#122 Flork Reviews: Samsara - Charon's Lullaby (2024)

  Samsara - Charon's Lullaby By Flork Emerging from the remnants of the Black Death Metal band MORS OMNIA SOLVIT in 2009 (which is a la...

Najčítanejšie za 7 dní

Friday, October 20, 2023

RK#32 Čítanie po rannej káve s Bjes / Post Black Metal / Red / 14-10-2023



 

Kto tvorí kapelu Bjes, čo majú za sebou členovia kapely a čo ich spojilo do tohto hudobného telesa?

RedBjes vznikl koncem roku 2018, kdy jsme s The Beastem (bicí)  začali dávat dohromady první věci, v létě 2019 se k nám přidal Jan (na druhou kytaru)  koncem srpna jsme měli první vystoupení  u nás v Kolíně v Klubu Bar Pod Hodinama.  Jan hrál tou dobou v  SECRET OF DARKNESS  a PLAGUE PORTTER dnes hraje v MALLEPHYR, a vzhledem k vytíženosti a studiu na vejšce na nás neměl moc čas (ale zůstal nám jako stínový člen, k tomu se ještě vrátím) , tak  krátce po koncertě jsem oslovil Alexe Larssona (Švéd žijící v ČR kousek od nás) zda by si s námi zahrál a začali jsme hrát ve složení bicí, dvě kytary, nějak se přehnala ta smrtící epidemie a koncem léta 2022 Alexe na postu kytaristy vystřídal Ulwerson  (Úl, DAERWIN z kterých jsem ho znal ) a kterého jsem oslovil záměrně pro jeho styl hry (měl sem prostě představu zvuku a Ulwerson ji naplnil) a vnesl do hudby onu stuhu zvuku postu,  Alex se ujmul basové linky a to mu s tou jeho švédskou hutností a nabroušeností jde velice dobře.  Banda je kompletní. Abych se vrátil k Janovi, je naším stínovým hráčem, který supluje Alexe když je pracovně mimo republiku a nemůže koncertovat (prostě jsme nechtěli o Alexe přijít a zároveň jsme nechtěli basu nahradit samplem a naskytlo se to, že to takto funguje). Abych ještě uvedl na pravou míru The Beast ( bubeník co to sype ještě v SUKKHU, mimochodem docela sypací blekec s ženským vokálem … doporučuju k poslechu pokud neznáš, je můj syn.       

 

                                                                         foto: Michal Kotlan

Ako by si charakterizloval post-black metal, ku ktorému sa kapela hlási, čím je odlišný od tradičného black metalu a kto dnes tvorí domácu post-black metalovú scénu?

Red: věčná otázka do nekonečných po koncertních rozhovorů, na dlouhé festivalové noci  co je ten pravej blek a co je post … já osobně na škatulky nejsem. Tu „předložku“  - Post - vnímám jako náladu, melancholii pocitově odlišnou od atmosféry, něco co umožňuje cítit více pocitů než jen zlo, možná pocit marnosti a beznaděje i krásy a něhy současně.  Možná ještě v textech bude jistá odlišnost, i když spousty „zlejch“ kapel dnes do svých textů promítá filosofii a misantropii ne jen čisté zlo.


Ako si spokojný s výsledkom EP Prázdnota, aké naň máte ohlasy a čo bude následovať?

Red: Prázdnota, na které jsou skladby (Blázne a Veď mne) jsou to poslední skladby, které jsme dávali dohromady ještě samotný s Beastem před příchodem Ulwersona (i když on tomu dodal svým umem tu zasněnost) a ano jsme spokojený, díky uvedení na kanálu Black Metal Promotion  jsme se dostali do celého světa a píší nám lidé z Polska z Mexika, Columbie, že se jim naše hudba líbí, i když jsou texty v Češtině, je vidět, že je to o emocích které jsou společné.  Nyní jsme se vlastně s kapelou ve fázi nahrávání a práce na dalších nahrávkách, které se objeví na konci tohoto měsíce, budou to skladby z našeho koncertního setu, tedy Vlci, Morana, Končina a budou přidány Blázne a Veď mne. No a … skládá se dál, máme udělaný další dvě věci:  Labyrint a 13:31 a minimálně další tři se tvoří, zrovna včera jsem dopsal skladbu, která ponese název Tyrana.       


Ako by si charakterizloval post-black metal, ku ktorému sa kapela hlási, čím je odlišný a naopak aké má prieniky s tradičnejšími vetvami black metalu?


Red:  inspirací pro mne jsou pocity, obrazy přírody nebo děje, který lze prožít, skutečnosti které se prolnou do slov a melodie, není to jen čiré zlo v podobě pekel, supící sírou a ohněm, je to tichost v prázdnotě, marnost v souznění, kroky které vedou do nikam … z toho také vychází název BJES, je to cosi děsivého, strašného a přesto tak málo hmatatelného, každý si dovede představit co je to běs v nitru duše, co je to to šílenství svírají tělo, to co se tápe v člověku ač si na to nemůžeš sáhnout, nemůžeš to vidět, nahmatat ani popsat je to cosi mezi tím co ti nahání hrůzu a tím co nikdy neuzříš. Zároveň to odkazuje na staroslovanskou kulturu a jejich stará božstva. To je to co spojuje a rozděluje mé vlivy postu a tradičního bleku.           


 

Kto sú pionieri post-blacku na domácej scéne a kto ju tvorí dnes?

Red:  nebudu si hrát na znalce scény, nevím netuším, z kapel co se pohybují ve stejných vodách mohu jmenovat HEIDEN a NUUMMITE  jiné mne nenapadají, dále tu je u nás ve městě CHANDRA hrající temný melancholický post, pak tu jsou ESA Z LESA a pak tu byli DAERWIN jejichž muzikanti dnes hrají v NÁV, MARNO, a u nás v BJES. Teď si vážně nevzpomínám na další post kapely na domácí scéně, za jednu legendu ze všech bych chtěl vzpomenout na DISSOLVING OF PRODIGY to byly pro mne tvořiči nálady a smutku ať již hudbou nebo překrásnými texty.      


Keby si sa mohol narodiť v minulosti, v ktorej dobe a kým by si chcel byť?

Red:  myslím tak 18. století a být zhýralým aristokratem,  prokletým básníkem, s pořádným dědictvím, holdujícím všem rozkoším pozemských a někde na svém sídle psát básně za zvuku podladěných violoncell, unášet se pohledem na temné obrazy, a hostit své přátele z okruhu stejně zhýralých a prokletých umělců.  : )   


Čo ťa naposledy nasralo?

Red:  ani nevím je toho tolik, že si nevzpomínám konkrétně ;)


Posledný videoklip, album alebo song, ktorý si si točil nonstop dokola ?

Red:  tak co posloucháme pořád dokola je DUKLA (Praha) což je druhá nejlepší kapela z Vinohrad …



Filmová tvorba - naj horror, komédia a niečo pri čom si poplačem ?

Red:  Vrána – A. Proyas (s Brendnem Lee)  ten film sem viděl asi  33x


Krátke (alebo aj dlhé) komentáre k nasl. hudobnej produkcii (linky dole):

 
RedAlcest … mmm … tak ty můžu, celou jejich tvorbu, vlastně je poslouchám ještě z dob kdy byli prakticky undergroundovou kapelou chrastící blekce,  vážně jsou to tvořiči nálady …   




Red: T.O.N.  … děláš mne radost … kdysi sem je slyšel, jo je to hodně dávno ;) 97, zrovna sem dostal vyhazov z kapely  a říkal si že todle chci jednou hrát, tenkrát sem hrál v takový SK8 kapele, ale přiznávám, že sem cítil tu temnější stránku hudby …  



Red: já ti nevim  „Vlčáky“ mám rád ale todle nový album,  Celestial Lineage je klasika co mne prohnala nocí po lese za zvuku padajících vloček … todle nový album se ještě pořádně neslyšel  




Red:  …. neznám … tudle hudbu moc neposlouchám ;)   (ty T.O.N. si dám ještě jednou :)  )




Red: … nějaký hácéčko … přiznávám že si hc rád poslechnu v gymu  ale nijak záměrně nevyhledávám




Red: … HeidenBěsů se nezbavíš (no to teda ne) … jo, mám je rád, zaznamenal jsem je od alba Dolores, které je asi pasovalo na průkopníky post bleku tady u nás …




Red: … neznám … to bude něco staršího, doom střihlej blekenrolem, tohle uplně neposlouchám i když funeral doom mám mooc rád tohle je na mne málo pomalý :)




Red: … tvl. … co to je ? jako zní to ku*va zle a podle videa se s tim chlapci nemažou a zdá že to myslí smrtelně vážně … jo!  




Red: … ty výbuchy žeru … neznám, nejsem přímý posluchač technickýho deathu ani jiných odnoží ale čas od času si na to rád zapařim,  koukám že jsou to Slováci a už nehrajou škoda šlapalo to  




Red:  … neznám … vlastně todle mne baví připomíná mne mne to APHND „halucinogeny“ v každém soustu …




Red: … hahá … zlec blekec a podle zvuku a soundu z Anglie … ale koukám že zpěvák figuruje v Baal což je mne hudebně bližší … jo ale mám rád tydle skřípavý zvuky z ostrovů

Red: Dobrý,  poslouchání mne bavilo.


Vyraďovačka - koho/čo si vyberáš ako spoločnosť/médium na pustý ostrov a prečo ?

Beatles alebo Rolling Stones?

Red: smích … jak kdy a jak kdo … tady to mám asi nastejno a mám oblíbený i neoblíbený songy od obou 

Bathory alebo Venom?

Red:  určitě Bathory


Mayhem alebo Burzum?

RedMayhem  v každé jeho podobě


Alcest alebo Wolves in the Throne Room?

Red: Alcest


Necrocock alebo Franta Štorm?

Red: ani jednoho neznám :)   google … áha …  tak Master´s Hammer  ano


The Walking Dead alebo Vikings?

Red: TWD sem nikdy neviděl,  Vikingy dvakrát ;)  


Robert Eggers alebo Quentin Tarantino?

Red: Tarantino


Poe alebo Lovecraft?

Red:  četl jsem oba, ale tento žánr mne prostě neoslovil ale když bych si musel vybrat tak E.A. Poe  


                                                                         foto: Michal Kotlan
 

Umelecké vyjadrenie ako únik z reality alebo naopak aktívna súčasť a odraz diania v spoločnosti?

Red: myslím, že tuším kam směřuje otázka; nyní  nebudu mluvit jen o hudbě, ale o všech uměleckých aspektech kterých jsem se kdy dotkl, ať již se jedná o poesii, tanec, fotografie, obrazy, nebo hudbu,  vše odráží realitu, i únik z ní je jejím odrazem, odrazem každého umělce, nemám rád prvoplánové, klišovité rádoby umění, nebudu nyní konkretizovat, umění je to co tě má donutit zastavit se, má tebou prostoupit a naplnit tě, není to prázdné konstatování  …  většinová společnost jako taková je již natolik pohlcena shonem a konzumem že není schopna vnímat skutečné umění …  


Majú sa hudobné žánre a subkultúry miešať alebo je lepšia "žánrová čistota" ?

Red:  co je žánrová čistota, kde je hranice toho co je to či ono, za mne jsou žánry jen pomůcka pro to něco pojmenovat, a snaha něco někam zařadit, za mne by se spíš měli umělci snažit tvořit, než se snažit někam zapadnout, do nějaké škatulky, nebo skupiny, to vše jen vytváří stádovost a hubí svobodnou tvorbu a zabíjí Múzy tak křehké …   


V akom momente je už lepšie hudobné remeslo zavesiť na klinec a prenechať miesto mladším ?

Red:  když umřou Tvé Múzy … 

 

====================================================================

Linky: 

https://bjes.bandcamp.com/album/pr-zdnota

https://www.facebook.com/profile.php?id=100085226170673

https://www.instagram.com/bjes_black/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

No comments:

Post a Comment