraničná akcia je pre teba najlepšia a prečo ?

Ynfest vo Svidníku, lebo je to doma, super areál, fajnové pivo, dobrí ľudia. Furt som si to tam veľmi užil.


Vinyl alebo CD ?

Spotify. Ale keď mám odpovedať priamo na otázku, tak je to vinyl. Má totižto väčšiu “zberateľskú hodnotu“. Len škoda že si tie platne nemám kde prehrávať.

======================================

Linky:

https://teufelsmauer.bandcamp.com/releases



No comments:

Post a Comment